יניב דדון
יניב דדון. "מעבר להשפלה, יש כאן עניין של הפסד ימי עבודה"
הזמרת מירי מסיקה הגיעה ביום שלישי שעבר בשלוש לפנות בוקר לנמל התעופה בן-גוריון, יחד עם כל חברי הלהקה שלה, במטרה להמריא לז'נבה להופעה מיוחדת. במהלך הבידוק השגרתי, התגלה לפתע שיניב דדון, גיטריסט מוביל בלהקה, לא יוכל לעלות על הטיסה בשל צו עיכוב יציאה מהארץ שהוטל נגדו, ללא שידע עליו. מאוחר יותר התברר לו שהעיכוב הוא בגין חוב משנת 2004 לבנק מזרחי על סך 2,529 שקלים.

"בביקורת הדרכונים עוצרים אותו לפתע", מספרת אשתו, יפעת דדון, "אמרו לו שיש נגדו צו עיכוב יציאה, לא יודעים ממי ולא יכולים לברר למה. ואז כמובן אמרו לו גם שהוא לא יכול לעלות על הטיסה, אלא אם כן הוא ישלם 10,000 שקלים במקום. מכאן המשיכו שלוש שעות של הסתובבויות בשדה, עם גיטרה ומזוודה, כשדיילת אוחזת בדרכון שלו ומתייחסים אליו כאל אחרון העבריינים הנמלטים מהארץ. מיותר לציין שמירי מסיקה וכל חברי הלהקה היו לידו וזה היה רגע מאוד מביך עבורו".

מירי מסיקה: "כשמדובר באנשים חשובים עם חובות הרבה יותר גדולים, לא עושים בעיות"

"בעיני נעשה ליניב עוול איום ונורא", אומרת היום ל-mako מירי מסיקה, שהייתה עדה להתרחשות ונפגעה בעצמה כאשר נאלצה להמשיך לז'נבה ולקיים הופעה ללא גיטריסט מוביל, "עזבי את זה שאני הפסדתי נגן וזה פגע לי בהופעה", היא מוסיפה, "הלהקה צריכה לספוג עלויות טיסה ומלון, היינו צריכים לעשות חזרות מחודשות על כל השירים כדי למצוא פתרון, כולנו עבדנו הרבה יותר קשה בכדי למצוא פתרונות חלופיים. אבל מעל הכל זו עוגמת נפש גדולה. כשזה קרה היינו בטוחים שהוא צוחק איתנו וכשהבנו שזה אמיתי, זה נראה לי כל כך מופרך על חוב כזה קטן לנהוג כך. ועוד באמצע הלילה, אין למי להתקשר, אין אפשרות לבטל את הצו, הבנקים לא פתוחים, עורכי הדין ישנים, לא ידענו מה לעשות. הצענו לשלם את הסכום שביקשו ממנו - 10,000 שקלים אבל הוא חזר ואמר 'אני לא חייב כסף לאף אחד, אם תשלמו את הכסף עכשיו - אף אחד לא יחזיר לכם אותו אחר כך'

מירי מסיקה, הופעה של בני בשן (צילום: עודד קרני)
"אין לי כוח להתעסק בתביעות אבל אנחנו נעשה את זה ממקום עקרוני" | צילום: עודד קרני
"עזבי שההופעה שלי נפגעה, הבן אדם הושפל וזה עוול נוראי. זה מעצבן שזה קורה דווקא לאנשים חלשים ויש אנשים שחייבים מיליונים ונותנים להם לנסוע, פה מדובר באדם מהיישוב שלא עשה שום דבר. היד פה קלה על ההדק. אין לי כוח להתעסק בתביעות, אבל אנחנו נעשה את זה ממקום עקרוני. אנשים צריכים לחשוב אלף פעם לפני שהם מוציאים צו איסור יציאה מהארץ, אבל כמובן שאם מדובר באנשים חשובים עם חובות הרבה יותר גדולים, להם לא עושים בעיות, אבל ליניב, שלא עשה שום דבר, עושים דבר כזה".

הסיבה לעיכוב: החוב כבר שולם לפני שנה, הבנק לא עדכן את עורך הדין

כאמור, מסיקה וחברי הלהקה המריאו לז'נבה, בעוד דדון נשאר בארץ והמתין עד לשעת הפתיחה של משרדי ההוצאה לפועל כדי להבין במה מדובר. אז הוא גילה לתהדמתו שכל מסכת ההשפלה הזאת הייתה בגין אותו חוב קטן ששולם כבר מזמן: "בשמונה וחצי בבוקר צלצלנו להוצאה לפועל ושם נאמר לנו שאת הצו הוציא סניף 25 של בנק מזרחי על חוב משנת 2004 על סך 2,529 שקלים", מספרת יפעת אשתו של דדון.

"מכיוון שאנחנו לקוחות בנק מזרחי אבל בסניף אחר, התקשרנו לסניף שמטפל בנו כדי להבין מאיפה הדבר הזה צץ. לאחר בירור מול מנהלת הסניף שלנו, שטיפלה בנו באדיבות רבה, מתברר שאכן היה חוב כזה, אך הוא שולם לפני כשנה, בדיוק כמו שזכרנו. היא אמרה שכנראה נעשתה טעות כאשר הסניף המדובר לא עדכן את עורך הדין של הבנק, ולכן הוא המשיך להוצאה לפועל שהוציא צו עיכוב יציאה החל מינואר 2013.

"בכל זאת, לא התקבלה אצלנו כל הודעה מראש, יש להם את כל פרטי ההתקשרות שלנו, אבל אף אחד לא דיבר איתנו מעולם, כנראה בגלל שהחוב שולם. צריך להבין שמעבר להשפלה, יש כאן הפסד של ימי עבודה, הוא לא היה אמור לנסוע לבילוי אלא לעבודה, וכן את התשלום בגין הטיסה והמלון. כעת פנינו לעורך דין ושוקלים לתבוע בגין ההפסד שלנו ועוגמת הנפש. עד לרגע זה אף אחד מבנק המזרחי לא יצר איתנו קשר, ואנחנו רדפנו אחרי עורכי הדין שלהם שיוציאו מיד ביטול לצו".

מבנק מזרחי נמסר בתגובה, כי הנושא נמצא בבדיקה.