המהדורה המרכזית המוקדמת חלק 1 (תמונת AVI: חדשות)
"במקום עוד מכונות של מלחמה". התותים של ברק | תמונת AVI: חדשות

אם לא שמתם לב, הבחירות כבר התחילו והפוליטיקאים נמצאים בעיצומה של ההתחנפות לבוחרים כדי שיצביעו בשבילם. ואיך מתחנפים לחובב מוזיקה? כמובן, בוחרים להזדהות עם שיר שהוא אוהב. לרגל הבחירות קיבצנו עבורכם פוליטיקאים נבחרים (משחק מילים מחוייב המציאות) ואת השירים שהכי מזוהים איתם.

אהוד ברק – "תותים" – אתניקס
אחד האלמנטים הסוחפים בקמפיין הניצחון של אהוד ברק ב-99' היה החיבור שלו עם הלהיט "תותים" של אתניקס, חיבור שהתפרסם בכמה וכמה הזדמנויות טלוויזיוניות, כמו תוכנית המעגל של דן שילון, שהיתה אז בשיאה. אתניקס אפילו ביצעו את השיר בחגיגות הניצחון של ברק, ומאז שני הצדדים נאלצו להתגבר על האימה. כנראה שמישהו שכח להזכיר לברק שהתותים אמורים לבוא במקום עוד מכונות של מלחמה, לא ההפך.

ציפי לבני - "אין מקום אחר" - משינה
ציפי לבני התלבטה בין של פוליקר לשיר של יהודית רביץ, אבל לבסוף בחרה לתקלט לקהל ב"אומן 17" דווקא את "אין מקום אחר" בגרסת 2003 של להקת משינה. לא בטוח שיובל בנאי, שלומי ברכה ושאר חברי הלהקה היו מרוצים מהחיבור למועמדת לראשון הממשלה, בעיקר כשהיא ומנהלי הקמפיין שלה בחרו שיר שמתחיל במילים: "כן הזמן הזה אבוד, אבל לא בשבילי, הוא תלוי על עמוד ולא בגללי". אבל אולי לבני היא היא האישה שלחשה להם "מה אתה מחפש?". בכל מקרה לבני יכולה להתנחם בשיר המעריצים "תגידי לי כן", ששר לה ה"לבני בוי".

השירים של ביבי, ליברמן ושרון

נתניהו במאמץ אחרון לנצח (תמונת AVI: חדשות)
לא מנצחים אותו כל כך מהר. נתניהו | תמונת AVI: חדשות

בנימין ביבי נתניהו - "לא תנצחו אותי" - יהורם גאון
השיר שכתבה והלחינה נעמי שמר ושר יהורם גאון ליווה את שיא הקמפיין של נתניהו ב-99'. רגע לפני שהפסיד בבחירות לאהוד ברק נכנס ביבי לכנס של הליכוד בגני התערוכה כשהשיר של שמר וגאון מלווה אותו ברמקולים והופך לסמל המאבק האבוד של ראש ממשלה שעדיין האמין שלא ינצחו אותו כל כך מהר. אבל ההפסד לברק כבר מאחוריו, ועשר שנים אחרי לנתניהו קמו מעריצים חדשים. הראפר שי 360 שר לו "ביבי זה העתיד שלי", ותלמידי הכיתה שלימד בערוץ 2 שרים "לו היית ביבי".

אביגדור ליברמן – "אם אתה בסביבה (העיירה שלי)" – אריק סיני
הרומן בין אביגדור ליברמן לאריק סיני הוא אחד הסיפורים המעניינים של הבחירות הנוכחיות. באחד הראיונות סיפר ליברמן: "עליתי ארצה ב-78', השיר הראשון בעברית ששמעתי באולפן כעולה חדש היה 'העיירה שלי' של אריק סיני. בשבילי הליווי שלו מאוד חשוב, הוא מסמל עבורי את ישראל הישנה והטובה". בבחירות המוניציפליות, שנערכו גם הן לאחרונה, הצטרף סיני לליברמן במסעותיו ברחבי הארץ וביצע את השיר, שכתב והלחין יצחק קלפטר. נראה שהמדינה שלנו, שלפעמים נדמה שמתנהלת כמו עיירה קטנה, מתאימה לשניהם.

אריאל שרון – "דרכנו" – שרית וינו אלעד וחני פירסטנברג
חורף 2002, הימים הם ימי שיא האינתיפאדה השנייה. פיגועי תופת בלב ישראל, אוטובוסים מתפוצצים ותמונות זוועה בטלוויזיה. בטלוויזיה מככב קליפ סוף העונה של הסדרה הבורגנים, בכיכובן של שרית וינו אלעד וחני פירסטנברג, שמחדשות שיר של דני בסן מהאייטיז. הרדיו נכנס לאמוק. שתי השמעות פק"ל בשעה. השאלה מה יהיה שיר השנה של אותה שנה כבר הוכרעה. בראיון טלוויזיוני נדיר אומר אריאל שרון משהו כמו: "אנחנו צריכים להיות חזקים, כמו בשיר של יענקל'ה רוטבליט וזהר אשדוד (התכוון ליזהר אשדות) לא קלה היא לא קלה דרכנו".

השירים של רבין, קלינטון ופרס

יצחק רבין (צילום: עדי רם, דוקו קשת)
"ונזכור את כולם, את יפי הבלורית והטוהר". רבין ז"ל | צילום: עדי רם, דוקו קשת

יצחק רבין - "הרעות"
הרבה שירים הפכו מזוהים עם דמותו של יצחק רבין בעקבות הרצח, כמו "לבכות לך" של אביב גפן וכמובן "שיר לשלום", אותו שר עם מירי אלוני ושמעון פרס בעצרת ההיא. אבל השיר האהוב ביותר על רבין, איש דור תש"ח, היה שיר "הרעות", שכתב חיים גורי על לוחמי מלחמת השחרור וביצעה לראשונה להקת הנח"ל.

ביל קלינטון – "Don't stop" – Fleetwood mac
נגן הסקסופון שהפך לנשיא הכי גדול של אמריקה (עד אובמה) בחר בלהיט של להקת פליטווד מק, מתוך אלבומם הקלאסי "שמועות", שיצא ב-77', ללוות את קמפיין הנשיאות הראשון שלו בשנת 93'. החיבור בין הנשיא ללהקה הותיקה, שהיתה אהובה עליו עוד מימיו בתיכון ובקולג', עשה טוב לשני הצדדים. ה"מאק" התאחדו להופעה מיוחדת בפני הנשיא הנבחר ב-93', מה שגרם להם לחזור לעניינים באמריקה וקלינטון זכה לנגן סקסופון עם אלילי נעוריו.

ולסיום, איך אפשר בלי שמעון פרס ושלל שיריו. נשיא המדינה כתב כמה וכמה שירים בחייו, שחלקם אף הפכו לפזמונים מוכרים, כמו "תפילה בדרך" של יזהר כהן, "שבחי קליה" של יפה ירקוני ואחרים. בשנה האחרונה התבשרנו על שלושה פרויקטים מקבילים בהם הוא מעורב. הראשון הוא השיר החדש שלו למען השלום שהקליט בעז מעודה יחד עם נציגות של ארמניה וסרביה לאירוויזיון האחרון. במקביל פרסם פרס את מילות השיר "Ray of hope" באתר שיתופי שירים שפתוח לכל מלחין באשר הוא והשיר זכה ללחנים רבים מרחבי העולם. הגרסה ה"רשמית" לשיר, בביצוע ליאל קולט ואנדראה בוצ'לי, בוצעה בחגיגות העשור למרכז פרס לשלום שנערכו לפני כמה חודשים.

אבל זהו רק קצה הקרחון - לפני כשנה וחצי, לא הרבה אחרי כניסתו לתפקיד, פורסם כי קובי אשרת מפיק דיסק משיריו של פרס בשם "ישיבת ממשלה", שייצא במהדורה מצומצמת של כמה מאות עותקים בלבד. בפרוייקט, כך פורסם, מעורבים אמנים מהשורה הראשונה כמו מירי מסיקה, מתי כספי, ארקדי דוכין וקרן פלס.