אין תמונה
מוזיקאי גאון. פאט מת'יני

פאט מת'יני המגיע אלינו הוא גיטריסט הג'אז שחצה הכי הרבה גבולות וקהלים וכנראה גם המפורסם ביותר בעולם, מבין נגני הג'אז הבודדים שזוכים לפרסום והכרה עולמית מקהל שאינו בהכרח מוזיקאים או חובבי ג'אז מובהקים. לא סתם מעדיף מת'יני להגדיר את עצמו בתור "מוזיקאי" ולא כ"גיטריסט ג'אז".

מת'יני הוציא עשרות אלבומים בהרכבים וסגנונות שונים, כתב מוזיקה לבלט ולסרטים ואף הפיק אלבומים לאמנים אחרים. הוא זכה ב 18 פרסי "גראמי" בקטגוריות שונות ומגוונות בתור מלחין, מעבד ומבצע ומכר עד היום במצטבר למעלה מ-20 מיליון עותקים מאלבומיו השונים.

שיתופי פעולה עם הגדולים ביותר

הוא שיתף פעולה עם רבים מגדולי אגדות הג'אז כגון צ'יק קוריאה, ג'קו פסטוריוס, ג'ון סקופילד, הרבי הנקוק ועד אמני פופ ענקיים כדוגמת ג'וני מיטשל או דיוויד בואי בשיר "This is not America", המופיע בפסקול הסרט "הבז ואיש השלג" אותו הלחינו והקליטו "Pat Metheny group". ברזומה שלו גם שיתוף פעולה עם אחינועם ניני, לה הפיק מ'תיני את תקליטה הבינלאומי הראשון, אשר זכה להצלחה רבה.

אחד הדברים המייחדים את כל הגיטריסטים הגדולים זו חותמת הסאונד האישית שלהם. מעבר לשיערו המלא והמפוזר גם בגיל 57, וחולצות הפסים שלא תראו אותו עולה לבמה בלעדיהן, יש לפאט מת'יני סאונד המזוהה רק איתו. זה כנראה מפני שאת דרכו המוזיקלית התחיל כנגן חצוצרה ולכן יש לו תפיסה וגישה מאד משוחררת למלודיה, ששונה מזו של רוב הגיטריסטים, וגם טכניקת נגינה שפיתח על מנת לנגן את הפראזות הייחודיות לו. סיבות נוספות הן הגישה המהפכנית שלו לסאונד וכלי הנגינה הייחודים לו כגון סינטיסייזר-הגיטרה איתו הוא כל כך מזוהה, או גיטרת הפיקאסו בעלת 42 המיתרים שניבנתה במיוחד עבורו.

מג'אז מסורתי לפוסט- בופ, מוזיקה לטינית ועד אלקטרונית

פאט מת'יני פרץ הרבה גבולות בעולם הג'אז והרחיב את גבולותיו על ידי הכלאה של סגנונות שונים מג'אז מסורתי לפוסט- בופ, מוזיקה לטינית ועד מוזיקה אלקטרונית ופיתוח ושכלול של סאונדים חדשים. דוגמא מצויינת ועדכנית לרבגוניותו המיוחדת של פאט הוא אלבומו האחרון שיצא לפני מספר חודשים "What's it all about". אלבום אקוסטי ואינטימי שכולו גרסאות כיסוי ואינטרפרטציות של פאט לקטעים ושירים עליהם גדל. ברוב האלבום ניתן לשמוע בעיקר גיטרת בריטון אקוסטית בודדת עליה מנגן פאט ברגישות מופלאה ובהירמון יוצא דופן, ביצועים לשירים כגון "And I love her" של הביטלס או "Sound of silence" של סימון וגורפינקל.

במשך שנות לימודיי ועיסוקיי כגיטריסט ומוזיקאי ראיתי המון גיטריסטים בפעולה וביניהם את הגדולים ביותר בארץ ובחו"ל. באופן אישי פאט מת'יני הוא אחד הגיטריסטים הבודדים שהייתי מגדיר כגאון. האם זהו כישרון מולד? שעות על גבי שעות של אימונים במשך עשרות שנים אשר הוא מודה שאינו פוסק מהם עד היום? או יכולת התמדה ופרפקציוניזם? הרי כבר בגיל 19 היה המורה הצעיר ביותר אי פעם במכללת "ברקלי" המפורסמת למוזיקה. אם תשאלו אותו, כפי שזכור לי מסדנת האומן שהעביר בפעם האחרונה בה ביקר בארץ בשנת 2000, הוא בצניעותו יאמר שזה פשוט עניין של התמדה והשקעה מרובה מאוד, אבל מאוד.

מגיע לארץ עם טריו, לקונצרט ג'אז בהאנגר 11

פאט מת'יני מגיע אלינו יחד עם המתופף ביל סטויארט והבסיסט לארי גרנדיר כחלק מסיבוב ההופעות של ה"פט מת'יני טריו", אשר לפני קצת למעלה מעשור הוציא אלבום מצויין  הנקרא "Trio 99->00", שגרר בעקבותיו סיבוב הופעות עולמי בו זכינו לראות אותם בהיכל התרבות בתל אביב, הופעה שזכורה לי כאחת מהופעות הג'אז הטובות ביותר בהן נכחתי, עם רמת ביצוע פנומנלית וזה רק לגבי ביל ולארי. מיותר לציין שלמראה ולמשמע נגינתו של מת'יני ישבתי פעור פה במשך שעתיים שפשוט חלפו מהר מדי.

הטריו יעלה על הבמה בהאנגר 11 ב- 26 וב-27 בנובמבר להופעה מול קהל ישוב באווירת מועדון ג'אז וצפוי לתת מופע שיכלול קטעים של פאט מאלבומיו השונים, קטעים מאלבומם המצליח של הטריו ומספר עיבודים מעניינים משלהם לסטנדרטים שונים.