אין תמונה
אלבום הופעה חדש לדור שלא ידע את 97'. שלמה ארצי

שנת תשס"ט מאחורינו וזה הזמן להביט קדימה אל השנה החדשה ואל האלבומים החשובים שייצאו בה. מהצצה לרשימה נדמה כי תש"ע עשויה להיות מעניינת ופורייה אף מהשנה שהרגע הסתיימה, עם לא מעט נקודות ציון חשובות ששווה להתעכב עליהן.

שלמה ארצי - אלבום בהופעה ואולי אלבום חדש
ארצי, חתן פרס אקו"ם למפעל חיים בשנה האחרונה, עובד כבר לא מעט זמן על אלבום האולפן הבא. עד כה הוא חשף ממנו רק את השיר "מדבר מהלב". בסביבתו אומרים שהאלבום לא ייצא בפסח הקרוב, אבל גם שבאמנות אי אפשר לדעת... לצד אלבום חדש מתכננים ארצי וצוותו אלבום הופעות חדש עם קונספט מיוחד, שיהיה מעודכן ויכלול בעיקר ביצועים מסיבובי ההופעות של השנים האחרונות ("צימאון", "שפויים", "25 שנה בקיסריה", ועוד). אלבום ההופעה האחרון של ארצי יצא ב-97', לפני למעלה לעשור. מאז הצטרפו כוחות חדשים להופעות, קהל חדש והרבה צעירים שמחפשים מזכרת מהערבים הבלתי נשכחים שארצי יודע להעניק.

אייל גולן, מירי מסיקה, קרן פלס,

אייל גולן - אלבום שלישי בטרילוגיה
מה שאתם שומעים. ההצלחה הכמעט רצופה של "הוזה אותך מולי" ו"זה אני" היא מבחינת גולן רק פתח להשלים את טרילוגיית אלבומי ההשתלטות שלו על המיינסטרים הישראלי. "על חבל דק" כבר יצא, בהמשך יגיעו שירים נוספים, ואם גולן יצליח לנפק בחודשים הקרובים להיט חדש בגודל של "יפיופה" אלל תתפלאו אם תמצאו דיסק חדש שלו על המדף בחנות בפסח הקרוב.

מירי מסיקה באירוע משאלת לב (צילום: עודד קרני)
אלבום שלישי כקו פרשת מים. מירי מסיקה | צילום: עודד קרני

מירי מסיקה – אלבום שלישי
זו צריכה להיות השנה של מסיקה, עם אלבום שלישי, גדול, נוצץ, מרגש, שעשרות אלפי מעריצים מחכים לו. כמי שקיבעה מעמדה בתודעה כממשיכת דרכה של ריטה הצלחת האלבום השלישי תעלה אותה מדרגה לרמת הדיווה הישראלית הגדולה בואכה קיסריה בקיץ. כישלון יחזיר אותה למופע האקוסטי במועדונים ולהופעות ועדי עובדים רווחיות, אך לא כל כך יוקרתיות. סיוע לשעת חירום במציאת להיט מנצח היא תמיד תוכל לבקש מהחברה הטובה ק.פ.

קרן פלס - אלבום שלישי
הנפש התאומה של מסיקה וללא ספק אחת המוזיקאיות המצליחות בארץ, נמצאת גם היא על מעין קו פרשת מים. בפרסים עבור מוזיקה להצגות תיאטרון היא תמיד תוכל לזכות, אבל עכשיו הגיע הזמן להוכיח שהקסם הטבעי שלה עדיין איתה. להיטים גדולים כמו "מבול" תמיד יהיו לפלס בקנה, אבל השאלה הגדולה היא האם הנפש שלה, שידעה השנה אהבה וחתונה, תדע להיתרגם ליצירה שתמשיך לרגש אותנו.

נינט, מיי, מארינה

נינט ורוקפור
זהו ללא ספק האלבום המסקרן של השנה, בבחינת עד כמה נינה הולכת לחרב לעצמה את השירים ואת קריירת הזמרת להמונים. הניחוש שלי הוא שאחרי המפץ הגדול בסוף היא תישאר עם שניים-שלושה שירים ראויים, כישלון מסחרי מהדהד וים של הערכה וכיבודים מהברנז'ה התל-אביבית. זה יהיה ניצחון לרוח החופש והרוקנ'רול על חשבון מכירות, ניצחון שגם עוד 40 שנה, אחרי שתזכה בכל תואר אפשרי, נינט תסתכל עליו בחיוך ותדע שלפחות פעם אחת בחיים שלה היא היתה מה שהיא רוצה להיות באמת.

קולאז' נינט מיי (צילום: שוקה כהן)
הטיימינג הנכון והאלבום המעניין של השנה. מיי פיינגולד ונינט | צילום: שוקה כהן

מיי פיינגולד
זה טיימינג הכי נכון. רגע וחצי אחרי גמר כוכב נולד יש כרגע רעב גדול שתבוא מישהי כמו מיי פיינגולד ותבעט בתחת של כל התעשייה הזו, שתוכיח שאפשר למכור זהב עם אלבום רוק ישראלי מקורי, שהוא לא גרסאות כיסוי, לא חוטא בבלדות נשפכות ולא קורץ למהפכה הים-תיכונית. אם אלבום הבכורה שלה יצליח, נרוויח זמרת מצוינת לכמה שנים טובות. אם הוא ייכשל, תמיד יישארו לה ההופעות עם "דיזיאק". האופטימום היה אלבום שחציו בעברית וחציו באנגלית, אבל בשביל שזה יקרה "הליקון" ו"פונוקול" צריכות ביצים גדולות לפחות כמו הביצים של מיי.

מארינה מקסימיליאן בלומין
מעולם לא היתה בישראל זמרת שהדיבור על אלבום הבכורה שלה נמשך שנתיים ולא מפסיק לרגע, עם ציפייה מטורפת מצד כולם - התעשייה, התקשורת והקהל. מארינה מקפידה להציץ בשנתיים האלה מכל חור אפשרי ולעשות הכל - רוק, פופ, ג'אז, אלטרנטיב ואפילו טלוויזיה, והכל בהצלחה מרובה. נגמה שעל מנת לספק את כולם היא תצטרך להוציא אלבום משלש ומיד אחריו אוסף להיטים. בינתיים נסתפק במאסטר פיס אחד קטן ומגניב.

שי גבסו, הדג נחש, משינה

שי גבסו והמראות
חוץ מנינט ואולי ג'קו, שי גבסו, בואכה אלבומו השלישי, הוא הרוקר הכי כבד בגזרת פליטי כוכב נולד. הוא חד, יש לו אג'נדות, אמונה בצדקת דרכו, ותאבון להרעיש. לא בטוח עד כמה גבסו ילך רחוק עם השאיפות הרוקיסטיות האלה, בטוח שזה יהיה מעניין ובטוח שהמעריצות שלו ימשיכו להתעלף, נקווה שמהסיבות הנכונות.

אין תמונה
יהיו גם להקת העשור הבא? הדג נחש

הדג נחש
בשנים האחרונות הדג נחש הפכה למעין משינה חדשה - להקה כל-ישראלית שהקהל שלה חוצה אוכלוסיות ושכמעט כל ישראלי יכול לזמזמם כמה שירים שלה בעל פה. אחרי הטיפולים הקבוצתיים ואלבומי הסולו של שאנן סטריט וגיא מר, האלבום הבא של הדגים, בהפקת מי-אם-לא יוסי פיין, יכריע האם מדובר לא רק בלהקת העשור שחלף, שידעה לספק כמויות גדולות של "חומר מקומי", אלא גם בזו שעשויה להיות להקת העשור הבא.

משינה
גם בסקירה של השנה שעברה הופיע אלבום חדש של משינה, שככל הנראה נדחה וייצא השנה. כניסתם של בנאי, ברכה וחבריהם לאולפן ההקלטות היא אחד הדברים המשמחים שקרו לרוק הישראלי בחודשים האחרונים (לצד הביתוע המחודש ל"מפלצות התהילה" בחימום לכריס קורנל), אבל מעל האלבום החדש תרחף שאלת הרלוונטיות. לדעתי משינה מספיק מוכשרת, גדולה וחזקה כדי להמציא עצמה מחדש ולהעניק לנו לפחות עוד אלבום אחד ראוי ואף למעלה מזה.

כנסיית השכל, ברי סחרוף, איפה הילד

כנסיית השכל
הנה עוד להקה שכיכבה בסקירה הקודמת, אז דובר על אלבום קונספט בהפקה של עמי רייס הגאוני. אלא שהכנסייה שינתה כיוון ועתה מדובר על אלבום מקורי עם שירים חדשים, לאו דווקא קונספט, אותו מפיקים המתופף דני זייבלט ושניים מחבריו. בתפריט: סאונד שחברי הכנסייה מגדירים אותו "בריטי" והרבה עיבודי מחשב. מי יודע, אולי תצא מזה עוד "אוטוביוגרפיה".

ברי סחרוף, ז'אן-ז'ק גולדברג (צילום: רועי ברקוביץ')
יוציא או לא יוציא. ברי סחרוף | צילום: רועי ברקוביץ'

ברי סחרוף
אלבום משירי אבן גבירול זה נחמד, גם אלבום עם פורטיס, פרויקט ניסיוני עם רע מוכיח ואלבום כפול בהופעה חיה, אבל מעריציו הרבים של סחרוף מחכים בציפייה דרוכה לדבר האמיתי - דיסק סולו עם שירים חדשים, מקוריים, שינסה לשחזר במשהו את הקסם של ימי "נגיעות", "האחר" והשלושה שקדמו להם. עברו כעשר שנים מאז שברי סחרוף הפך לראש העדר של הרוק הישראלי, הגיע הזמן שהזכר אלפא ינער את קרניו וגיטרותיו המסתלסלות. לפי כל הסימנים אלבום חדש של סחרוף ייצא השנה, שעשויה לחזור ולהיות שנת החזרה לו למרכז הבמה.

איפה הילד
לאיפה הילד יש כשישה שירים מוכנים, פרט ל"מנסה" ו"מוזיקה אהבה", שכבר יצאו לרדיו עם סיבוב ההופעות. על הנוספים חמי רודנר ואסף שריג שוקדים בימים אלה ממש. למרות הלשונות הרעות הקאמבק של הלהקה שעדיין נמשך, היה מוצלח. אלבום חדש שלהם עשוי להצליח גם הוא באופן יחסי ולסמן חזרה מלאה לפעילות כלהקה למשך כשנה נוספת, או להיכשל ולהביא לפרידה סופית של החברים. בכל מקרה יהיה מעניין.

מוניקה סקס, עלמה זהר ושילה פרבר

מוניקה סקס
יהלי סובול נמצא כרגע בעיצומה של כתיבת אלבום חדש, אותו הוא אמור להקליט עם חבריו ללהקה פיטר רוט ושחר אבן צור. בינתיים רוט ממשיך לעבוד על האלבום משירי שמוליק צ'יזיק ואבן-צור עושה חיל בצרפת עם מוזיקה למחזה שזכה בפרסים יוקרתיים. כבר בדצמבר שעבר דובר על כך שהם אוספים חומרים ואוטוטו מתחילים חזרות, אבל מה שראינו מהם מאז זה את "מכה אפורה" אפופת זיקוקים בחגיגות המאה שנה לתל אביב וגיחה לפסטיבל עם ליידי גאגא. אם מסתכלים קדימה מה שחשוב זה ששלושת המוזיקאים המוכשרים האלה ימשיכו ליצור, ואם אפשר אז ביחד, במסגרת להקה, שתוציא השנה אלבום רביעי. ואם גם אלדד גואטה שנמצא באנגליה יצטרף, או לחילופין יוסי חממי - אדרבא ואדרבא.

עלמה זהר עשור למאיר אריאל (צילום: שוקה כהן)
דברי שוב. עלמה זהר | צילום: שוקה כהן

עלמה זהר - אלבום שני
לשחזר את ההישגים האמנותי והמסחרי של אלבום הבכורה "דברי" יהיה לעלמה זהר קשה, ולכן כדאי מראש להנמיך ציפיות. למרות זאת, עם הכישרון הכי גדול שצמח כאן בשנים האחרונות, עם שירים חדשים שחלקם כבר מבוצעים בהופעות ועם (עוד) הפקה מוזיקלית של אסי אילון התותח, התחושה היא שעלמה עומדת להפגיז. שוב.

שילה פרבר
הרוקרית הכי שחורה ומתוקה בנוף המקומי מסיימת בימים אלה את העבודה על אלבומה השלישי "פרח קיר", ממנו יצאו "יהיה בסדר" ו"לונדון". את רוב האלבום הפיק דניאל סלומון, כשלצדו ליליאן שוץ, יוני בלוך ומשה לוי. גם בסקירה הקודמת היא הוזכרה, אבל הפעם זה מרגיש קרוב מתמיד.

ג'ירפות, ירמי קפלן, קרולינה ופרויקט 30

ג'ירפות
גם הם הופיעו בסקירה של השנה שעברה, מה שמגביר עוד יותר את ההמתנה והציפיה של מעריציהם. האם הצירוף הסופי של אייל "פרסון" שחר לעמדת הקלידים תשפיע על הקו המוזיקלי? אילו הפתעות מכין קז? והאם האלבום השלישי של ג'ירפות הוא מה שיעזור לגלעד כהנא להתאושש מהסיפור של "The Walking man"?

ירמי קפלן - חשק (צילום: מומה)
יהיה אלבום מדהים. ירמי קפלן | צילום: מומה

ירמי קפלן - "חשק"
אחרי גיל 45 (לא להאמין, אבל כן) ירמי קפלן סוף סוף התבגר. בניגוד לציפיות שדיברו על נקמה עקובה מדם, "חשק", ממנו יצאו עד כה שלושה שירים, עומד להיות אלבום מרגש, שייקח את סיפור הפרידה של קפלן מאשתו לכיוון בוגר ואחראי יותר ממה שחשבנו. אחרי ציפייה של יותר משנה, עומד להיות דיסק מדהים.

קרולינה
אלבום סולו חדש של קרולינה בעברית היה רק עניין של זמן. אחרי "הבנות נחמה" והגרסה ל"שחרר אותי" של שלום חנוך מהחידושים של "חתונה לבנה", הגיע הזמן לשמוע את קרולינה בחומר משלה, וכשעל ההפקה המוזיקלית מופקדים סאבו וקותי, השמיים הם הגרוב.

פרויקט 30 השני
הקונספט של שגיא צורף ואלעד כהן כבר הוכיח את עצמו, ועם כזו גלריה של אמנים מתארחים - מיהודית רביץ, דרך ברי סחרוף ועד נינט ויהלי סובול - יהיה קשה להם לפספס.

בקצרה

מוקי ויוסלס איי.די. – ניסוי מרתק בחיבור בין ראפ לפאנק. נקווה שיצליח כמו הפרויקטים שלהם בנפרד.

גבריאל בלחסן - אכן אלבום כפול? השנה?

שאול בסר - "אותו הים" עיבודים מוזיקליים לספרו של עמוס עוז, בהשתתפות יהלי סובול, ליאורה ריבלין ועוד.

אלבומים חדשים צפויים לצאת בקרוב גם ל: ערן צור, דפנה והעוגיות, פאנקנשטיין, עדי רן, ארז הלוי בהופעה, ניר גבע, הילי ילון, מעין כץ, אסי סתיו, החדשות, אסי אברג'ל, מיתר קוטלר, רעות יהודאי.