איה כורם (צילום: זיו שדה)
"המטרה היא להביא למצב בו אף זמרת ואף יוצר לא יזדקקו עוד לבית המשפט כדי לזכות בחירותם". איה כורם | צילום: זיו שדה

הצעת החוק למען ההגנה על זכויות האמנים תעלה בעוד כשבועיים לדיון בועדת החינוך של הכנסת, לקראת הקריאה הראשונה (הצבעה ראשונה) במליאה, זאת אחרי שההצעה כבר עברה בקריאה טרומית ואושרה בועדת השרים לחקיקה, בתמיכת שרת המשפטים ציפי לבני ושרת התרבות לימור לבנת.

בימים אלה מתנהל סביב החוק מאבק בין אלה שמנסים לשכנע את חברי הכנסת בנחיצות החוק, לעומת קבוצות לחץ המנסות למנוע את חקיקתו. אחת ממקדמות החוק היא הזמרת איה כורם, שהחוק אף נקרא על שמה "חוק איה כורם", זאת אחרי שנלחמה על זכויותיה מול החברה בה היא חתומה על חוזים, והגיעה עד בית המשפט העליון, שביטל פסק דין של המחוזי ושלח את הצדדים להליך גישור.

עוד ב-mako מוזיקה:

איה כורם ללימור לבנת: "אנחנו הצמיתים האחרונים במשק"

כורם ביקשה בימים האחרונים להיפגש עם שרת התרבות לימור לבנת, כדי לקדם את התמיכה הציבורית בחוק לקראת הדיון בועדת החינוך של הכנסת, אך לא זכתה עדיין לתשובה. במכתבה לשרה כתבה כורם: "מטרת החוק היא לשים סוף לחוזי הצמיתות בהם נתונים רבים כל כך מאמני ישראל (ובהם גם החתומה מטה). כשרה האחראית, ישנה חשיבות מוסרית וערכית עצומה לתמיכתך בחוק. העובדה שאמנים רבים נאלצים להפסיק ליצור מפני שהם נתונים בסד חוזי שאין דומה לו באף ענף אחר במשק, ודאי תטריד את כל מי שהתרבות הישראלית יקרה לליבו... המטרה היא להביא למצב בו אף זמרת ואף יוצר לא יזדקקו עוד לבית המשפט כדי לזכות בחירותם... אני משוכנעת שתתמכי בחוק בוועדת החינוך ותעמדי לצד האמנים והיוצרים בישראל שצריכים אותך לצדם, במאבק לא פשוט, אל מול גורמים שחזקים מהם פי כמה. מדובר באחד מאותם רגעים מכריעים בהם ניתן לעשות שינוי מוסרי יסודי בתעשייה שלמה, שינוי שישפיע אך ורק לטובה על המוזיקה ועל היצירה המקורית בישראל: מדובר בהוצאתם לחופשי של הצמיתים האחרונים במשק הישראלי".

לימור לבנת (צילום: גל חרמוני)
תצביע בעד? לימור לבנת | צילום: גל חרמוני

לדוברת של השרה לימור לבנת הועברו ארבע שאלות: 1. האם השרה תומכת בחוק באופן רשמי. 2. האם השרה תתמוך בחוק בועדת החינוך של הכנסת. 3. האם השרה תצביע עבור החוק (כחברת כנסת). 4. האם השרה תסכים להיפגש עם נציגים המקדמים את החוק, ביניהם איה כורם. ממשרד התרבות והספורט נמסר בתגובה: "משרד התרבות מכיר בחשיבות ותומך בהגנה ושמירה על זכויות האמנים. כפי שהוחלט בוועדת השרים לחקיקה, הלשכה המשפטית במשרד התרבות בוחנת בימים אלה את הצעת החוק עם משרד המשפטים לקראת הדיון בה בוועדת החינוך של הכנסת".

מאיה בוסקילה: "עברתי שנה וחצי של סבל ודמעות וכלום לא עזר!"

לעומת זאת, הצעת החוק, המכונה גם "חוק איה כורם", זוכה לתמיכה מכיוונה של זמרת מוכרת נוספת, מאיה בוסקילה, שלאחרונה נפרדה מהמנהל האישי של אבי גואטה, ובעבר ניהלה מאבק ארוך וקשה מול המפיק והמנהל האמנים רוברטו בן שושן, על השתחררות מחוזה ארוך שנים עליו היתה חתומה. הפרשה של בוסקילה ובן שושן עוררה הדים רבים וזכתה לסיקור נרחב, אחרי שהתברר שלכאורה היו מעורבים במגעים ביניהם גורמים שנחשדו לכאורה כקשורים לעולם התחתון.

מאיה בוסקילה - לראות אותך מאושר (תמונת AVI: אוהד רומנו)
"הייתי בלי כסף בכיסי ובלי אישור לעלות על במה ולהופיע מפני שהחוזה לא איפשר זאת.". מאיה בוסקילה | תמונת AVI: אוהד רומנו

מאיה בוסקילה מפרסמת היום את הדברים האלה: "מי שלא יודע על הסיפור הקשה שעברתי בנושא שמזעזע אותי ולצערי קיים עד היום, הנושא הכואב הוא חוזה דרקוני שלצערי עד היום משתמשים בו ומנצלים זמרים שאין ביכולתם לממן דיסק משלהם. אני בטוחה שמהצד השני יש את כל הנשמות הטהורות שאומרות שלא היה ולא נברא ואין דברים בגו. אל לצערי זה קיים וזה בועט. זמרים צעירים ואף זמרים שכבר עשו דבר או שניים בחייהם, פשוט מוצאים את עצמם מול חוזה של שבע שנים פלוס שבע שנים, שהאופציה לחידוש החוזה היא של החברה או המנהל לחילופין ואין דרך לצאת מהחוזה הזה אחרי שחתמת עליו".

"לי לקח שנה וחצי של סבל ודמעות, הייתי בלי כסף בכיסי ובלי אישור לעלות על במה ולהופיע מפני שהחוזה לא איפשר זאת. זה פגע בשמי, בקיומי הן כזמרת והן כאדם שצריך להתפרנס. ולא משנה מה עשיתי וכמה נלחמתי, שום דבר לא עזר!!!!!! אני מבקשת בכל לשון של בקשה לא לתת לחוזים האלו להתקיים יותר ורק מי שעבר את הסיוט הנוראי הזה יכול לדעת על מה אני מדברת. ימים של בכי וכאב ובראש ובראשונה על אי היכולת לעלות על במה ולשיר. מדובר פה על כלא שאין לצאת ממנו ואסור לתת לו להתקיים. בתודה ובתקווה שיעשו עם זה משהו סוף סוף.

מאיה בוסקילה: "היו צריכים מזמן לחוקק את החוק הזה"

-מאיה בוסקילה, כל הכבוד.
"אני תומכת בחוק של איה כורם, זה חוק חשוב מאין כמוהו, ואני יכולה להעיד על כך מגוף ראשון. היו צריכים מזמן לחוקק חוק כזה, לטובת שני הצדדים".

-מה קרה עם אבי גואטה?
"אני כרגע לבד, עם הסוכן שלי רונן צרפתי. אבי השקיע בי כסף, והחלטתי שאני רוצה להשקיע את הכל בעצמי. אבל אני ואבי יד אחת עד היום, אנחנו חברי נפש, אני מתייעצת איתו כ הזמן, פשוט את הכסף אני רוצה להשקיע לבד".

-לאיזה כיוון הולכת הקריירה שלך? ייצא סוף סוף אלבום? אוסף? מופע חדש?
"אתה צודק בעניין האלבום. אני זוכרת שספרת כמה סינגלים הוצאתי בשנים האחרונות. אני מוציאה אלבום, אבל לאנשים אסור לשכוח שאני גם מגדלת ילד. אני חוזרת לעניינים ומכינה הפתעה. חכו ותראו".