אין תמונה
"רק אחרי שאני שומע את התוצאה אני מבין מה עשיתי"

"אם האלבום השני יצליח פחות מקודמו אראה בזה תהליך טבעי. אחרי הכל, האלבום הראשון הצליח מעל ומעבר לציפיות שלי", טוען הזמר-יוצר אריק ברמן' שיוציא בפברואר 2009 את אלבומו החדש "שמות" (ש' בשווא, כמו הספר השני בחמשת חומשי התורה). משה לוי, שהפיק מוזיקלית את "I" רב המכר (אלבום זהב), שיצא לפני שנה וחצי, אחראי גם להפקת 13 שירי האלבום החדש. כבר ביום העצמאות האחרון שחרר ברמן טעימה ראשונה, השיר "כרוניקה של שקיעה סגולה מאוד", בו התארחה שדרנית ערוץ 1 גאולה אבן, והשבוע יוצא סינגל הבכורה הרשמי "הגשמה עצמית".

את רוב השנה האחרונה הקדיש ברמן, שהצלחת אלבומו הראשון העניקה לו בין השאר תארים דוגמת "זמר השנה", "שיר השנה" ו"איש השנה במוזיקה", לכתיבה והקלטה של שירים חדשים. במקביל הופיע בהצלחה בכל בארץ, ועשה הכל חוץ מלעצור ולחשוב על הצעד הבא. "אני לא מאמין בזה", הוא מסביר, "תופעת 'משבר האלבום השני' תוקפת לרוב את מי שעוצר ומתחיל לחשוב. זה כמו לרכב על אופניים. כל זמן שאתה ממשיך לדווש לא תיפול. אני העדפתי לזרום, לכתוב עוד שירים, להיכנס לאולפן ולהגיד: 'מתחילים לעבוד'. על קונספט לא חשבתי גם באלבום הקודם. גם כיום, כשאני שומע את השירים המוקדמים שלי, בעיני כל אחד מהם הוא עולם נפרד. רק אחרי שהאלבום יצא הבנתי שהמאזינים קלטו משהו אחר. עבורם זה דיבר על משהו מוגדר".

- האלבום תיעד חיים ורגשות של בני 20 פלוס בעיר הגדולה. אנשים מנותקים רגשית, מחפשים אהבה אבל לא יודעים מה לעשות איתה, רוצים למרוד בדור ההורים, אבל לא מביאים דרך חדשה טובה יותר. אולי אחת הסיבות להצלחתך היא שמאזינים שמעו את עצמם במילים שלך.
"אם הניתוח מדויק, אני רואה בזה מחמאה גדולה. מצד שני, זה אומר שלא פתרתי כלום בשנתיים האחרונות כי רוח השירים החדשים כמעט זהה. לא רכשתי תובנות חדשות על החיים. אני עדיין, רוב הזמן, בעיקר מחפש".

- אז מה ההבדלים?
"בעיקר מהות העבודה באולפן בכלל, ומול משה לוי בפרט. עברנו תהליך חניכה קשה באלבום הראשון, וזה נתן פירות בהקלטות האלבום השני. אם פעם הייתי צריך עשרים טייקים בכל שיר, הפעם הייתי קולע בול בטייק או שניים. גם ההופעות החיות הפכו אותי, ללא ספק, למבצע מנוסה יותר. ככותב שירים אני לא יוצר מתוך מודעות. לפעמים אני יושב עם חברים בבית קפה, ומישהו זורק משפט שאני רושם בראש ומאוחר יותר מנסה לפתח לטקסט, אבל ברוב המקרים רק אחרי שאני שומע את התוצאה אני מבין מה עשיתי".

- למה הוצאת לרדיו את "כרוניקה של שקיעה סגולה מאוד"?
"זה לא יועד להיות סינגל רשמי. האלבום היה אז בעיצומן של ההקלטות, וזה שיר שבמקרה כבר היה כמעט מוכן ועם אמירה שהיה חשוב לי לבטא דווקא בעיתוי ההוא. כל המדינה רכבה על גל החגיגיות והפטריוטיות של שנת ה 60, ואני הבאתי סוג של סיכה לבלון. רציתי להגיד: 'רבותי, עם כל הכבוד זה לא שמצבנו מזהיר".

- ולמה בחרת את "הגשמה עצמית" כסינגל הרשמי הראשון?
"כי הוא שיר טוב בעיני. זה הכול בעצם. להוציא שיר טוב זה תמיד עוזר, לא"?

- לאחרונה היו פרסומים רבים בתקשורת, בצדק או שלא, אודות חברתך הקרובה איה כורם שחזרה לעבוד כברמנית בעקבות כישלון אלבומה השני "שפה זרה". זה מרתיע אותך? המחשבה על כישלון באלבום השני, שימחק בין לילה את הישגי האלבום הראשון?
"אני לא יכול ולא מעוניין לדבר על או בשם איה. עבדתי בעבר לא פעם כברמן, ואני יודע באיזו תחושה מדובר. לא מתים מזה. אני מאמין שדווקא מהמקומות בהם אתה צריך להוכיח את עצמך מחדש, מגיעות אנרגיות יצירתיות המרימות אותך למעלה. קריירה מוזיקלית זה מרוץ לטווח ארוך. אתה לא מתחיל ולא מסיים הכול באלבום אחד מצליח או אלבום אחד כושל. חוץ מזה, תמיד רצוי לשמר בתודעה את האפשרות שיום אחד תהיה למעלה ובאחר למטה. אם האלבום השני שלי לא יצליח כמו שמצפים ממנו אמצא דרך להתמודד עם זה".

- מתי תחזור להופיע?
"אם 'שמות' מיועד לפברואר, אני מאמין שאעלה מופע חדש כבר במהלך ינואר. אני מתגעגע לבמה. הופעתי לפני שבוע באירוע התנדבות, אחרי תקופה ממושכת בה לא שרתי מול קהל, וקלטתי פתאום כמה זה חסר לי".

אריק ברמן יתארח בהופעתו של יוני בלוך בפסטיבל הפסנתר במתחם סוזאן דלל בתל אביב ביום שישי הקרוב (14/11) ב 21:00.