ניר גבע, 31, כבר רגיל שמכנים אותו "השני", או יותר מדויק "ניר גבע השני". זה קורה לו בעיקר בגלל שברוק הישראלי של השנים האחרונות מסתובב עוד ניר גבע, זה שפעם מזמן היה ב"צעירי תל אביב" וכעת מוביל את להקת הרוק "סקוויד".

אלא שאם מאזינים לשירים שהוציא עד כה ומסתכלים על הרזומה שלו - ניגן כגיטריסט עם "הדג נחש", רמי קליינשטיין, גלעד שגב וארי גורלי ועבד עם פאולה ולשטיין מ"כוכב נולד" – מתקבל הרושם שאפשר בקלות לכנות אותו "ניר גבע הראשון". ואם נחזור לשירים, אז עד כה הוציא גבע את "מודה", שזכה לשבחים ופרגון מצד המבקרים ואת "תיקון", שיר ליום הזיכרון, שנכתב בעקבות מות אחיו, טל גבע, שנהרג מפליטת כדור כשניר היה ילד.

"האלבום נכתב והוקלט כתרפיה לעצמי"

היום מוציא גבע את "אנשים", סינגל נוסף מתוך אלבום הבכורה שלו שייקרא "תיקון" וייצא תוך כמה חודשים, אחרי שעבד עליו באופן עצמאי לחלוטין – כתב, הלחין, ניגן בכל הכלים, עיבד, הפיק מוזיקלית והקליט. במקביל הוא מופיע עם הרכב קבוע בשם "הפחמימות", שכולל את עופר (פופ)קורן בגיטרה, עדי הר צבי בבס ואסף (אסאפיס) רייז מ"שייגעצ" בתופים.

ניר גבע (צילום: מאיה בר)
"השכול אצלי לא מופרד מהחיים האמיתיים. כי הוא עיצב אצלי משהו באישיות כאדם וכילד". ניר גבע | צילום: מאיה בר

"בכלל לא תכננתי את התקליט הזה", אומר גבע. "הוא נכתב והוקלט כתרפיה לעצמי אחרי שמצאתי מקום שטוב לי איתו. האלבום בנוי כמו שעשו פעם, מסיפורים שקשורים למציאות שלי מהחיים ומה שעובר לי בראש. 'מודה' היה שיר תודה ואהבה. השיר החדש 'אנשים' יותר ביקורתי ומסתכל בציניות על כל מיני אנשים שמבטיחים לך הבטחות ומעכבים אותך בזמן שאתה ממשיךלעשות ומתקדם אל המטרה שלך. התקליט בנוי כמו מסע, הפוך ממה שעושים היום. חשוב בתקליט הסדר של השירים, שממלאים פונקציה, ויש ביניהם גם קטעי מעבר. שמו 'תיקון' כי אני מרגיש שאני מתקן משהו בכל שיר.

-חשבתי ש"תיקון" יהיה מחוץ לאלבום והנה הוא שיר הנושא.
"השכול אצלי לא מופרד מהחיים האמיתיים. כי הוא עיצב אצלי משהו באישיות כאדם וכילד. יש בתקליט דמיון בין השירים, שירים עמוקים ובלדות שמתפוצצות והכל סביב השכול ממקום של לתקן את המקומות הקשים. כתיבת השירים היא כתיקון וחוויה שמתקנת את מה שעברתי".

"לא אתנגד לפרסום וכסף,אבל זו לא המטרה"

-איך אתה רוצה שזה יישמע מבחינת המוזיקה?
"כשאני כותב אני לא מכוון את עצמי. יש לי הרבה השפעות, חלקן במודע וחלקן לא. מתוך הדבר הזה צומח שיר ובסוף אני יכול להגיד איך הוא נשמע. אני נוגע ברוק ולפעמים בהגשה אני יותר רגיש ועמוק. יש בי גם צד פולקי עם נגיעות אקוסטיות ומפוחיות, יש גרוב, והשפעות מבק ומהזמר הגרמני מונטה. הייתי שלוש וחצי שנים עם הדג נחש אז נראה לי שזה השפיע ויש גם השפעה מלני קרביץ, מאלבומים כמו "Mama said" ו-"Let love role" כי כילד שהושפעתי ממנו".

-בחרת לנגן לבד בכל הכלים.
"אני מוקף במוזיקאים מחוננים והיו חבר'ה שניסו לעזור ולנגן בהקלטות, אבל זה לא התאים לצבע. ניגנתי לבד כי נהניתי בסקיצות וגיליתי שיש לזה צבע סאונד מסוים וזה יצא יפה כקונספט. זה כמו ג'אם של בן אדם אחד על כלים שונים, כי אתה מרגיש את אותה אווירה בנגינה בכלים שונים. היום עם הלהקה הסאונד כבר אחר כשכל אחד מביא את עצמו. אנחנו כבר בהופעות וזה כיף גדול מאוד כי מאז שהתחלנו התגובות מאוד טובות".

-מהן הציפיות שלך?
"ההצלחה חשובה אבל קודם כל חשוב לי לעשות את מה שאני אוהב ולהיות במקום נפשי טוב. בדיסק הזה כבר הצלחתי ברגע שאהבתי את מה שיצא. כל הפרסום וכסף זה אקסטרות שלא אתנגד להם, אבל לא לשם כך אני יוצר. זו דרך מאוד ארוכה שאני מוכן לעשות אותה ולא בכוח, בשביל שיכירו אותי, אלא להגיע לאנשים שירגישו את המוזיקה ויגיבו, לא בשביל להתפרסם. בכלל חשבתי אולי להופיע עם תחפושת, שלא ידעו איך אני נראה".

"פאולה ואני כתבנו יחד טקסט בעברית והתחלנו לעבוד על השיר"

אין תמונה
"מכוכב נולד היא יכולה רק ללמוד". פאולה ולשטיין

-לפני סיום, פאולה.
"פאולה היא בחורה מקסימה ומוכשרת. הכרנו בניו יורק בהופעה של רמי קלינשטיין. השמענו אחד לשני חומרים והתחברנו. היא הגיעה לארץ לכוכב נולד והיום אנחנו עובדים יחד עם אודי שמחון להפיק אותה מוזיקלית. יש לה שירים באנגלית ומתוך זה כתבנו יחד טקסט בעברית והתחלנו לעבוד על השיר ויש כיוון. היא מאוד מוכשרת ומפרה, עם או בלי כוכב נולד, שמשם היא רק יכולה ללמוד".

-ולסיום, ניר גבע מ"סקוויד"
"אני מכיר אותו. הוא איש נהדר ומוזיקאי מוכשר, שעובד הרבה שנים, עושה מוזיקה באנגלית ואני בעברית. יש לו שם נורא יפה. אני מעריך שזה יוצר בעיות ויכול ליצור בעיות ובלבול עניינים, אבל שם של בנאדם זה חשוב. חשבתי אולי לצאת בשם אחר, אבל זה יפה לשנינו. מה שכן, חשוב לי באקו"ם ובעיל"ם שיסתכלו גם על מספר תעודת הזהות כשהם ממלאים את הטפסים".

ניר גבע ו"הפחמימות" יארחו את פאולה ולשטיין בשני הקרוב 10.8 ב 21:00 בקפה ביאליק בתל-אביב.