טל פרידמן ולהקת ה"קריות" הם אחת היציאות המעניינות והחביבות של השנים האחרונות. אחרי כמאה הופעות ברחבי הארץ, ששילבו קאברים לקלאסיקות רוק ומטאל משנות ה-70' עם מעט חומר מקורי, נכנסו פרידמן והלהקה לאולפן להקליט סינגל ראשון. 

מדובר בחידוש רוק כבד לקלאסיקת תנועות הנוער ומחנות הקיץ "יונה פעמונה". פרידמן, חובב רוק כבד ומטאל מושבע, יצר עם הלהקה את העיבוד, ואף הוסיף בית משל עצמו לשיר. כל זאת לקראת המופע החגיגי 'פעם שומר תמיד שומר', חגיגות 95 שנה לתנועת 'השומר הצעיר'

-פרידמן, למה דווקא 'יונה פעמונה'?
"היו מלא שירים איומים ונוראים לבחור מהם. כל מיני 'היי לי לי לי לי ליי', דברים בלתי נסבלים. בחרתי את 'יונה' כי נראה היה לי שאפשר לעשות ממנו משהו. היה מאוד קשה לבחור. הפכנו אותו לשיר שלנו והבאנו אליו זהות ברורה של סאונד ומקצבים וסגנון שלנו. גם. ל'שיבולת' עשינו עיבוד מיוחד, מטאל-כנעני-מזרחי, שילוב של רייג' אגיינסט דה מאשין עם חבורת הזמר של 'השומר הצעיר'. הם ישירו את המילים ואנחנו נלווה. בינתיים 'יונה פעמונה' עובד בהופעות שלנו, אנשים זוכרים אותו מתנועות הנוער ומהאוטובוסים. מבחינתו אנחנו צועדים קדימה, והכוונה היא לעבור דרך זה לחומרים שלנו".

-אתה היית ב'שומר הצעיר'?
"לא, הייתי בצופים. מודי בר-און היה מדריך בשבט שלי, אבל אותי העיפו לפני שנהייתי מדריך, אז התחלתי לנגן. זה השלב שהתחלתי עם הגיטרה. אמרתי לעצמי 'עזוב אותך מהחרא הזה'. עזבתי את התנועה ב 79', כיתה ט' והתחלתי לנגן קאברים של אריק קלפטון, ג'ימי הנדריקס וכאלה, ושירים שלנו. אגב, הבן אדם שמארגן את האירוע של 'השומר הצעיר' היה איתי בצבא, בסטי"לים, כבר אז הוא ארגן לנו הופעות של דני סנדרסון וכאלה, וגם אנחנו הופענו, הלהקה של הספינה. הוא ארגן גם עצרות שלום של רבין, איש רציני, אם תדבר איתו הוא יאכל לך את הראש שעות".

-במוזיקה אתה מרגיש פחות ביטחון עצמי מאשר כקומיקאי?
"שאלה מצוינת. אני חושב על זה הרבה - האם הכלים שפיתחתי מספיקים ואיפה אני מרגיש יותר משוחרר. הופענו כבר מאה פעמים והיכולת שלי לנגן ושר בו זמנית קרובה לשלב שבו זה כבר לא יפריע לי. אני מרגיש זרימה מוחלטת, ממש קרוב לזה. בלי שהתכוונתי פיתחתי מקצוענות. ברור שבשעות במה כקומיקאי אני מוביל על עצמי בהרבה, אבל אני מנגן יותר שנים. קומיקאי לא צריך בשבילו באלאנס, לא תלוי במיתרים. קומיקאי אתה כל החיים. מוזיקאי זה גם כל החיים, אבל תלוי בגיטרה ומיקרופון, זה ההבדל אני חושב".

טל פרידמן בצילומים לפרומו (צילום: ארץ נהדרת )
מעדיף לנגן בארץ נהדרת. פרידמן | צילום: ארץ נהדרת

-איזה צורך המוזיקה ממלאת אצלך?
"זה מביא אותי לשקט נפשי, מרגיע אותי. גורם לי התפרקות שאולי אני מרגיש אחרי שלושה גולים בכדורגל, או שדברים אחרים כמו סקס מביאים לי. מוזיקה מתאימה גם כשאתה מנגן וזה עובד טוב, וגם שלא. אני צריך את הנגינה בשביל להירגע".

-אתה עוד הולך להופעות?
"בטח. נוורמור ביטלו ומבחינתי זה אסון שהם ביטלו. אני מת לראות את דיפ פרפל הכנתי את עצמי ללכת להאנגר, אבל יש לי הופעה באותו יום, אז אולי אקפוץ לקיסריה, למרות שהכל שם מכור".

-אם היו מציעים לך לנגן יותר ב'ארץ נהדרת', כמו שעשית עם ברי סחרוף בסוף העונה האחרונה?
"אם זה היה תלוי בי, בעונה הבאה של 'ארץ' אני מעדיף רק לנגן, להיות להקת הבית של 'ארץ נהדרת', אני חושב על זה עכשיו".

-בעצם אתה אוהב מסגרות של חבר'ה - להקה, כדורגל, קבוצת קומיקאים.
"להיות עם חבר'ה זה הבילוי שלי. אני לא בליין. רק אחרי הופעה אני הולך לאכול ולשתות משהו. מוזיקה זה הבילוי שלי. בבוקר זה להירגע ולהתחיל את היום בכיף. בערב זה ההופעות עם הלהקה. אם היה בזה גם סטייקים אנטריקוט וקפה, זה כל מה שאני צריך, לא צריך יותר מזה כלום".

-לסיום?
"אני עושה מסע צלב להגברת המודעות לגיטרה, כדי להחזיר את ההגמוניה. ב'יונה' יש גיטרות ועדיין זה קצת מינימליסטי. ההחלטה שלנו בלהקה זה שיהיה גיטרות בלי קלידים ובלי מחשבים. החלום שלי זה שיחזרו לדבר האמיתי. גיטרה זה כמו במוזיקה קלאסית כינורות. מה שיישאר מהפופ בסוף זה גיטרות והאמונד".

"פעם שומר, תמיד שומר" - 20/9 בגבעת חביבה בהשתתפות: קרן פלס, אברהם טל, דין דין אביב, דני ליטני, דני סנדרסון, הגרובטרון, חמי רודנר, יהלי סובול וקובי אפללו.