בזמן שרובנו השמַנו השבוע כיהודים טובים מנחת סופגניות (שבע עד כה, אבל מי סופר?), חברינו בניכר עמלו על שימון מזחלות, כריתת עצי אשוח והיערכות כללית נרחבת לקראת הגרסה הנוצרית לחג המשפחתיות הכפויה. הכריסמס זימן לנו גם השנה שלל אינטרפרטציות מוזיקליות לשירים המסורתיים, לטמפרטורות היורדות ולחגיגיות האופפת. בעוד שרובן נועדו בעיקר לנפח את הכיס ופחות את הרפרטואר האומנותי של האמן החתום, אחרות הצליחו דווקא לתרגם את החג לאיי אלו תופינים מוזיקליים מרעננים.

הפליימינג ליפס חולים על הכריסמס

פליימינג ליפס, וויין קוין (צילום: Ethan Miller, GettyImages IL)
אובססיית כריסטמס ארוכת שנים. וויין קווין, הפליימינג ליפס | צילום: Ethan Miller, GettyImages IL

אחד שכזה הגיע אלינו השבוע מכיוונה של להקת הפליימינג ליפס. כמדי שנה, מזמינה אותנו להקת הפסיכדליה הוותיקה לעשות אצלה את החג. הלהקה ידועה ככזו המתחזקת אובססיית כריסמס ארוכת שנים; באמתחתה כמה וכמה גרסאות כיסוי לשירי חג מולד, שירי חג מקוריים סטייל "Christmas at the Zoo" ואפילו סרט מוזיקלי-חגיגי, "Christmas on Mars" שמו, המגולל את סיפורה של קולוניה אנושית ראשונה על מאדים, הנתקלת בערב חג המולד בקשיי הסתגלות ונזקקת לעזרתו של בן מאדים מקומי (בתפקיד החוצן - הסולן וויין קווין כמובן).הפעם החוצן, או יותר נכון החוצנית, היא האישה והצווחה יוקו אונו. אונו ולהקתה Plastic Ono Band חברו החודש לליפס להוצאה מחודשת לשירם של האחרונים, "Atlas Eets Christmas". את העבודה המשותפת תוכלו לראות כאן, או פשוט להגיע ב-31 לדצמבר וב-1 לינואר להופעותיהם המשותפות של החבר'ה באוקלהומה, מעל במת אירוע ה- New Years FreakOut שמארגנת הליפס זו שנה חמישית. אהבתם את השיר? כאן, באתר המיוחד שפתחה הלהקה לכבוד החג, תוכלו לשמוע ברפיט עוד ועוד שירי כריסטמס מבית השפתיים הבוערות.

 

ג'ינגל בל רוק

ובעוד שהפליימינג ליפס מתזמרים לנו את הכריסטמס ברוב הוד והדר, צמד הגראג' הטראנס-אטלנטי The Kills בחר להפשיט ממנו את כל הווג'ראס, בגרסה גולמית לשיר "Silent Night", שהוקלטה במיוחד לתוכנית רדיו בריטית. קולה הארסי של אליסון מוסהארט האמריקאית, פריטתו האיטית והמלוכלכת קלות של ג'יימי היינס הבריטי, ו...זהו. הכי הורגים אותנו ברכות.

 

חג מולד לבן

יונסי בירגיסון, סיגור רוס (צילום: Karl Walter, GettyImages IL)
ממתק סיגור רוסי מוכר ומולטי שכבתי. יונסי בירגיסון, סיגור רוס | צילום: Karl Walter, GettyImages IL

ג'ונסי ביר, סולן להקת סיגור רוס האיסלנדית, נכנס לְסרט ממנו יצא ממש השבוע קליפ לשיר הקסום"Gathering Stories", אפרטיף רשמי לפסקול הסרט "We Bought a Zoo" של הבמאי קמרון קרואו. קרואו, במאי הקולנוע הכי מוזיקלי שכבר שילב כמה שירים של סיגור רוס בפסקול סרטו "ונילה סקיי", ראה כי טוב וייבא את נסיך הקרח למשרה מלאה על פסקול סרטו החדש.

כמצופה, השיר הוא ממתק סיגור רוסי מוכר ומולטי שכבתי בצליליו, בעוד שהקליפ משדרגו אל תוך המומנטום החגיגי, עם אנימציה ארקטית מבית היוצר של "Crush Creative", שמסתנכרנת נפלאות עם אידאת הכריסמס הלבן.בי באופן אישי הוא מעביר צמרמורת של פחד שכן הוא מעלה בי זיכרונות ממשחק מחשב ישן ושכוח שם ובו זאבים מאיימים שצוירו באנימציה דומה. אגב, הסרט יצא לאקרני ארה"ב בסוף השבוע. אצלנו הוא יעלה רק בעוד חודשיים.

 

תנו לעצמכם מתנה לחג

דיוויד בואי זיגי סטארדאסט 3 (צילום: Gettyimages IL, getty images)
דיוויד בואי בהופעה, 1973 | צילום: Gettyimages IL, getty images

בגלל שהיינו השנה ממש ממש טובים, החליט סנטה לעשות מעשה. ניגש הזקן למדפיו הישנים, פשפש ופשפש ולבסוף מצא בעבורנו שתי מתנות חג מאובקות, שהתגלו אחר נשיפה כפנינים מוזיקליות של ממש.

הראשונה מגיעה מבית היוצר של רשת BBC, ששידרה השבוע הופעה נדירה ביותר של דיוויד בואי, לראשונה מאז שידורה החי הראשון בתוכנית Top of the Pops בשנת 1973.ההופעה, שנמצאה בריאה וכמעט שלמה עוד בחודש אוקטובר, שודרה ברביעי האחרון בספיישל כריסמס של טופ אוף דה פופס. פיסת ההיסטוריה המוזיקלית משחזרת לנו דיוויד בואי אדמוני, חשוף חזה ומלא כהרגלו בסטייל ובכריזמה, בביצוע ללהיט "The Jean Genie".

אלבום גנוז של קפטן ביפהארט

אין תמונה
בהפקת פרנק זאפה. קפטן ביפהארט

וממתנה מן האוב אל מתנה שנייה, מן העולם הבא. השבוע נודע כי אלבום גנוז של קפטן ביפהארט (a.k.a דון וואן ווליט) שהוקלט בשנת 1976 יראה סוף סוף מדף ב-15 בינואר, יום הולדתו של הזמר שנפטר לפני כשנה. מי שמילא בשנות השישים והשבעים את משבצת העוף המוזר של הבלוז והרוק'נרול, הקליט את האלבום תחת יד המפיק של פרנק זאפה, וכשזה תבע את מנהלו האישי הרב כהן, הופסקו ההקלטות.

ההקלטה המקורית התגלגלה אמנם לידיהם של כמה מעריצים כבוטלג נדיר אולם בחודש הבא תהיה זו הפעם הראשונה שהאלבום יופץ באופן רשמי, מלא ואיכותי. גם הפעם יופקד זאפה על הפקת האלבום, או יותר נכון הממונים על הונו, שהבטיחו גם שלושה קטעי בונוס. סגירת מעגל שכזו.

לא נגענו

"הנה!
קשה לא פחות
כוכב אחד מציץ
מבקש למצוא אותי

הבה נפצח במסורת שיתוף שירי היקו לכבוד החג, כך נוכל להכיר זה את זה!

יום השנה הקצר ביותר / חג שמח!
על החתום, ג'ונתן (אייל הצפון גדול-האף / מלך השדונים)"

סתם, פוסט חג קצרצר ולבבי שהעלה סולן מרקורי רב, ג'ונתן דונהיו, לעמוד הפייסבוק של הלהקה שמתופעל בעיקר על ידו. תנו בלייקים, אני נתתי.

>> ל"הפרעת הקשב" של ענת טייכר בשבוע שעבר