היוצר והזמר יזהר אשדות מתארח הערב (שלישי, 22:30) בתוכנית המיוחדת "סולו" המשודרת בערוץ 24 בהנחיית לירון תאני, אשר מראיין את אשדות על הקריירה שלו, בלהקת "תיסלם", ומחוצה לה. אלבומו הטארון של אשדות, "עניין של הרגל", עורר סערה בעקבות שיר הנושא "עניין של הרגל" שכתבה בת זוגו לחיים אלונה קמחי. השיר, שעסק בפעילות הלא תמיד סימפטית של חיילי צה"ל בשטחי יהודה ושומרון, נפסל לשידור בגלי צה"ל ואשדות זכה לגידופים רבים מצד טוקבקיסטים.

לירון תאני: "הרגשתי שעשו בך לינץ', חיפשו מישהו ואתה במקרה היית שם".
יזהר אשדות: "אנחנו מדברים על התגובות ל'עניין של הרגל', שנפסל לשידור בגלי צה"ל, ואיך שזה נעשה, בעיני זה הרגיש כמו הסתה. זו היתה חוויה מאוד לא נעימה, כמה חודשים עד שהסערה הזו חלפה, ועדיין יש שרידים וספיחים של זה. כל השנים הייתי בקונצנזוס, סוג של מרכז, ופתאום גיליתי רוב מתלהם. מעבר לעניין האישי שלי ולאלימות שחוויתי, מילולית ורגשית, גיליתי דור שלם במדינה הזו, בעיקר הצעירים, שאין להם מושג שאפשר לחשוב אחרת. והם לא אשמים לדעתי. זו מין אינדוקטרינציה שהם חוו כל השנים. זה לקפח אותם, לשים אותם באיזה מקום. זה לא שאנשים אומרים 'הכיבוש טוב' או 'הכיבוש רע', איזה כיבוש? הם לא יודעים שיש דבר כזה. הם גדלו לתוך מציאות קיימת שעוצבה לה. זה מפחיד, וזה מפחיד גם קדימה".

"השיר הוא לא נגד חיילי צה"ל אלא כואב את כאבם"

לירון תאני: "הטקסטים של 'הדג נחש' יותר שמאלה משלך ואתה חטפת".
יזהר אשדות: "הם קיבלו טקסט מוכן. אני חושב שנפתלי בנט חיב לי שניים-שלושה מנדטים. הוא כתב את המכתב הזה אלי. הוא כתב למפקד גלי צה"ל על השיר שלבסוף לא ביצעתי. והוא זה שכתב לי מכתב שהופץ בתפוצת.. אתה יודע. כל הגישה הזו של לסלף את כוונת השיר, שברור שהוא לא נגד חיילי צה"ל. אם כבר השיר הזה כואב את כאבם של חיילי צה"ל, ומה שאנשים צעירים צריכים לעבור, בלית ברירה הרבה פעמים, וההשחתה שזה גורם למי שעובר את זה. השיר הוא נגד פוליטיקאים שמשמרים את המצב הזה, אבל זה שיר של תקווה למי שקורא את כולו".

לירון תאני: "בעתיד תחשוב פעמיים לפני שתתעסק עם אמירה פוליטת?"
יזהר אשדות: "זו שאלה היפוטתית. בטוח שאזכור את מה שקרה. אני יותר מחושל ומצד שני מודע לסכנה. אבל לא אפסיק לחשוב ולהגיד את מה שאני חושב. אחרת החיים היו כל כך אפורים ובשליטה של מי שלא רוצה שנגיד את מה שאנחנו חושבים".

בנוסף מספר יזהר אשדות על השיר "חצבים פורחים" של להקתו "תיסלם", שנכתב כשיר פוליטי בתקופת מלחמת לבנון הראשונה, 1982: "זה אחד השירים ה-upרים של תיסלם אבל הוא חא שיר כל כך שמח", אומר אשדות. "יאיר ניצני ואני כתבנו אותו בתקופת מלחמת לבנון הראשונה, כשהקלטנו את האלבום השני שלנו. היינו טסים לביירות להופיע לחיילים והרגשנו כמו נערות הפלייבוי שמצניחים לחיילים בסרט 'אפוקליפסה עכשיו'. כל פעם חזרנו לעיר, והיא היתה רגילה לחלוטין כאילו לא היתה מלחמה".

לירון תאני: "את מלחמת לבנון הראשונה לא מציינים בכלל, שכחו ממנה".
יזהר אשדות: "היינו שם כאנשים צעירים, בני 24-25 וזה היה נוכח, כמוזיקאים, שהמחמה מנותקת מההווייה התל אביבית".

*יזהר אשדות ב-"SOLO" עם לירון תאני: שלישי ב-22:30. שידורים חוזרים: רביעי ב-20:00, 23:50