אין תמונה
"'הישרדות' זה רק משחק טלוויזיה, השירה זה בשביל הנפש והנשמה". גיא זוארץ

בשנים האחרונות אנשים שהיו עוצרים את גיא זוארץ ברחוב היו מדברים איתו בעיקר על "הישרדות". בזמן האחרון מדברים איתו גם על ההופעות שלו, בעיקר אלה בהן הוא שר פיוטים של יהדות לוב שלמד בבית הכנסת שהקים סבו, ומזמורי לדינו, שלמד מסבתו.

זה התחיל במאי האחרון, ב"פסטיבל האביב הבינלאומי" שהתקיים בראשון לציון. זוארץ עלה לבמה כשהוא מגובה באחיו, המוזיקאי והמפיק רועי זוארץ ובהרכב נגנים, למופע "גיא זו-ארץ שר לדינו ופיוטים מהבית", שהוא פרוייקט משותף לשני האחים. בהמשך יצא מתוך המופע סינגל כפול ובו "עת שערי רצון", פיוט המושר על ידי עדות המזרח בתפילת ראש השנה וגם בתפילת הנעילה של יום הכיפורים, ו"Adio Kerida" ("שלום יקרה") - שיר פרידה שהוא אחד העתיקים של יהדות ספרד, המושר על ידי דוברי לדינו.

"היו לי כבר כמה הופעות עם הפרויקט הזה", אומר זוארץ, "ביניהם הופעה לכל שבט זוארץ שזה 500 איש, והשבוע לחוג הלדינו של תיאטרון חולון, 250 איש באולם קטן ומפוצץ עם אווירה חמימה ומרגשת. התגובות הן היסטריות ואני לא רגיל אליהן. הקהל שר, מצטרף, מתרגש מהסיפורים וצוחק, זה קורה כמו שחלמתי שזה יהיה".

בין הסבא בבית הכנסת לסבתא המזמרת

-איך נולד הרעיון?
"חלמתי הרבה שנים לעשות את זה. בחגים הייתי הולך לבית הכנסת של יהדות לוב שסבא שלי הקים ומגיל קטן הייתי יושב על ברכיו ושומע. מהצד השני של המשפחה סבא וסבתא דיברו לדינו, סבתא היתה מבשלת ושרה, היינו הולכים איתה לים ולמכולת והיא תמיד היתה שרה. אני הייתי התלמיד שלה, היא היתה מלמדת אותי רומאנסות. הייתי שר אחריה והיא היתה מתקנת אותי.

"גם בחיים הרגילים המנגינות האלה היו חופרות לי בראש ואמרתי לרועי אחי שחייבים לעשות עם זה משהו, להביא את זה דרך מה שאנחנו היום. הרעיון הוא שהיום אני אבא לשניים והשאלה היא מה אני מעביר הלאה לילדים שלי מבחינה אמנותית ומוזיקלית. רועי ואני התחלנו לאסוף פיוטים ושירי לדינו וכל שיר פתח עולם של זכרונות ורגעים מהמשפחה. אנחנו מאוד משפחתיים, הולכים לסבא וסבתא כל סוף שבוע. המופע הפך הזה להיות הבוסתן הספרדי שלי, של המשפחה שלי. היה חשוב לרועי וגם לי בכל הפיוטים שאנחנו מבצעים, שהם הכי חזקים ומפורסמים, לשמור על המקוריות של הלחן ואליו הבאנו נגיעות בעיבודים ובביצוע, אבל הכוח הוא לשמור על לחנים ומילים בני אלפי שנים ולהעביר הלאה את המורשת".

"הקהל מקבל אותי בהמון אהבה וחום, הם מתגעגעים לבית אבא"

במקביל לפרויקט הפיוטים והלדינו, הוציא זוארץ בשנתיים האחרונות חמישה סינגלים מתוך מה שאמור להיות אלבום הבכורה שלו - "הלילה זה יקרה", שיר הנושא "כל הבשורות", שגם זכה לקליפ, "בא אליך", שגם לו צולם קליפ, "צמא אלייך" ו"תגידי לי".

למרות השוני בין הנושאים הוא מצליח לחבר אותם: "המופע הנוכחי מראה מאיפה באתי ואיך זה שפיע על היצירה שלי. יש בו את השיר 'שבע שנים' שאמא שלי כתבה ורועי הלחין ואת שיר הנושא מהפרויקט השני, 'כל הבשורות', והם מדגימים איך המוזיקה מהילדות השפיעה עלי כיום כיוצר. זה שונה מארבע עשר שירים מקוריים שעשיתי במופע הקודם והאמירה שלי היא ששני הדברים מגניבים אותי. הקהל מקבל אותי בכאלה אהבה וחום שאני מרגיש שאנשים ממש מתגעגעים לבית אבא ומעניין אותם לשמוע איך אני מתחבר לזה".

"יש לי רעיון להוציא תקליט כפול של שני הפרויקטים"

אין תמונה
"רגילים לראות אותי אומר 'צאו לדרך', פתאום מגלים שאני שר". גיא זוארץ

-למה אתה מתעכב עם הוצאת האלבום עם השירים שלך?
"הוצאתי חמישה סינגלים. 'כל הבשורות' ו'צמא אלייך' קיבלו השמעות ברדיו. אני לא מרגיש לחץ על כתפי להוציא תקליט. לא מרגיש שברגע שהוצאתי אותו אגיד 'וואו! עשיתי את זה'. אני לא מרגיש חובה כי אני לא עובד בפס ייצור של הוצאת אלבומים כמו זמרים אחרים, זה לא חלק מהיום היום שלי. ברגע שזה יהיה נכון לי אוציא אותו. הדרך שלי היא לא של זמר רגיל, היא דרך אחרת, שכוללת גם תאטרון כמו 'בוסתן ספרדי' ו'ברנשים וחתיכות' וגם טלוויזיה כמו 'השיר שלנו' ו'הישרדות'. אני עושה הרבה דברים ואני אוהב להיות ליצור דברים שמדברים אלי וגורמים לאש של היצירה לעבוד. עכשיו יש לי רעיון להוציא תקליט כפול של שני הפרויקטים, שיראה מאיפה באתי, שזה הפיוטים והלדינו וגם מה אני היום, שזה החומרים המקוריים".

"אם אני מנחה תוכנית כמו 'הישרדות' אז אני לא יכול להיות אדם רוחני עם ערכי מסורת?"

-איפה אתה יותר נהנה?
"שאלה קשה. אני תמיד עושה הפרדה בין לשחק, להנחות ולשיר. לשיר זה מקום בנשמה ובנפש, מקום טהור שתמיד מבחינתי מגיע עם ריגוש מאוד גדול שאין לו מתחרים. כשאני שר אני מרגיש הכי מחובר, הכי אני, הכי חשוף. לשחק ולהנחות אני גם אוהב אבל לא יכול להשוות את זה עם שירה. אני הכי נהנה כשאני משוחרר ועף ועושה מה שאני עושה בהנאה אדירה ולא מתפשר, וזה יכול להיות בשלושתם. השירה נועדה לשמח ולרגש אנשים וכך גם שאר הדברי. אני לא אוותר על משחק בתאטרון ועל טלוויזיה בשביל רק לשיר".

-איך אתה מסתדר עם הפער שבין "הישרדות" שמבוססת על תככים, שקרים ומזימות, מול השירה שאתה מתאר כנשגבת?
"מסתדר נהדר. הישרדות וכל מה שהיא כוללת בתוכה, התככים והמזימות ועוד דברים זה משחק טלוויזיה. אני נותן את כולי עבור משחק וזה לא החיים. אנחנו נכנסים, עושים ומסיימים, וזאת העבודה שלי. אני לא שופט את עצמי כאדם בתוכנית. אם אני מנחה תוכנית כזו אז אני לא יכול להיות אדם רוחני עם ערכי מסורת? זו עבודה ופרנסה, לא החיים האמיתיים. התוכנית מתחילה ונגמרת וככה אני רואה את זה".

יעל בר זוהר וגיא זוארץ ביום הולדת של ציון ברוך (צילום: שוקה)
"יעלי תמיד בנתינה אמיתית ופרגון, עוזרת, מתאמת, דוחפת איפה שהיא רק יכולה". גיא זוארץ ויעל בר-זוהר | צילום: שוקה

-הופנו אליך החשדות הרגילים על למה אתה בכלל שר?
"אני הרי התחלתי כזמר. הייתי בלהקת חיל האויר ואפילו חתמתי חצי שנה קבע. אחר כך הייתי בצמד עם דין דין אביב במופע על חייו של זהר ארגוב וזה היה להיט היסטרי. לבוסתן ספרדי נכנסתי בגלל השירה. צדי צרפתי אמר לי 'אני רוצה אותך בגלל השירה, אבל מה נעשה עם המשחק?'. כך שהתחלתי משירה ובהמשך הרחבתי את היכולות שלי, הייתי סקרן לדעת עוד דברים והרגשתי שאני יכול. הקהל זוכר את הדבר האחרון שעשיתי. אז מגיעים להופעות שלי ואני רואה שבדקות הראשונות הם בספק, מה ההוא מהישרדות שר? ואחרי שיר אחד או שניים הם מתרגלים ובסוף באים עם המון התרגשות וגאווה ומחמאות, איך אתה שר, ולא ידענו. עם הזמן מכירים אותי ויודעים שאני שר, כמו ב'סיגל' בהבימה וב'ברנשים וחתיכות'. זה תהליך לטפטף את זה לקהל ואני מקבל את זה בהבנה, כי הם רגילים לראות אותי אומר 'בוקר טוב, שני שבטים, צאו לדרך'. על הבמה הם רואים אותי אמיתי ולא ממוסך".

"יש המון רגעים שלא נוח ומרגיש מעיק, רגעים לא נעימים"

-עד כמה אתה חי את תרבות הסלבז?
"התרגלתי. יש בי צד מופנם, אבל אני מבין שאי אפשר להיות בזה ולא לשתף פעולה, כי אז זו תהיה צביעות. יש המון רגעים שלא נוח ומרגיש מעיק, רגעים לא נעימים, אבל אני במקום של השלמה. זה חלק מהדבר הזה, שמתעניינים ורוצים לראות. יש לי חבר שחולה על כדורגל, והיינו בבאר שבע ואכלנו סנדביץ' ופתאום הגיעו חבורה של ילדים שבאו אלי קרוב, התקבצו סביבי וזה היה על סף קטע אגרסיבי, אבל קיבלתי את זה באהבה ונתתי להתקרב אלי בסבלנות. והחבר לא הבין את זה. אמרתי לו, 'תגיד, אם היינו הולכים ברחוב והיית רואה את מסי, מה היית עושה?' והוא ענה שהיה עושה את אותו דבר. אני לא משווה את עצמי למסי, אבל כשאתה איש ציבור אז אתה צריך לבוא ממקום של הבנה והרבה סבלנות".

-אשתך יעל בר-זוהר ואתה רבים לפעמים מי מצליח יותר?
"אתה לא מכיר אותה. יעלי היא הכי מפרגנת בחיים. היא מתנה גדולה, הדבר הכי טוב שקרה לי בחיים. היא תמיד בנתינה אמיתית ופרגון, עוזרת, מתאמת, דוחפת איפה שהיא רק יכולה. שנינו בבית אחד ועם אינטרס אחד שתהיה משפחה חמה, טובה, אוהבת ובריאה, הכוח שלנו זה יחד".

*גיא זוארץ יופיע הערב (רביעי, 23.11) בבית אבי-חי בירושלים בשעה 21:00.

>> עידו רצון בשיר "קחי אותי רחוק"