במסגרת התוכנית "בחזרה לסוף עונת התפוזים" שמגיש יואב קוטנר בערוץ 24, ישודר ביום חמישי הקרוב הפרק "אני ואתה נשנה את העולם". במסגרת התוכנית שוחח קוטנר עם פיטר רוט שהתארח באולפן ועם אריק איינשטיין על קו הטלפון. השלושה דיברו על ההבדלים בהקלטות בין אז להיום, על האלבום החדש של איינשטיין שמוקלט בימים אלה, על האליפות של מכבי תל אביב בכדורגל מול הפועל ת"א שאיינשטיין אוהד ועוד.

הנה תמליל השיחה:

יואב קוטנר: פיטר, יש לי הפתעה, אריק איינשטיין איתנו על הקו. אהלן אריק.
אריק איינשטיין: יואב.
יואב קוטנר: גם פיטר פה איתנו.
פיטר רוט: אריה
אריק איינשטיין: שלום יקירי מה קורה. לקחתם הלוואה או משהו?
יואב קוטנר: לקחנו אבל בקטנה. אנחנו נזכרים בימים ההם אבל גם בזמן הזה, ואתה יודע, ראינו את הפרק של 'סוף עונת התפוזים' על המהפכה של סוף שנות ה 60 ותחילת שנות ה 70 ואתה אחד מאלה שכל הזמן המשיכו לעבוד, גם יצא לי לדבר אתך בשנים האחרונות והייתי רוצה שתספר לי בתמצות על העבודה היום, אפילו מבחינה טכנית, מבחינת האולפנים, שהיום זה בבית. מה השתנה בעבודה מאז ועד היום?

אריק איינשטיין 09 (צילום: זיו קורן)
"המעיין זורם, אבל הזרם יותר חלש, אתה יודע, ואני לא מדבר על הפרוסטטה". אריק איינשטיין | צילום: זיו קורן

אריק איינשטיין: מה שהשתנה בעיקר או אולי... זה ה.. מבחינה טכנית, זאת אומרת, היינו, תראה אני התחלתי לשיר ב-1957.
יואב קוטנר: לפני שהמציאו את הסאונד.
אריק איינשטיין: כן, 1957 אתה יודע הכל היה בחיתולים וההקלטות היו מאוד פרימיטיביות על ערוץ אחד או שני ערוצים ולאט לאט זה התפתח, עד שזה הגיע למצב שהיום אתה כבר לא, אתה כבר לא משתמש אפילו באולפנים, היום הכל באולפנים ביתיים, וכל השנים האחרונות, נגיד אני עובד עכשיו עם גיא בוקאטי, אז אנחנו מקליטים אצלו בבית אתה יודע באולפנים הביתיים ומבחינה טכנית זה השתנה לחלוטין וזה הרבה יותר נעים ונוח, אתה יודע.
יואב קוטנר: אבל יש משהו מבחינת היצירה עצמה זה שאתה נמצא בבית ולא בחבורה ביחד שיושבים ומג'מג'מים.
אריק איינשטיין: לא, לא באופן יסודי לא השתנה הרבה אנחנו ממשיכים לשבת ביחד וליצור כמו בימים ההם.
יואב קוטנר: אתה חושב שזה יותר קל או יותר קשה לעשות דברים טיפה שונים עם אנשים חדשים למישהו כמוך שמחפש תמיד לעשות דברים אחרים?
אריק איינשטיין: זה לא נהייה יותר קל זה בטוח, אתה יודע, זאת אומרת המעיין זורם, אבל הזרם יותר חלש, אתה יודע, ואני לא מדבר על הפרוסטטה.
יואב קוטנר: זה ממש שיחה על הגיל שלנו וזה לא נעים.
אריק איינשטיין: אבל אתה יודע, התשוקה והכיף נשארו, הקצב ירד אומנם.

יואב קוטנר: בימים אלה אתה גם עובד על תקליט של שירי חלפי.
אריק איינשטיין: כן.
יואב קוטנר: ומוסיף לו גם שירים חדשים.
אריק איינשטיין: כן גם שלושה שירים חדשים, אני מרכז את כל השירים של חלפי ששרתי, יש 17 שירים שעשיתי של חלפי באוסף החדש, והוספנו שלושה שירים חדשים ששניים הלחין גיא בוקאטי ואחד הלחין פסנתרן הג'אז עומר קליין. אז אני עסוק בעריכה של זה עכשיו ובהקלטות של השירים החדשים.
יואב קוטנר: אז זה הולך לצאת בקרוב?
אריק איינשטיין: כן, די בקרוב.
יואב קוטנר: תגיד...אתה יודע אני זוכר גם אותך בראיון אז לפני 15 שנה ב'סוף עונת התפוזים' ואני מכיר אותך שאתה תמיד מרגיש שאפשר היה לעשות את זה יותר טוב, תמיד יש לך איזה הרגשה שאם היית עושה את זה עכשיו, זה היה נשמע אחרת ויותר טוב, אתה שלם יותר עם החומרים עכשיו?
אריק איינשטיין: זה לא רק אני, אני חושב שזאת תחושה שיש להרבה יוצרים ושהם מרגישים ככה, אתה יודע זה די טבעי, עם הזמן אתה רוכש את הניסיון ואת הבשלות. שמע לא הכל, יש דברים שעומדים במבחן הזמן, אבל יש דברים שאתה מרגיש שהיית יכול לעשות אחרת.
יואב קוטנר: אם דיברנו על טכנולוגיה כחלק ממה שקורה אז, עכשיו עם כל ההוצאות שאפשר לערוך את הסאונד מחדש, אתה מרגיש שהאלבומים האלה כן עומדים במבחן הזמן: שבלול, פלסטלינה, בדשא אצל אביגדור, דברים כאלה.
אריק איינשטיין: אתה אומר שבלול אז שבלול זה משהו שהקלטנו ב- 4 ערוצים היו לנו סך הכל, אז זה ממש ראשוני ואני זוכר שב'קולינור' הביאו מכונת הקלטה של ציוד שהיה בו 8 ערוצים ואני הרגשתי מה צריך יותר. והיום יש לך עשרות ערוצים, אבל הסאונד בעיניי, אני לא יודע אם לומר משני, אבל נשאר בסוף מה השיר, מה הדבר עצמו, הסאונד הוא עוזר ומשפר אבל זה לא לב העניין. אבל זה כיף גדול.

אין תמונה
"שבלול זה משהו שהקלטנו ב- 4 ערוצים היו לנו סך הכל, אז זה ממש ראשוני, הביאו 8 ערוצים ולא היה צריך"

יואב קוטנר: פיטר, בתור אחד שעבד עם אריק איינשטיין שאל אותו משהו.
פיטר רוט: מה עם הפועל? מה יהיה? יש אירופה?
אריק איינשטיין: תשמע ,אחרי מה שעברנו העונה, אז מקום שלישי ואירופה זה גם טוב.
פיטר רוט: כן יצאתם בזול.
אריק איינשטיין: איזה חגיגות עשיתם בכיכר רבין, צלצלתי למשטרה להתלונן על הרעש.
יואב קוטנר: יפה, אני מצטער שהשיחה נגררה למכבי ת"א בסוף.
אריק איינשטיין: דרך אגב, 'דה ווייס' שפיטר הוא המנהל המוזיקאלי, אני פשוט בהנאה עצומה, אני גם מדבר עם פיטר, הזמרים, הזמרות זה פשוט יוצא מהכלל באמת. בעיקר הזמרות, הזמרות הן כישרונות שזה יוצא מן הכלל שרות נפלא  וגם יפות ויש בהן גם איזה סוג של צניעות ואני נהנה לאללה.
יואב קוטנר: זאת אומרת, אני שואב מדבריך מבט חיובי על המוזיקה הישראלית בימינו. אני יודע שאתה בן אדם שמקשיב ומעודכן ויודע בדיוק מה קורה אז אתה דווקא נשמע לי אופטימי בקטע הזה.
פיטר רוט: או שהוא בכלל רוצה להיות מנטור בעסק הזה.
אריק איינשטיין: אני מאוד, מאוד נהנה מהזמרים והזמרות מהנגנים שיש, זה ממש, עשו צעדי ענק. אני מ-48' אתה מבין, אז אני יכול לשפוט את הדברים.
יואב קוטנר: הוא הציע שתהייה מנטור, אתה רוצה?
אריק איינשטיין: לא, לא. יש לי פתק מהרופא, אסור לי.
יואב קוטנר: אריק, אני שמח שאתה ממשיך להיות אחד מהזמרים שממשיכים לעשות את הדברים הכי מעניינים שעושים אצלנו בארץ, ותודה רבה שהתפננת לדבר אתנו קצת.
אריק איינשטיין: כן, על הכיפאק.
יואב קוטנר: והוא רצה לשאול אותך מתי אתה חוזר להופעות.
פיטר רוט: לא, אל תאמין לו אריה.
אריק איינשטיין: אני לא מאמין לו.
יואב קוטנר: טוב תודה רבה, אריק איינשטיין.
אריק איינשטיין: 100%, להתראות.

*בחזרה לסוף עונת התפוזים" עם יואב קוטנר, בעריכת קוטנר ודרור נחום, תשודר בערוץ 24 בימי שני וחמישי בשעה 22:30. התוכנית הראשונה "אין מקום לשניים על עמוד החשמל" עולה ביום שני ה-13 במאי ותכלול פאנל עם שלושה דורות של רוקיסטים - מיקי גבריאלוב ("הצ'רצ'ילים"), ירמי קפלן ("תערובת אסקוט") וניצן חורש ("אלקטרה"). התוכנית השניה תשודר בים חמישי ה-16 במאי ותעסוק בפרק "אני ואתה נשנה את העולם", ביחד עם פיטר רוט באולפן ואריק איינשטיין בטלפון.