עידן עמדי זיכרון (צילום: אלעד וייסמן)
"הוא נגע לי בנקודה". עידן עמדי בשיר של סמ"ר משה אוחיון | צילום: אלעד וייסמן

לרגל יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ובמסגרת הפרויקט "עוד מעט נהפוך לשיר" של גלי צה"ל, הקליט עידן עמדי את השיר "המכתב האחרון", שאת מילותיו חיבר סמ"ר משה אוחיון ז"ל, מפקד צוות מרגמה בפלוגת חיל ההנדסה (פלחה"ן) של חטיבת גולני, שנהרג במוצב ריחן בדרום לבנון ב-25 בינואר 1995.

"לקח לי שלוש דקות להלחין את המילים"

עמדי, מפקד בחיל ההנדסה, שהתפרסם בשיר "כאב של לוחמים", הלחין את מילות השיר אותן קיבץ מתוך מכתב אהבה שכתב אוחיון לחברתו. "זה התחיל ממכתב", מספר עמדי. "המשפחה של משה רצתה להנציח את זכרו והוריו ניגשו אלי אחרי הופעה בעפולה. אמא שלו נתנה לי כמה שירים שחברים כתבו ושאלתי אם יש מכתבים שלו. היא אמרה שכן אבל שהיא לא קראה אותם כי היה לה קשה. המכתבים נשמרו אצל אחותו שהעבירה לי אותם. היו שם כמה מכתבים באמת מדהימים, הבן אדם ידע לכתוב ממש יפה".

"אהובה, ביקשת שאקדיש לך שיר, אולי רק פזמון, לא מוכשר עד כדי כך, מקווה שאהבת את הניסיון..

אהובה, איך השלג צנח כאן הלילה, רומנטי מאוד, כמה פתיתים לך רציתי לשלוח, במכתב האחרון..

אל תבכי בגללי, אני כאן מחייך מרצון, תשמרי  על עצמך בשבילי, תשמרי על ירון, היום לאבא יש יום הולדת, תמסרי לו שאוהב המון, שלך משה, הבן האבוד בלבנון..

אהובה,  ביקשת שאקדיש לך שיר, אולי רק פזמון, לא מוכשר עד כדי כך, מקווה שאהבת את הניסיון.."

"זה קרה לפני שלושה חודשים תוך כדי העשיה של האלבום שלי ותכננתי שייקח לי שבועיים להלחין את השיר. אני זוכר שפתחתי את הקובץ במחשב ביום שישי, עברו שלוש דקות והשיר היה מולחן. כמה ימים אחרי כן כבר העברתי להם את הסקיצה. בהמשך גיליתי שבן דוד שלי שלי שחי באמריקה כבר עשר שנים היה אחד החברים הכי טובים שלו מהצוות".

"לעומת הדור של משה אוחיון, הדור שלנו הוא דור של ילדים"

-והתוצאה היא שיר מאוד יפה.
"השיר יפה בעיקר בגלל המילים, הלחן שלי כאן מינורי. המילים זה מה שעושה אותו. מרגישים בהן אהבה פשוטה לחברה ולמשפחה. הוא התקשר בטלכרט לעבודה של אבא שלו כדי למסור לו מזל טוב ליום ההולדת, כי זה היה עוד לפני עידן הטלפונים הסלולרים וזו היתה השיחה האחרונה איתו. הוא נכנס לעמדת מרגמה במוצב כדי לירות פגז בהתקפת מוצב ונהרג מתקלה במרגמה".

אין תמונה
"גם לי היתה חברה בזמן הצבא". עידן עמדי עם תהל שוהם, שהיתה קרובה אליו בזמן "כוכב נולד"

-משהו מהסיפור שלו מזכיר לך את השירות שלך?
"יכולתי לראות את עצמי שם איתו, עם משה. הוא נגע לי בנקודה. כלוחם אני מבין על מה הוא מדבר. גם לי היתה חברה רוב השירות וזה ממש מתחבר. שיר כזה, אם הוא לא סוחף אותי ברגעים הראשונים זה לא ייצא מרגש, והנה זה קרה, הוא סחף אותי מהרגעים הראשונים.

"כבר שמעתי מילדים בני 12 שהם שמעו את השיר ובכו. אני בגילם לא הייתי מבין את זה. יש תחושה שלעומת הדור שלו, של משה אוחיון, הדור שלנו הוא דור של ילדים. אני קורא את מה שהוא כתב במכתבים שלו ואלה דברים מאוד מורכבים. לא מייצרים כאלה יותר בחורים. הלוואי שהוא היה חי ויכולנו לעשות עוד דברים כאלה. גם המשפחה שלו מיוחדת, אבא שלו עזב את העבודה כדי להיות ב'יד לבנים'".

"הנשמה נמצאת שם, זה אמיתי, זה מי שאני"

-השיר ייכנס לאלבום הבכורה שלך?
"אני מאמין שכן. כרגע אנחנו בוררים שירים מכל מה שהקלטנו ואני לא רוצה להתחייב. זה שיר שאני מאוד מאוד מתחבר אליו ושומעים את זה לדעתי".

-אתה לא חושש שיחד עם "כאב של לוחמים" השיר הזה ימתג אותך כזמר של חיילים וצבא.
"אני מבין את זה ובטח יש כאלה שחושבים ככה. האמת? זה לא כל כך אכפת לי. הנשמה נמצאת שם, ואני לא יכול לעשות משהו אחר. אם זה לא היה אמיתי אז היו באים מקטרגים שהיו אומרים שמדובר בגימיק, אבל זה אמיתי, אין לי לאן לברוח מזה, זה מי שאני. גם השיר 'תשליך' זה אני ואנשים התחברו אליו והשמיעו אותו במועדונים. צריך לשמוע את כל הדיסק שלי כדי להבין מי אני".

-מתי ייצא האלבום?
"ממש בקרוב. זה כבר שם".

"קשה לי עם המילה 'אמן' וזה לא מצניעות"

-איך התחושה לצפות בעונה החדשה של כוכב נולד וכל הזמן לשמוע את שיר האודישנים "הדרך שלך", שאתה יצרת ושרת יחד עם דיאנה?
"זה מחמיא לי הכי בעולם שכל הזמן שרים את שיר האודישנים ומצד שני זה גם זר לי שכל הזמן יש שיר שלי בטלוויזיה. יצא לי לראות קצת מהעונה ונראה לי שיש דברים יפים, יש הרבה חבר'ה חזקים. מי היה מאמין שמהאודישן שלי ייצא לרדיו סינגל? אתה מבין. רק באמצע העונה מתחילים לראות מה קורה באמת ולאן העסק הולך. בינתיים אי אפשר לדעת מה יהיה".

-ביום העצמאות אתה מופיע, כמו כל האמנים?
"כן יש הופעות, אבל קשה לי עם המילה 'אמן' וזה לא מצניעות. אני מופיע ברחובות, קרית מלאכי, גדרה, באר שבע. כרגע זה אני, הגיטרה והפלייבקים. יש לי כבר מופעי להקה שרצים בהופעות מכורות, כדי להתכונן להופעת בכורה שבקרוב תגיע. לא האמנתי בכלל לפני שנה שאני אהיה זמר. עד היום צוחקים עלי שאמרתי שאני אעזור לפרק את הבמות בגמר בירושלים ואיכשהו נולד מזה משהו אחר. צריך להגיד תודה כל יום ואני מקווה שזה ימשיך ככה, שיהיו שירים שאנשים יאהבו".

>> רוני דלומי שרה "שלחי אותו"; עידן רייכל בשירו של ראובן פוליטי ז"ל