תום זואילי - typ (צילום: תום זואילי)
"אם הצרפתים חושבים שאנחנו קולים אז אולי באמת אנחנו קולים". TYP | צילום: תום זואילי

סיכומי השנה במוזיקה הישראלית פסחו מעט על TYP, צמד הפופ המהוקצע "The Young Professionals" של עברי לידר ויונתן "ג'וני גולדשטיין, שפרצו השנה לקריירה בינלאומית שבסיסה בצרפת. חברת התקליטים הבינלאומית "Univaersal" הפיצה את האלבום שלהם "9am to 5pm, 5pm to Whenever" בצרפת, בלגיה, קנדה וארצות הברית. חברת ההפקות הבינלאומית livenation סגרה להם הופעות בפסטיבלים ואירועים מרכזיים, בצרפת, שוייץ, קנדה ופראג.

לפני יומיים הוציאו TYP סינגל חדש באירופה והם עומדים לפתוח סיבוב חדש עם שתי הופעות בצרפת, ב-7 בנובמבר בליון, וב-9 בנובמבר ב"לה טריאנון" בפריז. בדצמבר הם צפויים לטוס להופעות בארצות הברית ומחכים לתאריכים מדויקים. כזכור, ביוני האחרון נמכרו כל הכרטיסים להופעה של TYP בעיר האורות, מיד אחרי שה"בילבורד" האמריקני הכתיר אותם כ"דבר הבא". במקביל הם שוב מועמדים לייצג את ישראל בטקס פרסי אמ.טי.וי אירופה, אבל במצעדים השנתיים הפסידו את תואר "הרכב השנה" לאתניקס.

"אנחנו בצרפת בפרט ובאירופה בכלל בתהליך גדילה", אומר עברי לידר. "ההופעה הקרובה בפריז תהיה במקום יותר גדול ותהיה התפתחות מבחינת השואו של הרקדניות והוידיאו ארט. כל פעם יש דברים חדשים שאנחנו רוצים לעשות ולהגדיל. הבוס של 'לייב ניישן' בא בהתלהבות אחרי ההופעה הקודמת עם רעיונות. המטרה היא לקחת את זה עוד צעד קדימה מבחינת מה שעושים ומה זה ההופעה של TYP".

-מה מדליק בכם את הצרפתים, ובכלל? מה אתם מביאים שאחרים לא?
"שאלה טובה. להגיד שאנחנו עושים משהו שלא היה קודם זה יהיה מאוד יומרני. אני משתדל שלא להיות כזה. הם אוהבים את הקונספט שלנו שקצת שונה מרוב הלהקות. אנחנו קבוצה שעושה יחד אמנות שהיא לא רק מוזיקה. באנו ל'יוניברסל' כקבוצה שעושה כל מיני פעולות ומייצרת עולם תוכן רחב, עם שפה עיצובית ושיווקית. הם אוהבים את זה. אולי מזהים במוזיקה שלנו איזשהו סאונד שמצד אחד הוא אירופאי ופופי מערבי ומצד שני יש בו נגיעה של מזרח תיכון וצליל שלא משם. יש את זה גם בהופעה, ברגע כזה של התרוממות, עם ניחוחות מהמקום שלנו בעולם.

"מצד שני מתייחסים אלינו כמשהו אופנתי שמדבר בשפה שלהם של אופנה ושל שיק, שחשוב להם שנשמור עליו. הם עשו איתנו עבודות במגזינים גדולים של אופנה ודווקא עם הצרפתים זה נותן פוש קדימה. שמע, אם הצרפתים חושבים שאנחנו קולים אז אולי באמת אנחנו קולים, כי בכל זאת הם צרפתים. היינו על השער של 'מוז'יק', שזה מגזין מוזיקה ואופנה ועשינו כתבת אופנה איתם שצולמה בארץ, כשהצלמת והסטייליסטית באו מפריז לארץ עם הרבה בגדים בשבילנו".

אין תמונה
"אנחנו כבר כותבים את האלבום השני". TYP בהופעה בפסטיבל קאן

-משווים אתכם הרבה לפט שופ בויז?
"בראיונות כן, מדברים איתנו על זה. כי גם אנחנו צמד שנראים כאלה גיקים עם חולצות לבנות ועומדים בשקט. בשבילנו זה פיצוץ כי הפט שופ בויז בשבילנו כמו באך בשביל פסנתרן קלאסי. זה אחד המקורות הכי חשובים שלנו, של כל מה שאנחנו עושים. עצם ההשוואה היא סופר-דופר מחמיאה ומגניבה. אנחנו פט שופ בויז על סטרואידים כי אנחנו מגיעים לאנרגיות יותר גבוהות, יותר רוקיסטיות, שפט שופ בויז לא מגיעים אליהם. אנחנו יותר לייב, יותר אנרגיות של רוק, ומבחינתנו אין יותר טוב מזה".

-ושוב אתם הבחירה הטבעית לייצג אותנו ב-MTV אירופה.
"מצד אחד זה מגניב להיות שוב מועמד לאמ.טי.וי, ומצד שני אמ.טי.וי לא מתייחסים לישראל מספיק ברצינות. בשנה שעברה לא שלחו אותנו לשם, לא נתנו לנו ספוט להשתתף בטקס. אני מקווה שהשנה זה כן יהיה, כן יקרה, לא משנה מי ייבחר לייצג את ישראל".

-למה לא נסעתם? הרי שירי מימון ונינט נסעו כשזכו.
"אם אתה רוצה אתה יכול לנסוע כמו נינט או שירי מימון. הם נסעו וקיבלו התייחסות משפילה. אתה לא רוצה להיות במקום הזה. אתה רוצה שיתיחסו אליך כאמן כמו אמנים ממדינות אחרות. חבל שלא נותנים את זה מבחינת כניסה לטקס ואיפה שמושיבים אותך. זה לא אשמתו של אף אחד, זו ההיררכיה שהם קובעים. כנראה שצריך לעבוד עוד זמן ועוד יותר קשה כדי להיות יותר גבוהים".

-בדצמבר אתם בהופעות באמריקה, דלת יותר גדולה נפתחת?
"זה שוק אחר לגמרי ומגניב באותה מידה, לאו דווקא יותר גדול. יש שם לייבל שמוציא את הדברים שלנו. זה הרבה עבודת שטח ולהופיע במועדונים. היינו בקנדה בקיץ. הפעם זה יהיה ניו יורק, לוס אנג'לס, שיקאגו, בוסטון, סן פרנסיסקו. יחד עם ההופעות אנחנו עושים פרומו ומוציאים שם סינגל. מנסים לעשות הכל יחד כי זה יותר חזק".

פט שופ בויז הופעה 11 (צילום: רועי ברקוביץ')
"עצם ההשוואה סופר-דופר מחמיאה לנו". הפט שופ בויז | צילום: רועי ברקוביץ'

-כדי לפרוץ שם צריך להיט אחד שיתפוס, כמו "גלבי" ו"אם ננעלו" של עפרה חזה ז"ל בזמנו?
יש כל מיני דרכים ולבלים של פריצה לשוק. להיט מיינסטרים באירופה זה מקפצה אדירה לפסטיבלים גדולים, ספוטים יור חשובים בפסטיבלים, טורים שלך, אורח בטורים של להקות אחרות בז'אנר שלך. אנחנו חתומים לשלושה תקליטים ב'יוניברסל' ונמצאים בהתחלה של דרך. מנסים בכל סינגל להגדיל את הקהל. ב'דיסקו' עשינו דרך טובה, הגענו למקומות איניים נחשבים, מגזינים של אופנה, עם דיבור אלטרנטיבי ומגניב. עכשיו אנחנו מנסים לעבור לצד היותר מיינסטרימי של הסצנה. הקשר בין אירופה לאמריקה קיים ולא קיים. יש דברים גדולים פה ושם שלא מכירים בצד השני ויש אמנים שהם ברי מזל בשניהם. יש דברים שבפריז המובמנט שלהם ענקי ובאמריקה לא שמעו עליהם, ויש מישהו שפרץ באמריקה אבל הוא קטן מאוד בצרפת. לכל טריטוריה ומדינה חוקים משלה, מצעדים משלה, תחנות רדיו וטלוויזיה משלה, סגנונות שיותר ופחות תופסים. השוק נורא מורכב ולוקח הרבה זמן. צריך לעשות פרומו והופעות. לדעתי אנחנו על הדרך הנכונה מאוד בינתיים".

""20 Seconds" מתקשר עם 'קטורנה מסאלה'"

-ובסוף, בארץ, אתניקס להקת השנה.
"(צוחק) זה בסדר הם להקה פיצוץ כבר הרבה שנים הם המציאו פה סוג חדש של פופ. דברים שלנו כמו "20 Seconds" מתקשרים עם חומרים שלהם כמו 'קטורנה מסאלה'. כשאתה בחוץ אתה מבין שאלה טריטוריות שונות, שישראל היא טריטוריה אחרת. החוקים שונים. אנחנו נשמח להיות הרכב השנה בישראל. הסינגל שאנחנו מוציאים בצרפת ייצא גם בארץ ואני מקווה שיאהבו אותו. בהחלט נשמח להיות הרכב השנה גם בארץ".

-מקליטים אלבום שני?
"התחלנו לעבוד על דברים וב'יוניבאסל' הם כבר שואלים אותנו על זה. אנחנו מנסים לכתוב ולהבין מה אנחנו רוצים לעשות. התחלנו תהליך של להבין מה הסאונד, מה הכיוון, יהיה מעניין".

-קיבלת אלבום זהב על "מישהו פעם" בטיסה לאילת.
"זו היתה הפתעה מאוד גדולה, אלבום זהב בטיסה לאילת. לא ידעתי ולא הבנתי למה הקברניט מזכיר את שמי ומה קורה. זה היה כיף. כולם שתו שמפניה, היו מבסוטים והיו יומיים מגניבים באילת. אני שמח שהאלבום מצליח ומכר זהב. אנחנו מתחילים הופעות פה ב-2 בנובמבר בתאטרון 'הבימה'. מרגש להופיע שם ואני בטוח שהקהל יהנה".