אין תמונה
נגד גלגלצ. אבי מסיקה

המאבק של אמנים בגלגלצ ובמדיניות הפלייליסט שלה נמשך, והדרכים ממשיכות להיות יצירתיות. מי שניסה השבוע לעשות תכסיס חדש במלחמה הם הראפר אבי מסיקה והזמר הצעיר בר גרופר. ביום שני, לפני שבוע ימים, העביר גרופר לגלגלצ הקלטה של השיר "כשאת לא כאן" אותו הוא מבצע, על מנת שהשיר ייכנס לישיבת הפלייליסט המפורסמת של התחנה הצבאית מיפו, שנערכה ביום רביעי האחרון. אורך ההקלטה של השיר שהועבר לגלגלצ היה 58 שניות בלבד. על עטיפת הסינגל הופיע שאורך השיר 3 וחצי דקות. המטרה של גרופר ושל מסיקה, שאצלו באולפן הוקלט השיר. "המטרה שלנו היתה לבדוק האם גלגלצ אכן מאזינים לשירים ששולחים אליהם, ואם כן - לכמה שניות מהשיר, וכמו כן לנסות ולהבין על פי מה מתקבלות ההחלטות בישיבת הפלייליסט המפורסמת", אומר מסיקה.

"יום לפני הישיבה התקשרתי לגלגלצ והזדהיתי כבר גרופר, והתעניינתי לדעת אם השיר יעלה לישיבת הפלייליסט. קיבלתי תשובה מבחור בשם עמית שהשיר יעלה. ביום רביעי, רבע שעה אחרי הישיבה, התקשרתי שוב לתחנה, ושאלתי על גורלו של השיר. קיבלתי תשובה מאותו עמית שאמר: 'שמענו את השיר בישיבה, לצערי אבל לא נמשיך לשמוע אותו שוב'. ביקשתי הסבר ומעמית אמר לי: 'היו חומרים אחרים שהתאימו לנו יותר והוא לא קיבל רוב בהצבעה'. תזכור שהשיר שהם טוענים שהם שמעו בישיבה שלפני השיחה היה באורך 58 שניות בלבד, ועמית לא אמר לי על זה מילה בשיחה שלנו".

בגלגלצ מגיבים: "בישיבת הפלייליסט האחרונה הסתבר שיש בידינו שיר שאורכו 59 שניות בלבד. סברנו שמדובר בתקלה טכנית פנימית שלנו והנושא הועבר לטיפול טכני לידי אנשי התקליטיה, האחראים על העברת כל השירים הנשלחים אלינו למערכת השידור הממוחשבת בגלגלצ. המענה שניתן, טרם הסתיים הטיפול, התייחס לכך שהשיר, באופן שבו הוא הגיע והושמע בישיבה, לא נכנס לרשימת הפלייליסט באותו שבוע וייתכן שהדברים לא הובהרו דיים לפונה".

"דיברתי איתם ממש אחרי הישיבה, אם הם שמעו את השיר, איך לא נאמר לי כלום על זה שהוא רק 58 שניות?"

"מוזר לי שדיברתי איתם ממש אחרי הישיבה ולא נאמר לי כלום שהשיר הוא רק 58 או 59 שניות", אומר מסיקה. "זה לא קורה עם כל שיר בכל ישיבה, זה מקרה מיוחד, איך יכול להיות שהוא לא אמר לי שהשיר שלי באורך פחות מדקה, הוא בכלל שמע אותו?".

אין תמונה
עטיפת הסינגל - בר גרופר, "כשאת לא כאן"

מסיקה לא ויתר וניסה שוב: "אתמול, יום ראשון, שוב התקשרתי לגלגלצ והתעניינתי לדעת מדוע השיר 'כשאת לא כאן' לא עבר את ישיבת הפלייליסט. אותו עובד גלגלצ בשם עמית ענה לי בפעם השלישית: 'השיר עמד להצבעה, הוא עמד מול הרבה חומרים אחרים, ומול חומרים אחרים הוא לא זכה לרוב. מצאנו דברים שיותר התאימו לנו. זה לא עניין של מה לא אהבנו בשיר, אלא השאלה מול מה זה עומד, איזה עוד חומרים יש בסגנון'. שאלתי אותו: 'למה זה לא יעלה לעוד ישיבה? שומעים את זה פעם אחת?', ועמית השיב: 'כן, שמענו את זה פעם אחת, שומעים את זה בישיבה, כולם מאזינים, ומגיעים להחלטה. כמובן שיש עורכים ששומעים לפני הישיבה, יש היערכות לפני. אני לא רוצה כרגע להתחייב מי שמע ומי לא שמע'. שאלתי אותו: 'אז שמעתם את כל השיר והחלטתם שהוא לא מתאים?', ועמית מגלגלצ ענה: 'החלטנו, כן, היו חומרים אחרים שיותר רצינו לחשוף'. תראה שגם בשיחה הזאת הוא לא מזכיר אפילו במילה את זה שמדובר בשיר חריג שנקטע להם אחרי 58 שניות".

-ומה אתה חושב?
"לדעתי מדובר בשערורייה. שלחנו לגלגלצ שיר באורך 58 שניות בלבד והם טוענים שהם שמעו אותו, והחליטו שהוא לא נכנס לפלייליסט שלהם. עושה רושם שהם לא שמעו אותו בכלל, או ששמעו והחליטו לפי פחות מדקה".

-אתה טוען שהם לא שמעו את השיר בזמן שהם אומרים שהם כן שמעו.
"אני לא טוען שהם משקרים. אולי באמת השיר עלה לישיבת הפלייליסט. אולי באמת כל העורכים המכובדים בגלגלצ שיושבים בישיבה הגורלית האזינו לו. אולי באמת הם החליטו לא להכניס אותו. אבל השיר היה באורך 58 שניות בלבד - זה אומר דרשני. הרי על עטיפת הסינגל כתוב שהאורך שלו 3 וחצי דקות. אז לפי מה הם החליטו? לפי פחות מדקה שהם האזינו?".

האם דקה מספיקה?

-יהיו כאלה שיגידו לך שדקה זה זמן מספיק כדי להחליט.
"מדובר ביצירת אמנות, שהשקיעו בה המון כסף, זה מה שמגיע לה, פחות מדקה?. אנשים קורעים את התחת שנים בעבודות וחוסכים שקל לשקל בשביל שיהיה להם כמה אלפי שקלים להוציא סינגל ובסוף גלגלצ מקשיבים לו פחות מדקה וכבר מחליטים שהשיר לא מספיק טוב להם? אמנים יורקים דם בשביל לעשות מוזיקה במקום הקשה הזה".

-אתה מושמע בגלגלצ?
"אני עושה היפ הופ ובגלגלצ סגרו את 'עסק שחור' ואין שם היפ הופ ישראלי כמעט בכלל, רק מחו"ל הם משמיעים. אבל חשוב לי מאוד לציין שאני ממש לא בא מהמקום של אמן שמנסה להיכנס לגלגלצ. השמיעו אותי שם בעבר והיו לי להיטים אצלם אבל מאז ברוך השם אני מצליח יופי גם בלעדיהם. אני לא ממש צריך אותם לקריירה שלי. מצד שני הייתי שמח אם קולו של העם היה מחליט להשמיע אותי בתחנת רדיו ציבורית ולא עשרה 'עורכי מוזיקה' שלא מבינים שום דבר במוזיקה".

בגלגלצ טוענים בתגובה לדברים שמטיח בהם מסיקה: "מערכת גלגלצ פועלת על פי אותם עקרונות מקצועיים בין אם מדובר בתקלה טכנית אמיתית ובין אם מדובר בניסיון להטעייה מכוונת, כפי שהתרחש במקרה הנ"ל".