יוני פוליקר פרומו (צילום: יניב דרוקר)
כבר בפלייליסט. יוני פוליקר | צילום: יניב דרוקר

יוני פוליקר יחגוג ב-1 בנובמבר הקרוב את יום הולדתו ה-30. מדובר באחד הכשרונות המבטיחים ברוק המקומי, אחיינו של יהודה פוליקר, המלווה אותו בהופעותיו מזה שבע שנים בגיטרות ובוזוקי. לפני כשנתיים הוציא פוליקר את אלבום הבכורה "כלום", שכלל את הלהיט "שונא לאהוב", כשההשפעות עליו נעות לדבריו מג'וני קאש, דרך הנדרקיס, קוביי ומייקל סטייפ. במקביל הופיע עם הרכב נגנים במועדונים וברחבי הארץ. בהמשך יצר את אלבום המחווה של הזמר דוויקו לסטליוס קזנז'ידיס היווני.

כעת מוציא יוני פוליקר את "היית שם איתי", השיר הכי טוב שלו עד עכשיו, שכבר נכנס לפלייליסט של גלגלצ. זהו סינגל ראשון ושיר הנושא מאלבום שני אותו הוא מסיים בימים אלה. את השיר כתבתי לפני כשנה בערך", אומר יוני פוליקר. "זה שיר שמדבר על סליחה ופיוס, בהסתכלות על קשר רגשני והרסני שהיה לי. בשיר אני יוצא מהכעסים של עצמי ולא שומר טינה יותר. בכל הרגעים שהסתבכנו אחד בשנייה, ובכל הסרטים והתלות שהיו בינינו. במקומות האלו שירדנו גבוה, ועלינו נמוך, היית שם איתי וזה מה שחשוב. זו סגירת מעגל חיובית, בעיקר עם עצמי".

-השיר נפתח באלמנט שמזכירים שירים של דודך יהודה.
"אתה מתכוון לסלסול של הבוזוקי. יש בי נגיעות יווניות שנספגו בי מן הילדות, כך שהמוזיקה הזאת גם באה ספונטנית. בכלל, האלבום השני הוא טריק בין פולק-רוק מערבי לבין מזרחיות אותנטית. אני בא בגישה של פולק אמריקאי אל הבוזוקי, שהוא בכלל כלי יווני וזה מלהיב אותי, זה עולם חדש, לשם אני חותר, לחבר בין קצוות השפעותיי ולהפגיש בניהם.

"האלבום נכתב על הקושי שלי לשחרר דברים שנגמרו"

יוני פוליקר, עטיפת סינגל (צילום: נועה איזנשטט)
"סיטואציות מוזרות של אהבה, תלות, חופש, התמכרות לרגש". יוני פוליקר, עטיפת הסינגל | צילום: נועה איזנשטט

-איך נוצר האלבום?
"האלבום נוצר בביתי מתוך חיי, בפינה הקדושה הזאת שקוראים לה אולפן. המיטה שבה אני ישן והאולפן הם באותו החדר, ככה שאני יכול לקום בכל רגע שהמוזיקה קוראת לי. עבדתי על האלבום במשך שנה בערך, מתוך עולמי הפרטי כתבתי והקלטתי אותו. משתתפים נוספים הם ניר זגדנסקי בתזמור כלי קשת, ענבל ברק בצ'לו, שי אורן בבס ורונן הילל שעשה מיקס ומאסטרינג. ישנם עוד שני שירים שזקוקים לטיפול אך האלבום גמור והתוצאה ברורה ואני מאושר וגאה. נוציא סינגלים וגם יגיע זמנו של האלבום לצאת. אשמח אם זה יקרה בעומקו של החורף הקרוב".

-על מה כתבת?

"האלבום מספר בעיקר על הקושי האישי שלי לשחרר דברים שנגמרו. אהבה שנגמרה שאני עדיין אוחז בה, הילדות שעברה אך עדיין חיה בגוף של אדם בן 30, העבר שלא מרפה. אני מגלה בו רצון גדול להיות ביחד, ועם זאת רצון גדול להישאר לבד. כתבתי על סיטואציות מוזרות של אהבה, על תלות, על חופש, על התמכרות לרגש. במעטפת מוזיקאלית מאוד אוורירית ואופטימית. זו תהיה חבילה קטנה של 10 שירים , שכל שיר הוא עולם מחיי. שיר אחד בשם 'אם זו משפחה' הלחנתי למילים של תומר מדמוני, סיפור על ילד שחי בבית חסר אהבה עם הורים מנוכרים . זה שיר ראשון שאי פעם הלחנתי לטקסט קיים".

לא מרגיש צורך לכתוב על מות אחיו קובי

יהודה פוליקר בקיסריה 1 (צילום: רועי ברקוביץ')
"הוא מפרגן לי והוא פורח, אני מאושר בשבילו". יהודה פוליקר | צילום: רועי ברקוביץ'

אחיו של יוני, קובי פוליקר ז"ל, נהרג ב-1991 בעת שירותו הצבאי. הדוד יהודה הקדיש לזכרו את האלבום האינסטרונטלי "לעיניך הכחולות". אבל יוני עצמו לא מרגיש צורך לכתוב על הנושא. "זה לא משהו שאני מרגיש צורך גדול לכתוב עליו", הוא אומר. "אחי נהרג כשהייתי בן 10, עברו 20 שנה מאז. אני כבר אדם אחר היום, וכל כך הרבה מים עברו בנהר".

-האם יהודה היה מעורב באיזשהו אופן בתהליך היצירה?
"יהודה שמע את האלבום החדש שעשיתי. השמעתי לו, הוא רק מפרגן. להופיע איתו זה כיף גדול. הוא נותן לי במה הרבה פעמים לשיר שיר שלי לקהל המדהים והחם שלו, ואני מודה לו מקרב לב".

על לירז צ'רכי - "התחברתי לשורשיות הפרסית שלה"

לירז צ'רכי באירוע של טריומף (צילום: עודד קרני)
"היא חיפשה מפיק ובסוף יצא שגגם כתבתי לה את רוב האלבום". לירז צ'רכי | צילום: עודד קרני

-היית לידו בשנה האחרונה שהייתה משמעותית מאוד עבורו מכל הבחינות – איך זה נראה מהצד שלך?
"מהצד שלי זה נראה שהוא פורח, ואני מאושר בשבילו, ושמח שסופסוף הוציא אלבום חדש, ושיש מופע חדש שאנחנו חורשים בארץ".

במקביל ליצירה הפרטית עובד יוני פוליקר על אלבום חדש עבור הזמרת-שחקנית-דוגמנית לירז צ'רכי, אחייניתה של ריטה. "לירז היא נפלאה", הוא אומר. "נפגשנו והתחברנו מאוד, היא התקשרה אלי וסיפרה לי שהיא מחפשת מישהו שיפיק לה את אלבומה השני, ועל הדרך יצא גם שכתבתי את רובו. מאוד התחברתי לשורשיות הפרסית שלה, שהתערבבה מעט עם העולם המוזיקאלי שלי. אני לא רוצה לספר יותר מידי פרטים כי זה עוד טרי ובשלב עבודה, אבל הולך להיות מעניין מאוד".

"עברתי הרבה מערכות יחסים וזה התיש אותי"

-האם יש כרגע אהבה בחייך?
"אתה מתכוון לבת זוג ? כי יש המון אנשים שחיים בזוגיות אך אין לזה שום קשר לאהבה. יש על זה סטאטוס בפייסבוק שנקרא: איטס קומפליקייטד. ואני קצת מסובך בעניין. אני תלוי בחופש שלי. מאוד רוצה ביחד, אבל עם זאת מאוד צריך לבד. יש שיר על זה באלבום החדש, שיר שנקרא 'ביחד לבד'. עברתי הרבה מערכות יחסים בחיים ולהגיד את האמת זה קצת התיש אותי, אז אני נח בינתיים, אך אין לדעת מתי אפול שוב באהבה".

יוני פוליקר יופיע ב-27.10 בקפה יפו במופע מופע אקוסטי. ב-3.11 ברוטשילד 12 בתל אביב במופע חשמלי בהרכב מלא, וב-15.11 במופע התרמה לכלבים במצוקה בבארבי תל אביב.

>> קובי פרחי מאורפנד לנד: "להופיע עם פוליקר זה יותר ממטאליקה"