אבי טולדנו (צילום: יח"צ, חגית סער)
כועס. אבי טולדנו | צילום: יח"צ, חגית סער

לאחרונה הוציא הזמר הותיק אבי טולדנו שיר וקליפ חדש בשם "הלכת עם הלב", סינגל חדש ושלישי מתוך אלבום שיוצא בקרוב. לדברי טולדנו, זכה השיר לביקורות מדהימות ולאהבת הקהל. אלא, טוען טולדנו, שבקרוב יהיה בן 65, בתחנות הרדיו הגדולות בארץ לא חשבו כך והשיר לא נכנס לפלייליסט שלהן. בתגובה הוא מפרסם בדף הפייסבוק שלו מכתב פתוח לעורכים המוזיקליים. מדובר במכתב נוקב המתאר מצב בלתי אפשרי בארץ בו, לדברי טולדנו, מתעלמים מאומנים בוגרים יותר, בעלי עבר מוזיקלי מפואר ומתייגים אותם כ"לא רלוונטיים".

כזכור, גם אריק סיני, שהשתתף עם טולדנו בתוכנית "היכל התהילה", יצא בזמנו במתקפה חריפה נגד תחנות הרדיו ובראשן גלגלצ, ואף איים בפרישה ממוזיקה. גם בני אלבז, זוכה "היכל התהילה", כעס שלא משמיעים אותו

וזו לשון המכתב של אבי טולדנו: "מכתב פתוח לעורכים המוזיקליים! הצעירים סומכים על ראש הממשלה שהוא בן 65 והוא קובע את עתידם, את בטחונם ואת פרנסתם. רוב השרים בממשלה הם בני 40 פלוס. הצעירים מקבלים אותם בטבעיות כבעלי ניסיון ויכולת הדרושים לנהל את המדינה. רוב האמנים בעולם, אם ציירים, פסלים, משוררים, זמרים, שחקנים - מגיעים לשיא יכולתם בגיל 50 פלוס.

"אם הצעירים רואים במנהיגים הפוליטיים שלהם אוטוריטה הנובעת מוותק וגיל מתקדם המקנים להם (המנהיגים) בשלות וניסיון עשיר לתפקיד - למה זה שונה לגבי אמנים? למה בארץ זמרים מעל גיל 50 או 60 נחשבים בעיני חלק מהעורכים המוזיקליים בתחנות רדיו כסוסים מתים??

"אלטון ג'ון בן 68, סטינג בן 66, מיק ג'אגר 73, פול מקרטני 71, סטיבי וונדר 68, שארל אזנבור 87, ברברה סטרייסנד, פול סיימון, לאונרד כהן ועוד רבים אחרים ומצליחים בני 70 פלוס. הם כולם טובים מאי פעם ובעולם מעריכים אותם ומצפים בהתרגשות ליצירה הבא שלהם. למה זה לא קורה אצלינו? אולי כי העולם בוגר ו'מחונך' עם מסורת עתיקה של כבוד וערכה לאמן הבוגר ורואה בו ערך עליון ונכס תרבותי לאומי.

"עורך צעיר, עורכת צעירה ו/או צעירים ברוחם, אל תיפלו למלכודת של דיעות קדומות, צרות עין או חישובים צרים וזרים. תפקידכם הוא לגלות לציבור הרחב את הרגש שביצירה ולאפשר דרכיכם לציבור מגוון (עד כמה שיותר) להנות מאותה יצירה. שפוט שיר על פי ההתרשמות וסוג הרגש שהוא גורם לך. גיל היוצרים או גיל הזמרים לא יכול בשום פנים ואופן להיות רלבנטי או קריטריון כזה או אחר לשיפוט יצירה.

"עורך צעיר ויקר - תתעלה מעל נוסחות מוטעות וחשיבה צרה. צא מהקופסה וגלה ראייה חדשה ורחבת אופקים! בשמי ובשם חבריי האמנים הבוגרים, אבי טולדנו".

>> אריאל הורוביץ בשיר המבוסס על מכתב שסבתו כתבה לאימו, נעמיר שמר