ג'ף בק (צילום: Bill Reitzel)
כמעט היה בפינק פלויד. ג'ף בק | צילום: Bill Reitzel

ג'ף בק, אחד מגיבורי הגיטרה הגדולים בהיסטוריה של הרוק, יופיע לראשונה בישראל ב-5 באוקטובר באמפי קיסריה, וערב קודם לכן ב-4.10 במועדון הרידינג 3 בנמל תל אביב.

לרגל הופעותיו בישראל העניק בק ראיון לאלי לפיד מ"קול ישראל", בו סיפר לו כיצד כמעט הצטרף לפינק פלויד וכיצד עבד עם ג'ורג' מרטין, המפיק האגדי של הביטלס.

ג'ף בק נולד ב1944 לאם שניגנה פסנתר ולאבא חובב ג'אז. בתחילת שנות החמישים הוקסם בק מנגינתם של ג'אנגו ריינהארט ולס פול שהיו מחלוצי הנגינה על גיטרה חשמלית. לאחר שהחליף מספר פעמים את ידידו ג'ימי פייג' כנגן אולפן בימים שפייג' היה עסוק, הוא קיבל הצעה להחליף את אריק קלפטון בלהקת "ציפורי החצר".

הגיטריסט שהמציא את הדיסטורשן

בק מספר שנגינת הדיסטורשן, שהמצאתה מיוחסת לו, נוצרה בעקבות זה שהמגבר לגיטרה שלו היה קטן ולכן היה צריך להגביר אותו בהופעות כדי שכל הקהל במועדון יוכל לשמוע.

לפיד הפתיע את בק כשהשמיע לו ביצוע נדיר של הקטע "Heart Full Of Soul" בנגינת סיטאר, כלי הודי שהיה פופולארי באותה תקופה ברוק הבריטי, בעקבות הביטלס, שהשתמשו במוטיבים של רבי שנקר נגן הסיטאר מהודו.

כשהתפרקה להקת "ציפורי החצר" היה בק בשיא של פופולאריות כגיטריסט, עד כדי כך שהפינק פלויד היו מעוניינים שהוא יצטרף אליהם אחרי עזיבתו של סיד בארט, אך חששו לפנות אליו. זה נודע לו רק לפני כשנה, באיחור של ארבעים שנה, במסיבת קיץ שנערכה בביתו של דיוויד גילמור, זה שבסופו של דבר החליף את בארט.

ב-1968 הקים ג'ף בק את להקתו עם רוד סטיוארט כסולן (עוד לפני הצלחתו הגדולה) ורון ווד, גיטריסט הרולינג סטונז לעתיד, בבס. בשנות השבעים הקליט את האלבום "Blow By Blow", אותו הפיק ג'ורג' מרטין, המפיק המוזיקלי המיתולוגי של הביטלס.

עוד מספר ג'ף בתוכנית על נגינת "she's a woman" של הביטלס באפקט קול וגיטרה שהיה חדש אז. הוא גם ניגן בקונצרטי צדקה עם אריק קלפטון וג'ימי פייג', וכן באלבומים של רוג'ר ווטרס ופול רוג'רס.

ואחרי שזכה ב"גראמי" לפני שנתיים עם אלבום ההופעה החיה " Live At Ronnie Scott", השנה, הוא מספר, הוציא ג'ף בק אלבום בשם "Emotion & Commotion", המצליח ביותר שלו עד היום במצעדים הבריטיים, בו התארחו זמרות צעירות וכישרוניות ביניהם ג'וס סטון זוכת ה"גראמי" אף היא.

ג'ף בק ב"כל ההתחלות" של אלי לפיד, שבת 2.10.10 ברשת ב' של "קול ישראל".

>> רשימת השירים של סקורפיונס לקראת המופע בנוקיה