ד"ר יצחק חן הוא יו"ר הסתדרות רופאי השיניים בישראל, אבל מעבר לכך הוא גם יוצר שכתב שירים עוד כשחי ברוסיה לפני עלייתו ארצה. חייו ניצלו כאשר היה עובר בבטן אמו, שהסתתרה וברחה ממחנה עבודה ב-1943 בזמן השואה. "אמרו לאבי ואמי שהולכים להעביר אותם למחנה עבודה אחר", הוא מספר, "אבל אבי אמר שהולכים להרוג את כולם, אמי הקשיה לו וכך ניצו חיי".

לפני חודש וחצי כתב חן ברוסית את השיר "כינור העצב", שתורגם ליידיש ומיידיש לעברית על ידי הפזמונאי והמשורר יורם טהרלב. השיר יבוצע על ידי ששי קשת בטקס שיערך בכנסת ביום הזיכרון לשואה ולגבורה הקרוב.

"הפכנו את מיתרי הכינור לפלדה"

"השיר נכתב לאחר שצפיתי בהצגה בתאטרון היידישפיל, בה שר ששי קשת והשחקנים יעקב בודו ויעקב אגמון סיפרו כיצד חרבה העיירה היהודית ומת הכנר", מספר חן. "השמעתי אותו לשוקי מדנס שהוא שני מטר גובה ו-120 קילו וכשהוא בכה הבנתי שהצלחתי.

"הכנר הגדול אייזק שטרן אמר שהכינור הוא הכלי הכי יהודי כי תמיד אפשר לקחת אותו ולברוח", אמר דן שילון. "בחרתי לכתוב על כינור כיוון שהוא מסמל את הנפש", הוסיף חן. "כתבתי שקרעו לנו את הנפש, כמו שקרעו את מיתרי הכינור, ולא ניתן יותר שזה יקרה, שיקרעו לנו את מיתרי הנפש, כי למדנו להפוך את מיתרי הכינור לפלדה, ויותר לא תהיה שואה".