דורון מדלי שר 2 (צילום: שוקה כהן)
"השיר הזה כבר יותר גדול ממני ומאייל". דורון מדלי | צילום: שוקה כהן

השיר "אם יש גן עדן" ריגש את דיירי בית האח הגדול עד דמעות, כאשר הושמע בין כותלי הבית בזמן ביקורו של אייל גולן. וזו לא הפעם הראשונה, כמובן, שהשיר הזה מרגש קהל גדול. דורון מדלי, מחבר ומלחין השיר, קיבל מאז ביקורו של גולן בבית תגובות רבות, שאליהן הוא כבר רגיל כשזה נוגע לשיר המרגש שיצר.

"השיר הזה הוא משהו בלתי נתפס בכלל", אומר מדלי, "הוא היום כבר יותר גדול ממני, שיצרתי אותו, וגם מאייל ששר אותו. זה שיר שהוא תרופה שאני שמח להפיץ לעולם. הוא עזר לי בתקופה אישית קשה, ואני שמח שהוא עוזר לאחרים עד עצם היום הזה. מה שקרה בבית האח הגדול זה שהשמיעו אותו וכאילו לחצו על כפתור והוא מיד שחרר שם רגשות של הדיירים החוצה, וזה מדהים הכוח שיש לו עד היום".

"השיר נשפך ממני בשעה"

-גם את אייל גולן השיר הזה מרגש עד היום?
"אני יודע שמבחינתו זה אחד השירים החשובים והאהובים עליו בכל הקריירה שלו. לא אשכח לעולם איך פגשתי אותו בחתונה והוא הראה לי את הקעקוע שהוא עשה על החזה עם מילים מתוך השיר: 'אמא בנפש פנימה'. פשוט נעתקו המילים מפי. זה משהו שהוא מטורף בעיני".

-איך נולד "אם יש גן עדן"?
"השיר נכתב אחרי שראיתי באינטרנט בתחילת 2006 שיוסף סידר יעבד את הספר של רון לשם 'אם יש גן עדן' לסרט על הבופור. באיטם שהיה על זה באינטרנט היתה הפנייה לפרק הראשון של הספר, שלא הכרתי. התחלתי לקרוא ומאוד התרגשתי כי הפרק הראשון מצמרר. השורה הזו 'אם יש גן עדן' התחברה לי ללחן, ישבתי על הפסנתר וכתבתי, ובשעה השיר נשפך ממני. הייתי בעומס רגשי, כמו במלחמה קיומית עם עצמי וזה פשוט יצא ממני".

"השיר של מלחמת לבנון השנייה"

"הרעיון שלי היה שזמר ישתתף בסרט 'בופור' וישיר את השיר תוך כדי הסרט כמו ב'שתי אצבעות מצידון' וזה יהיה השיר של הסרט. פניתי לרון לשם, הוא התרגש מהעניין ושאל את יוסף סידר. אבל סידר לא רצה שיהיה שיר חדש בסרט. השיר נשאר אצלי במגירה".

"עד שבעונה הרביעית של 'כוכב נולד' פרצה מלחמת לבנון השנייה ונסענו עם המתמודדים כמו להקה צבאית להופיע ביישובים בצפון, תוך כדי הקטיושות והטילים. ראינו שם אנשים מאוד עצובים שישבו במקליטים והיתה אווירה לא טובה. כעסתי על המלחמה ובדרך חזרה באוטובוס אמרתי שאני חייב להוציא את השיר הזה, כי לא הגיוני שנשב במקלט ונשיר שוב את 'שתי אצבעות מצידון', כי עברו 20 שנה וצריך שיר חדש שיביא מזור לנשמה. ככה נולדד השיר של מלחמת לבנון השנייה".

"אייל שמע את השיר בטלפון ואמר 'תכינו את האולפן'"

_OBJ

"חיפשתי מי יבצע את השיר והגעתי ליחצנית רונית ארבל, שבדיוק התחילה לעבוד עם אייל גולן. אייל היה בסיום תקופה לא טובה בחיים ובקריירה ובזמן שהתקשרנו אליו הוא היה בבסיס בהופעה לחיילים. הוא שמע את השיר בטלפון ואמר 'שיר מדהים, תכינו את האולפן, אני בא'".

"גייסתי את הלהקה של כוכב נולד עם המנהל המוזיקלי עמוס בן דוד ותוך יום אחד הקלטנו את השיר. למחרת זה כבר היה בשידור בכורה אצל דידי הררי. התוכנית הבאה של 'כוכב נולד 4' היתה אחרי שנהרגו חיילים במלחמה וחשבנו לבטל אותה. בסוף החלטנו לעשות תוכנית מיוחדת ולפתוח עם 'אם יש גן עדן', כשאייל מבצע וכל המתמודדים שרים מאחוריו, וזה הביצוע המפורסם".

"היום אני מנהל אמנותי של התוכנית החדשה של אייל, שעומדת לעלות בערוץ 24. באודישנים 80 אחוז מהבנות שרות את השיר הזה ורובן, אין להן מושג מי אני ושזה אני כתבתי, ואותי זה מרגש. כמו שאמרתי, זה שיר שנוגע להרבה אנשים".

>> הצביעו למצעד הלהיטים הגדול של אייל גולן

אם יש גן עדן

יש רגעים / נגמרות לי המילים / רק הראש מלא תמונות / רעשים ודמיונות / רגעים / נגמרים ההסברים / רק הלב עובד שעות / לכסות את הדמעות

אם יש גן עדן / או מקום מסתור עכשיו / חבקי אותי ואת פצעי / וקחי אותי אליו / אמא / אני רוצה בנפש פנימה
לחזור הביתה, אל ביתי / כמו שהיה בילדותי / קורא לך - אמא / אני רוצה בנפש פנימה / לחזור אלי ואל דמותי / שלא אצא מדעתי

יש רגעים / לא יודע מה עושים / מול עיניים אדומות / מול גבהים ותהומות / רגעים / שהכל נשבר בפנים / וכולם אומרים תפילות / ואני מלא קללות

אם יש גן עדן / או מקום מסתור עכשיו / חבקי אותי, את כאבי / וקחי אותי אליו / אמא, אני רוצה... אם יש גן עדן / או מקום מסתור עכשיו / קחי אותי אליו