אין תמונה
אז בגלל זה קוראים לכם ג'טרו טאל?

להקת ג'טרו טאל האגדית, בהנהגת הסולן והחלילן איאן אנדרסון, מגיע להופעות בישראל בפעם השישית (אמפי שוני 6.8), אמפי קיסריה (7.8) ירושלים (9.8), מה שמעיד יותר מכל על הקשר המיוחד בינה לבין הקהל המקומי.. ג'טרו טאל (Jethro Tull)  הוקמה בשלהי שנת 1967 בעיירה לוטון, באזור בדפורדשייר, אנגליה. היא החלה את דרכה כהרכב בלוז-רוק עם השפעות מוזיקת "פולק" אנגלית והפכה ללהקת "רוק מתקדם" ("פרוגרסיב-רוק", "פרוג") מפורסמת בשנים 1971-1976.בהמשך ניסו לנגן במגוון סגנונות - רוק כבד, רוק קלאסי ופופ -  והצליח ולשרוד עד שנות האלפיים. ב-88' זכתה ב"גראמי" למופע רוק כשהיא מקדימה את מטאליקה המאוכזבת.

בשבת הקרובה 31 ביולי, יראיין אלי לפיד את איאן אנדרסון בתוכניתו "כל ההתחלות" ברשת ב' של "קול ישראל". בתוכנית יספר אנדרסון בין היתר כיצד נבחר השם "ג'טרו טאל": בהתחלה החליפה הלהקה מספר שמות, כיוון שכאשר שמרו על שמם לא רצו להזמין אותם להופעה נוספת באותו מועדון, כי בראשית דרכם לא ניגנו מספיק טוב. השם "ג'טרו טאל", שנשאר בסופו של דבר, הוא שמו של איכר מהמאה ה-18 שהמציא מכונה לחיתוך זרעים. "זאת לא הרגשה נוחה להיקרא על שם מישהו, ועוד אדם מת, אך ההצלחה הגיעה ולא יכולנו לשנות את השם", מודה אנדרסון.

כשפינק פלויד הופיעו באור יום, ללא התאורה המפורסמת

סיפור נוסף שיסופר בתוכנית הוא הופעתם של "ג'טרו טאל" לצד "פינק פלויד" ב-29.6.1968 בהייד פארק שבלונדון. "אני חושב שזו הייתה ההופעה הראשונה או השנייה בהייד פארק", נזכר אנדרסון. זאת לא הייתה הופעה עם קהל גדול, רק כמה אלפים, לעומת ההופעה של פול מקרטני שהייתה כמה ימים לפני כן ונכחו בה כ-80 אלף או משהו כזה. פינק פלויד הופיעו אחר הצהריים באור השמש ובלי אורות תאורה. היו שם גם רוי הרפר, מרק בולן וטי רקס וג'טרו טול. אנחנו הופענו על במה קטנה, והפינק פלויד, אפילו בסטנדרטים של אותה תקופה כבר היו ידועים בהפקת מופעים ותאורת מופע, והייתה הרגשה שמשהו חסר. אם אני לא טועה אני חושב שזה היה קצת אחרי שסיד בארט עזב את הלהקה והחבר החדש שהצטרף ללהקה - מה שמו?".

 -דייוויד גילמור
"כן, נכון. דייוויד גילמור הצטרף והם חיפשו את דרכם החדשה. זה הייתה הופעה מעניינת, בוודאיי מהנה לקהל שהגיע, זה היה אחר הצהריים חמים ונחמד".

מנגינת החליל

איאן אנדרסון החל לנגן בחליל בגיל עשרים. אחרי מספר חודשים יצא אלבומה הראשון של הלהקה כשאנדרסון מפליא לנגן בחליל, וזאת רק אחרי מספר חודשים של נגינה בו. סמלו המסחרי של אנדרסון הוא עמידתו על רגל אחת בעת שהוא מנגן. לדבריו כבר אלפי שנים במרחק של אלפי קילומטרים אחד מהשני ניגנו כך - ההודים, היוונים, האינדיאנים בצפון ובדרום אמריקה. "אני לא עושה זאת במודע, זה נעשה באופן אינסטינקטיבי", הוא אומר.

אלבום בולט של ג'טרו טול הוא "אקוולאנג", שבשיר הנושא שלו שר אנדרסון על אדם חסר בית ומנתח את דמותו והיחס של החברה כלפי חסרי הבית. האלבום שבא אחריו ויצא ב-1972 הוא אלבום קונספט ששמו תורגם כ"עבה כלבנה" אך אולי יתאים יותר "אטום כאיטונג". עטיפת האלבום עשויה מ-16 דפי עיתון מקומי - כהשלמה לייחוד של המוזיקה המתקדמת והמורכבת שבו. שבוע לאחר צאת האלבום יצא אלבומו של ג'ון לנון "ניו יורק סיטי" שעל עטיפתו היה תצלום של עיתון ניו יורקי. לרוע מזלו של לנון הוא לא יכול היה לעצור את ההדפסה וכך יצא ש"ג'טרו טאל" הקדימו אותו ברעיון. בתוכנית ישמיע לפיד קטע נדיר של "ג'טרו טאל" בהופעה יחד עם הזמר היווני דלאראס.

איאן אנדרסון מ"ג'טרו טאל" ב"כל ההתחלות" עם אלי לפיד. שבת 31.7 6:00, רשת ב'.