אין תמונה
"מוזיקה חדשה היום לא מרגשת אותי כמו בסבנטיז". ג'וני ווינטר ולהקתו

השיחה עם ג'וני ווינטר היתה אחת המוזרות. לשאלות שמזמינות תשובות מלאות הוא ענה בעיקר ב"כן", "לא" ו"אני חושב שכן". אחר כך התברר שהוא מתראיין ככה כי נמאס לו ששואלים אותו כבר ארבעים ומשהו שנה איך הוא המציא מחדש את הבלוז וחיבר אותו לרוקנ'רול כמו שאף אחד אחר לא עשה לפניו.

מדובר באגדה, מיתוס. ג'וני ווינטר הוא גיבור גיטרה אמיתי, מהגיטריסטים הגדולים בכל הזמנים, שהשפיע על מאות גיטריסטים שבאו בעקבותיו בעולמות הבלוז והרוק. ווינטר הוא החוליה המקשרת בין רוק-בלוז בריטי לבלוז-רוק אמריקאי דרומי. החל משנת 1969 הוא לקח את הבלוז הקלאסי ורענן אותו באמצעות חיבור לרוקנ'רול, שהיה אז הז'אנר השולט בעולם. הגרוב הטקסני האותנטי שלו בא לידי ביטוי בפרשנות שהעניק לתבניות שכבר נחשבו ליצוקות בנצח. בסבנטיז ובאייטיז הוא היה ממובילי הבלוז בעולם. חברת הגיטרות "גיבסון" אף ייצרה גיטרה מדגם "Firebird" הנושאת את שמו, אשר הפכה לסימן ההיכר שלו במהלך השנים.

ג'וני ווינטר נולד בבימונט, טקסס, ארה"ב. עיירת-נפט קשת יום, בה האזין וניגן בלוז ורוקנ'רול מגיל צעיר. בשנת 69' התראיין למגזין "רולינג סטון" ועורר מיידית את תשומת ליבן של חברות התקליטים. באותה שנה הוא הספיק הופיע בפסטיבל "וודסטוק" האגדי, חתם עם "קולומביה", והוציא את אלבומו הראשון, הנושא את שמו. מאז הקליט כמעט 40 אלבומי בלוז ורוק קלאסי, והפך לאחד מהפרפורמרים הבולטים באצטדיונים בשנות ה-70'. בסוף אותו עשור הפיק וניגן בכמה אלבומים שזכו ב"גראמי". לפני כמה שנים חבר ג'וני ווינטר להרכב הבלוז האגדי "האחים אולמן" להופעה בתאטרון ביקון במנהטן, לציון 40 שנה להקמת ההרכב.

וביום רביעי הקרוב, 5 ביוני, ווינטר מגיע להופעה במועדון בארבי בתל אביב, מלווה בפול נלסון בגיטרה, סקוטי ספריי בבס וטומי קורייל בתופים - ההרכב שהקליט איתו את אלבומו האחרון "Roots", אשר זכה לביקורות טובות. את החימום יספקו "The Blues Rebels".

"אני מצפה מאוד להופעה בישראל", אומר ג'וני ווינטר בשיחה מיוחדת מביתו שבארצות הברית. "לא הייתי שם מעולם, אבל אני יודע הרבה על ישראל, למשל המקומות הקדושים, שאני אבקר בהם כמובן".

-מה אתה מכין לנו?
"בלוז ורוקנ'רול, כמו שעשיתי ב-44 השנים האחרונות. אנחנו מנגנים הכי טוב שאנחנו יכולים, זה כל מה שאנחנו יודעים להיות הכי טוב שאנחנו יכולים".

-מהי המהות של בלוז ורוקנ'רול בעיניך?
"רגש, תחושה, זה מה שעושה את הרוקנ'רול".

-ומה מיוחד בך? מה עשה אותך גדול?
"אני סתם מוזיקאי טוב שמנגן. קשה לי להצביע על התהליך".

-השפעת על הרבה מוזיקאים וגיטריסטים.
"זה טוב מאוד, אני שמח לשמוע. זה נהדר לשמוע שיש אנשים שהתחילו לנגן בעקבותיי".

-יש אצלנו להקה גדולה שמתאחדת אחרי 40 שנה (כוורת) והגיטריסט שלהם (סנדרסון) הושפע ממך.
"זה מאוד נהדר לשמוע".

-שמעת על רוק ישראלי?
"אני מכיר ואוהב מוזיקת כלייזמרים, אבל אני לא אנגן אותה במועדון, רק לשמוע אותה".

-מה אתה חושב על הרוק, עולם הרוק, כיום?
"הוא לא כמו שהיה, אבל הצעירים עושים מוזיקה טובה . אני אוהב את סוני לנדרס ואת 'היינס', שהם ממש טובים".

-איך זה לעומת הסיקסטיז והסבנטיז?
"אז היתה הרבה התרגשות. מוזיקאים היום לא מרגשים אותי. המוזיקה אז היתה הרבה יותר טובה. אני לא יודע למה. אני לא יודע אם הסמים היו יותר טובים, אני לא יודע".

-איזו עצה היית נותן היום לג'וני ווינטר הצעיר?
"תקשיב למה שאומרים, אבל תמצא את השביל שלך".

-אתה מרגיש שאתה מקבל היום מספיק כבוד?
"כן, אני חושב שאני מקבל את הכבוד שמגיע לי, אני נהנה מהיכן שהקריירה שלי הלכה אליו".

-יש לך עוד חלום להגיע אליו, שטרם הגשמת?
"לא לא באמת. עשיתי את כל מה שרציתי עד היום ואני שמח עם מה שעשיתי".

-מה אומרת לך המילה "אגדה"?
"זה נחמד לשמוע אנשים שנהנים מהמוזיקה שלי. זה כל ממה שרציתי תמיד".