אין תמונה
נציגות רוסיה שרות שיר שכתב פיליפ קירקורוב. התאומות אנסטסיה ומריה טולמצ'בי

בקופנהגן, דנמרק, נמשכות במלוא המרץ ההכנות לקראת תחרות האירוויזיון ה-59 שתתקיים בתחילת מאי בממלכה הדנית. פורטוגל ופולין חוזרות לתחרות אחרי שנה ושנתיים (בהתאמה) של היעדרות. קרואטיה, סרביה, בוסניה-הרצגובינה וקפריסין החליטו לא להשתתף השנה בשל העלויות הגדולות. 37 מדינות בסך הכל יתחרו השנה, ויתמודדו על הזכות לארח בשנה הבאה את אירוויזיון ה-60. זה הזמן להכיר את המתמודדות:

חצי גמר ראשון, 6 במאי

(10 עולות לגמר מתוך 16)

שוודיה – Undo – סאנה נילסן

אחרי שישה הפסדים במלודיפסטיבלן הצליחה סאנה סוף סוף לנצח ולייצג את המדינה שאולי הכי מזוהה עם התחרות. בלדה עוצמתית שתמקם אותה גבוה גבוה בגמר. מקום 4-7.


אלבניה – One night's anger – הרשי

בהחלט מסתמן כשיר האיכותי של השנה וכשאלבניה שולחת איכות היא גם מצליחה. את השיר הזה בהחלט נשמע פעמיים. מקום 16-20.


איסלנד – No prejudice -  פולה פאנק

רביעיית בנים עליזה וצבעונית במיוחד מבצעת שיר שכאילו נלקח מהאלבום של "המכשפות" אי שם בסוף שנות ה-90. בניגוד לחבריי אני חושב שיש להם קטע וזו תהיה ההופעה ה-7 ברציפות של האי הצפוני בגמר. מקום 16-20.


רוסיה – Shine – אנסטסיה ומריה טולמצ'בי

התאומות הזהות לבית טולמצ'בי זכו במקום הראשון באירוויזיון הילדים בשנת 2006. הפעם הן באות למגרש של הגדולים. האמת, ציפיתי למשהו הרבה יותר מפוצץ מפיליפ קירקורוב. יגיעו לגמר אבל לא יותר מזה. מקום 5-10.


לטביה – Cake to bake – ארזמנייקי

הפעם הלטבים שולחים שיר ילדים חמדמוד על מישהו שצריך לאופת עוגה ואין לו מושג איך עושים את זה. בהחלט שיר שיגרום לכם לחייך אבל אני לא רואה אותו מגיע לגמר ולטביה תישאר בחוץ שנה שביעית ברציפות.


אזרבייג'ן – Start a fire  – דילארה קאזימובה

מאז שהמדינה העשירה הצטרפה לתחרות לפני שש שנים היא כבר הספיקה לזכות, לארח, ובעצם מעולם לא דורגה מחוץ לעשירייה הראשונה. כך גם השנה. זמרת מצויינת עם בלדה ג'אזיסטית יפהפייה תמשיך את רצף ההצלחות שלה באירוויזיון. מקום 1-4.


ארמניה – Not alone  – אראם אמ.פי.3

השנה יתבלטו כמה וכמה שירים עצובים וקורעי לב שינסו לרגש לכם את המעיים ולזכות בהצבעתכם. ארמניה שולחת את אחד הבחורים היפים ובאמת מאז שהשיר פורסם הוא מככב בצמרת בורסת ההימורים. ארמניה יכולה להיות מאוד גאה בשיר שלה השנה. מקום 5-10.


אסטוניה – Amazing  – טניה

שיר פופ מצחין ששמענו מאות כמוהו. מצד שני יש כאן זמרת פרפורמרית ברמה בלתי רגילה. שווה לכם לחכות לביצוע שלה על הבמה בקופנהגן. גבולית מאוד לעלייה לגמר ואם יקרה הנס והיא אכן תעלה מדובר כאן על מקום 20-26.


בלגיה – Mother – אקסל הירסו

עוד בלדה שתכוון לכם ישר לקישקע הפעם בשימוש הכי קלישאתי שיש. אי אפשר להישאר אדישים לאיש הזה. בבלגיה הוא זכה ב-99% מקולות הקהל. מצד שני זה באמת יותר מידי סוכר לפנים. בלגיה תישאר בחוץ.


הונגריה – Runnung  – קאלאי סאונדרס

במילה אחת – מ ד ה י ם !. אמנם שיר על נושא כואב וטעון על ילדה מוכה אבל בהחלט שיר מנצח. גם על הבמה השיר חזק מאוד. בהחלט אפשר להמר על בודפשט 2015. מקום 1-3.


מולדובה – Wild soul – כריסטינה סקרלט

עוד בלדה עוצמתית אבל בלי שום ייחודיות. אין לי ספק שהיא תעלה לגמר ועם הופעה יפה היא גם תתברג יפה. מקום 11-15.


מונטנגרו – Moj svijet – סרגיי צ'טקוביץ'

אחרי כישלונות צורמים של המדינה שמאז התפרקה מסרביה מעולם לא הגיעה לגמר מנסה הפעם לחקות את ההצלחות של אחותה הגדולה עם בלדה בלקנית חזקה. הבעיה היא שזה מחקה מדי ובהיעדרן של רוב מדינות הבלקן מהתחרות השנה גם הפעם מונטנגרו תישאר בחוץ וחבל.


סן מרינו – Maybe  – ולנטינה מונטה

כשאומרים שבסן מרינו גרים שני אנשים כלב ותוכי כנראה לא עובדים עליכם. לפני שלוש שנים היא הגיעה עם שיר דבילי על פייסבוק, בשנה שעברה עם שיר באיטלקית בסגנון סן רמו וכמעט כמעט עלתה לגמר והשנה מביאה שוב שיר סן רמו אבל הפעם באנגלית בתקווה שהנסיכות תעפיל לראשונה לגמר. האמת? הלוואי אבל קשה לי להאמין.


פורטוגל -  Quero ser  tua – סוזי

אחרי שנה הפסקה פורטוגל חוזרת לתחרות ולצערי ממש לא בגדול. השיר רע, ההופעה רעה, והמבצעת רחוקה מלהיות זמרת. אולי היה עדיף שיישארו בבית לחשוב על זה עוד קצת.


אוקראינה – Tick Tock  - מריה ירמצ'וק

היא כוסית, היא פרפורמרית טובה, השיר קליט, והאוקראינים הפילו משטר. אני רואה ניצחון באופק. מקום 1-4.


הולנד – Calm after the storm  - להקת The common linnets

זה כל כך חיקוי של כל כך הרבה דברים ובעיקר זה נורא נורא משעמם. חבל מאוד אחרי שהולנד עלתה בשנה שעברה לגמר לראשונה אחרי תשע שנים שוב נראה את הגמר בלעדיה.

עולות לגמר: שוודיה, איסלנד, רוסיה, אזרבייג'אן, ארמניה, אסטוניה, אלבניה, הונגריה, מולדובה ואוקראינה.

 

חצי גמר שני, 8 במאי

(10 עולות לגמר מתוך 15)

נורבגיה – Silent storm  - קארל אספן

עוד בלדה מצויינת שמככבת גבוה גבוה בבורסות ההימורים. רק חבל שלקארל יש כריזמה בימתית של שיח עלוב בפינה של הפארק. אני אקח הימור מסוכן ואשאיר את נורבגיה מחוץ לגמר.

ישראל – Same heart – מיי פיינגולד

הכוח הנשי שולט. מיי היא חיית במה ואין לי ספק שהיא תספק את הסחורה. בשנה מרובת בלדות השיר הזה יבלוט. אחרי שלושה כשלונות רצופים נחזור לגמר. מקום 11-15.

גאורגיה – Three minutes  to earth – מריקו ולהקת שין

השיר כאילו נלקח מפסטיבל וודסטוק או מהמחזמר שיער. אני מודה שיש לו איזשהו קסם שאני אישית לא יכול לעמוד בפניו. למרות ההימורים שלא מנבאים לו הצלחה אני כן רואה אותו עולה לגמר אבל לא מצליח מעבר לזה. מקום 16-20.


אוסטריה -  Rise like a phoenix – קונצ'יטה וורסט

קונצ'יטה היא לוחמת עבור שוויון זכויות לקהילת הטרנסקסאולים. כשאישה שנולדה בגוף של גבר היא החליטה כמחאה להשאיר את פניה עטורות זקן. גם שיריה קוראים לקבלת השונה. לפני שנתיים היא הפסידה את הכרטיס לבאקו בהפרש של פחות מאחוז אחד. ומזל גדול, כי השנה השיר הרבה יותר טוב. אני צופה לו הצלחה רבה. מקום 5-10.


ליטא – Attention  - ויליה


אוי כמה שהשיר הזה רע, צורם וצועק. מצד שני אם ליטא עלתה לגמר בשנה שעברה הכל אפשרי. אני מהמר על עלייה. מקום 20-26.


פולין – My slowianie – דונאטאן וקלאו

אחרי שנתיים היעדרות מולדת רגשות האשמה חוזרת לאירוויזיון עם שיר שמערבב ראפ בפולנית ומוזיקת פולקלור. נראה לי שהיא תשב לבד בחושך.


מלטה -  Coming  home – firelight

האי הקטן בים התיכון ממשיך את רצף ההצלחות וגם השנה מלטה שולחת שיר חביב עם הרמוניות יפות שיעלו לכם חיוך על הפנים. מקום 16-20.


מקדוניה – To the sky – טיאנה דפצ'ביץ'

בגלל שכל מה שאני רושם מתפרסם באתר מכובד אני לא באמת יכול לבטא את המילים האמיתיות שמתארות את השיר הזה. אני אסתפק ברע.

 

פינלנד – Something  better – Softengine

שיר רוקיסטי נחמד שיוביל את פינלנד לגמר די בקלות אבל שם יתרסק. מקום 20-26.


אירלנד – Heratbeat – קאן-לין

החצופה מגיעה עם שיר ומסר מאוד דומה לשלנו. שיר רוקיסטי המשלב אלמנטיים איריים בצורה יפה. המדינה שמחזיקה בשיא של שבעה ניצחונות באירוויזיון אמנם לא תנצח בפעם השמינית אבל לגמר היא תגיע. מקום 11-15.


רומניה – Miracle – פאולה סלינג ואובי

הרומנים הולכים על בטוח ושולחים את הצמד שהביא להם את המקום השלישי המכובד באוסלו 2010 בתקווה שהפעם הם יצליחו להביא את האירוויזיון לבוקרשט. השיר הפעם פחות טוב והופעה טובה תביא אותם בהחלט למקום טוב אבל לא לניצחון. מקום 5-10.


סלובניה – Spet / round and round – טינקארה קובץ'

שיר מיושן שישאיר את המדינה הבלקנית בחצי הגמר. אולי בשנה הבאה.


בלרוס – Cheesecake – תיאו

פעם ראשונה מזה הרבה זמן שהשיר שזוכה בקדם אירוויזיון של בלרוס מגיע לאירוויזיון וזה בהחלט מפתיע. השיר נחמד אבל לא ממריא. מקסימום הוא ילמד את החברים מלטביה איך אופים עוגה. לשניהם יהיה זמן.


יוון – Rise up – פריקי פורטונה ולהקת Riskykidd

שיר מועדונים שיקפיץ אתכם מהכסא. בשילוב מוטיבים יווניים בשיר שעושים אותו למגניב (במלעיל) הוא בהחלט יוביל אותם לגמר ה-11 ברציפות. מקום 6-10.


שוויץ – Hunter of stars -  Sebalter

איך רואים שחברי הלהקה הזאת היו ילדי כאפות בילדותם. חבורת חנונים שצוחקת עכשיו על כולם. זמר שהוא גם כנר, גם מתופף  וגם שרקן יכול להביא את המדינה הכי ניטרלית לגמר. מקום 16-20.

עולות לגמר: ישראל, גאורגיה, אוסטריה, ליטא, מלטה, פינלנד, אירלנד, רומניה, יוון ושוויץ.

 

גמר, 10 במאי

(חמש המדינות הממנות והמארחת עלו אוטומטית)

ספרד –Dancing in the rain  – רות לורנזו

הספרדיה שזכתה ב-X פקטור הבריטי בשנת 2008 זכתה על חוט השערה בקדם הספרדי עם שיר נוראי מלא צווחות מזעזעות כאילו ראתה ג'וק או מינימום צירים. זוועה. מקום 20-26 (בהימור למקום אחרון).


איטליה -  La Mia Città- אמה מרונה

בפעם הראשונה מאז איטליה חזרה לתחרות ב-2011 השיר שייצג לא נבחר מתוך פסטיבל סן רמו. איטליה שולחת את הזמרת הכי מצליחה במדינה לנסות להחזיר את התחרות לרומא אחרי 23 שנה. הזמרת מצויינת, השיר – פחות. מקום 5-10.


גרמניה – Is it right – אלייזה

פייר? השיר הזה נחמד בהתחלה אבל אחרי ששמעת חצי ממנו הוא מתחיל ממש לעלות לך על העצבים. תוסיף לזה מבצעת שלא ברור אם היא יותר משתדלת או יותר מזייפת. תחתית הטבלה הפעם. מקום 20-26.


צרפת – Moustache – Twin Twin

ובפרס השיר המטומטם של השנה – שיר השפם. לצערי הרבה יש מספיק מטומטמים גם שיצביעו לזבל הזה. מקום 10-15.


בריטניה – Children of the Universe – מולי סמיתן דואנס

אחרי שנתיים של גריאטריה מהבוידעם (אנגלברט האמפרדינק, ובוני טיילר) הממלכה המאוחדת מנסה לשחזר את הניצחון האחרון שלהם לפני 17 שנה עם שיר עוצמתי, לכאורה עם מסר לעולם. רק שהעולם כבר לא במקום הזה וגם השיר הזה לא. מקום 20-26.


דנמרק – Cliché love song – באסים

הדבר היחיד שיכול להציל את השיר הזה מחרפה גדולה זה יתרון המגרש הביתי. כן, השיר הזה נוראי ואם התחרות הייתה מתקיימת בכל מקום אחר הוא בהחלט היה מוצא את עצמו בתחתית הטבלה. אבל לא כך העניין. מקום 16-20.

*ליאון קיכלר הוא מומחה לתחום האירוויזיון, וכיהן השנה כחבר בועדת האירוויזיון של רשות השידור.