אי אפשר שלא להגיד שזאין מאליק יצא קצת דושבאג כשבחר לשחרר את אלבום הסולו הראשון שלו בדיוק ביום השנה לעזיבתו את להקת הבנים בה התחיל, וואן דיירקשן. מצד שני, האלבום "Mind of Mine" הגיע ישירות לפסגת הבילבורד והשירים הראשונים מתוכו הפכו ללהיטים ואפילו קיבלו תו תקן איכותי מצד המבקרים, שמיצבו אותו כאמן אמיתי. כמו נער מחוצ'קן עם קול מתחלף שעולה לתורה - הילד הפך לגבר.

אבל אם חושבים על זה רגע, זה לא כל כך מובן מאליו שדווקא זאין מאליק יהיה הראשון מהחמישיה שיפתח בקריירת סולו. נכון, הוא מגיע לתווים הגבוהים, אבל בכלל תמיד נראה שהארי סטיילס הוא הכוכב הגדול של הלהקה. יכול להיות שיש משמעות לעובדה שזיין היה הראשון לעזוב? כדי לענות על השאלה הזאת, צריך להסתכל על להקות של בנים (על גווניהם השונים) מהעבר כדי לבדוק האם באמת יש התאמה בין הראשון לעזוב למצליח ביותר. 

הביטלס - ג'ון לנון, פול מקרטני, ג'ורג' האריסון ורינגו סטאר

מי עזב ראשון? במקרה הזה, קצת מורכב להגיד. האריסון היה הראשון להוציא מוזיקת סולו - אלבום פסקול ב-1968 ואלבום של מוזיקה נסיוניות ב-1969 - אבל אלו היו עניינים שקטים יחסים ששוחררו בתקופה שהלהקה עדיין הייתה לגמרי פעילה וביחד. לנון היה הראשון לפרסם מוזיקת סולו אחרי שהלהקה התפרקה, עם השיר שבהקשר הזה קצת אירוני - "Give Peace a Chance". רינגו סטאר היה הראשון לשחרר מוזיקת סולו אחרי הפרידה הרשמית של הלהקה ב-1970. ורק שלושה שבועות אחרי זה פול מקרטני הוציא את אלבום הסולו שלו (לנון והריסון גם הוציאו אלבומים בהמשך אותה שנה). אז במקרה הזה - הניחוש שלכם טוב כמו שלנו.

מי הכי הצליח? למרות שברור שיש הרבה מעריצים של האריסון וסטאר בעולמנו, התחרות האמיתית מסתכמת בין לנון למקרטני. אבל יש ביניהם הבדל אחד משמעותי: בעוד שלנון הפך לגיבור עם מורשת מיתית, הכוח שמניע את מקרטני הוא התעקשותו (והצלחתו) להישאר רלוונטי.

מה אומרים המספרים? אם אנחנו בודקים כמה אלבומים כל אחד מהם הוציא, סטאר במקום הראשון עם 18 אלבומים, מקרטני עם 17, האריסון עם 12 ולנון (מסיבות מובנות) במקום האחרון עם 8 אלבומים. מבחינת פרסים כאמני סולו, מקרטני היה מועמד ל-34 גראמיז וזכה 11 פעמים; האריסון זכה פעמיים מתוך ארבע מועמדויות; ולנון קיבל גראמי אחד לאחר מותו. אבל היי, אי אפשר להתעלם מכך שמקרטני חי יותר זמן מלנון.

ג'קסון פייב - מייקל, טיטו, ג'קי, מארלון, ג'רמיין ורנדי ג'קסון

מי עזב ראשון? קריירות הסולו של חברי הג'קסון פייב לא בדיוק הגיעו מתוך השאיפה שלהם לעצמאות ולביטוי עצמי, אלא מתוך האינטרס של חברת התקליטים מוטאון להרוויח מהפופולריות הענקית של הלהקה. מייקל, הצעיר ביותר, היה הראשון לעזוב. שישה חודשים אחרי, ג'רמיין הוציא גם הוא אלבום סולו.

מי הכי הצליח? האלבומים של שני האחים הצליחו במצעדים, אבל כמובן שההצלחה של ג'רמיין לא התקרבה לזו של מייקל. למרות שלג'רמיין הייתה קריירת סולו משל עצמו, הוא אף פעם לא התקרב לאייקוניות של מייקל ג'קסון. ותכל'ס, מי כן התקרב?

מה אומרים המספרים? האלבום של ג'רמיין הגיע למקום ה-37, אבל אלבומו של מייקל "Got to Be" הגיע גבוה יותר, למקום ה-14, ומכר למעלה מ-900 אלף עותקים. לאורך הקריירה ג'רמיין הוציא יותר אלבומים מייקל (14 לעומת 10), אבל מבחינת פרסים, מכירות ותהילה מייקל לגמרי ניצח. והוא גם היחיד מהג'קסונים שקיבל מקום בהיכל התהילה של הרוקנ'רול.

בקסטריט בויז - איי.ג'יי מקלין, הוואי דורו, ניק קרטר, קווין ריצ'רדסון ובריאן ליטרל

מי עזב ראשון? כל חברי הלהקה ניסו את מזלם בקריירת סולו אחרי התפרקות הלהקה, אבל הראשון לעשות את זה היה ניק קרטר עם "Now or Never" ב-2002.

מי הכי הצליח? בעיקרון קרטר הכי הצליח, אבל במקרה הזה אפשר להגיד שהשלם היה ממש גדול מסך חלקיו. מקלין אנד דורו לא ממש הצליחו לשחזר את ההצלחה, ולליטרל הייתה הצלחה בינונית בז'אנר המוזיקה הנוצרית, וקרטר היה היחיד לקבל תשומת לב, גם אם פושרת, מהמיינסטריים. ועדיין, אף אחד מחברי הלהקה לא הצליח לפתח קריירה עצמאית משמעותית, ואכן בשנים האחרונות הם בעיקר מתאחדים כדי להרוויח את לחמם.

מה אומרים המספרים? אלבום הבכורה של קרטר, "Now or Never", קיבל הצלחה בינונית כשמכר קצת יותר מ-555 אלף עותקים, ואחריו הגיעו עוד שני אלבומים. מקלין ודורו הוציאו שני אלבומים זניחים. הניסיון הנוצרי של ליטרל הגיע ל-44,000 עותקים, מה שנחשב לבסדר בתוך גבולות הז'אנר אבל לא באמת מעבר לכך.

אן סינק - ג'סטין טימברלייק, ג'ייסי שאזיי, כריס קירקפטריק, ג'ואי פאנטון ולאנס בס

מי עזב ראשון? טימברלייק הוציא את "Justified" בנובמבר 2002, רק חודש אחד לפני ששאזיי הוציא סינגל בעצמו.

מי הכי מצליח? זה נראה ממש תלוש עכשיו, אבל פעם הייתה באמת תחרות בין טימברלייק לשאזיי. זה השתנה כשכבר ביריית הפתיחה טימברלייק עקף, והותיר את שאזיי מתנשף מאחוריו - אלבום הבכורה של טימברלייק היה ללהיט תוך רגע, בעוד לשאזיי לקח שנתיים להוציא את אלבום הסולו שלו.

מה אומרים המספרים? "Justified" מכר 4 מיליון עותקים, ויותר מרשים מכך - זו הייתה רק ההתחלה של הקריירה הסופר מוצלחת של טימברלייק, שאחריה הגיעו עוד ועוד אלבומים מצליחים וגם 29 מועמדויות לגראמי (ו-9 זכיות) כאמן סולו. האלבום של שאזיי, לעומת זאת, מכר רק 122 אלף עותקים.

האחים ג'ונאס - ג'ו, קווין וניק ג'ונאס

מי עזב ראשון? זה לא מפתיע שניק, הצעיר-אך-בוגר-מכפי-גילו, זה ששיחק בברודווי בגיל 10, ופרסם אלבום סולו בגיל 14 (עוד לפני להקת האחים ג'ונס) היה הראשון להתרחק מהחבורה. כבר ב-2010, כשהלהקה עוד הייתה פעילה, הוא הוציא אלבום סולו, וכשהלהקה התפרקה באופן רשמי ב-2013 ניק שוב היה הראשון להוציא מוזיקה חדשה.

מי הכי מצליח? ניק ג'ונאס הוא מקרה מבחן מעולה לזאיין, שמוכיח שדווקא השקט, הרגיש והמפותח מוזיקלית בחברה - ולא הצ'ארמר הבולט - יכול לפרוץ. בעוד הפרופיל של ניק ממשיך לעלות תוך שילוב בין קריירה מוזיקלית לקריירת משחק, ההרכב של ג'ו, DNCE, לא ממש מצליח להתרומם.

מה אומרים המספרים? האלבום הראשון של ניק ג'ונאס מכר 179 אלף עותקים, והשני 239 אלף. בהתחשב בזה, קצת עצוב לחשוב על האלבום של ג'ו שמכר רק 45,000.