קולאז אירוויזיון
תולדות הדוז פואה כחול-לבן: יזהר כהן, , גלי עטרי, דנה אינטרנשיונל, שירי מימון, הכל עובר חביבי

הערב, בחמישי ובשבת תידבק אירופה למסכי הטלוויזיה וכחצי מיליארד איש יצפו במופע המוזיקלי הגדול בעולם, האירוויזיון ה-58 במספר, הפעם מהעיר מאלמו, בירת מחוז סקונה שבדרום שוודיה. לאחר שבשנה שעברה זכתה הזמרת לורין עם השיר "אופוריה" בתחרות שהתקיימה באזרבאיג'אן.

הערב יתקיים חצי הגמר הראשון של התחרות, בעוד יומיים חצי הגמר השני, בו תתחרה מורן מזור, נציגת ישראל, עם השיר "רק בשבילו", וזה בדיוק הזמן לסקור את השירים הישראלים שנסעו לייצג אותנו באירוויזיונים לאורך 41 השנים האחרונות, מ-1973 ועד היום.

>> העולות מחצי הגמר הראשון של האירוויזיון: אנוק ההולנדית בפנים
>> הצביעו למצעד להיטי ישראל באירוויזיון
>> המסיבה המטורפת של המשלחת הישראלית עם מורן מזור ו"קסקדה"
>> מורן מזור בקליפ הרשמי, החזרה בשבדיה, תפילה בבית כנסת וקבלת שבת
>> דובר המשלחת לאירוויזיון: "אנחנו לא מייצגים את ממשלת ישראל"
>> המתחרים של מורן מזור באירוויזיון 2013: המתמודדים, השירים, המדינות

1963: אסתר עופרים מגיעה למקום השני

זה נכון שההשתתפות הראשונה שלנו באירוויזיון היתה ב-1973 אבל יודעי דבר יספרו לכם שעשר שנים קודם לכן, בשנת 1963 שתי זמרות ישראליות הופיעו בתחרות שהתקיימה באותה שנה בלונדון. את אוסטריה ייצגה כרמלה קורן בשיר "אולי יקרה פה נס" וזו היתה הפעם הראשונה בתולדות התחרות ששיר שילב בית באנגלית בנוסף לשפת המקור (במקרה זה גרמנית). כל זה לא עזר לכרמלה היפה והיא הסתפקה במקום השביעי.

עבור שוויץ שרה הדיווה הבינלאומית הראשונה שלנו – אסתר עופרים שיר יפהפה שנקרא "אל תעזוב". בסוף ההצבעה לוח התוצאות הצביע על עופרים כמנצחת, אבל אז הוחלט לפנות שוב לצוות השיפוט הנורבגי בטענה שחלוקת הנקודות שלו לא היתה נכונה. לאחר התיקון התברר שדווקא גרטה ויורגן אינגמן מדנמרק הם הם המנצחים הגדולים ואסתר עופרים הסתפקה במקום השני בלבד.

 

1973: אילנית: כך הבאתי את ישראל לאירוויזיון

אז כפי שאמרנו, ישראל נכנסה לאירוויזיון בשנת 1973, אילנית נבחרה לייצג אותנו עם השיר "אי שם" שנכתב ע"י אהוד מנור ז"ל ונורית הירש שהייתה לאישה הראשונה שניצחה על תזמורת האירוויזיון. השיר הגיע למקום הרביעי המכובד וכך אילנית מספרת: "בשנת 1972 במהלך סיבוב הופעות בגרמניה גילינו שבעצם הטלוויזיה הישראלית חברה באיגוד השידור האירופי ואנחנו יכולים לשלוח נציג. כשחזרנו לארץ עדכנו את יו"ר רשות השידור. ישר התחלנו לפעול והיה ברור שאני אסע עם אהוד ונורית. בגלל שהיה מאוחר מדי להגיש שיר ל-72' היה לנו הרבה זמן להתכונן ל-73'.

כמובן שזו הייתה חוויה אדירה, התקשורת העולמית שהייתה שם התעניינה בנו במיוחד כי הזמנים היו מאוד מתוחים אז, כמה חודשים לפני מלחמת יום כיפור ובפעם הראשונה שיכנו משלחת במלון נפרד, לכל מקום שהלכנו ליוו אותנו ארבעה גברתנים חסונים ובכניסה לאולם בדקו ביטחונית את הקהל. עברה גם שמועה שהשמלה הרחבה שלבשתי הסתירה חליפה חסינת כדורים, דבר שכמובן לא היה נכון".

 

1974: כוורת מול "אבבא"

שנה לאחר מכן שלחנו את להקת כוורת עם "נתתי לה חיי" (מקום 7) ואז התגלתה בעיה, על פי חוקי האירוויזיון על הבמה יופיעו עד שישה אנשים, בכוורת היו שבעה חברים מה שגרם ליוני רכטר לנצח על התזמורת.

אגב, את שבדיה ייצגה להקה אלמונית בשם "אבבא" שבעקבות ניצחונם הצליחו לפתח קריירה בינלאומית אדירה.

 

1975: שלמה ארצי ניצל ממוות

אין תמונה
עלה לבמה למרות האיום על חייו. שלמה ארצי

בעקבות הניצחון המזהיר של להקת אבבא האירוויזיון מגיע ב-1975 לשטוקהולם שבשבדיה וישראל בחרה לשלוח זמר צעיר שהשתחרר מלהקת חיל הים בשם שלמה ארצי. למרות הציפיות הגדולות "את ואני" סיים במקום ה-11 מה שלא הפריע לארצי להפוך לאחד האמנים המצליחים ביותר בארץ. דרמה גדולה התחוללה מאחורי הקלעים כשאנשי האבטחה באו בריצה למשלחת הישראלית דקות ספורות לפני העלייה לבמה והזהירו אותם כי באולם יש מחבלים מארגון הפת"ח המתכוונים לירות בארצי במהלך ההופעה. ארצי ואלדד שרים החליטו לעלות לבמה בכל זאת ובטוח שאלו היו השלוש דקות הכי ארוכות בחייו.

 

1976: לאה לופטין: היה רעיון שעפרה חזה תחליף את ירדנה ארזי

כשהחליטו בשנת 1976 לשלוח את שלישיית "שוקולד מנטה מסטיק" ביקשו מהם לראשונה לתת שלוש אופציות ובעצם זה היה הקדם אירוויזיון הראשון. שלוש הזמרות - ירדנה ארזי, לאה לופטין ורותי הולצמן, שרו שלושה שירים: "קשת בענן", "זה טוב זה טוב" ו"אמור שלום" שנבחר לנסוע להאג, הולנד, שם סיים במקום השישי המכובד.

לאה לופטין מספרת: "זו הייתה חוויה אדירה, בילינו המון ואחר כך רצו להחתים אותנו בגרמניה. טיילנו באירופה אבל הגעגועים לארץ גמרו אותנו. אחרי שנתיים ירדנה פרשה לטובת קריירת סולו והיה נסיון להחיות את הלהקה עם עפרה חזה שלא כל כך הצליח".

>> הצביעו למצעד להיטי ישראל באירוויזיון

 

1977: אילנית נוסעת שוב

אין תמונה
נסעה פעמיים. אילנית באירוויזיון

לאור העובדה שאף אחד לא הצליח לשחזר את ההצלחה של אילנית מ-73' החליטה רשות השידור לשלוח אותה שוב בשנת 1977 לתחרות האירוויזיון, שבאותה שנה התקיימה בלונדון. אילנית הגישה לועדת רשות השידור ארבעה שירים ביניהם "נסיך החלומות" או "ולנטינו" כמו שכולנו מכירים, שהתפרסם שנה מאוחר יותר בביצוע של גלי עטרי. למרות רצונה של אילנית הועדה בחרה את "אהבה היא שיר לשניים" שסיים במקום ה-11 המאכזב.

אילנית מספרת: "בניגוד לשנת '73 הפעם ידעתי לקראת מה אני נוסעת ומה מחכה לי שם ובגלל שלא היה לטלוויזיה הישראלית תקציב לשלוח איתי זמרות ליווי שכרנו שלוש בנות בריטיות ששברו שיניים ולמדו את השיר בעברית. אני חושבת שהשיר לא הצליח כי לא כל כך רצינו אותו ולא האמנו בו במאת האחוזים. האירוע גם לא היה מאורגן טוב ולא היה ברור בכלל אם האירוויזיון יתקיים, בגלל שביתה של עובדי הטלוויזיה הבריטית, כמובן הכל הסתדר בסוף אבל היה בלגן גדול שם".

 

1978: הניצחון המפתיע של יזהר כהן, שגרם לאהוד מנור ז"ל להתפשט

אין תמונה
ניצחון בשפת הבי"ת. יזהר כהן עם "אבאניבי", 1978

אחרי שאילנית לא הצליחה להביא מקום גבוה חשבו בטלוויזיה מה לעשות ואז עלה רעיון, לשלוח את המנצח של פסטיבל הזמר לאירוויזיון, וכך זכה יזהר כהן בליווי להקת "אלפא ביתא" בכרטיס טיסה לפריז עם השיר "אבאניבי", שהגיע לאותו מספר נקודות בפסטיבל יחד עם "בלב אחד" ("סלאם עליכו") של חדווה עמרני, וזכה בהחלטת השופטים. שם, בניגוד לתחזיות, קרה הבלתי ייאמן - כבר בתחילת ההצבעה ישראל פתחה הפרש גדול משאר המדינות ו"אבניבי" נבחר לשיר של אירופה לשנת 1978 והביא את האירוויזיון לראשונה לירושלים.

אהוד מנור ז"ל מספר: "יזהר כל השבוע היה בטוח בשיר ובניצחון שלו בתחרות ואני לא האמנתי שזה יכול לקרות. הגעתי לאולם בג'ינס וסנדלים ובהצבעה ראינו עוד דוז פואה ועוד דוז פואה ולא ידעתי מה אני הולך לעשות, אני לא יכול לעלות ככה לבמה. לעזרתי נחלץ בעלה של נורית (הירש) ששנינו היינו פחות או יותר באותם מימדים ובגרין רום פשוט החלפנו בגדים, אני לבשתי את שלו והפוך.

 

 1979: הנצחון המטורף של "הללויה"

גלי עטרי חלב ודבש צילום משה מילנר (צילום: משה מילנר)
פעמיים כי טוב. "חלב ודבש" זוכים באירוויזיון 1979 | צילום: משה מילנר

שנת 1979 גרמה לטלוויזיה הישראלית הרבה כאב ראש, בעקבות ניצחונו המזהיר של "אבניבי" האירוויזיון נודד לראשונה אל מחוץ לגבולות אירופה ומגיע לירושלים. בהפקה הראשונה של הטלוויזיה הישראלית בצבע, אירוויזיון 1979 נחשב עד היום לאחד האירוויזיונים המוצלחים, הן מבחינת ההפקה והן מבחינת כמות הלהיטים שיצאו ממנו כמו "דיסקו טנגו" מדנמרק, "ג'ינגס חאן" מגרמניה, "סוקרטס" מיוון ועוד.

את פסטיבל הזמר ניצחה להקת חלב ודבש ביחד עם גלי עטרי, הרכב שהוקם במיוחד לפסטיבל לאחר סירובם של "הכל עובר חביבי" לבצע את השיר "הללויה". במגרש הביתי בבנייני האומה בירושלים הם ביצעו את השיר של שמרית אור וקובי אשרת, ואחרי הצבעה צמודה ומורטת עצבים הגיעה הזכייה השניה ברציפות של ישראל. עד היום, "הללויה" נחשב לשיר הכי מרוויח מכל זוכי האירוויזיון לדורותיו והוא זכה ללמעלה מ-70 גרסאות כמעט בכל שפה אפשרית.

קובי אשרת מספר: "השיר בעצם נכתב ב-1977 לקראת פסטיבל הזמר 1978, רצה הגורל והוא לא התקבל, אחרת היינו מתחרים מול 'אבניבי' וככה היתה לנו רק זכיה אחת במקום שתיים. חיכינו בסבלנות שיזהר (כהן) יביא את האירוויזיון לירושלים ואז הלכנו על כל הקופה".

>> הצביעו למצעד להיטי ישראל באירוויזיון

 

1980: סוזי? סורפרייז

בשנת 1980 ישראל ויתרה על אירוח התחרות מפאת העלויות הגבוהות הכרוכות בה והתחרות נדדה להאג, הולנד. וכמו שקרה בשנתיים הקודמות שוב הוחלט שהמנצח של פסטיבל הזמר ייצג אותנו. באותה השנה אלה היו להקת "האחים והאחיות" בשיר הנפלא "פזמון חוזר". בסופו של דבר התברר שהאירוויזיון נופל על ערב יום הזיכרון לחללי צה"ל וישראל בחרה לוותר על ההשתתפות באותה השנה. על המציאה קפצה מרוקו, שאז לא היתה ביחסים עם ישראל ושלחה את הנציגה היחידה שלה בהיסטוריה של התחרות.

סוזי מילר מספרת: זכינו בפסטיבל הזמר ובגלל יום הזיכרון לא נסענו להולנד. הובטח לנו מרשות השידור ששנה הבאה ניסע לייצג, רק שאנחנו צריכים לכתוב שיר חדש בגלל התקנון של התחרות. כשהתקרב המועד של אירוויזיון 1981 החליטו לקיים קדם-אירוויזיון ולהשאיר אותנו בחוץ. עד היום אני לא יודעת למה".

 

1981: לפני שניפרד, בטרם יום יירד

בשנת 1981 הוחלט לוותר על פסטיבל הזמר ולקיים תחרות "קדם אירוויזיון" לראשונה. לאחר הפספוס של 'הללויה' להקת הכל עובר חביבי הגיעה עם מילה דומה - הלילה. השיר ניצח את הקדם אירוויזיון ונסע לדבלין, אירלנד, שם הסתפק ההרכב במקום השביעי.

שלומית אהרון מספרת: "הייתי בהריון מתקדם כשטסנו לאירלנד, הבעיה הייתה שכשבחרתי את השמלה שאלבש על הבמה לא לקחתי בחשבון שאני אמשיך עוד לגדול ובחזרה הגנרלית התברר שהשמלה קצת לא במידה. את השעות האחרונות בילינו בחיבור בד נוסף לשמלה עם המון המון סיכות והיינו כל כך עסוקים בזה ששכחנו להתרגש".

 

1982: כשאבי טולדנו צרח "זונה!" בפינית

בשנת 1982 ירדנה ארזי הפסידה בפעם הראשונה בקדם לאבי טולדנו שנסע להרוגייט, בריטניה, עם השיר הכי ישראלי שיש - "הורה" של אהוד מנור וטולדנו עצמו. אחרי הופעה מרשימה מאוד בה טולדנו התבלבל בין שין לסין ותוך כדי הריקוד הסוער אחת הבנות החליטה לשלוח לכל הרוחות את אחד ממקרופוני השטח בבעיטה הגונה.

ורה סיים את התחרות במקום השני המאוד מכובד אחרי ניקול הגרמניה עם השיר "מעט שלווה" בפיגור של 61 נקודות! הורה קיבל פעמיים 12 נקודות מגרמניה (שכמובן לא יכלה להצביע לעצמה) ומפינלנד. מסתבר שצוות השופטים הפיני מאוד אהב את הזמר המרוקני שצרח בקולי קולות "זונה" ("הורה") בפינית.

 

1983: עפרה חזה חיה בגרמניה

שנה לאחר מכן האירוויזיון מגיע למינכן, גרמניה, וירדנה ארזי מפסידה שוב בקדם, הפעם ליריבה הגדולה – עפרה חזה, שעקפה אותה בנקודה אחת בלבד. השיר "חי" של אהוד מנור ואבי טולדנו הוביל חזק בבורסת ההימורים באותה שנה כמנצח הגדול של הערב, אך לצערם של רבים סיים גם הוא במקום השני, (הפעם רק 6 נקודות מקורין הרמס מלוקסמבורג).

אבל אף אחד לא יכול היה להישאר אדיש לעובדה שדגל ישראל מתנופף דווקא שם, עם שיר שהמשפט "עם ישראל חי" מושר בו כמה וכמה פעמים, במדינה שרק 40 שנה קודם לכן הפעילה מכונת הרג שיטתית כלפי היהודים. מסתבר שמנור כתב את השיר במטרה שיושר דווקא בגרמניה. החליפות הצהובות של רקדני הליווי היו כזכר לטלאי הצהוב.

>> הצביעו למצעד להיטי ישראל באירוויזיון

 

1985: יזהר כהן מכה שנית

בשנת 1984 האירוויזיון שוב נפל על יום הזיכרון ואחרי שנה מנוחה הגיע קדם 1985 ובו איך לא, ירדנה ארזי שוב מפסידה (הפעם רק במקום השלישי) כשבמקום השני הייתה להקת "כמו צועני" עם השיר "כמו צועני" (בעקבות המקום השני הם כתבו את "אנחנו נשארים בארץ"). את המקום הראשון כבש יזהר כהן עם "עולה עולה" של חמוטל בן זאב וקובי אשרת (ההוא מ"הללויה"). השיר נכתב בכלל עבור הפסטיגל וכשהוא לא התקבל החליטו לשלוח אותו לקדם אירוויזיון. ככה שלחנו את השיר הכי גייז שיש ("גדול וקטן", "כמו קשת בענן") לגטבורג שבשבדיה. לצידו של יזהר אנחנו יכולים לראות מצד אחד את אדם מפזז בצהוב ומצד שני בירוק נמצא את המעושרת טלי ריקליס, שחדי העין יראו איך ברח לה המיקרופון תוך כדי ריקוד ובאלגנטיות מושלמת נדחף לתוך החזיה.

יזהר כהן מספר: "אחרי הזכייה שלי עם 'אבניבי' נכנסתי לתקופת דיכאון ארוכה, שכללה גם אשפוז וטיפול תרופתי, חלק מתהליך ההחלמה היה לחזור לבמה בכלל ולאירוויזיון בפרט, תהליך שהחל כבר בקדם 1982 עם "אל האור".

 

1986: כששרי צוריאל ניצחה את ריטה והפסידה לתמנע בראואר

בשנת 86 קרה דבר בלתי יאמן, ירדנה ארזי לא השתתפה בקדם אירוויזיון! במקום ירדנה קיבלנו את הפריצה הגדולה של ריטה עם הז'קט הצהוב הבלתי נשכח והכתף החשופה בשיר "שביל הבריחה", שאמנם הגיע רק למקום הרביעי, אבל כבש את כל מצעדי הפזמונים בארץ. בכרטיס הטיסה לברגן, נורבגיה זכה הצמד מוטי גלעדי ושרי צוריאל עם השיר "יבוא יום" של גלעדי ויורם צדוק. אחרי הופעה על במה לבנה, לבושים בלבן ועגיל סורר שעף מאוזנה הימנית של שרי לקראת סוף השיר התברר שהשיר זכה במקום הלפני אחרון עם שבע נקודות בלבד, הכי נמוך שאי פעם הגענו עד אותו יום.

ואיך אפשר בלי קוריוז קטן, כשמוטי גלעדי כתב את השיר הוא דמיין אותו על הבמה מבצע אותו עם לא אחרת מ... כן כן, ירדנה ארז,י שסירבה בנימוס להשתתף בקדם אירוויזיון (בכלל, בחיים). אגב, באותה שנה הייתה נציגות ישראלית נוספת, הזמרת תמנע בראואר את אוסטריה עוקפת אותנו רק במעט ומסיימת במקום ה-18.

 

1987: דטנר: קושניר חרטט מילים, אין לי מושג איך זכינו ב"קדם"

כשהגיע קדם אירוויזיון 1987 שוב ירדנה ארזי לא השתתפה, אבל מסתבר שבארץ לא מוכנים לקדם אירוויזיון בלי ירדנה, אז החליטו שהיא תנחה את הערב ביחד עם יורם ארבל. בניגוד לתחזיות ולשירים שישראל שלחה עד אז את הקדם ניצח צמד הבטלנים - נתן דטנר ואבי קושניר, שניסו להביא את הגרסה הישראלית ל"אחים בלוז"

וכשמם כך הם. בבריסל הם לא כל כך הגיעו לחזרות, הבריזו מפגישה רשמית עם ראש העיר בשביל מסעדה טובה, ואף אחד לא באמת ידע איפה הם מסתובבים. בשורה תחתונה הם נסעו לעשות חיים. שיר הבטלנים או בשמו היותר עממי "הופה הולה" סיים במקום השמיני אבל מסתבר שדווקא באיסלנד השיר בגרסתו המקורית בעברית היה בראש מצעד הפזמונים המקומי יותר משלושה שבועות.

נתן דטנר מספר: "הייתה לקושניר בעיה גדולה מאוד עם המילים של השיר, הוא פשוט לא זכר אותם בעל פה. כשעלינו להופיע בקדם הוא חירטט 70 אחוז מהשיר ואני ככה מנסה להקשיב לו בחצי אוזן לפחות שנסיים כל משפט באותה מילה. אין לי מושג איך זכינו".

>> הצביעו למצעד להיטי ישראל באירוויזיון

 

1988: ירדנה ארזי: המיסטיקנית שלי חזתה את הניצחון של סלין דיון

אז אחרי שירדנה ארזי הבריזה שנתיים החליטו ברשות השידור שהגיעו מים עד נפש ובחרו בה לייצג אותנו בדבלין, אירלנד. בעצם לראשונה נערך קדם אירוויזיון פרטי של ארבעה שירים נפלאים. השיר "בן אדם" של אהוד מנור ובוריס דימטשטיין נסע לאירוויזיון וירדנה אחרי הופעה סוחפת במיוחד סיימה במקום השביעי.

ירדנה ארזי מספרת: "בהגרלת סדר השירים הסתבר לי שאני הולכת להיות שיר מספר 9. הלכתי למיסטיקנית שלי שהודיעה לי חגיגית שעל פי כל הכוכבים שיר 9 זוכה השנה. אחרי זמן מה קפריסין ביטלה את השתתפותה ככה שכל השירים ירדו מקום אחד. רצתי למיסטיקנית שוב והיא חזרה ואמרה ששיר 9 זוכה. שיר 8 זה בסדר. ואכן, מיד אחריה עלתה לבמה זמרת אלמונית בשם סלין דיון שייצגה את שוויץ וכמו שהבטיחה לי המיסטיקנית – היא זכתה".

 

1989: הנסיך הקטן של "דרך המלך"

אז אחרי שסוף סוף ירדנה ארזי נסעה לאירוויזיון הגיעו למסקנה שאפשר להחזיר את הקדם אירוויזיון וזומנו להשתתף בו כל הכוכבים הגדולים של אותה תקופה כמו אבי טולדנו, האחיות יוספי, שלישיית מנגו, ניסים גרמה ואפילו איחוד של להקת חלב ודבש, הפעם עם לאה לופטין. רק חבל שאת כולם עקף בסיבוב ילד קטן בן 11 וחצי עם קול פעמונים. גילי נתנאל וגלית בורג, הגננת שלו, זכו בכרטיס הטיסה הנחשק ללוזאן, שוויץ.

למרות שסידרו לו להופיע שני בסדר ההשמעה, כדי שיהיה לפני ה"בד טיים", הילד לא עמד בלחץ ובלע מילה או שתיים. בסופו של יום "דרך המלך" של שייקה פייקוב סיים את התחרות במקום טוב באמצע (12) ולמרות המכירות היפות של הקלטת "ימים יפים" גילי נעלם מעיני הציבור. השמועות מספרות שהוא חי היום בלונדון. בעקבות מקרה גילי יצא חוק חדש שזמר מייצג באירוויזיון יהיה בגיל המינימלי 16.

>> הצביעו למצעד להיטי ישראל באירוויזיון

 

1990: כתובת המלח על ידיה של ריטה

אחרי הפריצה הגדולה בקדם אירוויזיון 86' הוחלט ב-1990 לשלוח את ריטה לזאגרב ביוגוסלביה (היום בירת קרואטיה). השיר נכתב על ידי צרויה להב והולחן על ידי, כמובן, רמי קליינשטיין.

באותה תקופה אירופה כנראה הייתה עדיין שמרנית מדי לשסע העמוק ולירידה על הברכיים וריטה סיימה במקום ה-18 המאכזב. אבל לדעתי "שרה ברחובות" הוא השיר היפה ביותר ששלחנו לאירוויזיון. "ואתה שכל חיי תישאר כמו כתובת מלח על ידיי" זה אחד המשפטים העצובים והמרגשים שיש.

 

1991: כשהדצים התחבקו עם הטוניסאית

בשנת 1991 כדי לעורר חזרה את מצב הרוח הלאומי אחרי מלחמת המפרץ הראשונה, הוחלט להחזיר את הקדם אירוויזיון ברוב פאר והדר לבנייני האומה בירושלים, עם תזמורת חיה - מה שלא קרה מאז 1987. את התחרות ניצחו בקלות רבה הצמד הכל כך נשוי אורנה ומשה דץ, שלהם זה היה הניסיון השני אחר "קופידון" בשנת 87'. ביחד עם עוזי חיטמן שכתב והלחין את השיר הכי פטריוטי שהיה לנו באירוויזיון הם נסעו לרומא עם "כאן".

אחרי הופעה סוחפת במיוחד עם הובלה לכל אורך ההצבעה כבר הייתה תחושה שאירוויזיון 92 יגיע לכאן. בסוף ההצבעה הסתבר ש"כאן" סיים במקום השלישי, רק 7 נקודות הפרש מהמקום הראשון ובפעם הראשונה מאז 1969 ההצבעה נסתיימה בתיקו של שבדיה וצרפת. על פי חוקי התקנון קרולה השבדית הוכרזה כזוכה. רגע מרגש במיוחד היה דווקא עם אמינה, זמרת טוניסאית שייצגה את צרפת, קיבלה מישראל 12 נקודות שגרמו לחיבוק מרגש בינה לבין צמד הדצים אל מול כל העולם. כאן הוכח שהמוזיקה באמת יכולה לגשר על פערים גדולים בין אנשים ממדינות עוינות אחת לשניה.

 

1992: ענת עצמון הורידה לדפנה דקל 17 שניות מהחיים

אז אחרי החגיגה הגדולה בבנייני האומה, ומחוסר תקציב, קדם אירוויזיון 1992 עבר לבנייני האולפן בפלייבק מלא. עם זאת, עד היום הקדם הזה נחשב לאחד הטובים, ולו רק בשל קטעי המעבר בין השירים שהיו מערכוני סטנד אפ גאוניים של דבי ונולי, ציפי שביט, מיקי קם, חנה לסלאו בדמות סבתא זפטה ועוד. דפנה דקל קיבלה כרטיס למאלמו, שבדיה, כשניצחה בנקודה אחת את ענת עצמון עם "התקווה". האחרונה גררה את דקל לבית משפט בטענה לפסול את השיר כי הוא ארוך ב-17 שניות מהמקסימום בתקנון אך כמובן "זה רק ספורט" של קובי אושרת ואהוד מנור נסע לשבדיה וקטף את המקום השישי המכובד.

דפנה דקל מספרת: "השיר בעצם נכתב לקראת קדם אירוויזיון 91' ולא התקבל. אז נורא רציתי וזה התאים לי. ב-92' שלמה צח שלח את השיר ללא ידיעתי שוב לועדת הקדם וכשחזרתי מחו"ל הודיע לי שהתקבל. זה עשה לי כאב ראש גדול, כי אז כבר לא כל כך התאים לי, הייתי עסוקה בתיאטרונטו, "פלאי קלעים" ותכנון חתונה, אבל שלמה הבטיח לי שזה לא שיר שזוכה, והנה זכיתי. הייתה לי חוויה מדהימה, חגגתי שם יומולדת וקיבלתי מאהוד וקובי שיר נפלא שנקרא "השבעה במאי".

>> הצביעו למצעד להיטי ישראל באירוויזיון

 

1993: הפרחים לצה"ל ושרהל'ה למשק

משהו מוזר קרה בקדם 1993. למרות שהיו שירים מצויינים של זמרים מהשורה הראשונה אז, כמו דורון מזר, אדם, שימי תבורי, דורית ראובני וצביקה פיק - הוחלט לשלוח לחווה שהוסבה לאולם במילסטריט, אירלנד, את שרה'לה שרון עם חברי המשק לשיר בגרון ניחר את "שירו".

כצפוי השיר לא זכה לאהדה גדולה באירופה וסיים במקום ה-24 עם 4 נקודות בלבד אבל תמיד נזכור לה את "הפרחים לצה"ל".

 

1995: "אמן" לפני "לילה טוב אירופה"

ב-1994, עקב הצטרפותם של המדינות האקס-סובייטיות ופילוג יוגוסלביה הוחלט בשנת 1994 לתת שנה חופש ל-7 המקומות האחרונים של 1993, וישראל נשארה מחוץ לתחרות. בשנת 95' התוודענו לדנה אינטרנשיונל עם "לילה טוב אירופה" והיה לנו ברור שעוד יגיע יומה.

אבל עד שזה יקרה, שלחנו לדבלין את ליאורה, זמרת אלמונית עם שיר תפילה שכתוב לפי הנוסחה האירוויזיונית האולטימטיבית - "אמן". למרות ההבטחות הרבות והופעה יפה ליאורה סיימה במקום השמיני.

 

1996: גלית בל לא הגיעה לאוסלו

בשנים האלה איגוד השידור האירופי ניסה כל הזמן שיטות לניפוי מדינות ובשנת 1996 הוחלט ש-30 מדינות יבחרו שירים, צוות שופטים מכל מדינה ישמע את כל השלושים באודיו ולפי הדירוג 7 מקומות אחרונים לא יזכו להגיע לאוסלו, נורבגיה.

בין השבע אפשר כמובן למצוא גם את ישראל והשיר שניצח בקדם - נשאר בקדם. גלית בל, קצינה זוטרה אלמונית בצה"ל את "שלום עולם" שכתב אייל מדני - קצין בכיר ומוזיקאי חובב.

כשהסתבר שאירוויזיון 1997 עומד ליפול שוב על ערב יום הזיכרון פנתה רשות השידור לאיגוד השידור האירופי בבקשה נדירה להזיז את התאריך. מתוך התחשבות עמוקה הסכימו להקדים אותו בשבוע במיוחד בשבילנו. רק חבל שבדיוק שבוע אחורה יוצא ערב יום השואה. הפניה השניה לאיגוד כנראה כבר יותר מידי הציקה להם והם החליטו לא להזיז יותר, מה שגרם לכך שישראל נעדרה מהתחרות שנתיים ברציפות.

 

1998: דנה אינטרנשיונל עושה היסטוריה

בשנת 1998 החליטו ברשות השידור להמר ולשלוח את דנה אינטרנשיונל לברמינגהם, בריטניה, כטרנסג'נדרית הראשונה בתחרות. יואב גינאי וצביקה פיק, שכבר שיתפו פעולה עם דנה בעבר כתבו לה את "דיווה" - שיר קצבי וקליט שמדבר על כלום, בלי מסרים של שלום ואחווה. השיר טיפס מיד לצמרת בורסת ההימורים. בערב האירוויזיון דנה לא אכזבה ונתנה את כל כולה על הבמה.

אחרי הצבעה מורטת עצבים, לראשונה בהצבעות אס.אם.אס, דנה עלתה שוב לבמה כמנצחת הגדולה של האירוויזיון, עם שמלת נוצות אדירה של ז'אן פול גוטייה והביאה לנו מתנה נפלאה לשנת היובל למדינה. צפו בשניות האחרונות של ההצבעה וביצוע הזכייה.

>> הצביעו למצעד להיטי ישראל באירוויזיון

 

1999: יומהולדת ל"עדן", דנה נופלת עם הפסל

אמרנו קודם ש-1979 גרם לכאב ראש לטלוויזיה הישראלית, אז זה היה כלום לעומת הפקת אירוויזיון 1999 שוב בבנייני האומה בירושלים. גורמים חרדיים איימו לפוצץ את המופע אם תתקיים חזרה גנרלית בשבת בבוקר והפריעו למהלך צילומי הקליפ של "התועבה" דנה אינטרנשיונל בבריכת הסולטן למרגלות מגדל דוד. בסופו של יום הכל עבר בשלום ולראשונה עלו על בימת האירוויזיון שלושה מנחים – דפנה דקל, סיגל שחמון ויגאל רביד.

התזמורת יצאה לפנסיה והוסרה ההגבלה על השפה מה שהביא לרוב מוחץ של שירים באנגלית. את הערב סיימה בניצחון שרלוט נילסן השבדית כשאת הפוקוס כמובן גנבה דנה, אשר השתטחה על הבמה כשניסתה להעביר לשרלוט את הפרס. את ישראל ייצגה להקה אלמונית בשם "עדן" ששרה יומולדת שמח ישר למקום החמישי.

 

2000: כשצ'יקי הניף את דגל סוריה

בשנת 2000 לאור ההצלחה של דנה אינטנשיונל ושל להקת עדן החליטה רשות השידור שגם הפעם תבחר ועדה את השיר שייצג אתונו באירוויזיון בשטוקהולם, שוודיה. מסיבה שעד היום מעלה תהיות נבחרה להקה שינקינאית בשם "פינג פונג", שרק רוצים לעשות שמייח.

בחזרה הגנרלית התחוור לאנשי רשות השידור שחברי הלהקה עלו לבמה עם דגלי ישראל וסוריה. הם הודיעו להם רשמית שאם הם עושים את זה בשידור החי הם מסירים כל אחריות על הלהקה, ואף תבעו מהם החזר על הוצאות הנסיעה. בניגוד לבורסת ההימורים ולשמחתם של רשות השידור השיר סיים במקום ה-22 כשהוא עוקף במעט את בלגיה וצרפת.

 

2001: טל סונדק? אין דבר

אחרי הכישלון בשטוקהולם הוחלט להחזיר את הקדם אירוויזיון וטל סונדק, זמר אלמוני שניצח את מחלת הסרטן בילדותו ניצח גם את הקדם ונסע בשנת 2001 לקופנהגן, דנמרק עם השיר "אין דבר", שכתבו שמרית אור ויאיר קלינגר.

אמנם את הערב סיים במקום ה-16 המאכזב אבל הוא זכה לאהבה גדולה. במהלך השהות בדנמרק התפתח רומן בין סונדק לדנה, אחת מזמרות הליווי שלו. היום הם נשואים באושר ומי יודע, אול עוד נשלח אותם שוב בתור ה"סונדקים".

 

2002: שרית חדד: "כל העם ישב לי על הכתפיים"

האירוויזיון נודד לטאלין היפה, בירת אסטוניה ובעקבות מדינות אחרות ששולחו את הזמרים המובילים שלהם לתחרת רשות השידור החליטה לשלוח את שרית חדד. ועדה בחרה את "נדליק ביחד נר" של הצמד שכתב את "דיווה" - יואב גינאי וצביקה פיק. שיר שאולי מתאים יותר ליום הזיכרון או לחנוכה.

למרות הציפיות השיר מסיים במקום ה-12 בלבד ולטביה השכנה מנצחת את האירוויזיון עם שיר בינוני והופעה מדהימה שכללה החלפת בגדים וזהות מינית תוך כדי ההופעה מה שהיווה ליריית הפתיחה של זכיות בגלל שואו יותר מאשר איכות.

שרית חדד מספרת: "כשאני עולה על הבמה בקיסריה להופעה של שעתיים אני מאוד מתרגשת אבל מהר מאוד מתאפסת על עצמי. הבעיה הייתה שכאן עליתי לבמה לשיר אחד בלבד כשאני מרגישה שכל עם ישראל יושב לי על הכתפיים".

>> הצביעו למצעד להיטי ישראל באירוויזיון

 

2003: ליאור נרקיס אוהב בשש שפות

ליאור נרקיס נבחר ב-2003 להיות התקווה הישראלית לאירוויזיון בריגה, לטביה ומועדון "האומן 17" בירושלים נבחר לארח את הקדם הפרטי, שכלל ארבעה שירים, אשר באופן מוזר אף אחד מהם לא היה מהז'אנר המוזיקלי של נרקיס, זה שבו הוא מרגיש הכי נוח.

"מילים לאהבה" של יוסי גיספן ויוני רועה נבחר וליאור שר לכל אירופה שהוא אוהב אותה בשש שפות (!) מה שלא כל כך הצליח להמריא ונשאר במקום ה-16, רחוק רחוק מטורקיה שזכתה בפעם הראשונה בהיסטוריה.

 

2004: דוד ד'אור האמין, אבל זה לא עזר

ב-2004 האירוויזיון מגיע לאיסטנבול ופעם הראשונה מתפצל לשני ערבים. שלב החצי גמר ויומיים לאחר מכן הגמר. עשרת המקומות הראשונים מהשנה שעברה, יחד עם ארבעת המדינות המממנות (בריטניה, צרפת, גרמניה וספרד) הופיעו אוטומטית בגמר. אליהם הצטרפו עשרת המקומות הראשונים מחצי הגמר.

דוד ד'אור נסע עם "להאמין", שכתב יחד עם עופר מאירי. השיר סיים בשלב חצי הגמר במקום ה-11 ולא השתתף בגמר.

 

2005: כששירי מימון הובילה בהצבעה בגמר

שירי מיימון באירוויזיון (צילום: Gettyimages IL, getty images)
מקום רביעי. שירי מימון | צילום: Gettyimages IL, getty images

בשנת 2005 הוחלט להחזיר את הקדם אירוויזיון. שירי מיימון ניצחה אותו די בקלות ונסעה להתמודד בחצי הגמר שנערך בקייב, אוקראינה, אותו סיימה במקום השביעי, שהעניק לה כרטיס כניסה לגמר. וכך, עם שמלה מהממת, קול שמיימי ובלדה סוחפת היא אפילו הובילה במהלך ההצבעה.

את הערב היא סיימה במקום הרביעי המכובד ביותר, מה שהעניק לישראל השתתפות אוטומטית בגמר אירוויזיון 2006. אגב, בכל מדינה יושב צוות שופטים לגיבוי מערכת הטלפון למקרה שהיא קורסת ועל פי החלטות צוותי השיפוט "השקט שנשאר" הוא המנצח של האירוויזיון. ועוד אגב - את צרפת ייצגה אורטל מלכה, ישראלית שחיה בפריז.

>> הצביעו למצעד להיטי ישראל באירוויזיון

 

2006: אדי באטלר לפני אחרון

לאור ההצלחה השאירו את פורמט הקדם אירוויזיון ב-2006, אותו ניצח אדי באטלר מקהילת העבריים מדימונה, שהאירוויזיון לא זר לו. הוא היה חלק מלהקת "עדן" מהאירוויזיון בירושלים, ונסע לאתונה עם כרטיס כניסה ישיר לגמר. במהלך החזרות הפתיע עם הופעה טובה ועיתונאים סימנו אותו כ"אנדרדוג" אופציונלי.

למרות שההופעה הייתה מכובדת "זה הזמן" קיבל רק 4 נקודות מצרפת וסיים במקום הלפני אחרון. את התחרות ניצחה לראשונה פינלנד, עם שיר מטאל שבוצע על ידי "מפלצות". גם השנה הייתה זמרת ישראלית נוספת, ליאל קולט הייתה חברה בלהקה שייצגה את שוויץ.

 

2007: תקלות בכפתור האדום

"הכפתור האדום" ניצח את הקדם הפרטי שערכו ללהקת "טיפקס" ועם שיר פוליטי הלהקה טסה ב-2007 להלסינקי.

קובי אוז דרש להופיע עם מיקרופון חוטי ולראשונה מאז 1982 מיקרופון שכזה היה על בימת האירוויזיון. עם פדיחות צילום נוראיות ותקלה של 5 שניות בשידור במדינות מסויימות השיר סיים בחצי הגמר נמוך נמוך במקום ה-24 ונשאר מחוץ לגמר.

 

2008: הקאובוי התימני סיים תשיעי

השנה 2008 ושוב שינוי בפורמט האירוויזיון. אחרי שבחצי הגמר של 2007 השתתפו 28 שירים הוחלט לערוך שני חצאי גמר בימים שלישי וחמישי וגמר בשבת בו הובטח מקומם של ארבעת המייסדות והמדינה המארחת. בארץ הבינו שיוצאי "כוכב נולד" מתאימים לאירוויזיון, בעקבות הצלחתה של שירי מיימון והצלחתם של בוגרי התכנית ממדינות שונות ונתנו את הכרטיס לבלגרד, סרביה לזוכה העונה השביעית - בועז מעודה.

אחרי קדם פרטי שכלל חמישה שירים נבחר השיר "כאילו כאן" של שי כרם ודנה אינטרנשיונל. את שלב חצי הגמר מעודה צלח בקלות ובגמר הגיע למקום התשיעי. בסוף השיר תוכלו לראות במרכז המסך את כותב שורות אלה.

>> הצביעו למצעד להיטי ישראל באירוויזיון

 

There Must Be Another Way :2009, אבל לא הפעם

אחרי שנים של חיזורים מצד רשות השידור הסכימה אחינועם ניני לייצג אותנו באירוויזיון 2009, אך התנתה את ההשתתפות בדואט עם חברתה מירה עוואד. גם להן נערך קדם פרטי של ארבעה שירים, כולם בשלוש שפות - עברית, ערבית ואנגלית, ובפעם השניה בהיסטוריה השפה הערבית הגיעה אל בימת האירוויזיון (אחרי מרוקו בשנת 1980).

הדואט העברי-ערבי גרם למבול עיתונאים על המשלחת הישראלית במוסקבה, שלא נראה מאז דנה אינטרנשיונל. אחרי שעבר את שלב חצי הגמר השיר "עינייך" סיים במקום ה-16.

 

2010: זר של מנעולים

כנראה ששנים של חיזורים עושות את שלהן וגם הראל סקעת הסכים סוף סוף לנסוע לאירוויזיון 2010 באוסלו, נורבגיה. אחרי, שוב, קדם פרטי נבחר השיר "מילים" של נועם חורב ותומר הדדי.

בורסות ההימורים חגגו ורובם סימנו את ישראל כמנצחת הגדולה של התחרות. אכזבה גדולה נפלה על המשלחת הישראלית כשבגמר השיר סיים רק במקום ה-14, אבל נותר אהוב מאוד על חובבי התחרות בכל העולם.

>> הצביעו למצעד להיטי ישראל באירוויזיון

 

2011: דינג דונג? סיי נו מור

ב-2011 החליט יו"ר רשות השידור החדש להחזיר את תחרות הקדם אירוויזיון ודנה אינטרנשיונל נבחרה לנסוע לדיסלדורף, גרמניה עם שיר שכתבה בעצמה. כמובן שהבאז התקשורתי סביבה היה מאוד גדול והמסיבה הישראלית בדיסלדורף בערב יום העצמאות הייתה הכי גדולה, מושקעת ומוצלחת. רוב הזמרים המתמודדים באו לפרגן לדיווה הישראלית.

מה רבה הייתה האכזבה שבערב חצי הגמר סיים "דינג דונג" במקום ה-15 בלבד, האינטרנשיונלית נשארה מחוץ לגמר, ועלתה על המטוס הראשון שיצא לישראל.

 

2012: השיר הכי איכותי בתולדות התחרות?

בשנה שעברה, אחרי ביטול הקדם אירוויזיון בעקבות בעיית תקציב התכנסה ועדה של רשות השידור ולהקת "איזבו" גברה על מאיה בוסקילה, ולדי בלייברג, חן אהרוני וצביקה פיק וזכתה בכרטיס הטיסה לבאקו, אזרביג'אן.

השיר לא הצליח להעפיל לגמר ולהקת "איזבו" ורשות השידור עד היום מאשימים זה את זה במחדל.

 

2013: מורן, מאלמו קוראת לך

וכעת האירוויזיון מגיע בפעם החמישית לשוודיה ובפעם השניה למאלמו. ולקראת המאורע החליטו לקיים לראשונה בארץ קדם אירוויזיון ארוך, שהתפרש על פני לא פחות מחמישה שידורים חיים. 30 שירים התמודדו בתחרות השנה, עם פליטי כל תכנית ריאליטי קיימת כולל ה"אח הגדול".

אחרי עשרה ימים שניראו כמו נצח הוכרז כי המנצחת של העונה הראשונה של "אייל גולן קורא לך" – מורן מזור תניף את הדגל הישראלי בחצי הגמר השני, יום חמישי 16 במאי. כולנו מאחלי לה המון בהצלחה.

>> הצביעו למצעד להיטי ישראל באירוויזיון
>> מורן מזור בקליפ הרשמי, החזרה השנייה, תפילה בבית כנסת וקבלת שבת
>> דובר המשלחת לאירוויזיון: "אנחנו לא מייצגים את ממשלת ישראל"
>> המתחרים של מורן מזור באירוויזיון 2013: המתמודדים, השירים, המדינות
>> מורן מזור בחזרה הראשונה בשבדיה: "התרגשתי לראות את עצמי"
>> מורן מזור במפגש מעריצי האירוויזיון בישראל
>> המעבד המוזיקלי חן מצגר-אדר :"הולכים על מקום ראשון"