אביב גפן ויהונתן גפן, הבן והאב, יופיעו בשבוע הבא (19.10) במופע זריחה במצדה במסגרת "פסטיבל התמר" שיערך באיזור ים המלח.

למרות החגיגיות של האתר, בזיכרון של גפן האב מצדה חקוקה דווקא כמקום טראומטי. הוא זוכר כיצד לקח את בנו כהורה מלווה לפעילות של בית הספר, במהלכה שיחקו הילדים ביהודים ורומאים: "אביב היה קטן אז נתנו לו לשחק יהודי ו'הרומאים' דפקו לו מכות', נזכר יהונתן".

במופע יבצעו לראשונה הגפנים, שאף פעם לא חששו לומר את דעתם על המצב בארץ, את השיר "אלוהים לצדנו", שכתב יהונתן לפני שלושים שנה בהשראת בוב דילן. כמו כן יוסיף גפן בית אקטואלי לשירו המפורסם "רכבת העמק", בו הוא ממשיך להשחיז את מילותיו נגד ההנהגה: "ראש הממשלה היה על הקו / והוא אומר לי, יונתן, אני מודאג מהמצב / העם שונא אותי, ובצדק, חברתי / תגיד לי על מי לסמוך", אז אני אומר לו: "שלום עכשיו, שלום בסתיו, ושלום חנוך, ואם שלום ישן אז אייל גולן, אבל תשלמו לו במזומן".

בהתייחסות לשירים הקשים שכתב אביב גפן על הוריו אומר גפן האב: "זה בסדר, איזו דרך יותר טובה אתה מכיר מילד שאומר את מה שהוא חושב בשירה? במקום להיות נרקומן או לירות במישהו אחר".

על החברות ביניהם אומר גפן הבן: "הדור שלי, הקשר היחידי שלו עם ההורים שלו, זה כזה ביום שישי אוכלים איזה עוף ואורז..", "ולא מדברים על כלום אף פעם", אומר גפן האב. "או שמדברים על דברים סלוניים נורא רחבים", מוסיף אביב. "הם מטאטאים מתחת לשטיח עד שהשטיח נהיה הר", משלים יהונתן. "בגלל הכאב, והחשיפות והתיקונים, והפסיכולוגים, שהלכנו יחד לפסיכולוגים, נהייתה כאן סוג של חברות, חוץ מאתה יודע, משפחה", אומר אביב.

>> כל פסטיבלי המוזיקה של סוכות