אריק ברמן בהופעה 3 (צילום: שוקה כהן)
"לפני האלבום הראשון הכניסו לי לראש שאני אמן שוליים" | צילום: שוקה כהן

לפני כחודשיים הוציא אריק ברמן את אלבומו השני, "שמות", ובעקבותיו יצא לסיבוב הופעות. אלבומו הראשון הצליח כזכור מאוד, בעיקר ברדיו, ובעקבותיו זכה ברמן בשלל תארים - זמר השנה, איש השנה במוזיקה ועוד. גם מהאלבום הנוכחי יצאו לא מעט סינגלים, כמו "הסיגריה האחרונה" ו"טעם נרכש", אולם נדמה שהפעם חווה ברמן הצלחה פושרת יותר.

"הפעם זה אחרת", מסכים ברמן. "האלבום החדש כנראה פחות קומוניקטיבי. אנשים אומרים שצריך לשמוע אותו שלוש או ארבע פעמים כדי להתחבר. לי קשה להסתכל מבחוץ ולנסות לפענח את ההבדלים בין האלבומים, אני משאיר את זה למבקרים ולקהל שיחליט בעצמו".

"חשוב לי שייצאו מהופעה עם חווייה שהיא מעבר ללהיטים"

-ידעת מראש שאתה הולך למשהו שיצליח פחות?
הרבה יותר הופתעתי מהגודל של ההצלחה באלבום ראשון מאשר ממה שקורה עם השני. בהתחלה חשבתי שאני אמן שוליים, ככה הסביבה והמפיק המוזיקלי והמנהלים האישיים נתנו לי להרגיש, שאני אוציא שלושה, ארבעה, חמישה אלבומים, עד שיתחילו להבין מה אני רוצה. ההצלחה הפתיעה את כולם ולכן עכשיו קשה לי להתאכזב ואני מאוד שמח בחלקי".

-איך הקהל בהופעות מקבל את השירים החדשים?
"ברור לי שרוב הקהל מגיע לשמוע שירים שהוא מכיר ולכן אני מגוון. אני נותן הופעה של כמעט שעתיים עם הפסקה באמצע של עשר דקות-רבע שעה לסיגריה ושירותים. חשוב לי לעשות גם שירים חדשים לכן זה יוצא ערב ארוך ואני מקווה שהקהל מקבל את התמורה. לעשות הופעה שכולה להיטים זה לא מאתגר לא אותי ולא אותם וחשוב לי שהם ייצאו עם חוויה שהיא מעבר לאיזה כיף היה ואילו להיטים מגניבים היו".

-אתה מוציא סינגל נוסף, בו אתה שר "יהיה לנו ילד מדהים". חושב כבר על ילד משלך?
"אולי יש לי ילדים ואני לא יודע עליהם (צוחק). אני חושב על זה ברמה שאני כבר נושק לשלושים ויוצא עם מישהי קבועה. עכשיו זה כבר לא מחשבה של חודש-חודשיים ולהמשיך הלאה. נראה לי שזה טבעי לחשוב על זה, אבל לא יותר מאנשים אחרים. אני ממש לא בטוח שהשיר הזה הוא עלי. הוא מאוד קליל, הומוריסטי. כשאני שר אותו אני מדמיין עיירה נידחת בלואיזיאנה, אווירת קאנטרי, בנג'וז, ויאללה בואי נעשה ילדים. אין אמירה עמוקה בשיר הזה".

"אני מאמין באלוהים, איזו ברירה יש לי?"

-ההתקרבות שלך לדת היא יותר עמוקה?
"אני לא ממש שומר מצוות. אני מנסה למצוא לעצמי פינה שלא שייכת לאף אחד, איכשהו בתוך התהליך שאתה עולה על במה ומופיע מול אלפים ואחרי זה מגיע הביתה ונותן כל מיני ראיונות לתקשורת עם חדירה לפרטיות, אז אני משתדל שיהיה לי מקום שלי שאני יכול ללכת אליו כשאני רוצה. אני עושה דברים בסיסיים ופשוטים כמו להדליק נרות בשבת, הפסקתי לראות טלוויזיה ולגלוש באינטרנט בסופי שבוע, להבדיל מהיום יום. במקצוע שלי אין סופי שבוע וימי חול, הכל ערבוביה גדולה כזו, לפעמים אני מתעורר בבית ולא יודע איזה יום היום. אז זה קצת עוזר לי, מרגיע".

-המסורת מעניינת אותך גם ברמה של טקסטים?
"יוצא לי לקרוא את פרשת השבוע עם חבר על כוס תה. זה מאוד נחמד. עוברים על זה קצת ברמה הפילוסופית, אינטלקטואלית, זה מעניין אותי. אבל זה לא ריטואל טקסי שעוזר לי להתקרב לקדוש ברוך הוא. אני מאמין באלוהים, איזו ברירה יש לי? אני מאמין שכל אחד מאמין במשהו. אפשר לקרוא לזה אלוהים או משהו אחר, או אלוהים פנימי, קול פנימי שאתה מדבר איתו".

"כדי לדבר איתי על שירים שלי צריך לקרוא המון"

אין תמונה
"לקרוא את פרשת השבוע או להדליק נרות בשבת עושה לי סדר בחיים, מרגיע אותי"

-הוצאת בדיוק לפני שנה שיר מחאה בשם "כרוניקה של שקיעה סגולה מאוד (60 למדינה)". זה כיוון שחשבת להמשיך איתו?
"השיר ההוא כתוב בציטוט והוא בעצם כולו מדבר על המציאות במדינה דרך עיני התקשורת. המחאה היחידה שם היא שהתקשורת לא מציגה לנו תמונה אובייקטיבית ומלאה ומדגישה את הרוע והרפש, למרות שסך הכל חיים פה די טובים ואנשים אוהבים את המדינה וכיף להם לחיות פה. התקשורת כאן נותנת לך תמונה על החיים ואם אתה תורך אותה יום-יום אז נדמה לך שממש רע ועל זה השיר. גאולה אבן שרה איתי גם, כדי להדגיש את הנקודה, אבל לא בטוח שזה עבר לגמרי.

"כדי לדבר איתי על שירים שלי צריך לקרוא המון ואני מבין שלא לכולם יש זמן לקרוא מהתחלה לסוף ומהסוף להתחלה ולחפש הקבלות תנ"כיות ואצל משוררים מהמאה הקודמת. אני חי בעולם האינסטנט המהיר, זה העידן שאני חי בו".

"להגיד שאנחנו עם כובש? אז סבבה, אנחנו עם כובש"

-יש לך דעה על מה שקורה במדינה?
"לא בטוח שיש לי דעה על מה שקורה פה, אולי בגלל זה אני לא כותב על זה הרבה. במדינה שלנו בתקופה שבה אני חי אני לא שומע עמדות נחרצות לשום כיוון ושום דבר לא מדבר אלי. בבחירות האחרונות כולם אמרו את אותו דבר. יש תחושה שלא באמת יודעים איך לפתור את הבעיות ושאין פתרונות קסם כי המשבר באזור כל כך מורכב. אז מה יש להגיד שאנחנו עם כובש? אז סבבה, אנחנו עם כובש, והם מפוצצים לנו אוטובוסים. זה לא שחור ולבן כמו בסיקסטיז, שאתה רואה עוול וחייב להשמיע קול. אם תהיה לי עמדה נחרצת וארצה להביע אותה אני אעשה את זה".

-ראית את גמר ליגת האלופות?
"האמת, לא כל כך אכפת לי, אבל לפי המסורת המשפחתית הייתי בעד מנצ'סטר יונייטד. בניגוד למה שחושבים אני לא בעניין של כדורגל. הרבה בטוחים שאני אוהד של הפועל תל-אביב בגלל השיר 'שער 6' ואני מכחיש את זה ולא מקשיבים לי. אולי אתה תיקח את זה ברצינות. זה שיר על אוהדי כדורגל שכתבתי אותו והשתמשתי בפורמט הזה של אצטדיון. הוא כן נכתב על בלומפילד, אז באותו זמן עשיתי תחקיר שלם. אולי רציתי להגיד משהו על החברה שלנו וזה היה בסך הכל פורמט להתבטא. גם נשים מתחברות לשיר הזה, אז זה רק אומר שהוא לא מדבר על כדורגל בכלל".

אריק ברמן יופיע ב-6.6 בזאפה תל-אביב וב-12.6 ב"מעבדה" בירושלים.