מרסדס בנד הופעה 3 (צילום: אסף חטב)
"קצת מתסכל להיות כוכב רוק בגיל 34 ולא בגיל 19, אבל אני שמח". גל תורן, מרסדס בנד | צילום: אסף חטב

להקת "מרסדס בנד" היא ללא ספק אחת ההפתעות הנעימות של השנה האחרונה ברוק הישראלי. אחרי אלבום אחד ועשור של דשדוש כיכבו חברי הלהקה לפני כשנה וחצי בסדרה "תעשה לי ילד" ששודרה בכבלים והביאה את סיפורה של להקת רוק ישראלית שחיה את חלום הרוקנ'רול. גל תורן, סולן הלהקה, ששיחק את הסולן בסדרה, הפך לכוכב יחד עם שאר חבריו. אלבומם האחרון של "מרסדס בנד", "תביאו בירות", שיצא לפני כשנה, התקבל בחמימות בתקשורת ובקרב הקהל, ומרסדס בנד, כדרכה בקודש, יצאה לסיבוב הופעות.

במופע "רוק עצמאות" הקרוב, שיתקיים באמפי ראשון לציון החל מחצות הלילה שבין ערב יום העצמאות (שני, 19.4) ליום העצמאות עצמו (שלישי, 20.4) יעלו מרסדס בנד לבמה ויופיעו לצד שמות גדולים כמו אביב גפן, עברי לידר ומוניקה סקס. סוף סוף, אחרי שנים, תורן וחבריו מרגישים את ההצלחה.

"יש לנו עוד קריירות, כדי שלא נהיה תלויים במוזיקה"

"אנחנו מאוד נהנים מזה, עפים על זה. עכשיו כבר חושבים לשמר ולהעצים את זה, כי זה כיף", אומר תורן. "קצת מתסכל להיות כוכב רוק בגיל 34 ולא בגיל 19, אבל אני שמח עם הקלפים שחילקו לי. הרבה שנים אני לא מחכה לפריצה הזו. רק רוצה לעשות את המוזיקה שלנו. לכן גם לי וגם לשאר החבר'ה יש עוד קריירות, כדי שלא נהיה תלויים בדבר הזה. הבנו שהמדינה לא בנויה ללהקה כמונו וכשזה הגיע זה הפתיע, למרות שהיינו מוכנים לזה כבר".

"מה שהפתיע בהצלחה זה הממדים. זה לא משהו שתכננו שיקרה, וכשזה קרה זה כמובן שימח אותנו מאוד. תראה, לפני הרבה מאוד שנים ויתרנו על הכיוון של להיות משהו שהממסד יכיר בו. ויתרנו על זה מזמן וכשזה קרה זה בא בצורה טבעית, מהשטח, מהקהל, מהופעות מהטלוויזיה".

-"תעשה לי ילד" עשתה לכם את העבודה?
"היא פרצה את המחסום והביאה אותנו לנקודת זינוק טובה. בלעדיה היה קשה לנו לפרוץ לכל כך הרבה קהל ולהגיע. יש לה תפקיד מאוד עיקרי בהפצה של הדבר הזה שנקרא 'מרסדס בנד'. היא הביאה את ההווייה שלנו כלהקה, וזה דומה פחות במעשים ויותר באווירה".

"אנחנו נותנים בראש עם הרבה חיוך"

-מה הצליח במוזיקה שלכם?
"אותו דבר שתמיד הביא את הקהל להופעות של 'מרסדס' זה האינדיבידואליות של המוזיקה שלנו. יש פה חיבור בין לחנים לטקסטים שהם באים מתוך העולם שלנו. לאו דווקא מדבר על התדמית של העולם שלנו, שהיא פרועה, אלא על איך שאנחנו מסתכלים על דברים. הסיפורים האישיים. אין אצלנו ניסיון לספר סיפור גדול מהנקודה שאנחנו נמצאים בה. אנשים מתחברים ל'אני' הזה שלנו, ואנחנו נותנים בראש עם הרבה חיוך, שיוצר סוג של פארטי הזוי ועצוב כאחד".

-מה תנגנו ב"רוק עצמאות?
"למיטב הבנתי אנחנו הולכים לתת ב'רוק עצמאות' שלושת רבעי שעה עד שעה של הופעה, לנגן דברים מ'תביאו בירות' ומהתקליט הראשון ואולי גם משהו חדש מהאלבום הבא שנמצא בעבודה שאני מאוד מקווה שבסתיו הוא כבר יהיה מוכן. אנחנו כבר עשר או 12 שנה מופיעים ותמיד היה קהל בהופעות שלנו ותמיד היינו באירועים גדולים המופע השולי. עכשיו אנחנו בפרונט".

המופע האקוסטי צפוי להפוך לאלבום

-יש לכם גם פורמט הופעות אקוסטי.
"הרמנו מופע אקוסטי שהוא מאוד אחר ומאוד מושקע והוא בדרך להיות תקליט בסופו של דבר. אנחנו בהופעות הרצה בשנה הקרובה כדי שזה יהפוך להיות משהו חי וקיים. אני מאמין שאחרי האלבום הבא ניכנס לקטע אקוסטי יותר מרכזי. כרגע זה פעם בחודש או חודשיים".

-ראיתי אתכם מתארחים בהשקה של "הקרטל". אתם גם מקורבים ל"דג נחש". אתה מרגיש חלק מסצנה?
"מאוד שמחתי ש'הקרטל' צצו. לפגוש אותם ולראות שהם אחלה אנשים והמקומות שמהם הם מביאים את הדברים שלהם דומה למקום שאנחנו שואבים ממנו, לכן אנחנו גם משתפים פעולה המון. 'הדג נחש' זה מאוד רחוק בז'אנר ובאופי אבל גם איתם אנחנו מרגישים שיש איזה שותפות לדרך.

"האמת היא שבזמן האחרון יוצא לי להסתובב בכל מיני אירועים של תחרויות של להקות צעירות שמזמינים אותנו ואתה קולט שכל העניין של להקה ולעשות מה שאנשים אוהבים לעשות ולא מה שמתבקש מאוד מאוד קורה עכשיו. הקהל נסחף ומוכן לזה. מתחילה להיווצר איזושהי ג'מעה. יש רוח 'פרשית' לעומת שנים קודמות, אני לגמרי מרגיש את זה. עכשיו הקטע של הלהקות חוזר והקהל נהייה כזה שיודע לקבל בראש, יודע לשמוח ולהראות את השמחה שלו. זה מה שקורה עכשיו. חבר'ה צעירים עכשיו בטירוף ללמוד לנגן. פעם הטירוף היה לפתוח אולפן ביתי עכשיו חוזרות הלהקות ורוצים לנגן וזה מרגיש שהכל נפתח".

"יש מצב שהאיכות של המזרחית תעלה"

-והמזרחית מעל כולם.
"סוף סוף. זה היה אמור לקרות מזמן. אחרי ש'יעבור הזעם' וקצת יירגעו מזה, שמה פתאום זה נהיה ככה - יש מצב שהאיכות של זה תעלה. יש ציבור ענק שקצת יותר גדול מציבור חובבי הרוקנ'רול שסוף סוף קיבל מה שהוא אוהב אחרי שנים שהוא עושה את זה במחתרת. אותו אליטיזם שמנע מאיתנו להיות מושמעים גם עצר את המזרחית. מהמקום שלנו אולי זה החזיר את הרוק למקום הטבעי. אנחנו לא אמורים להיות המיינסטרים, 'רוק עצמאות' אמור להיות מופע רוק לא פופ".

"תמיד שאלו אותנו על גלגלצ ומה שקורה עכשיו גרם לגלגלצ להפסיק להיות פאקטור. הרוב אוהבים מזרחי ושלמה ארצי, שזה המאסות, ויש להקות שיכולות לעשות מה שהן רוצות. הן לא אמורות להיות מושמעות 12 פעם ביום בגלגלצ. זה מכניס את ההצלחה של הז'אנר שלנו לפרופורציה. אנחנו שווים 20 אלף איש ב'רוק עצמאות', אבל ההצלחה שלנו לא נמדדת בזה. אנחנו לא מדברים לערסים, או לזקנים או למורות. אנחנו עושים מה שאנחנו עושים. עדיין יש פה 200 או 300 או יותר אלף איש שהם קהל פוטנציאלי של מוזיקת רוק, וזה העתיד שלנו".