אין תמונה
"הייתי רוצה לנגן עם ג'ף בק". ואי

"הגיטריסט שהכי הייתי רוצה לנגן איתו, ועוד לא יצא לי, הוא ג'ף בק", אומר סטיב ואי בראיון מיוחד לקראת כיתת האומן "Alien Guitar Secrets", שיעביר בקרוב בישראל (30.6, היכל התרבות ת"א). "ג'ף בק הוא גם היחיד שסירב לנגן איתנו ב G3", מוסיף ואי. G3 הוא סיבוב הופעות נודד הכולל שלושה גיטריסטים וירטואוזים מהמשובחים בעולם, שואי נטל בו חלק לא פעם. "מי שב- G3 צריך להיות בעל מחויבות לעולם הגיטרה", הוא אומר. "תופתע לדעת שיש מעט מאוד אנשים כאלה בעולם שיכולים להופיע עם סולו גיטרה של שעה ושיהיה מעניין וימשוך את הקהל".

סטיבי ואי הוא אחד מהגיטריסטים הוירטואוזים החשובים והמשובחים בדורנו. הוא למד גיטרה אצל גיטריסט מופלא אחר ומיסד ה-G3, ג'ו סטריאני, שהודה בעבר שהתלמיד התעלה על המורה (ולאחרונה תבע את קולדפליי על גניבת זכויות יוצרים). ואי התחיל את דרכו ותהילתו אצל פראנק זאפה שהתרשם עמוקות מיכולתו של הגיטריסט הצעיר. בשנות השמונים המשיך ואי בדרכו, והתביע את חותמו בעולם המוזיקה כאשר ניגן באלבומים והופעות של עשרות אמנים והרכבים מהחשובים בעולם הרוק הכבד, כגון אליס קופר, ווייטסנייק, אוזי אוזבורן, מיטלוף, דרים תי'אטר, ג'ו ג'קסון, ועוד רבים.

בימים אלו עובד ואי עלDVD מסיבוב ההופעות האחרון, ומנסה לשמור על איזון בין כל העבודות שלו. "מעבר להיותי נגן אני גם מפיק ואני גם אבא ובעל ובין כל הדברים האלה צריך לשמור על איזון ולתת עדיפות לדברים הנכונים", הוא אומר. "גיטריסטים שיקראו את זה בטח ישאלו איך אפשר למצוא זמן לנגן גיטרה אם יש מחויבויות לעבודה, משפחה, ואני מבין את זה. פשוט צריך למצוא את הזמן להיות קצת אנוכי ולהשקיע בגיטרה, מבלי ששום דבר יפריע.

"אני לא מתאמן כמו בעבר, בגלל שאר המחויבויות שלי"

אין תמונה
"יש אנשים שיודעים ליצר מוזיקה ויש אנשים שיודעים למכור אותה"

"בגלל המחויבויות השונות שלי, גם אני, לא מתאמן כמו בעבר, בעיקרון זה תלוי באיזה תהליך אני נמצא באותו רגע - הופעות, הקלטות, הפקות. זה יכול להיות שעה ביום, ויכול להיות ימים שאני בכלל לא מנגן. מה שאני כן עושה זה לשבת ולנסות לקבל רעיונות או ריפים חדשים ואז אני מחפש דברים שאני לא מכיר ולא שמעתי מעולם וההשראה לדברים האלה באה ממקומות שונים, יכול להיות אפילו סתם ממשהו ששמעתי או ראיתי ברחוב. ככה שכאשר אני בא לנגן אני מנסה לעשות דברים שלא עשיתי בעבר ופשוט לעבוד עליהם".

ואי נחשב לגיטריסט מיוחד המשלב בין ידע מעמיק במוזיקה ויכולות וירטואוזיות. "כאשר אני מאלתר זה שילוב של ידע ויכולת", הוא מסביר. "תו רע הוא תו רע, אבל הוא עדיין יכול להישמע טוב לכמה אנשים, נגני ג'אז עשו מדברים כאלה קריירה (צוחק). אני לא ממש חושב על התיאוריה שמאחורי הצלילים בזמן שאני מנגן. אני בהחלט מבין אותה ואני יודע שאם אנגן את התו הנכון, אבל לא בסולם הנכון, הוא לא ישמע טוב. כאשר אני מאלתר חלק ממני חושב על המכאניקה והתיאוריה, אבל לרוב אני פשוט מנגן מה שמתנגן לי בראש. לכן לפי דעתי בזמן שמנגנים צריך לעבוד לפי האוזן ולא עם האצבעות.

-ומה אתה ממליץ לגיטריסט עם הפרעת קשב שלא יכול ללמוד תיאוריות מוזיקאליות ותווים?
"לא לדאוג, פשוט לנגן מוזיקה, כי בדרך כלל זה פשוט השתקפות של מה שאתה שומע בראש, זה לא מבוסס ידע מוזיקאלי. אם אתה שומע משהו בראש אתה לא צריך להבין את המכאניקה של המוזיקה בכדי לנגן את זה, מה שצריך זה בעיקר טכניקה ואיך להזיז את האצבעות בשביל ליצור את צלילים ששומעים בראש. אם יש לך הפרעת קשב ואתה לא יכול להתרכז בלימודים אקדמאיים, אז תשכח מזה, לא צריך אתה זה, פשוט תנגן מה שבראש שלך".

"אני מנסה להביא אנשים למצב שיאזינו למוזיקה שלהם מבפנים"

ואי גם מנהל כיום לייבל, מה שעוזר לו להסביר את עולם המוזיקה גם מהצד העסקי. "יש אנשים שיודעים ליצר מוזיקה ויש אנשים שיודעים למכור אותה. לרוב מי שמייצר מוזיקה לא יודע למכור אותה, ומי שיודע למכור לא יודע לנגן. כבעל לייבל אני צריך למצוא את האיזון בין הדברים. כיום הרבה בתעשייה מתעסקים בעיקר בצד העסקי ולא מתעניינים באמן, ולכן מוזיקאים חושבים שרוב האנשים בתעשייה הם רשעים, ובהרבה מקרים הם גם צודקים, אבל לא תמיד. בלייבל שלי אני מנסה להביא את האיזון בין הצדדים".

-ומה לגבי הגעה לישראל להופעה מלאה?
"אני מקווה להגיע ב- 2010 להופעה מלאה, ובינתיים כיתת האמן שלי היא דרך טובה לשבור את הקרח ולהכיר את הגיטריסטים והקהל בישראל. חשוב לי שזאת תהיה כיתה פתוחה ושאני אקבל הרבה שאלות כי אני מדבר על הכול בפתיחות ומנסה להביא אנשים למצב שיאזינו למוזיקה שלהם מבפנים, אני מנסה להביא דברים שלא תמצא בספרים. כמובן שאני גם מנגן מספר קטעים ואנשים מוזמנים להביא את הגיטרות שלהם שננגן ביחד, בדרך כלל בסוף ההופעה יש כמעט 10 אנשים על הבמה וכולנו מנגנים ביחד".