אביב גפן בהופעה בביתן 1 (צילום: ענבל צח)
דבש ניגר וריח הדרים. אביב גפן | צילום: ענבל צח

מופע "רוק עצמאות" יתקיים כמיטב המסורת באמפי-פארק של ראשון לציון בלילה של ערב יום העצמאות (רביעי). משתתפי המופע אביב גפן, מוניקה סקס, הדג נחש, מרסדס בנד, בצפר, נערות ריינס, יהל דורון וגיא מנטש, אלישע בנאי וארבעים השודדים ו"בר וייז" בוחרים את השיר הכי ישראלי בעיניהם.

אביב גפן בוחר את "סוף עונת התפוזים"
"סוף עונת התפוזים" של להקת תמוז מאוד מסמל לי ישראליות. השיר הזה מבחינתי הוא משב רוח חמה קייצית ובושם הדרים עולה באף מהאקורד הראשון".

 

מוניקה סקס בוחרים את "זן נדיר"

מוניקה סקס פרומו (צילום: איליה מלניקוב)
"זן נדיר". מוניקה סקס | צילום: איליה מלניקוב
שלושת חברי להקת "מוניקה סקס" יהלי סובול, פיטר רוט ושחר אבן צור, בחרו את השיר "זן נדיר" של קורין אלאל: "יום העצמאות מציין את מימוש הזכות להגדרה עצמית. 'זן נדיר' הוא שיר שכולו הגדרה עצמית.
'אנחנו זן נדיר: ציפור משונה. החלומות באוויר, הראש באדמה'. מילים נהדרות של מאיר גולדברג, לחן של קורין אלאל המופלאה, ומקצב 'כד קטן' בפזמון - המקצב הלאומי של ישראל".

 

יאיא כהן אהרונוב מ"הדג נחש" בוחר את "כמה יוסי"

יאיא כהן אהרונוב פרומו (צילום: עמית ישראלי)
הרבה מלפפון חמוץ, הרבה לחם עם חלבה. יאיא כהן-אהרונוב, הדג נחש | צילום: עמית ישראלי
"הבחירה שלי לשיר הכי ישראלי היא 'כמה יוסי' של ברי סחרוף. ברי בדרכו הייחודית והמקורית נותן תמונת מצב של ילדות בפריפריה, שהיא בעצם ההשתקפות והמהות של הישראליות בעיני. כור ההיתוך הזה שייחודי רק לנו - רומנים, מרוקאים, פולנים, ערבים ויהודים, לחם עם חלבה ומלפפון חמוץ, והחלום הזה לכבוש את העיר הגדולה והנוצצת. השיר הזה למרות שנכתב על תקופה אחרת איכשהו מצליח לגרום לי להרגיש שוב בשכונה שלי בירושלים, רק שבירושלמית היו אומרים גשם של אג'ואים ולא גוגואים".

 

מרסדס בנד בוחרים את "עטור מצחך זהב שחור"

גל תורן, מרסדס בנד, הופעה (צילום: יובל אראל,  יחסי ציבור )
משנכנס אדר - עטור מצחך. גל תורן, מרסדס בנד | צילום: יובל אראל, יחסי ציבור
חברי להקת "מרסדס בנד" בוחרים את השיר "עטור מצחך זהב שחור" של אריק איינשטיין, אותו הלחין יוני רכטר למילותיו של המשורר אברהם חלפי.

"כי זה יוני רכטר הלחין ויש לזה ניחוח של דור ויותר מעליו, כמו נעמי שמר וסשה ארגוב. אריק איינשטיין שר ויהודית רביץ וקורין אלאל שרות קולות, ובמבטיהן כאילו ממתיקות סוד".

 

יהל דורון בוחר את "מהרי נא", גיא מנטש את "התקווה"

מע רוק עצמאות, יהל דורון, גיא מנטש (צילום: ענבל צח)
מהרי נא התקווה. יהל דורון וגיא מנטש | צילום: ענבל צח
יהל דורון: "אני בחרתי ב'מהרי נא' של אהוד בנאי. המשפט בשיר 'הילד בן 30 יש לו חום גבוה הוא שוכב על הספה בבית הוריו' מציג בעיני את הישראליי המתלבט והמתחבט, בעיקר הדור שלנו שהרבה 'צעירים' בני 30 עוד בחיפוש של מה לעשות בחייהם ולא עזבו את הבית של ההורים, וכמובן ההפקה והגיטרות של אהוד בנאי, שהמציא צליל מאוד ישראלי וייחודי בעיני".

גיא מנטש: "בחרתי בהמנון הלאומי 'התקווה', השיר שחותם כל טקס של שמחה או עצב במדינתנו. שיר שכל אדם כמעט בישראל יודע את המילים והלחן שלו - שיש בזה משהו מאוד חזק. השמועה מספרת שהמילים של נפתלי הרץ אימבר הולבשו על לחן עממי מולדבי".

 

בצפר בוחרים את השיר "תל אביב"

בצפר הד בנגרז (צילום: אביחי לוי)
מפרגנים ל"בוא לבר" שמעשנים חשיש מבקבוק. אביטל תמיר, "בצפר" | צילום: אביחי לוי
חברי להקת "בצפר" בוחרים בשיר "תל אביב" של להקת "בוא לבר": "'בוא לבר' היא אחת מלהקות השוליים היחידות שעדיין שומרות על עשיה בעברית ועושות את זה נכון, עם תעוזה ועם כל מה שיפה בשפה המחודשת והמתחדשת שלנו. במיטב המסורת של להקות כמו כוורת או הטקסטים של סרטי הקאלט העבריים ('בורקס'), ישי ברגר, הכותב, לא מפחד להמציא מחדש את השפה בה הוא מתבטא ועל הדרך לומר באופן הכי מפורש את הדברים שלא תמיד נעים לשמוע - כל זאת ברוח מבטלת שלא לוקחת את עצמה לרגע ברצינות – וזה הכי ישראלי בעינינו".

 

אלישע בנאי בארבי (צילום: אורית פניני)
כמה שאני אוהב אותך, ארץ ישראל. אלישע בנאי | צילום: אורית פניני

אלישע בנאי בוחר את "ארץ ישראל"
"אם כבר יום העצמאות אז אני בוחר את 'ארץ ישראל' של אריק איינשטיין", אומר אלישע בנאי, שמוביל את ההרכב "40 השודדים". "זה שיר רוק עם מלודיה גאונית, המלודיה הכי סאונגארדן שהיתה בשנות ה-60'".
 

 

נערות ריינס בוחרים את "אני בדרכי למוסד הסגור"
"השיר 'אני בדרכי למוסד הסגור' הוא לחן וביצוע של זהר לוי למילים של חנוך לוין", אומרי חברי להקת "נערות ריינס". זה אחד משירי הרוקנ'רול הישראליים היחידים שמצליחים לעשות את זה אמיתי ומחוספס בלי להתנצל או להתיפייף".
 

 

"בר וייז" בוחרים את "גוליית"
חברי להקת "Bar Vase": "הבחירה שלנו היא בשיר 'גוליית' של כוורת. לדעתינו מדובר בלהקה גאונית וכל ישראלי חייב להכיר את השיר".