ויו פארקה טורה מחייך (צילום: Michelly Rall, GettyImages IL)
"יצאתי לסיבוב יום אחרי שבתי נולדה ומאז לא ראיתי אותה". ויו פארקה טורה | צילום: Michelly Rall, GettyImages IL

עידן רייכל והמוזיקאי ממאלי ויו פארקה טורה נפגשו לראשונה באופן מקרי בנמל תעופה בדרכם להופעות בגרמניה. השיחה הובילה להשתתפותו של רייכל באחת ההופעות של טורה ולהקלטת השיר "Say God", בו מארח רייכל את טורה. ב-26 בנובמבר יחזיר טורה לרייכל ביקור גומלין, כשיארח אותו בהופעתו במשכן לאמנויות הבמה (בית האופרה) בתל אביב, מופע שיפתח סדרת מוזיקת עולם במשכן, בייעוצו האמנותי של רייכל.

"הג'ימי הנדריקס של הסהרה"

פארקה טורה, 29, מוסלמי שוחר שלום, הוא בנו של עלי פארקה טורה האגדי, שזכה בפרס ה"גראמי". טורה הבן המשלב מוזיקה מאלית אפריקאית מסורתית עם מוזיקה מערבית - רוק, רגאיי, ג'אז ובלוז ונגינת גיטרה מיוחדת, שילובים שהובילו מבקרי מוזיקה לכנות אותו "הג'ימי הנדריקס של הסהרה". טורה הוציא עד כה ארבעה אלבומים, שהאחרון מביניהם נחשב על פי iTunes לאחד מאלבומי מוזיקת העולם הטובים ביותר לשנת 2009. בנוסף דורג האלבום במקום החמישי ברשימת אלבומי מוזיקת העולם במצעד הבילבורד האמריקני וגרף ביקורות טובות בניו יורק טיימס, וול סטריט ג'ורנל וה-BBC. כמו כן הוציא טורה אלבום מהשתתפותו בטקס הפתיחה של המונדיאל האחרון ביוהנסבורג לעיני מיליארד צופי טלוויזיה.

לקראת המפגש המשותף על הבמה ערך עידן רייכל ראיון עם ויו פארקה טורה.

ויו פארקה טורה הופעה 2 (צילום: Michelly Rall, GettyImages IL)
"אני רחוק מהמשפחה ומתגעגע, זה עושה אותי לחוץ". ויו פארקה טורה | צילום: Michelly Rall, GettyImages IL

רייכל: אתה מופיע הרבה ברחבי העולם, האם אי פעם הופעת במזרח התיכון? ומה אתה מצפה מישראל?
טורה: "לא הייתי עדיין במזרח התיכון. ולא שמעתי הרבה על ישראל, חוץ מעל כמה שהיא יפה ועל האופי הישראלי המיוחד. גם לי יש אופי מיוחד אז זה יהיה מעניין (צוחק)".

ההופעות הגדולות: עם אבא, עם ראשיד תהא ובמונדיאל

רייכל: לפעמים בסיבובי הופעות ארוכים כבר לא זוכרים איפה מופיעים. מהם חמשת הזיכרונות החזקים שלך מהופעות ברחבי העולם?
טורה: "להופיע בטקס הפתיחה של המונדיאל - גביע העולם בכדורגל בדרום אפריקה - זה בלתי נשכח! נדמה היה שכל העולם צופה ומאוד התגאיתי לייצג את ארצי. הזיכרון השני הוא כשאבי לקח אותי בפעם הראשונה להופיע איתו בסיבוב בצרפת. זה אחד הרגעים שאני הכי גאה בהם. השלישי הוא מופע הסולו הראשון שלי ב-2006 בצרפת. רק אני ומעט הגברה באולם קולנוע מלא בקהל. ההתרגשות שחשתי באות ערב נשארה איתי מאז.

"הרגע הרביעי הוא ההופעה הראשונה שלי בארצות הברית, במועדון קטן, במופע הרצה לקראת הסיבוב הראשון שלנו. היה כל כך מלא שאנשים עמדו צמודים לקירות. האנרגיה היתה כזו שלא תיאמן. קפצתי לתוך הקהל כששרתי את השיר האחרון וההתלהבות שלהם הוכיחה לי שהקריירה שלי כמוזיקאי עומדת לנחול הצלחה. ההופעה החמישית שאני זוכר הכי הרבה היא ב" Barbican" עם ראשיד תאהא, ללא ספק אחת ההופעות שלי שאני הכי אוהב".

אין תמונה
"הייתי הולך עם אבא שלי לדוג, והיינו יחד בחווה". ויו פארקה טורה במאלי

רייכל: כשהופעתי איתך ראיתי שאתה לא רק מנהיג את הלהקה שלך על הבמה אלא גם מחוצה לה. קשה לאחוז בשני הכובעים?
טורה: "בוודאי. כל מה שכרוך בעבודה קשה הוא מסובך, ולהנהיג להקה על הבמה ומסביבה זו עבודה קשה אם לא למעלה מזה. אבל לא הייתי מרגיש בנוח לתת למישהו אחר לעשות את זה במקומי. זו הלהקה שלי ואני גאה בה. לכן להנהיג אותה בכל המובנים כבר בא לי בטבעיות והייתי עושה זאת בכל מקרה".

"באופן אוטומטי משווים אותי לאבי"

מופע העשור - עידן רייכל (צילום: רפי דלויה, ערוץ 24)
אני פה שואל את השאלות. עידן רייכל | צילום: רפי דלויה, ערוץ 24

רייכל: אתה בנו של עלי פארקה טורה הגדול, והצלחת בזכות עצמך. להיות "בן של" הקל או הקשה עליך?
טורה: "שניהם. ברור שזה עזר לי לקבל חשיפה בתחילת הקריירה ועד היום זה עוזר, כי המשמעות שלו גדולה עבור רבים ברחבי העולם, אז רצו להקשיב גם למוזיקה שלי. בעניין הזה אני בר-מזל. במקביל, היה לי קשה יותר להיות מזוהה כאמן בפני עצמו, כי אנשים באופן אוטומטי משווים אותי לאבי. זה דרבן אותי להיות יצירתי ולנסות סגנונות חדשים. אני לא רוצה שישפטו אותי ביחס אליו, אלא כמו ששופטים כל אמן אחר.

רייכל: מה אתה זוכר הכי הרבה מאביך?
טורה: "הייתי עושה איתו הכל. דיג, עבודות בחווה וכמובן ניגנו מוזיקה יחד – ניגנתי איתו בתופים. או שהיינו יושבים מדברים והוא היה חולק איתי את חוכמתו".

"להיות רחוק מהמשפחה זה האתגר שלי; לא אעזוב את מאלי"

רייכל: השנה התחתנת והפך לאב. איך זה השפיע על הקריירה שלך?
טורה: "זה גורם לי לחוסר מנוחה כשאני בדרכים ורצון עז לחזור כבר הביתה. יצאתי לסיבוב הופעות ארוך יום אחרי שנולדה בתי ולא ראיתי אותה מאז. זה קשה מאוד, אבל לכל אדם יש את האתגרים שלו בחיים וזהו בפשטות אחד האתגרים שלי ושל אשתי".

רייכל: האם אתה רואה אפשרות להתגורר במקום אחר בעולם לכמה שנים. ואם, איפה זה יהיה?
טורה
: "לא מעניין אותי לעזוב את מאלי לזמן ארוך. תמיד רציתי לשוב לשם. שם גרים המשפחה, הלב והרוח שלי".

ויו פארקה טורה, וויל איי אמ (צילום: Michelly Rall, GettyImages IL)
"אני מנסה ל'קרב בין אנשים במוזיקה שלי". פארקה טורה עם וויל.איי.אמ מהבלאק אייד פיז | צילום: Michelly Rall, GettyImages IL

רייכל: ספר על העבודה עם יוסי פיין, אחד המוזיקאים הישראלים הכי גדולים שיש.
טורה: "הוא בחור נהדר, מאוד מצחיק, מאוד סבלני, מאוד מוכשר, ונגן בס מדהים! היה לי כיף לעבוד איתו באולפן. הוא משהו מיוחד, אורגינל אמיתי!".

"אנחנו מוסלמים, ואין לנו שום דבר נגדכם"

רייכל: מהן תוכניותיך לעתיד? מה היית מאחל לעצמך?
טורה: "אני כבר מתכנן את האלבום הבא שלי שייצא בשנה הקרובה עם סיבוב הופעות גדול בקיץ. הייתי רוצה לשתף פעולה עם גיטריסטים ומוזיקאים נוספים. בנקודה זו של הקריירה שלי אני מחפש שיתופי פעולה, הם נותנים המון לכל המעורבים וגם הקהל נהנה מהם. ויש לי עוד כמה הפתעות מתוכננות".

רייכל: מה המסר שלך לקהל בישראל?
טורה: "יש לי את הכבוד להופיע בפניכם, ישראלים, בארץ שמשמעותית כל כך עבור כה רבים. אני ומשפחתי מוסלמים, אבל אין לנו שום דבר נגדכם. אני רוצה להראות לכם שלהיות מוסלמי אין פירושו להיות נגד יהודים, נוצרים, או כל אחד אחר. הדרך שבה אני מאמין באיסלאם היא בקידום שלום ואחווה בין כל העמים, ומקווה להביא את הרוח הזו באמצעות המוזיקה שלי. אני מקווה שתבואו להופעה שלי - אני תמיד שואף לכך שאנשים ייהנו וייצאו ממנה עם השראה, אז יאללה!".

>> להקת "שבט יהודה" בשיר חדש: "לא לבד"