אין תמונה
שינו את השם. ג'ייק ואלווד בלוז הבריטיים

ג'ייק (ג'ולייט) בלוז, זהו שמו כיום בתעודת הזהות, שמח לשמוע שהוא מדבר עם המעריץ מספר 1 של "האחים בלוז" , הסרט והמוזיקה, בישראל. כן כן, בטח חשב לעצמו, שמעתי את המשפט הזה כל כך הרבה פעמים מכל כך הרבה עיתונאים בכל כך הרבה מדינות. אבל כמי שצפה בסרט מעל ל-100 פעם וכמי שפוסטר גדול של בלושי ואקרוייד עם הכיתוב "A briefcase full of blues" נמצא מעל מיטתו משך שנים ועכשיו מעל שולחן העבודה שלו, הרשיתי לעצמי את התואר.

החיבור היה מיידי. ציטטנו יחד את המשפט המפורסם על המרחק משיקאגו, טנק הדלק, הסיגריות ומשקפי השמש ומשם זרמנו. כמי שהיה בן 6 וקצת ב-5 במרץ 82', כשג'ון בלושי הלך לרקוד טוויסט עם המלאכים, הרגשתי שהשיחה עם ג'ייק בלוז, אומנם בריטי, אומנם חקיין של הדמות והמופע המקוריים, היא הכי קרוב שאגיע לדבר האמיתי.

כמוני, גם הוא גילה את הסרט ב-88'. אלא שהוא היה אז זמר בלוז ורית'ם נ' בלוז בריטי, שהתאהב בבת אחת, והחליט להפוך את "האחים בלוז|" ואת דמותו של ג'ק בלוז למרכז חייו, הווייתו ופרנסתו. אני הייתי בכיתה ז' וביליתי חופש גדול שלם בצפייה אובססיבית בשני גיבוריי פוגשים ושרים עם ריי צ'ארלס, ארית'ה פרנקלין, ג'יימס בראון, קאב קלוויי וג'ון לי הוקר. בלושי המנוח, שהיה גם כוכב "בית החיות", הפך בקיץ אחד לשחקן האהוב עלי, עד היום.

"לא סיפרתי לאשתי שהחלפתי את השם ל'ג'ייק בלוז"

כבר כמעט 20 שנה שג'ייק בלוז הבריטי מוביל את להקת "בלאק ריינו" (הקרנף השחור - הכינוי שדבק בזמנו בבלושי) במופע קאברים מדויק עד כמה שניתן ללהקת "האחים בלוז" המיתולוגית עם כל הלהיטים שמופיעים בפס-הקול המשובח ביותר שיצר הקולנוע: "Everybody needs somebody to love", "Think", "Minnie the moocher", "Gimme Some Lovin'", " Sweet Home Chicago ", "Jailhouse Rock", " Shake a Tail Feather" ועוד. בנוסף הם נותנים ידם גם בקלאסיקות רית'ם נ' בלוז וסול מהמיטב של הסיקסטיז והסבנטיז.

כחודש אחרי שלו "בלו" מריני, סקסופוניסט ההרכב האמריקני המקורי, הופיע בארץ בסדרת "ג'אז חם", ינחתו כאן "האחים בלוז" הבריטיים להופעה בהיכל התרבות ב-20.5 ולמחרת באמפי שוני בבנימינה, סיבה מצויינת להרים טלפון לג'ייק באנגליה.

"האמת היא שבאמת ראיתי את הסרט והתאהבתי", הוא אומר. "החלטתי שזה מה שאני רוצה לעשות וכמו האחים בלוז מצאתי את אחי האובד 'אלווד' והלכנו להקים את הלהקה. אחרי שהתחלנו להופיע והפכנו ללהיט בבריטניה קיבלתי מכתב מג'ודי, אלמנתו של בלושי ומדן אקרוייד, שאין לי אישור להשתמש בשם 'ג'ק בלוז'. אז הלכתי למשרד הפנים באנגליה ושיניתי את השם בתעודות שלי ל'ג'ייק בלוז', אבל לא סיפרתי לאשתי. גם 'אלווד' שינה את שמו. כשהלכתי איתבה לבנק אחרי כמה חודשים הפקיד קורא לי 'ג'ייק' ואשתי לא מבינה למה. אמרתי לה שאסביר לה בבית, והיא נאלצה לקבל שזה השם הרשמי".

"דן אקרוייד אהב את המוזיקה שלנו וגם את המופע"

אין תמונה
פס-הקול הטוב בהיסטוריה. בלושי ואקרויד

-יצא לך לפגוש את דן אקרוייד?
"כן, והוא מאוד אהב את המוזיקה שלנו ואת המופע. בסיבוב הופעות שהיה לנו בארצות הברית גם יצא לנו לפגוש ולנגן עם הנגנים המקוריים של הלהקה קופר, מאלון, מאריני. הם מנגנים את זה כבר כל כך הרבה שנים והם מעולים, למרות שגם אצלנו בלהקה לא חסרים נגנים מצוינים. האמריקאים מאוד התלהבו מאיתנו. ראינו, למשל, להקה אחרת שעושה קאברים ל'אחים בלוז' אבל המצחיק הוא ששניהם נראו אותו דבר, בזמן שאצלנו אני יותר דומה לבלושי כי יש לי כרס קטנה, וה'אלווד' שלהם לא ניגן במפוחית כמו ה'אלווד' שלנו. זה היה מוזר".

-למרות שהחלפת את השם, אתה מחובר גם לצד ההומוריסטי?
"בטח, זה חלק מהקטע. ההומור זה חלק מהמהות והזהות של 'האחים בלוז'. אסור לשכוח שיחד עם המוזיקה המעולה זו גם קומדיה מצחיקה לכל המשפחה. אבל אנחנו מעדיפים במופע להתרכז בשואו, בשירים, בנגינה, בטח צפית בוידיאו שלנו וראית שאנחנו מופעים על הבמה עם שתי מכוניות 'בלוז מוביל', שתי דודג' צבועות בצבעי משטרה. זה גם מצחיק, אני חייב להגיד, וזה חלק מהשואו".

"מה שאני הכי אוהב בסרט זה שאף אחד לא מת"

-אתה מזדהה גם עם המסרים של הסרט, כמו התגייסות למען בית היתומים?
"ברור. הופענו הופעות מיוחדות שההכנסות מהן היו קודש לבתי יתומים. אבל מה שאני הכי אוהב בסרט זה שיש המון ירייות אבל אף אחד לא מת ואין דם. אתה רואה למשל במרדף המכוניות הענק בסוף המון מכוניות נמעכות ועפות באוויר אבל אף אחד לא מת, זה מה שאהכי מצא חן בעיני".

-מה מחכה לנו במופעים שלכם כאן בישראל?
"אני יכול להבטיח שזה הולך להיות המופע הכי טוב של 'האחים בלוז' שתראו בחיים שלכם. קשה מאוד לשחזר את הלהקה האמריקנית אבל מתגובות שקיבלנו באמריקה אני מבטיח לך שה"בלאק ריינו" היא להקת 'האחים בלוז' אולי הכי טובה כיום בעולם. מי שאהב את הסרט ופס-הקול לא יכול להרשות לעצמו לוותר על זה, אז נתראה שם".