אפרים שמיר, אלון אולארצ'יק, שם טוב לוי, שלמה יידוב (צילום: אילן בשור)
"מה המזרחים בוכים, יש להם 400 תחנות". אפרים שמיר, שם טוב לוי, אלון אולארצ'יק, שלמה יידוב | צילום: אילן בשור

מחר (שישי) יפורסם במוסף "סופשבוע" של עיתון "מעריב" ראיון שערך שגיא בן נון עם הסופר גרופ "הרביעייה", הכוללת את שני יוצאי להקת "כוורת", אלון אולארצ'יק ואפרים שמיר, ושני יוצאי ההרכבים "צליל מכוון" ו"קצת אחרת", שלמה יידוב ושם טוב לוי. בכתבה הם מעבירים ביקורת על המוזיקה הים תיכונית, על גלגלצ ועל כוכב נולד. בנוסף נחשף הראיון כי להקת "כוורת" המיתולוגית לא התאחדה באחרונה רק בגלל שלא הציעו לחבריה את הסכום שהם ציפו לו.

לפני מספר שבועות התקיים איחוד חשאי של להקת "כוורת" בחתונת בתו של אלון אולארצ'יק, טסה, שבה נכחו כל החברים המקוריים, למעט מאיר ("פוגי") פניגשטיין. ישראלים רבים מצפים לאיחוד מרגש של להקת "כוורת" גם בקופות פתוחות של אחת הלהקות הגדולות שהיו בארץ. כעת מתברר שהסיבה לכך שהאיחוד לא התממש היא תשלום נמוך מהציפיות שהוצע לבוגרי כוורת. "היה מי שהסכים לשים את הכסף, אבל זה לא היה הכסף שחשבנו שמתאים", אומר אפרים שמיר.

אפרים שמיר: "רוצים להשאיר ירושה לילדים"

אין תמונה
"לא מוכנים שכרטיס יעלה 300 או 400 שקל". חברי "כוורת"

"תראה, זה פרויקט יקר ומורכב. הצורך שלנו הוא לעשות מופע טוב ומכובד, להקדיש לזה חתיכת זמן מהחיים, משהו כמו חמישה חודשים. ובחמשת החודשים האלה אתה לא יכול להתעסק בעוד משהו. יש לזה כמובן עלויות. היו כאלה שהיה לנו משא ומתן איתם, אבל הם לא עמדו בצרכים הכלכליים שלנו. היינו שמחים לתת את זה לקהל בצורה כזאת שעדיין יהיה לנו מה להשאיר בירושה לילדים. כך שמישהו אחר חייב לשים את הכסף. כוורת לא תהיה מוכנה שכרטיס יעלה 300 שקל או 400 שקל, פשוט מאוד. אנחנו יודעים שאנשים ישלמו, אבל אנחנו לא מוכנים שכרטיס להופעה של כוורת יעלה כל כך הרבה כסף. אם מישהו היה בא ומעמיד את האמצעים הראויים אף אחד לא היה מסרב".

דודו אהרון השקה (צילום: ראובן שניידר )
שם טוב לוי: "אם אתה ממלא קיסריות ועושה הרבה כסף, אל תגיד למה גלי צה"ל לא משמיעים" | צילום: ראובן שניידר

עוד במסגרת הראיון, מותחים הארבעה ביקורת כנגד זמרי המוזיקה המזרחית. "לפעמים יש להם קצת טון בכייני", אומר שם טוב לוי, "למה לא משמיעים אותי מספיק וזה. זה אני קצת לא אוהב. אם אתה מופיע בכל מיני מקומות, ממלא קיסריות ועושה הרבה כסף, תהיה מבסוט, ואל תגיד לי עכשיו למה גלי צה"ל לא משמיעים אותי (...) זאת לא המוזיקה שאני שומע להנאתי". שמיר: "לא מספיק להם שיש 400 תחנות רדיו שמשמיעות אותם כל הזמן וכל היום, הם רוצים שגלגלצ יאהבו אותם".

"כוורת לא היתה עוברת היום את הפלייליסט"

בנוסף, מתייחסים חברי "הרביעייה" לכך שהרדיו הפנה עורף בשנים האחרונות לשירים חדשים שלהם. "אם כוורת היתה מתחילה היום היא גם לא היתה עוברת את הפלייליסט", אומר אולארצ'יק. "עורכים מוזיקליים ברדיו הם לא חבר'ה שגמרו אקדמיה למוזיקה. האופקים שלהם צרים". שלמה יידוב: "החומרים של 'קצת אחרת' לא היו להיטים גדולים בזמן אמת. נניח, 'הנסיך הקטן' או 'שיר בין ערביים' לא פיצצו את הרדיו בעבר. היו כמה אנשים שתרמו לכך שזה יישאר בתודעה במינונים קטנים, ולאט לאט, רק אחרי הרבה זמן, זה הפך להיות מה שזה נהיה. היה לזה אורך נשימה. היום התחושה היא שאם אתה לא אינסטנט אתה לא קיים. אם מישהו יוציא שיר מדהים והוא לא ייכנס לפלייליסט של גלגלצ, אין מצב שאותו שיר ייכנס פתאום לפלייליסט אחרי שנה".

ה"רביעייה" מעקמת את האף גם לגבי "כוכב נולד". "מסתבר", אומר שם טוב לוי, "שיש הרבה אנשים ששרים טוב, את זה התכנית הזאת הוכיחה. אבל יחד עם זה אני חייב להגיד שיש בתכנית רק מעטים שהם מעניינים". ואלון אולארצ'יק מסכם: "החבר'ה שפעם התקבלו ללהקות הצבאיות, שחלק מהם הפכו לכוכבים גדולים בארץ, רובם לא היו מתקבלים לכוכב נולד היום".

הראיון המלא עם חברי "הרביעייה" - מחר במוסף "סופשבוע" של "מעריב".

"הרביעייה" תופיע בקיבוץ נען (7.10) זאפה הרצליה (20.10) ובזאפה ירושלים (25.10).