ביונסה, אנני לנוקס (צילום: Michael Buckner, GettyImages IL)
"היא בצד השני של הספקטרום". אנני לנוקס נגד ביונסה | צילום: Michael Buckner, GettyImages IL

הזמרת אנני לנוקס מלהקת ה"יורית'מיקס", כבר הביעה בעבר את דעתה הנחרצת על הדור הנוכחי של כוכבות הפופ. ממש לפני שנה, באוקטובר 2013, היא תקפה את ריהאנה, מיילי סיירוס ובריטני ספירס (מבלי לנקוב בשמותיהן המפורשים), ויצאה נגד הסקסואליות של הקליפים שהוציאו באותה התקופה. היא כתבה אז: ""אני מוטרדת מגילויי הסקסואליות הבוטים במופעים וקליפים...חברות תקליטים החליטו למכור פורנוגרפיה מושקעת כשברקע מתנגנת מוזיקה...מבאס לראות עד כמה הפרפורמריות האלה מתאמצות ונחושות כדי להוריד עוד ועוד את הרף שהוא ממילא נמוך".

אנני לנוקס: "תנועות סקסיות על במה לא מעצימות את האישה"

כעת, מקדמת לנוקס אלבום חדש בעל השם המקורי "Nostalgia" בו היא מבצעת גרסאות כיסוי לשירים של אחרים. על מנת לקדם אותו היא מצאה לעצמה קורבן חדש - ביונסה. כבר בחודש שעבר כינתה לנוקס את ביונסה "פמיניסטית לייט". ולפני יומיים הוסיפה: "טוורקינג זה לא פמיניזם", והסבירה: "אני חושבת שזה חושף את הנושא המיני לקהלים צעירים. יש כוכבים שהקהל שלהם מאוד מאוד צעיר, אפילו בני שבע. אני חושבת שזה מטריד, נצלני ובעייתי. אני מדברת בפרפקטיסה של אמא לילדים".

כאשר נשאלה האם התכוונה ספציפית לביונסה, שלא נחשבת לכוכבת לילדים, הסבירה לנוקס: "שאלו אותי על ביונסה בהקשר פמיניסטי. חשבתי על כל הפמיניסטיות שנלחמו למען שוויון האישה מראשיתה של התנועה הפמיניסטית, ואמרתי שהן נמצאות בצד אחד של הספקטרום ויש את הצד השני של הספקטרום. טוורקינג זה לא פמיניזם. לזה אני מתכוונת. זה לא, זה לא שחרור האישה, זה לא מעצים. זה משהו סקסואלי שאתה עושה על הבמה וזה לא מעצים אותך. זו דעתי בנושא".

טקס פרסי אמטיוי אמריקה 2014 (צילום: Michael Buckner, GettyImages IL)
"איתות חיובי מלב תעשיית הבידור". ביונסה בטקס אמטיוי אמריקה 2014 | צילום: Michael Buckner, GettyImages IL

לעומת לנוקס מתייצבת טרייסי קלארק-פלורי, הכותבת באתר "Salon", ומגיבה ללנוקס: "על ההופעה של ביונסה בטקס פרסי אמ.טי.וי, עם המילה 'פמיניסטית' כתובה מאחורי בענק, כבר כתבה רבקה טרייסטר שמדובר היה באירוע 'חזק ביותר, והמסר הפמיניסטי החד ביותר שהופיע בתרבות הפופ. זה לא אומר שביונסה היא הפנים היחידות של הפמיניזם, או שהיא מתחרה בשליחות אחרות של הפמיניזם, בעבר או בהווה, אבל היא שלחה איתות, שהגיע מלב תעשיית הבידור, ממי שנחשבת לאדם הכי חזק בו, זה משהו שצריך לשים אליו לב'".

"אנני לנוקס בכלל יודעת מה זה טוורקינג?"

"ברור שאנני לנוקס לא מרוצה ממה שהיא רואה", ממשיכה קלארק-פלורי, "אז אולי התכנסו כבר כל הפמיניסטיות ויכריעו בשאלה האם דבר סקסי שאני עושה על במה הוא פמיניסטי? לא, זה עוד לא קרה, רק בדקתי, ובינתיים חבר המושבעים מסתבך עם ההכרעה, לויכוח שנמשך כבר עשרות שנים.

"ברור שצריך לדון במשמעויות של סקסיות בתרבות הפופ ובהשפעה שלה על צעירים, אבל מכאן לקבוע שטוורקינג זה אנטי-פמיניסטי - זו הכרזה מטופשת ופרובוקטיבית. טוורקינג יכול להיות גורם מעצים! הוא גם יכול להיות נצלני. אבל לצמצם את הפמיניזם של ביונסה לטוורקינג מקטין ומחליש את הנשיות שלה. האם אנני לנוקס בכלל יודעת מה זה טוורקינג? כי ביונסה היא ממש לא הכוכבת שהכי מזוהה איתו".