אריאל הורוביץ (צילום: רפי לנדאו)
בשם האם, בשם הסבתא. אריאל הורוביץ | צילום: רפי לנדאו

הזמר והמוזיקאי אריאל הורוביץ נמנע ברוב שלבי הקריירה שלו מלהתייחס להיותו בנה של נעמי שמר ז"ל, המשוררת הלאומית של ישראל. "קטונתי מצעיר בנייך ומאחרון המשוררים" הוא אמר עליה בצניעות, כשהוא מצטט משירה "ירושלים של זהב".

אבל כעת זה משתנה. הורוביץ מוציא את השיר "המכתב של רבקה לנעמי", המבוסס על מכתב שכתבה סבתו רבקה לאמו נעמי שמר, כשעוד קראו לה נעמי ספיר. המכתב נכתב בתקופה שאחרי מלחמת השחרור, כאשר נעמי בת ה-19 מקבוצת כנרת נסעה ללימודי מוזיקה בתל אביב, למרות התנגדות גורפת באסיפת החברים הסוערת שהתקיימה בעניין. אמה רבקה ביקשה כדי לעודד אותה להמשיך בלימודים. הורוביץ מצא את המכתב כשפינה את בית הוריו והפך אותו לשיר. גם התמונות מנעוריה של נעמי שמר, שמופיעות בקליפ המלווה את השיר נמצאו בעת פינוי הבית.

"המכתב של רבקה לנעמי" הוא הסינגל השלישי המלווה את יציאת האלבום "הגיבורים שלי", האלבום השישי החדש של אריאל הורוביץ. מדובר באלבום קונספט, שכמעט כל השירים בו הם מחווה לאנשים שחיו או חיים בארץ, חלקם ידועים וחלקם אלמונים, אנשים שמשהו בסיפור חייהם גרם להורוביץ לכתוב עליהם. בין הגיבורים באלבום: הפרטיזן והמשורר אבא קובנר, הרב מנחם פרומן ז"ל מייסד תנועת "ארץ שלום", עמיחי כ"ץ ז"ל, בעליו של ה"סינדרום" - מועדון ההופעות הירושלמי המיתולוגי, ועוד רבים. לראשונה בקריירה שלו חתום הורוביץ גם על ההפקה המוזיקלית באלבום יחד עם הגיטריסט יניב דדון.

"המכתב של רבקה לנעמי"

"יום העבודה נגמר וירדתי לכנרת, לענות על מכתבך ילדתי הקטנה / קשה לך שם עכשיו בעיר בה את לומדת, קשה כמו שקשה תמיד בכל התחלה

רוח מתחילה לעלות וכבר סוער הים, כמו שסוערת נפשך שהיא נפש אמן / ובלב הים פתאום אני רואה סירה, ועליה דייג אחד שנלחם בסערה

מה יעשה הדייג - מה הוא יכול לעשות, כדי שהסירה תגיע אל החוף / יש רק דבר אחד שיעמוד בסערה, אם הוא יוסיף מטען לבטן הסירה

זו ילדתי התשובה גם לסערת נפשך, הלימודים שלך הם המטען על סיפונך / כאן פועלים עייפים כבר צמאים לשיר שלך, אבל את עוד צריכה לחתור, דרך כל הפוגות של באך".

אריאל הורוביץ - פרסים ולהיטים

אריאל הורוביץ זכה השנה בהכרה בין לאומית על פועלו כמנהל אמנותי, מפיק מוזיקלי ופעיל חברתי: ארגון "GAMIAN" בחר בפרויקט "האני האחר" - שיתוף הפעולה בין ביה"ס "רימון" לעמותת "אנוש - אותו יזם ומוביל הורוביץ בשלוש השנים האחרונות - כזוכה בפרס פרויקט שיקום פגועי הנפש המצטיין באירופה.

אריאל הורוביץ חתום על שורת להיטים שיצר לעצמו ולאחרים לאורך הקריירה. "סיגל נחמיאס" ו"יאללה ביי" מאלבום הבכורה בשנת 98', "האהבה מתה" שיצר לאשתו, הזמרת תמר גלעדי, שנבחר ל"שיר השנה" של אקו"ם לשנת 2000, "רנה" (2002), "קוקוס" - שיר הנושא באלבומה של חוה אלברשטיין (2005) ו"רקפות בין הסלעים" (2009).