מחווה לחלונות הגבוהים, שמוליק קראוס (צילום: טל קירשנבאום)
הכי אמיתי. שמוליק קראוס | צילום: טל קירשנבאום

נוסף על היותו מוזיקאי ויוצר גדול, שתרם רבות למוזיקה הישראלית, היה שמוליק קראוס אדם שפיו וליבו שווים, שאומר הכל באופן ישיר, לעיתים בוטה. יש שיאמרו שזה היה חלק מקסמו, אחרים ידברו בשבחו כאיש אמיתי שלא מסתיר את העובדות, גם הקשות. הראייה שלו את הדברים היתה תמיד מפוכחת.

עוד בחייו העניק קראוס ראיון מיוחד לאלי לפיד במסגרת תוכניתו "כל ההתחלות" ששודרה ב"קול ישראל". בראיון התייחס קראוס לדרכו במוזיקה הישראלית, ובין היתר לשלישיית "החלונות הגבוהים" עם אריק איינשטיין וג'וזי כץ, לקשר שלו עם היוצרת מרים ילן-שטקליס שכתבה שירי ילגים אותם הלחין, ולאלבום "מדינת ישראל נגד קראוז שמואל" אותו הקליט בזמן חופשה מהכלא

"בחלונות הגבוהים החלפתי את אריק איינשטיין בזמר אחר"

"'החלונות הגבוהים' היתה תקופה יפה מאוד", אומר קראוס. "המיזוג של אריק איינשטיין, ג'וזי ואני - הקולות - אני עשיתי שם את כל העיבודים הקוליים. היה שם פסנתרן בשם זגי שעזר לי, הוא כבר נפטר. 'החלונות' אני אוהב אותם, זה תקליט מאוד מאוד חשוב בקריירה שלי".

-לא היתה לכם בעיה להתחלק בסולואים.
"לא היתה לנו בעיה עם זה. היתה לנו בעיה להתחלק בקולות, כי הקולות היו יותר מדי הרמוניים ואי אפשר היה לדעת איך זה ייצא. ואני עוד הייתי די חלש בעניין הזה, אני הלכתי ליחזקאל בראון שהוא פרופסור למוזיקה. והוא אמר לי 'תשמע, אני לא צריך לעשות שום דבר, המוזיקה שלך מדברת בעד עצמה, תעשה הכל לבד. אמרתי לו 'בכל זאת, עזור לי במשהו'. הוא אמר לי 'שמוליק, אין במה לעזור לך, הלחנים שלך מושלמים כפי שהם, וזה מאוד החמיא לי, כי יחזקאל בראון הוא מהמוזיקאים הכי חשובים לדעתי במוזיקה הישראלית".

-איך הגעתם לשם "החלונות הגבוהים"?
"מול הבית שלי יש בית 'אל על'. דן בן אמוץ הסתכל על הבניין במרפסת, ואמר, 'הנה יש לכם פה חלונות, מה הבעיה, תקראו לעצמכם 'החלונות הגבוהים' ומאז נדבקנו לשם הזה. יש אצלי בבית הקלטות של 'החלונות הגבוהים' שלא יצאו בשום מקום".

-הקלטתם תקליט אחד.
"היתה בעיה של אריק איינשטיין שלא הצליח להיקלט בחו"ל. הוא כל הזמן רצה הביתה לאשתו. אחרי מלחמת ששת הימים נסענו להופעו עם להקת כ'רמון'. ישראל היתה אז מאוד מוכרת ומנצחת וזה גם עזר לנו. עשבתי את יונתן כרמון כי נמאס לי מהקטע של ריקודי העם. הית לנו בחו"ל הופעה נהדרת, ששילמו עליה הרבה כסף, עם תזמורת של 60 נגנים. עשינו סיבוב הופעות עם להקת 'כרמון' עד שנשבר לי הזין. נסענו ללונדון, אנגליה, וקיבלתי תקציב של 50 אלף לירות שטרלינג, שזה היה אז המון כסף, להפיק תקליט. ואז הגיע הקטע עם אריק איינשטיין המפונק, שכל הזמן אמר 'אני רוצה לאלונה ולבנות' והיה כל הזמן בנסיעות. בסוף החלפתי אותו במישהו אחר וזה עבד יפה. הופענו עם רלף אחד".

"הייתי ישן בלילה בבית של מרים ילן שטקליס"

-מי זאת "כיפה אדומה"?
"'כיפה אדומה' זו מרים ילן שטקליס שלי, שמאוד אהבתי. היו בינינו קשרים מיוחדים, כמו בין אבא ואמא. הכרתי אותה טוב מאוד, הייתי בא לבקר אותה הרבה בירושלים. היא גרה שם בדירת שני חדרים והייתי לפעמים ישן גם שם".

"שיתוף הפעולה התחיל ב'הבובה זהבה' ואחר כך עשינו תקליט שלם משירי מרים ילן שטקליס, שירי ילדים, שאני אוהב מאוד, חולה עליהם. יש לי ילדים, בן ושם, ויש לי נכד בשם אור".

"הרבצתי מכות. חברים שלי רק רצו ממני דברים ולא נתנו חזרה"

-מה זה "מדינת ישראל נגד קראוז שמואל"?
"היתה תקופה שהייתי עצור הרבה, כי הייתי מכניס מכות לאנשים. ולא סתם, כל אחד היתה סיבה שקיבל. בוא נעזוב את השטויות. יצאתי לחופשה מהכלא, באתי לאהרל'ה קמינסקי, שמוליק ארוך וחיים רומנו, ואמרתי להם בואו ניכנס לאולפן. הם לא הכירו את השירים, זה היה מין ג'אם, וקרענו את האולפן הזה, אולפני אשל. אשל סגר אותנו באולפן ויומיים היינו שם לא יצאנו משם עד שגמרו את הדברים האלה. באותו סשן הקלטנו את השיר 'יום אחד' שזה על המנגינה של שלום חנוך שאני כתבתי לה מילים אחרות".

-למה כתבת את המילים האלה?
"היתה לי בעיה נפשית. סבלתי מחוסר תקשורת עם אנשים אחרים. היתה לי פאשלה עם כל החברים שלי. כולם רק רצו ממני דברים ולא נתנו חזרה. זה היה מעין בכי שלי, ויצא תקליט נהדר. יש בו קסם וקצב והרבה אהבה וצער וכאב".

-ספר על השיר "שישי חם"?
"אני שר שם 'שישי חה' ו'שישי חם' ו'שישי חש', זה הכל על חשיש. היום אתה יכול לעשן את זה חופשי. פעם היו לי הרבה בעיות בגלל זה, ישבתי בבית סוהר בגלל זה. וזה המקור ל'טוב לי לשיר' שזכה בפסטיבל הזמר. אהוד מנור לקח אותו ועברת אותו עבור 'הטוב הרע והנערה' הוא כתב שם כל מיני שטויות, אבל זכינו במקום הראשון שם בירושלים. אני זוכר שעלינו וקיבלנו את הצ'ק המזוין הזה על 500 לירות של אז. וכולם שמחו. ואמרתי להם שזה לא הוורסיה הנכונה, הוורסיה הנכונה זה 'שישי שישי שישי חה, שישי שישי שישי חם'".

>> שמוליק קראוס היה חלוץ מוזיקלי שחיבר את ארץ ישראל לרוקנ'רול

>> ג'וזי כץ: "שמוליק היה חלק גדול מחיי"

>> אוחובסקי: שמוליק קראוס העניק לנו אלבום שהיה לא פחות טוב מהביטלס

>> כך נוצר שיר הסליחה של ג'וזי כץ לשמוליק קראוס: "אני סולחת"