סאבאתון (צילום: עדי רם)
Masters Of War. סאבאתון | צילום: עדי רם

להקת המטאל השבדית Sabaton, תגיע להופעה במועדון הבארבי בתל אביב בשישי הקרוב (12/9), במה שאמורה להיות חגיגה עבור סצנת המטאל הישראלית, שידעה לאחרונה כמה אכזבות וביטולים. 

Sabaton הוקמה בסוף שנות ה-90', ומרבה לעסוק בשיריה במלחמות למיניהן. לתודעת הקהל פרצה הלהקה עם אלבומה Primo Victoria, שעסק בהסטוריה של המלחמות וכלל, בין היתר, עמדה פרו-ישראלית מובהקת שהתבטאה בשיר Reign Of Terror שייחל לתפיסתו של בין לאדן, והתבטאה עוד יותר בשיר Counterstrike, המהלל את גבורתו של הצבא הישראלי במלחמת ששת הימים, כשניצח בגבורה תוך ששה ימים שלוש מדינות ערב ושחרר את ירושלים.

"חיפשנו מילים למוזיקה שהייתה לנו, ונזכרתי בסיפור על מלחמת ששת הימים, שסיפר לנו מדריך תיירות בביקור בישראל", מספר בסיסט הלהקה, פאר סונדסטרום, בראיון מיוחד ל-mooma. "אחותי התנדבה בישראל בקיבוץ בישראל לפני עשר שנים. בזמן שהיא הייתה בישראל הגעתי לבקר אותה וטיילנו בישראל במשך מספר שבועות, היה לנו מדריך מצויין, שלקח אותנו למקומות התיירותיים בישראל וסיפר לנו המון על ישראל והמלחמות שהיו לכם".

-ידוע לך שהשתמשו בשיר למצגות תמיכה בצה"ל?
"כן, ראיתי את המצגות האלו באינטרנט וזה מחמיא לי. כאשר מישהו לוקח את המוזיקה שלנו ומשקיע זמן לעשות לזה וידאו, סימן שאכפת לו מהשיר שלנו, וזה גם טוב ליחסי ציבור שלנו, ככה שאין לי בעיה עם זה".

תוך פחות מעשור הצליחה Sabaton לעלות לליגת-העל של להקות המטאל בעולם. בימים אלה מקימה הלהקה אולפן משלה, בסמוך למשרדי ניהול חדשים שהועמדו לרשותה. אחד המפגשים המעניינים של הלהקה בדרך לפסגה היה עם לורדי, להקת המטאל השוודית שזכתה לפני שנתיים באירוויזיון. "יצא לנו לחמם את לורדי, פגשנו אותם בלי המסכות המפחידות שלהם והם אנשים מאוד נחמדים", אומר סונדסטרום. "הזכייה שלהם באירוויזיון מצוינת לסצנת המטאל. הם מושכים המון קהל, בכל מיני גילאים, שבזכותם מכיר מטאל. אחרי ההופעה איתם קיבלנו המון פניות מאנשים, לא מטאליסטים, שאמרו שעכשיו יקנו גם אלבומים שלנו".

"אבל הלהקה שהכי אהבנו להופיע איתה ושלמדנו מהם המון הם Edguy (שהופיעה בישראל לפני כעשור), שהיינו המופע הפותח שלהם, הם אנשים כל כך נחמדים, וכל הזמן הם שאלו והתענינו האם יש לנו כל מה שאנחנו צריכים לקראת ההופעה. ככה להקה ותיקה צריכה להתנהג ללהקות הקטנות שמחממות אותה".

סאבאתון (צילום: עדי רם)
. סאבאתון"חיפשנו מילים למוזיקה ונזכרתי בסיפור על ששת הימים" | צילום: עדי רם

לארץ תגיע Sabaton במסגרת קידום אלבומם החדש The Art Of War, כשמו של ספר סיני עתיק המלמד את אומנות המלחמה. "את הרעיונות לשירי האלבום קיבלנו ממעריצים", מספר סונדסטרום. "כאשר התחלנו לעבוד על האלבום ביקשנו מהמעריצים שישלחו לנו רעיונות לשירים וקיבלנו אלפי רעיונות. מתוך מה שהגיע בחרנו את הטובים ביותר, עליהם ערכנו מחקר היסטורי וכתבנו את שירי האלבום אחרי שניסינו להתאימם לשמות הפרקים מהספר הסיני".

-כמי שנולד וגר במדינה שקטה ושוחרת שלום כמו שבדיה, חסרות לכם מלחמות?
"זה לא שאנחנו מתעניינים במלחמות, פשוט במקום לכתוב שירים על בחורים שרוכבים על דרקונים רצינו לכתוב על משהו שאכפת לנו ממנו. זה לא שאנחנו חובבי מלחמות, אנחנו הרי מדינה מאוד רגועה, אנחנו פשוט מתעניינים בהיסטוריה, והדבר הכי בולט בהיסטוריה זה מלחמות, ככה יוצא שלפני כל אלבום אנחנו קוראים הרבה על מלחמות ועוברים הרבה על חומרים דוקומנטאריים".

-אז באלבום הבא תכתבו על המלחמה בגאורגיה?
"אני לא חושב, זה משהו שקורא עכשיו זה לא אירוע היסטורי, אולי עוד כמה אלבומים כאשר האירוע יהפוך להיסטורי".

-מה צפוי בהופעה בארץ?
"עוד לא החלטנו, בדרך כלל אנחנו מחליטים יום לפני, ומאוד פתוחים לבקשות הקהל בזמן ההופעה, אז אל תתביישו לבקש".