אריק איינשטיין 09 (צילום: זיו קורן)
"הדיבורים עלי מביכים אותי". אריק איינשטיין | צילום: זיו קורן

בשבועיים האחרונים חזר אריק איינשטיין לחיינו, בדלת הקדמית. הזמר הותיק, שיהיה בן 73 בתחילת ינואר הקרוב, ובדרך כלל נמנע מהופעות בתקשורת (שלא לדבר על הופעות על במה), נמצא עכשיו בכל מקום: בפסטיגל הקרוב, שהושק לאחרונה, עושים לו מחווה מיוחדת ומבצעים תשעה משיריו האהובים, כשאיינשטיין עצמו יופיע על מסך ענק וישיר יחד עם מאיה בוסקילה, מירי מסיקה ושאר הזמרים על הבמה. בפסטיבל "הפסנתר מארח" הקרוב יבצעו מופע מחווה לאלבומו הקלאסי "בדשא אצל אביגדור", בו יככב שותפו לאלבום מיקי גבריאלוב. איינשטיין גם הוציא ממש השבוע את השיר "ילד מיוחד" כתרומה אישית ליום ההתרמה המיוחד שנערך ל"בית איזי שפירא", שמטפל בילדים בעלי מוגבלויות.

"עכשיו כשאתה כאן"

אבל גולת הכותרת של ה"מיני קאמבק" של אריק איינשטיין הוא כמובן השיר "עכשיו כשאתה כאן", שנכתב והוקלט כמעט בין לילה כדי לקבל את פניו של החייל השבוי גלעד שליט, שבאורח בלתי רגיל במונחים ישראלים חזר לביתו בריא ושלם. לשיר המרגש שהקדיש לגלעד שליט נלווה ראיון טלוויזיוני נדיר שהעניק אריק איינשטיין לצביקה הדר, במסגרת ספיישל טלוויזיוני בשם "הביתה" ששודר בערוץ 2 ("קשת"). איינשטיין נשמע בראיון נרגש מעצם אירוע חזרתו של שליט, ללא טיפת זיוף. הדר כינה אותו "אבא" ו"סבא" ואיינשטיין התחמק מהתארים והדגיש שהוא לא העניין אלא שליט. אומנם היה זה ראיון טלפוני, במתכונת של "רדיו מצולם", אבל בכל זאת, לא כל יום מתראיין איינשטיין שלא כדי לקדם אלבום או DVD חדש. מיד אחרי הראיון שודר קליפ מיוחד לשיר, שכלל תמונות סטילס של גלעד שליט חוזר לביתו ונדמה שלא נשארה עין יבשה מול המסכים בבתים.

השיר של אריק איינשטיין לגלעד שליט נתפס בציבור בהבנה, ואף התקבל באהבה, כמעין מילוי של "צורך השעה", בבחינת קרה אירוע לאומי - אז הנה השיר שילווה אותו, כנהוג בישראל. "עכשיו כשאתה כאן" נתפס כמעין "ירושלים של זהב" של מלחמת ששת הימים או "לו יהי" של מלחמת יום הכיפורים ואפילו "אני חוזר הביתה" ו"הביתה" של מלחמת לבנון הראשונה ו"על גגות תל אביב" של מלחמת המפרץ - שיר שמבטא את מה שמרגישים ברגע נתון רוב האזרחים כלפי אירוע שממגנט אליו תשומת לב אדירה, לאומית.

"כמה טוב שבאת הביתה"

המתחרה היחידי באותם של השיר החדש "עכשיו כשאתה כאן" באותם "ימי שליט" היה, איך לא, שיר אחר של אריק איינשטיין - "כמה טוב שבאת הביתה", שחיבר יעקב (יענקל'ה) רוטבליט בשנת 1972, יש האומרים לרגל חזרתו ארצה של שלום חנוך, מלחין השיר. בעיתונות פרסמו את מילות השיר והשמיטו שורות שאינן מתיישבות עם סיפורו של שליט כמו (למשל "ראית דברים, ראית קצת צבעים אחרים" ו"למה לא שלחת גלויה". אבל השיר המקורי "כמה טוב שבאת הביתה" היה מספיק חזק ומתאים כדי שגלעד שליט עצמו יבקש מאביו נועם שיבקש מאנשי רשת ב' להשמיע את השיר אחרי שיחה של שליט האב בשידור. "אין עבורי מחמאה גדולה מזו", הזדרז איינשטיין להשיב ברדיו.

איך זה קרה שאריק איינשטיין חזר לחיינו דווקא עכשיו? הזמר המבוגר, שתמיד היה שם, והמשיך בעשור האחרון להוציא אלבומים, אוספים ושירים (בשנה האחרונה הוציא מחדש אלבומים שיצר עם יצחק קלפטר, בצירוף השיר החדש "מעבדות לחירות", וחידוש ל"צליל מכוון"), הקפיד לשמור על פרופיל תקשורתי נמוך, ועם זאת נשאר סוג של סמל ישראלי. אז האם מדובר בעוד געגוע ישראלי אופייני למשהו שהיה פעם? האם אריק איינשטיין הוא רק נוסטלגיה לישראליות אחרת?

"אריק ממש לא מנותק ותמיד מעורה ומחובר למה שקורה"

יואב קוטנר, ג'ון לנון בהיכל (צילום: ענבל מור)
"אריק איינשטיין לא הרוויח כלום מהשיר לגלעד שליט, הוא עשה אותו מתוך שמחה ספונטנית". יואב קוטנר | צילום: ענבל מור

"אריק איינשטיין כל הזמן עובד על אש קטנה", אומר יואב קוטנר, מאנשי התקשורת שמכירים את איינשטיין טוב מכולם. "הוא לא פרש לחמש שנים ופתאום חזר. אולי עכשיו כשהוא הוציא שיר אקטואלי כמו לגלעד שליט אז שמים לב אליו, אבל הוא מעולם לא פרש ממוזיקה. אין אף זמר בגילו, מעל 70, שהקליט בשנים האחרונות כל כך הרבה שירים וחומר חדש כמוהו. זה שאדם בגילו עם כל הותק שלו ממשיך לעבוד, זו נקודה מאוד חיובית בעיני. הוא מתעקש, ממשיך, מנסה דברים חדשים מבחינתו והוא ראוי להערכה".

-ועכשיו הוא פתאום אקטואלי, רלוונטי.
"תמיד אמרו עליו שהוא מסתגר בבית ומנותק, שהוא לא בעניינים, מה שכמובן לא נכון. הוא ממש לא מנותק ותמיד מעורה ומחובר למה שקורה. הוא לא מתראיין אבל הוא כן מגיב על דברים. השיר לגלעד שליט היה תגובה מהירה. הוא לא עבד עליו שבועות וחודשים כמו שהוא בדרך כלל עושה. אולי אם היו לו שבועיים-שלושה הוא היה עובד עליו עוד. אבל כאן זו היתה תגובה ספונטנית מהבטן, ובעיני זה יפה שמישהו כמוהו, בגילו, יכול להוציא מעצמו כזו תגובה ספונטנית".

לא "רכב על הגל"

אין תמונה
יכול היה להרשות לעצמו. אריק איינשטיין

"הפעם האחרונה שאריק איינשטיין הגיב על אירוע אקטואלי בשיר ספונטני היתה אחרי רצח רבין, אז רוטבליט כתב לו את 'שלום חבר'", ממשיך קוטנר. "אבל בדרך כלל הוא לא מתכוון, השירים שלו הופכים להמנונים וסמלים בדיעבד, כמו 'אני ואתה נשנה את העולם', 'כמה טוב שבאת הביתה' ו'עוף גוזל'".

עם הוצאת השיר לגלעד שליט היו כאלה שטענו שאריק איינשטיין מנסה "לרכוב על הגל" ולעשות לעצמו פרסומת-חינם על חשבון החייל השבוי ששב הביתה. מנגד, נטען, שעל כל זמר אחר שהיה מוציא שיר דומה, היו אומרים שהוא מנסה להרוויח משהו משובו של שליט ושרק אריק איינשטיין, מתוקף מעמדו והיותו אריק איינשטיין, יכול להרשות לעצמו לעשות משהו שאחרים כבר היו חוטפים עליו מהתקשורת ומדעת הקהל.

גם לאייל גולן מותר

אייל גולן סולטן (צילום: שרון רביבו)
"גם אם אייל גולן היה מוציא שיר ספונטני לגלעד שליט - זה בסדר" | צילום: שרון רביבו

"אני לא חושב שאריק איינשטיין הרוויח כאן משהו מבחינתו", אומר קוטנר. "ואני לא חושב שמישהו חושד שהוא רוכב על גבה של איזושהי פופולריות. הרי השיר הזה היה ספונטני. כמה ימים לפני כן ארקדי דוכין הציע לו שיר אחר על חייל שמחכים לו בבית ואריק חשב שהשיר לא מתאים וויתר על הרעיון, ואז פתאום גיא בוקאטי בא אליו עם השיר שבסוף הוקלט ואיינשטיין הקליט אותו בספונטניות, כדרך שלו לבטא את השמחה. לא היה כאן ניסיון להרוויח משהו. אין כאן היבט מסחרי שפתאום עכשיו מהסינגל הזה הוא יעשה בוכטות".

-ואם אייל גולן היה מקליט שיר כזה, בזמן שגלעד שליט חוזר?
"אם אייל גולן היה מוציא שיר ספונטני בעיני זה בסדר, לא הייתי פוסל שיר שלו. אי אפשר לדעת אם השיר לגלעד שליט ייכנס לקלאסיקה של שירי אריק איינשטיין, אבל מותר לו להגיד בדרך שלו שהוא שמח שגלעד שליט חזר הביתה. אריק כל כך מפורסם ומצליח אז עוד שיר זה מה שיעשה את זה? לא מדובר כאן במישהו שעושה קאמבק בזכות השיר".

וגם לשלמה ארצי

אין תמונה
"רק לאריק ולשלמה ארצי לא היו אומרים כלום על שיר לגלעד שליט"

-למה השיר גרר גם תגובות שליליות?
"אריק איינשטיין הוא סמל ויש לו מעמד אחר מלאחרים, הקול שלו והצורה שבה הוא שר מזכירים להמון אנשים משהו פנימי, עמוק, צליל של הישראליות, אתה שומע אותו ואתה מרגיש בבית .אולי יש כאלה שזה מעורר אצלם התנגדות, מהבחינה שמה פתאום הוא עושה שיר כזה. אבל הנה, בא לו, והוא עשה את זה. והוא לא היחיד, גם שלמה ארצי דיבר בהופעה שלו על גלעד שליט והרבה זמרים התייחסו לנושא, כל אחד עשה מה שהתאים לו".

"רק על אריק איינשטיין ושלמה ארצי לא היו אומרים שהם עשו את השיר לשליט בשביל פרסום, כי הם לא צריכים את זה ויש מהם נתינה ממקום שבא להם", אומר גיא בוקאטי, שכתב והלחין את השירים 'עכשיו כשאתה כאן' (לגלעד שליט) ו'ילד מיוחד' (לבית איזי שפירא) ובשנים האחרונות עובד הרבה עם אריק איינשטיין, כולל אלבום שלם משיריו. "שלמה ארצי לא עשה שיר כי אולי לא בא לו שיר. עבדתי איתו על הדואט עם אריק שייצא באלבום שלו, עבדתי עם כולם. אני רואה את ההבדלים, זה שונה, זה נתפס אחרת. התקשורת מנסה לשבור את המיתוס של אריק איינשטיין אבל לא משנה כמה ינסו - העם אוהב אותו. כשאתה עולה למונית עם אריק הנהג עף מהגג".

"אריק הוא ישות רוחנית"

גיא בוקאטי אני ואתה (צילום: רועי ברקוביץ')
"לאריק יש נתוני פתיחה של מלך שאיתם הוא בא לעולם". גיא בוקאטי | צילום: רועי ברקוביץ'

-למה זה קורה?
"כי אריק הוא ישות רוחנית. זה מתחיל באיך שהוא נראה, האורך הזה, והקול הזה, יש לו נתוני פתיחה של מלך שאיתם הוא בא לעולם. וזה מתחבר אצל אנשים לדמות הישראלי האולטימטיבי שכולם רצו להיות כמוהו וכיום הם מתגעגעים אליו. הוא מצליח להיות הצנוע שלא הצלחנו להיות. אני עובד איתו שנים ומדבר איתו כמעט כל יום והפרשנות שלו למציאות היא אחרת, הראייה שלו נקייה, הוא תמיד בעניין עצמו, העיקר בעיניו הוא השיר וכל מה שיגידו או לא יגידו לא חשוב, העיקר אצלו זה היצירה.

"הוא מעל 70 והוא שומע שיר, נדלק עליו, ורוצה לאכול אותו. מעל לחמישים שנה הוא ביציבות שלא תתואר. כולם משתנים והוא בשלו, המהות שלו ברורה לו, שהוא בא לעולם לעשות שירים. הוא חי את המדינה כמו אזרח פשוט, אין לו חיים ברנז'איים או חברים מהמדיה, מה שאתה רואה על אחרים שעבדתי איתם. אין לו מנהל אישי או איש יחסי ציבור צמוד והוא כידוע לא משתף פעולה עם התקשורת".

"כשזה גלעד שליט או איזי שפירא אז הוא מגויס למטרה נעלה"

-הוא שיתף פעולה עכשיו.
"ברגע שזה גלעד שליט או איזי שפירא אז הוא מגויס למטרה טובה ונעלה והוא נרתם, אבל לקריירה שלו הוא לא מתראיין, זה לא מכובד בעיניו. השבוע הוא התראיין לרדיו 90 FM ששם התבצע יום ההתרמה לבית איזי שפירא, לזה הוא הולך. אין מצדו הירארכיה, הוא יתן מעצמו למי שהוא מכיר ואוהב, לא משנה מה מעמדו. הוא הכי 'חף' שאני מכיר, זה לא סתם דמות".

-למה הוא דמות רוחנית בעיניך?
"הוא דמות רוחנית-ישראלית, למרות שבלקסיקון שלו המילה 'רוחני' לא קיימת. השיר של גלעד שליט גרר הרבה מאוד תגובות נרגשות, כולל תרגום שלו לצרפתית על ידי יהודים בצרפת ששרים אותו. ופתאום ראית שכמה שלא יהיו תנודות ותזוזות - יש אב רוחני גדול שמביא את זה עם הניקיון הזה שלו. ראית שיש זמר אחד מוחלט, גורם מאחד בעם, שמקבלים אותו כממלכתי. אריק שייך ל'מעבר'. אומרים לו 'אתה רוח בשבילנו' משהו מאחד ומחזק. קח מישהו מפורסם, תן לו להיות שנה אריק איינשטיין – ממש בתוך העור שלו, עם הדיבור שלו, ותראה איך זה נהרס, כי יש משהו בתוכו שהוא מיוחד. אין לו פיתוי של מרדף אחרי כבוד. זה לא מפתה אותו, ולפעמים זה מרגיז".

אין תמונה
" גורם מאחד בעם, מקבלים אותו כממלכתי"

"ערוץ 2 וערוץ 10 הבטיחו לאחד פרומואים בשבילו"

-מרגיז?
"כשהוצאנו ביחד אלבום ערוץ 2 וערוץ 10 הבטיחו לשדר את אותו ראיון איתו באותה שעה והבטיחו לאחד אפילו פרומואים. למי היו עושים דבר כזה, מי לא היה מסכים לזה? ויש אחד כזה, אריק. אני לא שמחתי כשהוא סירב, אבל השנים חולפות ואתה מבין דברים, שהמהות אצלו זה מה שחשוב. הוא עושה מוזיקה ומעבר לזה הוא לא מרגיש מחויב לשחק את המשחק. לפעמים אומרים לו שאם הוא לא יתראיין זה ייצור גלים רעים מכיוונים שונים, ולא מעניין אותו. הוא לא רואה בזה מחיר, הוא אומר 'אני לא חי בעולם שלכם'".

-איך קרה העניין עם הפסטיגל?
"זו הפקה עם צבי שיסל, שהוא רגיל לעבוד איתו וסומך עליו. אריק צריך שהכל יהיה מחובר לבטן, אם זה לא מחובר הוא לא עושה כלום. הוא חי את מה שהוא מרגיש. העם מתחבר לאריק כי הוא מחובר לעצמו חזק מאוד. הוא לא יעשה משהו שהוא לא מאמין בו או צורם לו. יש לו מערכת שישר מגיבה לזה שלילי".

"אריק יש רק אחד, אב רוחני"

מעמדו של אריק איינשטיין נשמר משך השנים גם בזכות הפקות כמו מופע יום הולדת 70 שערכו לו בפארק הירקון או הקמפיין לתת לו את פרס ישראל - שני אירועים מהם הוא נמנע. גם כששלום חנוך חזר לאלבומיהם המשותפים "שבלול" ו"פלסטלינה" בסדרת "ארבע תחנות" איינשטיין לא היה שם. המחווה לאלבומו "בדשא אצל אביגדור" בפסטיבל הפסנתר המתקרב היא החוליה האחרונה בשרשרת המחוות שהאיינשטיין בכלל לא מעורב בהן, הן קורות בלעדיו.

"המחוות לאריק נמשכות כי הוא יחיד ומיוחד", אומר בוקאטי. "שלמה ארצי אמן גדול ושלום חנוך הוא בעיני תופעה בינלאומית, אבל אריק יש רק אחד ולא תמיד אנחנו מספיק אציליים איתו כמו שהאמריקנים עם פרנק סינטרה. לאריק יש רוחב, הוא מתקשר אלינו לכל הרגשות, שמחה, עצב, נחמה. כולם אוהבים אותו, גם אייל גולן ושלומי שבת ושלמה ארצי באמת אוהבים אותו. וזה לא רק הותק והגיל. יש משהו באיש ובקול ובהגשה שאין דברים כאלה. אני עובד איתו ביום יום אבל לפעמים אני עוצר ואומר 'וואו, זה משהו גדול' וזה גם גדול עליו, כמו על כל מנהיגי ישראל האמיתיים. הוא צנוע והוא ראוי להיות מנהיג רוחני כי הוא לא רודף כבוד. הוא יומיומי בשבילי אבל כשאני מדבר איתך עליו חוזר לי האריק שהוא שלנו כקבוצה, את מי שהוא להרבה אנשים".

אריק איינשטיין: "פסטיבל הפסנתר? אני אראה את זה בדי.וי.די"

אריק איינשטיין 09 (צילום: זיו קורן)
"השיר לגלעד שליט ריגש אנשים". אריק איינשטיין בתחילת שנות ה-70' | צילום: זיו קורן

אריק איינשטיין עצמו כהרגלו בורח מהמחמאות הגדולות שמרעיפים עליו וחושב שהכל מקרי. "זה נראה לי די מקרי שהכל קרה בבת אחת", הוא אומר בשיחה מיוחדת עם mako. "גלעד חזר והרגשתי צורך ליצור שיר, ועוד לפני זה איזי שפירא פנו אלינו ועשינו את השיר שלהם כבר לפני חודש. עם גלעד הרגשנו צורך וזה נעשה סמוך אחד לשני. הפסטיגל קורה גם עכשיו אז נכון, הצטברו כמה דברים יחד".

-ופסטיבל הפסנתר?
"מה עושים שם?".

-את שירי האלבום "בדשא אצל אביגדור" עם מיקי גבריאלוב וזמרים יותר צעירים. יש סיכוי שתלך לראות את זה?
"אני אראה את זה בדי.וי.די".

-קיבלת תגובות על השיר לגלעד?
"כן, תגובות טובות זה ריגש אנשים. בודאי שקיבלתי תגובות. עצרו אותי ברחוב וקיבלתי טלפונים, באופן טבעי. אבל זה בעיקר הטקסט והמוזיקה של גיא, זה מה שעשה את העניין גם בשיר של איזי שפירא לילדים עם המוגבלות זה יותר היצירה שהוא עשה".

אריק איינשטיין: "אני לא יכול להעיד על עצמי כי אני לא אובייקטיבי"

אין תמונה
מחווה בפסטיבל הפסנתר. אריק איינשטיין ומיקי גבריאלוב על עטיפת "בדשא אצל אביגדור"

-בוקאטי וקוטנר אומרים שאתה מסמל את הישראליות.
"זה מביך אותי הדיבורים האלה שמדברים עלי. אני לא יכול להעיד על עצמי. אני לא יודע, לא יכול לדבר על זה, כי אני לא אובייקטיבי".

-מה התוכניות להמשך?
"אנחנו עובדים על מוזיקה וחומר חדש, תמיד אוסף שירים לאלבום וכשיהיה מספיק חומר יהיה אלבום. אני פחות כותב ממה שפעם, אז אני מציע לגיא נושאים והוא כותב בשבילי, וחלק גם ביוזמתו. אני מקליט שני שירים חדשים של אברהם חלפי ואוציא אוסף מכל השירים ששרתי שלו, כמו שעשיתי 'אריק שר קלפטר' אז עכשיו יהיה 'אריק שר חלפי'".

-הוא היה חבר של הוריך.
"כן הוא היה חבר של אבא שלי שניהם שיחקו יחד בתאטרון 'האוהל'".

-אחרי שגלעד שוחרר אתה אופטימי?
"איזו שאלה, אני מאושר, בטח. לא תמיד אני אופטימי אבל פה שמחה באמת נורא גדולה, אבל זה לא מקורי, הרבה מרגישים ככה".

-והמחיר?
"בוא לא ניכנס לעניין המחיר".