ג'יינס אדיקשן חול (צילום: Kevin Winter, GettyImages IL)
שניים שהתחברו בילדות בגורל משותף. פרי פארל ודייב נבארו | צילום: Kevin Winter, GettyImages IL

ג'יינ'ס אדיקשן נוסדה בלוס אנג'לס בשנת 1985 על ידי פרי פארל סולן הלהקה ואריק אברי הבסיסט, שצרפו אליהם את סטיבן פרקינס המתופף ודייב נאברו הגיטריסט. השם "ג'יינ'ס אדיקשן" נולד כמחווה לשותפה לדירה של פרי פארל, ג'יין, שהיתה מכורה לסמים וכך גם נולד השיר Jane's Says מלהיטיה הגדולים של הלהקה שהפך להמנון הסוגר את הופעותיה.

למרות שג'יינ'ס אדיקשן חוזרה מהרגע הראשון על ידי תאגיד הענק "האחים וורנר" בחרו חבריה להוציא את אלבומם הראשון בלייבל אינדי קטן בשם "Triple X". האלבום הוקלט בהופעה בינואר 1987 וכלל מלבד קלאסיקות מקוריות כמו  Trip away, Whores, Pigs in Zen וכמובן המנון הלהקה Jane's Says. גם שני קאברים מצויינים ל"וולווט אנדרגראונד" ול"רולינג סטונז".

ג'יינ'ס אדיקשן נחשבת עד היום לאחת הלהקות הראשונות שפרצו מסצנת האלטרנטיב-רוק למיינסטרים באמריקה והשפעתה על עולם המוזיקה של תחילת שנות ה-90' גדולה. "רייג אגינסט דה משין", למשל, היא אחת הדוגמאות ללהקות שהעריצו את "ג'יינ'ס" והושפעו מהם מאוד.

2. להקות LA

ג'יינ'ס אדיקשן צמחה בלוס אנג'לס של שנות ה-80' במקביל ללהקות כמו הרד הוט צ'ילי פפרז וגאנז אנד רוזס. לצד רקע דומה של צמיחה בתוך מועדוני חשפניות, גלישת גלים והרבה סמים, הקשר בין הלהקות בא לידי ביטוי בשיתופי פעולה בין החברים מלהקות שונות לאורך השנים.

הנה כמה דוגמאות: פלי, הבסיסט של ה"פפרז" השתתף באלבום השני של ג'יינ'ס "Nothing Shocking" ואף היה חבר רשמי בג'יינ'ס באיחוד של 97'. כשאיזי סטרדלין פרש מ"גאנז" ב-91' דייב נאברו היה המועמד המועדף על אקסל רוז להחליפו, אבל נאברו לא היה בעניין. לקח לאקסל כמה שנים טובות עד שנאברו הסכים לנגן איתו בשיר "Oh MY God" ב-99'. ג'ון פרושיאנטה מה"פפרז" ניגן באלבומי הסולו של פרי פארל, סטיבן פרקינס ניגן באלבום של ה"פפרז", דאף מק'קגיין מ"גאנז" ניגן במשך חצי שנה עם "ג'יינ'ס" וכו' וכו'
 
Jane's Says עם פלי על הבס

3. האם תמסרי שלום לאמי? - הטרגדיות האישיות שחיברו את פארל  ונבארו

אחד הגורמים לחיבור האישי החזק בין הסולן פרי פארל והגיטריסט-כוכב דייב נאברו הוא הסיפור הטראגי שליווה את ילדותם - גם פארל וגם נאברו איבדו את האמהות שלהן בגיל צעיר.

כשדייב נאברו היה בן 15 נרצחה אמו, שהיתה שחקנית ודוגמנית, על ידי החבר שלה לשעבר, שפרץ לדירתה וירה בה ובחברה שלה. בספרו האוטוביוגרפי "אל תנסו את זה בבית" מספר נאברו איך היה צריך להמשיך ולהתמודד עם העבר הכואב כשנאלץ להתעמת עם הרוצח בבית המשפט בסוף שנות ה-90'. על גופו של נאברו שמעוטר בשלל קעקועים יש קעקוע ענק עם שמה של אמו על הגב. לפני שלוש שנים הוא הוסיף קעקע על הצד השמאלי של בטנו - פורטרט ענק של האם. נבארו אף תיעד את תהליך יצירת הקעקוע.

פרי פארל איבד את אימו בגיל מוקדם יותר. אמו של פארל היתה אמנית שהתאבדה כשפרי היה בן 3.
בשירם "Then She Did" כותב פארל בצורה מרגשת על מותה של אמו כשהוא פונה לחברתו, קיולה, שנפטרה ממנת יתר של סמים ומבקש ממנה למסור דרישת שלום לאמו למעלה עם המשפט המצמרר "היא היתה לא מאושרת בדיוק כפי שאת":

"Will you say hello to my ma? , Will you pay a visit to her? , She was an artist, just as you were. I'd have introduced you to her.  / She would take me out on Sundays. We'd go laughing through the garbage. She repaired legs like a doctor. On the kitchen chairs we sat on.  / She was unhappy, just as you were.  Unhappy, just as you were."

4. שום דבר לא מזעזע

אין תמונה
עטיפת האלבום "Nothing Shocking"

ב-1988 הקליטו ג'יינ'ס אדיקשן את "Nothing Shocking", אלבומם השני ובעצם אלבום האולפן הראשון שלהם. כמו "Appetite For Distruction" המיתולוגי של "גאנז אנד רוזס" גם "שום דבר לא מזעזע" של "ג'יינ'ס אדיקשן" הצליח לתאר בצורה מדוייקת את אווירת הג'ונגל של לוס אנג'לס.

מהאלבום הזה אפשר להבחין בעיסוק המרתק של הלהקה במיניות, גם במוזיקה שמצליחה להיות חושנית ודינמית, גם בטקסטים שעוסקים במין ואלימות וגם בכל הצד החיצוני של עטיפה, קליפים והופעות. עטיפת האלבום, שכללה עבודת אמנות של פרי פארל כללה פסל של תאומות סיאמיות ערומות כשראשן עולה בלהבות, וגרמה לשערורייה.

 גם הסינגל שנועד לקדמו Mountain Song נפסל לשידור ב-MTV בגלל הקליפ הפרובקטיבי שלו שכלל ערום ונשיקה ארוטית בין פארל לנאברו. כתגובה הוציאו ג'יינ'ס את הוידאו בתוספות קטעי וידאו בייתים משעשעים נוספים למכירה כקלטת וידאו ביתית בשם Soul Kiss".

5. שלושה נאהבים

אין תמונה
המאסטר פיס שלהם. "Ritual De Lo Habitual"

באוגוסט 1990 יצא המאסטרפיס של ג'יינ'ס אדיקשן, האלבום "Ritual De Lo Habitual", שחולק לשני חלקים - הצד הראשון כלל חמישה שירי Pאנק-מטאל מהירים ומכוסחים בהם הלהיטים הגדולים של הלהקה - Stop , Ain't No Right, ו-Been Caught Stealing. הצד השני כולל 4 יצירות של רוק מתקדם אבל  מאוד מטאלי עם שימוש בכלים אתניים ואקוסטיים ומוקדש ברובו לחברה של פארל בשם קיולה בלו' שמתה מממנת יתר של סמים.

היצירה הגדולה של האלבום Three days נמשכת יותר מעשר דקות ומיוחסת לסופשבוע של סקס וסמים שבו בילו ביחד פארל , אשתו הראשונה קייסי ניקולי וקיולה בלו. ב- Three Days גם נמצאים כל הדברים הגדולים שעושים את ג'יינ'ס אדיקשן לרוקרים הנפלאים שהם - מליין הבס המהפנט של אריק אברי, התיפוף הדינמי של סטיבן פרקינס שיכול להיות רך ואוורירי ומיד אחר כך שבטי וכוחני, הגיטרות הקטלניות של נאברו שדופק שם סולואים מדהימים וכמובן השירה האדירה של פרי פארל.

Three Days בהופעה במילאנו 1990

גם את האלבום הזה ליוותה עבודת אמנות מרשימה של פרי פארל שמיוחסת לשיר Three Days וכוללת פסלים שלו ושל שתי נשים ערומות (מן הסתם קייסי וקיולה) עם כל מיני סמלי פולחן מזרחיים שונים. 

6. הלולה פאלוזה

כחלק מסיבוב ההופעות שליווה את הוצאת האלבום "Ritual De Lo Habitual", יצר פרי פארל פסטיבל מוזיקה נודד בשם "לולה פאלוזה", שכלל ליין אפ מרשים של אמנים כמו "ניין אינץ' ניילז" ו"באדי קאונט", פסטיבל שהפך בעצם, בעקבות המריבות הרבות בתוך ההרכב של ג'יינ'ס אדיקשן להקה, למסע הפרידה של הלהקה, דווקא בשיא הצלחתה. עם השנים הפך ה"לולה פאלוזה" לאחד מפסטיבלי הרוק החשובים בעולם ובדיוק השבוע מלאו לו 20 שנה עם הופעות של להקות ענק כמו ה"פו פייטרס" ו"קולדפליי" כשפרי פארל עדיין מנהל אותו בהצלחה.

אייס טי ביחד עם ג'יינ'ס אדיקשן בלולה פאלוזה

7. פורנו פור פיירוס

לאחר הפרוק התפצלה ג'יינ'ס אדיקשן לשתי מחנות - דייב נאברו ואריק אברי הקימו הרכב בשם "Deconstruction" ופרי פארל וסטיבן פרקינס המשיכו להרכב בשם "Porno For Pyros" שהוציא שני אלבומים נהדרים. בהתחלה היה נראה ש"פורנו" הוא הרכב חיוור שנעדר את הגיטרות הבשרניות והעוצמתיות של נאברו, עם צליל חדש בעל אווירה ספרדית לטינית אקוסטית, אבל לאחר זמן מה כולם הבינו שמדובר בשתי עבודות מבריקות של פארל עם המון שירים מצויינים כמו "Tahitian Moon", "Cursed Female"ולהיט ענק בשם "Pets".

באלבום השני של "פורנו" התארחו כבר דייב נאברו וגם פלי שהיו חברים במקביל ב"רד הוט צ'ילי פפרז" מה שרימז על בואו הקרב של האיחוד הראשון של ג'יינ'ס.  

8. הג'יינ'ס הוט צ'יל'י פפרס

בספטמבר 1993 הצטרף דייב נאברו ל"רד הוט צ'ילי פפרז" במקומו של הגיטריסט ג'ון פרושאינטה. נאברו הביא לפפרז את סאונד הגיטרה שלו ואת האפלוליות והסקסואליות שלו וכתב איתם אלבום שחלק מגרעין המעריצים של הפפרז מתעלם ממנו (וגם הפפרז לצערנו) וחלק חושב שהוא אולי האלבום הטוב ביותר שלהם.

האלבום "One Hot Minute", שיצא ב-95' כלל שירים משובחים כמו הלהיט Aeroplane, Warped,  coffee Shop, וכמובן את השיר הכי טוב בו My Friends , שיר שהפך את הצ'ילי פפרז, בגלל הדומיננטיות של נאברו בגיטרה, למעין הכלאה מוזרה עם ג'יינ'ס אדיקשן. הבילבול המשיך בשנת 1997 כשג'יינ'ס אדיקשן התאחדו לראשונה וצרפו אליהם את פלי כבסיסט לאחר שאריק אברי סרב להשתתף באיחוד.

Ocean Size – פלי ונאברו ב"ג'יינ'ס אדיקשן"

9. פרץ פרי ברנשטיין והיהדות

כבר באיחוד של 97' היה נראה שפרי פארל חזק בטריפ יהודי. בהופעה הראשונה בניו יורק מול הקהל הכי "קול" של "התפוח הגדול" הוא ענד שרשרת עם תליון מגן דוד ובשלב מסויים פנה לקהל ואמר "אם אני מפחד אני שר את שיר האהבה הזה" והפתיע כששר בעברית את "הבה נגילה" כשהוא מחובר לשירם Chip Away.



בראיון עם חברי הלהקה לתוכנית "120 דקות" של MTV ששודרה ב-97' הבטיח פארל להופיע עם "ג'יינ'ס" בישראל "בסביבות יום כיפור", מה שכידוע לא התממש. שנתיים אחרי הוא הגיע לביקור פרטי בישראל וכשהתארח בתוכנית של יואב קוטנר בגלי צה"ל הוא קרא לעצמו "פרץ בן חנה" וחתם "פרץ" בעברית על הדיסקים שלו.

לאורך השנים, לצד עם התעניינות הולכת וגוברת במוזיקה אלקטרונית, נהג פארל לתקלט בארה"ב תחת השם "די.ג'יי פרץ" והאגדה מספרת שהוא אף תיקלט לפני הופעה של אהוד בנאי לקהילה היהודית בסן פרנסיסקו.
גם פסטיבל ה"לולה פאלוזה" קיבל תפנית יהודית בשנת 2006 כשפרי יצר את פסטיבל ה"פוריםפאלוזה" בחג הפורים בהשתתפות אמנים כמו מתיסיהו.

פרי פארל שר "עושה שלום במרומיו" בטלתרום של חב"ד

10. שוב ביחד - Strays 2003

בשנת 2001 שוב חברו ג'יינ'ס אדיקשן להופיע ביחד, כשהפעם לעמדת הבסיסט לוהק מרטין לה נובל, הבסיסט של פורנו פור פיירוס, שהצליח לאייש את התפקיד כשנה וחצי. בקיץ 2002 צורף במקומו כריס צ'ייני. יחד עם צ'ייני נכנסו חברי הלהקה לאולפן במטרה להקליט את אלבום האולפן הראשון שלהם מאז "ריטואל זה לו הביטואל".

האלבום "Strays" בהפקתו של בוב אזרין (מפיק "החומה" של הפינק פלויד) הציג אותם בפאזה חדשה - יותר רוקית ופחות נסיונית  עם שירים חזקים כמו True Nature, השיר Superhero שהפך ללהיט אחרי שמפיקי הסדרה "הפמלייה" בחרו בו כשיר הנושא, וכמובן הלהיט והשיר של האלבום Just Because.

גם הסיבוב הזה של ג'יינ'ס אדיקשן נגמר בסוג של מריבה כשהפעם דייב וסטיבן מקימים ביחד עם כריס צ'ייני להקה חדשה בשם "The Panic Channel" ופרי נשאר מחוץ למסיבה.

11. עולם הפורנו והריאלטי של דייב נאברו

דייב נבארו (צילום: Mark Mainz, GettyImages IL)
סקסי. דייב נבארו בתצוגת אופנה | צילום: Mark Mainz, GettyImages IL

פרי פארל ודייב נאברו תמיד היו פתוחים ואמיצים בכל מה שקשור לגבי חשיפת חייהם הפרטיים לעולם התקשורת, מה שאולי מסביר איך הפכו שניהם, עם הזמן, לגיבורי סדרות ריאלטי הוליוודיות וטראשיות משהו.

דייב נאברו, שנראה כלפי חוץ ככוכב רוק מצליח, יפה תואר וכובש נשים, שר באלבום הסולו האפל, האישי והמצוין שלו "Trust No One" את השורה "I want the life you think I have" ובשנת 2004 פרסם את ספרו האוטוביוגרפי "אל תנסו את זה בבית" על חוויות הסמים הרבות שלו, כשאת ההכנסות מהספר תרם למוסד לגמילה.

נבארו אכן חביב הנשים ואת נישואיו וגרושיו (איך לא) המתוקשרים לדוגמנית-שחקנית הסקסית כרמן אלקטרה ("משמר המפרץ") הוא תיעד בתוכנית ריאלטי ב-MTV. נבארו גם התראיין בפתיחות לקונן אוברייאן וסיפר על ליל הכלולות שלו ושל כרמן, בצרוף ויאגרה וחשפניות.

דייב נבארו, כרמן אלקטרה (צילום: Frazer Harrison, GettyImages IL)
מתוקשרים. דייב נבארו וכרמן אלקטרה | צילום: Frazer Harrison, GettyImages IL

בהמשך הפך דייב נבארו לדמות מרכזית בסצנת הפורנו של הוליווד כשהנחה את טקסי סרטי הפורנו ואף ביים סרט בז'אנר. במקביל נאברו מריץ כבר שנים תוכנית ארוח משלו בשם "Spread tv", בה הוא מארח מוזיקאים ואמנים שונים ותוכנית רדיו בשם "Dark Matter".

גם פרי פארל נכנס חזק לעולם הריאלטי יחד עם אשתו אתי לו פארל, שמככבת בסדרה "נשות הרוק" ומלווה בריקוד את ההופעות של ג'יינ'ס מ-97', שם הכירו.

כרמן אלקטרה ודייב נבארו מג'מג'מים בבית

12. הכח שאי אפשר לעמוד בפניו

ב-2008 חזרו ג'יינ'ס אדיקשן לפרק הנוכחי בקריירה שלהם בעקבות פניה של מגזין ה-NME שביקש להעניק להם פרס מפעל חיים על תרומתם לעולם המוזיקה. לצורך הופעה קצרה בטקס המכובד הסכים הבסיסט אריק אברי להתאחד עם פרי, דייב וסטיבן לראשונה מאז 91' ומהר מאוד העניין התפתח לאחד מסיבובי ההופעות הגדולים של השנים האחרונות ביחד עם חבריהם מ"ניין אינץ' ניילז" שזכה לכינוי ה"נינג'ה טור" בגלל ראשי התיבות של הלהקות - NINJA. הטור היה גם סימלי בכך ש-NIN השתתפו ב"לולה פאלוזה" הראשון שהיה טור הפרידה של "ג'יינ'ס" ואילו עכשיו "ג'יינ'ס" הצטרפו לטור הפרידה של NIN.

ג'יינס אדיקשן חול (צילום: Kevin Winter, GettyImages IL)
ג'יינס אדיקשן בהרכב המקורי באיחוד של 2008 | צילום: Kevin Winter, GettyImages IL

במקביל להופעות הענק עם NIN הקפידו ג'יינ'ס להופיע במועדונים קטנים בשביל לשמור על הטריות והשורשים שלהם. זכורה במיוחד הופעה ספונטנית שקיימו חברי הלהקה בלונדון במועדון ה"סנטרו" (שגודלו כשליש מגודל ה"בארבי" בתל אביב) בקיץ 2009, יום לאחר שהופיעו מול 20 אלף איש באולם ה-O2 בלונדון. ההופעה פורסמה באותו הבוקר בטוויטר של דייב נאברו וברי המזל שהצליחו להכנס לשם זכו לקבל את ג'יינ'ס קרובים מתמיד עם חימום לוהט במיוחד של חשפניות יורקות אש.

פרי פארל, ג'יינס אדיקשן, לונדון (צילום: דרור נחום)
פרי פארל בהופעה במועדון בלונדון, קיץ 2009 | צילום: דרור נחום
דייב נבארו (צילום: דרור נחום)
דייב נבארו בהופעה בלונדון, קיץ 2009 | צילום: דרור נחום

אחרי שנתיים אריק אברי פרש שוב מהלהקה ואחרי נסיון של כחצי שנה עם דאף מק'קגיין בעמדת הבס, חזר לעמדת הבס בהופעות כריס צ'ייני כשבמקביל עבדו חברי הלהקה עם דייב סטיאק מ"טי וי און דה רדיו" כבסיסט אולפן על אלבומם החדש, שייצא בספטמבר ויקרא  The Great Escape Artist ומתוכו יצאו הקיץ הסינגלים End To The Lies  ו- Irresistible Force.

"יותר משפיעים מנירוונה"

ונסכם במילותיו של טום מורלו, גיטריסט-העל של "רייג' אגינסט דה משין" ו"אודיוסלייב" שהיה מתגנב לחזרות של ג'יינ'ס אדיקשן כגיטריסט מתחיל בשנות ה-80' ולאחרונה הציג אותם באחד מטקסי חלוקות הפרסים: "לעיתים קרובות נותנים לנירוונה את הקרדיט של הלהקה האלטרנטיבית הראשונה שפרצה, הלהקה הראשונה ששינתה את המוזיקה והעיפה החוצה את ה'הייר-מטאל' של שנות ה-80'. זה ממש לא נכון. זאת היתה ג'יינ'ס אדיקשן. מעוררת השראה, אינטיליגנטית, זועמת ורוקית, ארטיסטית ועמוקה כמו זיון. כמעריץ מספר אחד שלהם אני שמח לספר שחברי מג'יינ'ס אדיקשן גדולים היום בדיוק כמו היום שהתגנבתי לחדר החזרות שלהם לפני שנים רבות".

ג'יינ'ס אדיקשן יופיעו בישראל ב-1/9 ואי אפשר לעמוד בפני הכח המהפנט שלהם.