אין תמונה
"ליהודית אין טיפת אגו". בללי ורביץ

אבי בללי, סולן להקת "נקמת הטרקטור", הוציא לאחרונה את "החלון", שיר ראשון מתוך אלבומו החדש, המוקדש כולו ליצירתה של המשוררת המנוחה דליה רביקוביץ'. כבר לפני שנה וחצי חשף בללי, בראיון לאתר Mooma, את דבר האלבום שבדרך והעובדה שהוא משתף בו פעולה עם "זמרת מהמובילות בארץ". כמה שבועות מאוחר יותר התגלה שמדובר ביהודית רביץ המבצעת איתו בדואט את השיר החדש.

"יהודית ואני לא הכרנו קודם", מודה בללי, "הייתה לי הערכה גדולה אליה כיוצרת וכמבצעת, אבל ברמה האישית לא היה בינינו יותר מ'שלום, שלום' בכמה אירועים. יזמתי את הקשר עם יהודית בעקבות שיר מסוים עליו עבדתי והרגשתי שנוכחות נשית תתאים. חשבתי שדווקא זמרת תעזור לי כמבצע להעביר נכון יותר את ההגשה שלי למילים של דליה. אז שלחתי כמה סקיצות ברמה מתקדמת ליהודית והיא כנראה אהבה מה שעשיתי כי משם זה כבר התגלגל מהר מאוד".

-הועלתה האופציה שהיא גם תלחין כמה מהשירים?
"לא. אחת התכונות היפות ביותר של יהודית היא שאין עליה טיפת אגו. היא מצאה את מקומה בתהליך שכבר היה בעיצומו מיד ובשיא הטבעיות".

-קראת לאלבום "בללי / רביץ / רביקוביץ'".
" מהרגע שיהודית השתלבה בהקלטות הנוכחות שלה הפכה הרבה יותר משמעותית מעוד הופעת אורח. היא שרה בחמישה שירים מתוך 12 בפרויקט הזה ומשתתפת בקולות בשאר, אז חשבתי שיהיה ראוי לכנות ככה את התוצאה. יש רגעים בהם אני מוצא עצמי אומר: 'וואלה, בעצם זה אלבום הסולו הראשון שלי'. עד היום, כל האלבומים שהקלטתי עצמאית היו כליים, אינסטרומנטליים".

אבי בללי: "התחברתי מיד לשירים של דליה רביקוביץ'"

אבי בללי מודה שלמרות שהכיר את שיריה של דליה רביקוביץ' (שנמצאה ללא רוח חיים בדירתה ב 21 באוגוסט 2005) לא התעמק בהם עד שקיבל ספר שירים שלה מהמפיק סולו יורמן, שניסה אז להפיק ערב מחווה ליצירתה. חודש אחר כך נפטרה רביקוביץ', היוזמה נגנזה, אבל בללי כבר היה לכוד. "התחברתי לשירים מיד", הוא אומר, "למרות שיצירות רבות של דליה נכתבו מנקודת מבט נשית, הרבה נושאים שהיא נוגעת בהם משותפים גם ליצירה שלי. מילים פשוטות לעיתים, אבל המון עומק. נאיביות ילדותית לצד סערות נפש גדולות ותהיות על מהות החיים והמוות. היה לי קל להלחין את השירים שלה, למרות שבעבר הלחנתי בעיקר טקסטים שלי".

-זכית פעם לפגוש אותה?
"לא. לצערי. היא הייתה עדיין בחיים כשקבלתי את ספר שיריה, אבל לא הספקתי לדבר איתה. אבל האמת היא שלא עבדתי על האלבום מתוך החשיבה: 'מה דליה הייתה חושבת'. נעזרתי רבות בעצותיו של ד"ר ניסים קלדרון, שהכיר אותה היטב במשך שנים, אבל המטרה העיקרית הייתה באמת לתת למילים את המעטפת המוזיקלית הראויה ביותר".

-יהיה מופע בעקבות האלבום, ואם כן האם יהודית רביץ תיטול בו חלק?
"עוד לא חשבתי על זה. הרבה תלוי בצורה בה השירים יתקבלו. עבדתי על האלבום במשך שנתיים, וכל האנרגיות שלי רוכזו להשלמת ההקלטות. לא היה לי זמן לחשוב מה יהיה הצעד הבא, או לשאול את יהודית. אני מניח שאם תהיה היענות טובה יהיו גם הופעות, ואז נחשוב יחד מה תהיה הדרך הכי נכונה לעשות את זה".

-האם צפוי אלבום חדש של "נקמת הטרקטור"? עברו חמש שנים מאז "לאן הולכים פתאום כולם".
"אין לי ספק שנוציא עוד אלבום, אבל זה חייב להגיע בעיתוי המתאים. כאשר כולנו מרגישים שזה נכון לנו. היה ניסיון של הלהקה, לפני כמה שנים, להתחיל להקליט שירים חדשים. זה לא הצליח לנו. הרגשנו שזה לא זה. אני לא יכול להתחייב מתי זה יקרה, אבל הלהקה חיה וקיימת".