הביטלס על הגג 1, the beatles on the roof (צילום: Express, GettyImages IL)
הביטלס בהופעה על הגג בלונדון | צילום: Express, GettyImages IL

ביום שישי הקרוב, 30 בינואר, ימלאו ארבעים שנה להופעה ההיסטורית והמיתולוגית (ואפשר לחשוב על עוד כמה סופרלטיבים) של הביטלס על גג חברת התקליטים “Apple” בלונדון. ג'ון לנון, פול מקרטני, ג'ורג' האריסון ורינגו סטאר, שהפסיקו להופיע ב 66', החליטו בינואר 69', ביוזמתו של מקרטני, לנסות ולהקליט אלבום בשם "Get Back", שיהווה חזרה לשורשי הרוק ויוקלט כולו בהקלטה חיה באולפן, כשהעבודה עליו תתועד בסרט טלוויזיה.

בכדי לשוות תחושה של הופעה אמיתית להקלטות טיפסו חברי הלהקה ב-30 בינואר 1969 לגג בניין חברת התקליטים, עטויי זקנים ושיער ארוך אופנתיים. הם ניגנו כמה שירים, כמו "Get Back" ו"Don’t let me down" כשמסביב מתחילים להיאסף סקרנים, עד שהמשטרה הבריטית הגיעה והפסיקה את ה"קונצרט" ההיסטורי בטענה שהביטלס מפריעים את מנוחת השכנים. הופעה מאולתרת זו הייתה ההופעה האחרונה של הביטלס אי פעם. הם לוו בה ובשירים שהוקלטו באותה התקופה על ידי הקלידן בילי פרסטון. חברי הלהקה לא היו מרוצים לבסוף מההקלטות או מהחומר המצולם וגנזו אותם עד ששנה לאחר מכן ב-1970 נמסרו ההקלטות למפיק המוזיקלי פיל ספקטור שיצר מהן את האלבום "Let It Be".

ההופעה של הביטלס על הגג נחשבת עד היום למאורע היסטורי בתולדות הרוק, כיוון שהיתה הופעתם האחרונה, כיוון שסימלה את רוח החופש והספונטניות של חבריה, בתקופה בה שררה ביניהם מתיחות אישית גבוהה וכמובן כיוון שהופסקה על ידי המשטרה.

מאז זכתה ההופעה למספר מחוות. המפורסמת שבהן היא של להקת U2, שחבריה צילמו על גג קליפ ללהיט "Where the streets have no name". גם בארץ נעשו כמה מחוות לאקט המיתולוגי של הביטלס. איפה הילד צילמו על גג בתל-אביב את "מה שעובר עלי", משינה הופיעו ב-2004 על גג ברחוב הארבעה בתל-אביב במסגרת האיחוד, ואנחנו מצפים להופעת גג אחת לפחות של ג'ירפות.