טקס אקום (צילום: ענבל צח)
"הדג נחש" פותחים את טקס אקו"ם עם פרס כותבי השנה | צילום: ענבל צח

טקס אקום (צילום: ענבל צח)
מוש בן ארי שר את "ואיך שלא" במקום אריאל זילבר | צילום: ענבל צח
טקס אקום (צילום: ענבל צח)
יונתן רזאל מודה לאביתר בנאי וגלגלצ | צילום: ענבל צח

טקס אקום (צילום: ענבל צח)
עידן רייכל שר "בלילה" | צילום: ענבל צח

פרשת אריאל זילבר-אחינועם ניני העיבה כצל על טקס פרסי אקו"ם, שנערך אמש באולם "נגה" ביפו. אבל לצד אותה פרשה כואבת, היה מקום גם ליוצרים ישראלים חשובים ויקרים, שזכו אמש בכבוד ופרסים, וכיבדו את הקהל בביצועים למיטב השירים שלהם. בזה אחר זה הם עלו לבמה, הודו למשפחות, לאקו"ם, לשותפיהם ליצירה ולקהל כשהם חגיגיים ונרגשים, וחלקם את שיתפו פעולה עם הלצותיו של המנחה אורי גוטליב, ששוב עשה עבודה טובה מאוד ושעשע את הקהל בדרכיו ההיתוליות.

הדג נחש - זמן להתעורר (צילום: אדווה ויובל אראל

חברי להקת ""הדג נחש" פתחו את המופע עם ביצוע ל"זמן להתעורר", שיר הנושא מאלבומם האחרון, אלבום עליו זכו בתואר כותבי השנה. אל שאנן סטריט בשירה, גיא מר בשירה וסקרצ'ינג, יאיא כהן-אהרונוב בבס, שלומי אלון במלודיקה, דודוש קלמס בקלידים ומשה אסרף בתופים, הצטרף בגיטרה חשמלית המפיק המוזיקלי הנצחי שלהם יוסי פיין. היה קצת מוזר לראות אותם על הבמה ללא שני הנשפנים הקבועים הנוספים, אבל מה שחשוב יותר היה המשפט ששאנן סטריט אמר בסיום, עם קבלת הפרס: "קיבלנו פרס כי אנחנו אומרים דברים, תודה למי שהעניק לנו אותו בגלל הדברים שאנחנו אומרים".

עידן רייכל תורם את הפרס למקלט בו הדריך את גיא ויהל

רגע מרגש נרשם כאשר עידן רייכל, מלחין השנה, הודיע שיתרום את הפרס בו זכה למקלט המוזיקה בפנימיית "הדסים", בו הדריך את הצצמד גיא ויהל כאשר היו בני 13. "גיא ויהל הם ההוכחה שאפשר לעשות את זה", אמר רייכל, וביצע את השיר "בלילה" מתוך אלבומו האחרון "רבע לשש", שהפך להצלחה גדולה מאוד.

טקס אקום (צילום: ענבל צח)
גיא ויהל "תגלית השנה" מודים לעידן רייכל | צילום: ענבל צח

גיא מנטש ויהל דורון, שזכו בפרס "תגלית השנה", הודו לרייכל: "התרגשנו מאוד ממה שהוא אמר. נפגשנו בגיל 12, לפני 17 שנה, חלמנו לכתוב שירים ושיהיה לנו אולפן, ושאנשים יקשיבו לנו. הפרס הזה הוא חותמת חשובה מאין כמוה. ותודה לבית שלנו 'ארומה מיוזיק', לחברי הלהקה שלנו, לאביב גפן על האמונה, ולעופר מאירי המפיק המוזיקלי של האלבום". בסיום דבריהם ביצעו השניים את הלהיט "רצים באוויר", שהוביל את אלבומם השני להצלחה.

גיא ויהל - רצים באויר (צילום: אדווה ויובל אראל

בראיון קצר ל-mako הוסיפו גיא ויהל: "האם מגיע לנו הפרס? שאלה קשה. קיבלנו את הפרס, אז כנראה שזה היה אמור לקרות. זה פרס, החליטו להביא לנו אותו אז זכינו. אולי גם אם לא היינו מקבלים אז זכינו".

-עברתם שנתיים עמוסות.
"המון המון דברים הסתדרו ועזרו לדברים לקרות. בהתלה התוכנית 'דה ווייס' ואחרי זה 'עוד מעט נהפוך לשיר' והאלבום שעשינו, העבודה עם עופר מאירי, הופעות בכל הארץ. אנחנו מנסים לזרוק כמה שיותר עצים למדורה ולהחזיק את האש".

-הבאתם שינוי למוזיקה?
"הרבה אנשים מהתעשייה דווקא אומרים לנו שהם שומעים עכשיו יותר דיסטורשנים, יותר רוק, יותר גיטרות. דברים שאולי לא היו לפני. אנחנו לא יודעים אם לזקוף את זה לזכותינו. לא יודעים אם אנחנו באמת מתכוונים בעשיה שלנו לעשות שינוי. אנחנו פשוט עושים את מה שאנחנו אוהבים".

-נוח לכם עם זה שלפעמים מצלמים אתכם הפפראצי?
"זה מדינת ישראל. אנחנו עדיין יכולים לשבת ולאכול חומוס בשקט".

-מה הדבר הבא?
"האלבום הבא שכבר עובדים עליו, והופעות בכל הארץ".

-זה יהיה האלבום השלישי כבר.
"נכון, אבל רק אתה יודע את זה".

אביתר בנאי ויונתן רזאל עם אלבום ושיר השנה

ובחזרה לטקס אקו"ם: אביתר בנאי זכה ב"אלבום השנה" על "יפה כלבנה", ושר את שיר הנושא. בנאי זכה לתודות גדולות מיונתן רזאל  זוכה "שיר השנה" של אקו"ם -"קטונתי", אותו גם ביצע, שיר שמילותיו מיוחסות לתפילה שנשא יעקב אבינו. רזאל הודה בנאומו גם לתחנת הרדיו שתמכה בשיר, גלגלצ. "לא שיערנו שהם בכלל יסכימו לשדר את זה", אמר. כנראה שהתפילה של יעקב אבינו עזרה.

אביתר בנאי - יפה כלבנה (צילום: אדווה ויובל אראל

יונתן רזאל - קטנתי (צילום: אדווה ויובל אראל

תמיר מוסקט זכה בפס "מעבד השנה" על אלבומיהם של חוה אלברשטיין ואסף אבידן. עדי לאון, טל פורר ורמי לב זכו בפרס ל"שיר הכי מושמע" על "סטטוס מאוהב" שיצרו עבור אייל גולן. נציגי חברת "מדיה מן גרופ" זכו בפרס המקסיל לשיר הלועזי על "Get Lucky" של דאפט פאנק ופארל וויליאמס, שכזכור זכה לפני שבוע ב"גראמי".

הוקרה לשמעון כהן ויוסי גמזו

גם יוצרים ותיקים יותר זכו לעדנה בטקס. המלחין שמעון כהן, שעיבד משיריה הגדולים של אסתר עופרים, עבד עם עשרות אמנים ולבסוף פנה לתחום המוזיקה הקונצנטרטית, זכה בפרס מיוחד מהדירקטוריון, ולהפתעה בדמות השיר "על חלקת הים", אותו הלחין למילותיו של יורם טהרלב (נו, מתי תתנו לו כבר את פרס ישראל?!), ובוצע בהשמעת בכורה על ידי רבקה זהר ולירון לב.

רבקה זהר ולירון לב - "על חלקת הים"


השמעת בכורה נוספת נרשמה כאשר חני דינור הנהדרת הלחינה וביצעה את השיר "טעם של פעם", שחיבר פרופסור יוסי גמזו, קיבל פרס מפעל חיים לכותב, בזכות קלאסיקות כמו "זוהי יפו", "איפה הן הבחורות ההן", ו"סימן שאתה צעיר", שביצע במחרוזת גבי ברלין. אגב, רשימת הקלאסיקות של גמזו כוללת שירים רבים נוספים כמו "סתם יום של חול", "השעות הקטנות של הלילה", "מה הוא עושה לה", "השריון עשה היסטוריה", "שני שקי שינה" ועוד רבים וטובים.

חני דינור - "טעם של פעם"

לאה נאור, היוצרת הנפלאה, שעומדת מאחורי שלל קלאסיקות של שירי ילדים ותוכניות טלוויזיה, זכתה למחרוזת מפיה של חני נחמיאס, ששרה את "הלב", "הבית של פסטוק", "פרפר נחמד" וכמובן "גברת פלפלת". נחמיאס, נאור ושירי הילדים הכה תמימים, היוו משקל נגד לקדרות שאפפה את הבמה כאשר יוריק בן-דוד, מנכ"ל אקו"ם, דיבר על "ערב עצוב", ומנה את שמות חברי אקו"ם שהלכו לעולמם השנה, ביניהם גבריאל בלחסן, מנחם זילברמן, דידי מנוסי, דני ליטאי, שאול ביבר ואריק איינשטיין ז"ל.

טקס אקום (צילום: ענבל צח)
הגיע בסוף. אריאל זילבר | צילום: ענבל צח

טקס אקום (צילום: ענבל צח)
"הכנתי טקסט על מפעל חיים, עכשיו צריך לשנות" - מוטי קירשנבאום משבח את זילבר | צילום: ענבל צח
טקס אקום (צילום: ענבל צח)
פרס מעבד השנה לתמיר מוסקט על אלבומיהם של חוה אלברשטיין ואסף אבידן | צילום: ענבל צח
טקס אקום - עדי לאון, רמי לב, טל פורר (צילום: ענבל צח)
סטטוסים מאוהבים. עדי לאון, רמי לב וטל פורר | צילום: ענבל צח
טקס אקום (צילום: ענבל צח)
פרס מפעל חיים לכותב - פרופסור יוסי גמזו | צילום: ענבל צח
טקס אקום (צילום: ענבל צח)
חני דינור שרה "טעם של פעם" שהלחינה למילותיו של גמזו | צילום: ענבל צח
טקס אקום (צילום: ענבל צח)
גבי ברלין במחרוזת קלאסיקות של גמזו | צילום: ענבל צח
טקס אקום (צילום: ענבל צח)
פרס דירקטוריון אקו"ם לשמעון כהן | צילום: ענבל צח
טקס אקום (צילום: ענבל צח)
לירון לב ורבקה זהר בשיר ששמעון כהן הלחין למילים של יורם טהרלב | צילום: ענבל צח
טקס אקום (צילום: ענבל צח)
חני נחמיאס במחרוזת שירי ילדים של לאה נאור | צילום: ענבל צח
טקס אקום (צילום: ענבל צח)
פרס עידוד פרסום היצירה למלחין קובי שפי, שביקש שילמדו מוזיקה בבתי ספר ויחשפו ילדי ליצירה | צילום: ענבל צח
טקס אקום (צילום: ענבל צח)
פרס עידוד היצירה למחברת שחף וולמן. בתמונה עם מנחה הטקס החביב אורי גוטליב | צילום: ענבל צח
טקס אקום (צילום: ענבל צח)
איתמר ארז - פרס בתום הג'אז | צילום: ענבל צח
טקס אקום (צילום: ענבל צח)
רצים באוויר. גיא ויהל | צילום: ענבל צח

_OBJ