לפני 26 שנה, כשאהוד בנאי הוציא לרדיו את השיר הראשון בחייו, "היידישע ראסטה-מן", שחיבר "יה בה בם" חסידי עם רגאיי, הוא דיבר על מעין נביא ש"יש לו אמונה ויש לו כח / הוא יודע איך לרקוד ואיך לשמוח / הניגון שהוא יביא יעצור את הזמן / יחיה את המתים ויוריד את המן... בעקבות אותו השיר אל הארץ המובטחת... הוא בדרך, הוא בדרך לכאן / א יידישע רסטהמן".

למעשה ניבא בנאי באותו שיר את בואו לעולם של מתיסיהו, הראפר היהודי-חרדי מברוקלין, ניו יורק, שנחשב בעיני רבים לנביא החדש של המוזיקה, כשהוא משלב היפ הופ, רגאיי, רוק ופופ בטקסטים חברתיים ואמוניים ושר שירים שכל יהודי יכול להזדהות איתם.

"אני חייב לשמוע את השיר הזה, היידישע ראסטה-מן"

"וואו!", היא התגובה הראשונה של מתיסיהו כשהוא שומע על השיר שנכתב לפני 25 שנה ולכאורה מדבר עליו. "וואו! שמעתי על אהוד בנאי, הבנתי שהוא זמר שחזר בתשובה, אבל לא שמעתי על השיר הזה. זה מאוד 'קול' אני חייב לשמוע את השיר".

-אולי תארח את בנאי בהופעה ותבצעו את השיר הזה יחד?
"אני אחשוב על זה. שמע, זה יהיה 'קול'".

מתיסיהו פרומו (צילום: Beau Grealy)
"אני שגריר של היהודים בעולם, שמביא אור חיובי". מתיסיהו | צילום: Beau Grealy

בשנים האחרונות הפך מתיסיהו, 30, נשוי פלוס שניים, לכוכב בארצות הברית ומחוצה לה, אחרי שאלבומו הראשון "Live At Stubb's" נמכר ביותר מחצי מליון עותקים ואלבומו השני "Youth" נכנס הישר למקום הרביעי במצעד האלבומים האמריקאי.

כמו שהוא נוהג לעשות בכל חודש תשרי בשנים האחרונות גם השנה מתיסיהו בארץ בביקור עם המשפחה, שנועד בעיקר לנקות את הראש בתקופת החגים. אלא שהשנה הוא גם פותח כאן את סיבוב ההופעות העולמי שלו, אליו הוא יוצא בעקבות השקת אלבומו השלישי "Light", אלבום מגוון מאוד מבחינה מוזיקלית, שכולל בגרסה שיצאה בארץ שני שירים מיוחדים שחלקם מושרים בעברית. ההופעה הראשונה תתקיים מחר (רביעי) בבריכת הסולטן בירושלים וההופעה השנייה למחרת (חמישי) בבארבי תל אביב.

"בישראל יש תחושה של 'להיות בבית'"

-איך אתה מבלה את הזמן בישראל?
"אני נהנה משילוב של קטע דתי – חגים, ראש השנה, יום כיפור, סוכות, וטיולים – היינו בצפון בקיבוץ ובחווה. היינו בתל אביב בחוף הים עם הילדים. לים המלח אשתי כבר נסעה לבד עם אחיה ומשם המשיכו לטיול קצר בירדן".

-עד כמה חשוב לך להופיע בארץ, בירושלים?
"זה עסק גדול מאוד בשבילי. זה 'קול' כי אני כל השנים למדתי על ירושלים והנה אני פותח כאן סיבוב הופעות אירופי. להתחיל בישראל זה הכי 'קול' בשבילי. ספציפית בירושלים זה עוד יותר, כי ירושלים היא הלב של עם ישראל, אז טוב להתחיל שם. אני מרגיש שזה קסום. תראה, זה שונה מכל מקום באמריקה, שפתאום אתה רואה כל כך הרבה יהודים שבשבילם הכל טבעי. כשאתה גדל באמריקה אתה רגיל מבית ספר להיות יהודי, שזה כאילו הדבר השני, הנוסף. בארץ זה דבר ראשון. אתה מרגיש שונה מבפנים. וכשאתה בא לארץ אתה חלק מהאנשים, מהעם, מרגיש תחושה של 'להיות בבית', הרגשה מאוד מיוחדת לבוא לכאן".

-יש משהו שמייחד את הקהל הישראלי?
"לישראלים יש הערכה מיוחדת לתרבות ומוזיקה ואמנות. הקטע הרוחני טבוע בהם גם אם הם לא דתיים. המוזיקה והרוחניו משתלבים אצלם באופן טבעי וזה מורגש כשאתה נמצא כאן. הישראלים גם לא מפחדים לגשת לסלבריטיז. הלכתי ברחוב בירושלים עם חבר שלי, המוזיקאי דניאל זמיר, והילדים השתגעו כשראו אותנו, הם לגמרי קפצו לנו על הפנים. בקטע הזה הישראלים לא כל כך רגישים ומתייחסים אליך כאל אחד מהחבר'ה. אין להם דיסטאנס כלפי אמנים. זה מתחבר לתחושה הכללית בישראל שכולם כאן משפחה, כולם יחד".

"המשימה שלי היא ליצור מוזיקה רוחנית ומשמעותית"

-האם ישראל מהווה איזושהי השראה ליצירה שלך?
"נראה לי שכן, למרות שקשה לי לשים את האצבע מה בדיוק. אני מרגיש שלבוא לכאן זה כמו לעשות שבת. להיות רחוק מכל דבר, משהו קדוש. זה זמן שאני יכול להתרחק מהכל, להיות יותר רוחני ולהתעסק בקדושה. רוב השנה אני אני נוסע ועושה את העבודה שלי, את המשימה שלי בעולם, וכשאני בא לארץ זה לקחת כאן פסק זמן מהכל ולהתפקס. אני מקבל השראה מהמקום אבל לא בטוח מה היא".

-דיברת על "המשימה שלך בעולם". מה היא?
"לעשות מוזיקה בשביל סיבות רוחניות. לא מעניינים אותי שירים שלא אומרים כלום, אלא להגיד משהו אמיתי וליצור. אני מרגיש שהמוזיקה היא דבר רוחני, במיוחד בזמן שאנו חיים בו. יש כל כך הרבה בלבול, איבוד דרך והתמכרות לדברים כמו המדיה. אנשים רחוקים מעצמם, מאלוהים, מהאני האמיתי, מהרעיונות הבסיסיים, מהתחושות. אנשים כלואים בחיים של עצמם. נפל בחלקי הזכות להעניק לאותם אנשים השראה באמצעות המוזיקה, שהיא המקום הרוחני. אני נוסע רחוק מהמשפחה, עובד, מופיע, מגיע למקומות ובסוף אני מתרגם את הכל למוזיקה, לחוויות. המשימה היא לא ספציפית, לא במסר, אבל יש לי אחריות לעשות מוזיקה משמעותית".

"יש לי את האפשרות להיות אור חיובי"

-עד כמה אתה מרגיש את החשיבות שלך כאמן?
"אני מרגיש שאני חשוב, שיש לי עמדה חשובה להיות שגריר בין אנשים בעולם. לאנשים יש דעות שונות ומשונות על יהודים, יש אנטישמיות וכל מיני סטריאוטיפים על העם שלנו. בין היתר בגלל סיפורים כמו ברני מיידוף. לי יש את האפשרות להיות אור חיובי, להראותלהם שיש גם יהודי מסוג אחר, וזה חשוב".

-האם אתה רואה את עצמך בעתיד עובר לגור, ולו לתקופה קצרה, בישראל?
"בהחלט. בעתיד אני ארצה לגור כאן, יחד עם כל המשפחה".