אין תמונה
שירים אנטי-נאציים מובהקים. Kreator

עולם המטאל מצטיין בגיוון עצום של תכנים עליהם שרות הלהקות המככבות בו. האמיצות שביניהן, אלה ששרות על תחלואי החברה האנושית, לא חוששות לגעת ב"בשר החי" ולשבור טאבואים מתעסקות גם בתקופת מלחמת העולם השנייה ובשואה, התקופה האפלה והשלילית ביותר שידע המין האנושי. לרגל יום השואה קיבצנו עבורכם כמה דוגמאות בולטות, כדי שנוכל לזכור ולא לשכוח.

Kreator – "Warcurse"
Kreator הגרמנים מהעיר איסן לא יתנו לטעות במשמעות הטקסטים שלהם. הלהקה בראשות הסולן מילה פטרוזה נמצאת בקצה השמאלי של המפה הפוליטית ורבים משיריה הם אנטי-נאציים מובהקים. הבולט מכולם הוא "Warcurse", שנכתב בשנה האחרונה וקורא לילד בשמו: "חזיתם את מלחמת העולם השנייה, בארץ שנשלטה על ידי שנאה, אידיאולוגיה סוטה מהמקום הנמוך ביותר, האזעקה מהדהדת, חיילי השנאה הנאצים מגרמניה, חולמים למחוק גזעים, ואני שומע את הקריאה לעזרה, את נשמות הנטבחים, אנקום בחזרה, שנאתי כלפיכם היא לנצח". הלהקה מרבה להטיף בהופעותיה לקהל באירופה בנושא, כשהיא משווה את עליית הנאציזם בגרמניה לסרטן שחובה להלחם בו.

"Slayer – "Angel of death
להקת הטראש-מטאל האמריקנית שרה על "מלאך המוות" יוזף מנגלה בשיר המתאר את הזוועות ומעשי הרצח שהיה אחראי להם באושוויץ. את הרעיון לשיר הגה מפיק הלהקה ריק רובין, יהודי אמריקני, שהתבסס על חוויות שעבר אביו של הגיטריסט ג`ף הנימן כחייל בצבא ארה"ב בפלישה לנורמנדי. יציאת השיר ב 1986 גרמה לסקנדל תקשורתי והלהקה הופתעה למצוא את עצמה מואשמת בתמיכה בנאציזם, בזמן שהשיר מספר על מעשי הזוועה מנקודת מבט הפוכה. מיותר לציין שחברי ההרכב הצהירו מאות פעמים שהכוונה היתה להמחיש את האסון ולא שום פירוש אחר.

לועגים להיטלר; שרים על תאי הגזים

אין תמונה
"שישה מיליון נטבחו בחייהם, בגלל קטנותו של אדם אחד". Stratovarius

Stratovarius – "Zenith of power"
הרכב המטאל המלודי מפינלנד בשיר הלועג להיטלר ולאלו שאיתו: "צייר נכשל, ילד מוכה שנשבע לנקום בעולם, להביא הרס שלא היה כמוהו, ההמונים כעדר כבשים, מובלים על ידי השקר ותוכנית השטנה, 6 מיליון נטבחו בחייהם, בגלל קטנותו של אדם אחד, האובססיה הפכה לשנאה, מפלצת הרוע הרימה את ראשה המכוער".

"Anthrax – "Belly of the beast
סקוט יאן (רוזנפלד), הגיטריסט היהודי והמוח מאחורי להקת המטאל הותיקה מניו יורק שולח בשיר מ-1990 חץ ממוקד נגד הנאציזם באירופה: "אתה רוצח נשמות טהורות, הקעקוע בזרועם צורב, כלי המוות שלך מוקצים, איך העזת "לקבל פקודות" כמו מריונטה בידי המפלצת וכמובן הפזמון הנחרט במוח: "Millions – Never and Never Again, Madness – Never and Never Again".

"Grave digger– "March of the innocent
להקת המטאל מגרמניה, שסולנה כריס בולטנדאל ידוע כתומך בישראל ואף ביקר כאן ב-2001, בשיר מרגש על צעדתם האחרונה של הקורבנות אל תאי הגזים. בראיון סיפר הסולן: "השיר מדבר על אחד הרגעים המזעזעים בהיסטוריה האנושית. אני כגרמני, שמתבייש במעשי בני עמי בשואה הרגשתי צורך להעלות את הנושא הכאוב הזה ולהצדיע לאומץ לבם של הקורבנות החפים מפשע. השיר מוקיר ומכבד את אומץ לבם של בני עמכם, כל אחד מהם גיבור בעיני. נגעתי בנושא כדי להראות את הכבוד שאני רוחש להם. אם יש משהו שאני שונא ומתעב זה פאשיזם, ניאו-נאציזם, מיליטריזם וכו'. אני שמח שהחברה הגרמנית מוקיעה את האנשים האלו החוצה מתוכה, אני הייתי מוציא את אותם מחוץ לחוק לחלוטין, אני רואה אותם ומתבייש בהיותי גרמני".

ובישראל: "העיירה בוערת" ו"פרטיזנים מהגיהנום"

גם בישראל העסיק הנושא חלק מהרכבי המטאל המקומיים. זכור כמובן הביצוע של להקת Salem בהנהגתו של זאב טננבאום לשיר "העיירה בוערת". ואילו השיר של סיילם "Kaddish"  מבטא את טראומת הדור השני: "נראה כאילו רק אתמול, איבדתי את כולם, הסיוט הפך לחיי גיהינום, הזמן עובר והדימום ממשיך, אני יודע שאי אפשר לחלוק את הזיכרונות, ואני נושא כאבים לא ממני לנצח, תמיד בראשי תחיה השואה, יישאר האבל".

גם הרכב המטאל הירושלמי Arallu בשירו "Jewish Devil" מתעמת עם העבר. "השיר הוא על אמירתו של היטלר 'We Must Destroy The Jewish Devil'", אמרה הלהקה. "המסר הוא שאנחנו כאן למרות הזוועות והוא ומי שאתו הפסיד ומוקצה לעד, זה מסר בלתי משתמע לכל הניאו נאצים באירופה ולכל שונאי היהודים בעולם, שרדנו למרות הכל".

הרכב הטראש מטאל הישראלי NuclearwaR מציע לתקוף (תרתי משמע) מזווית אחרת בשירו "Partisans From Hell" - "פרטיזנים מהגיהנום" - המהלל את גבורת הפרטיזנים היהודים ביערות מזרח אירופה. "השיר הוא על קבוצה של 350 פרטיזנים יהודים מבלרוס, ביניהם סבי ואלו שהיו איתו שברחו ליערות מאימת הנאצים, הצילו יהודים וביצעו פעולות נקמה כנגד הנאצים", סיפר אחד מחברי הלהקה.

המילים אומרות: "מסתתרים ביערות מוכנים להכות, לנקום על תאי הגז, על המשרפות, פטיש הצדק יוטח בפניכם, נצוד אתכם באישון לילה, הרגתם את משפחתונו בשם הרייך, כעת זמנכם לשלם, נשלח את המסר מישראל והיום - פרטיזנים מהגיהינום".

ישי שוורץ הוא עורך מגזין המוזיקה "Rockpoint" שגליונו החדש ייצא בקרוב.