אחינועם ניני מירה עוואד על הבר (צילום: עודד קרני)
"התקשורת בארץ מחכה שנגיע למקום האחרון, ואז כשנחזור כולם יתנפלו עלינו". ניני ועוואד | צילום: עודד קרני

אחינועם ניני ומירה עוואד מתכוננות לנצל את נסיעתן הקרובה לייצוג ישראל בתחרות אירוויזיון 2009 במוסקבה, ביום ראשון הקרוב, לקידום מקסימאלי של הקריירות המוזיקליות שלהן, ביחד ולחוד, בשוק האירופאי בפרט, והעולמי בכלל. בין ה-12 ל 16 במאי, השבוע בו יתקיימו שלבי חצי הגמר והגמר של האירוויזיון, יראה אור באירופה אלבום משותף של השתיים בשם "There must be another way", כשמו האנגלי של השיר "עיניך", אותו יבצעו בתחרות הזמר האירופאית מול מאות מיליוני צופים בכל רחבי העולם.

האלבום יכלול, מלבד את השיר שייצג את ישראל באירוויזיון, את שלושת הדואטים הנוספים שהקליטו ניני ועוואד לפני כמה חודשים למופע המיני-קדם הישראלי ושני דואטים נוספים: השיר "A word", המופיע גם באלבום הסולו של עוואד "בהלוואן" ("לוליינית"), שייצא בחודש הקרוב, וגרסת הכיסוי לשיר "We can work It out" של הביטלס, שהוקלט במקור לאלבומה הבינלאומי של ניני "Now" (תחת השם "נועה"). בנוסף יכלול האלבום שלושה שירים של עוואד מהאלבום "בהלוואן", ושלושה שירים של ניני, שטרם נחשפו באלבום רשמי שלה. חברת "יוניברסל" תפיץ את האלבום המשותף בחו"ל, ובארץ הוא צפוי לצאת בספטמבר 2009 לקראת החגים.

במקביל ייצא כאמור בחודש הקרוב, בארץ ובעולם, אלבום הסולו של מירה עוואד, מתוכו משוגר השבוע לרדיו בסינגל השיר "ענן". ביוני, זמן קצר אחרי שובה ארצה מהאירוויזיון, תצא עווד לסיבוב הופעות עצמאי באירופה.

"השקענו עשרות אלפי דולרים בהכנות לנסיעה הזו"

"כמו בכל פרויקט כזה, המטרה היא לשלב אידיאולוגיה והנאה בעסקים טובים", מגדיר עופר פסנזון, מנהלן האישי של ניני ועוואד. "האירוויזיון הוא גם מקום מפגש של בכירי תעשיית המוזיקה בעולם, ועבדנו מסביב לשעון בשבועות האחרונים כדי להגיע מוכנים להופעה, גם שיווקית, במטרה לנצל את החשיפה עד תום. אני לא נכנס כרגע לסכומים מדויקים, אבל השקענו עשרות אלפי דולרים בהכנות לנסיעה הזו".

-מה יחשב בעיניכם מיקום לגיטימי בתחרות?
"בשלב ראשון אנחנו רוצים לעלות כמובן משלב חצי הגמר לגמר. אם נצליח להתברג בעשירייה המובילה, אראה בזה הישג אדיר. אם לא נצליח להגיע לגמר אתבאס מאוד".

ניני ועוואד מאשרות. במסיבת פרידה שקיימו אמש (יום ה') בתל אביב לקראת הנסיעה, בחסות ארגון "One voice", הפועל לקידום סיום הסכסוך הישראלי פלשתינאי, טענו השתיים כי למרות הזמן המועט יחסית שהצליחו לפנות לחזרות הן מגיעות למוסקבה דרוכות ומוכנות לאתגר. "אני מוצאת את עצמי מתרגשת מאוד", מודה ניני, "בכל הקריירה שלי לא הקדשתי כמויות כאלה של אנרגיה וזמן להתכונן לשלוש דקות על הבמה, וכבר הופעתי בכמה אירועים גדולים בחיי. עוד לא היה לנו זמן להתחיל לארוז, אבל נראה לי שאני ומירה נעמיס את כל ארונות הבגדים שלנו למזוודות כי יהיו המון קבלות פנים ומסיבות קוקטייל והרי אסור להגיע עם אותו בגד פעמיים".

"התקשורת מעדיפה לחפור בשאלת הייצוג של זמרת ערבייה"

אחינועם ניני, גיל דור, מירה עוואד 1 (צילום: עודד קרני)
"אנחנו לא מחוברות לקו המוזיקלי של האירוויזיון" | צילום: עודד קרני

עוואד: "כאשר מביטים מהצד באירוע כמו האירוויזיון, שעל פניו אני ואחינועם לא ממש מחוברות לקו המוזיקלי האופייני של רוב האמנים המשתתפים בו, קל לכאורה להקל ראש במיזם הזה. אבל כשאתה בפנים אז אין מה לעשות. נסחפים באווירה, רוצים להצליח שם, להגיע למקום מכובד".

-שמעתן שירים של מדינות מתחרות? יש לכן פייבוריט?
ניני:
"לזמרת הרוסייה (אנסטסיה פרידקו בשיר "Mamo", ט.פ) יש שיר מעולה. כששמעתי אותה בפעם הראשונה אמרתי לעצמי: 'היא זוכה'".
עוואד: "גם השיר של נורווגיה חזק מאד לדעתי".

-התחושה היא שהנסיעה שלכן לאירוויזיון לא עוררה יותר מדי תשומת לב תקשורתית בארץ.
ניני: "התקשורת בארץ מחכה כנראה שנגיע למקום האחרון, ואז כשנחזור כולם יתנפלו עלינו".
עופר פסנזון: "האמת היא שבקטע הזה מדובר בהחלטה שלי, שאחינועם ומירה שלמות איתה לחלוטין. העדפנו לעבוד בשקט, בפרופיל נמוך, אחרי שהבנתי שהתקשורת הישראלית מעדיפה לחפור שוב ושוב בשאלה האם ראוי לתת לערביה לייצג את ישראל באירוויזיון ולשיר בערבית, במקום לפרגן לשיר ולנציגות הנבחרות לתחרות. אנחנו מאמינים שעל הבמה במוסקבה, בזמן אמת, הן השיר והן היכולות של אחינועם ומירה ידברו בעד עצמן".

"לא קבלנו סיוע ממשלתי בשקל אחד במהלך ההפקה"

את "עינייך" יבצעו השתיים כשהן מלוות בגיטריסט גילי דור ובשני נגני כלי הקשה. רשימת היוצאים למוסקבה תהיה השנה מצומצמת יחסית, כאשר ראש מחלקת הבידור של הערוץ הראשון, יואב גינאי, לא יכהן כמקובל גם כראש המשלחת. את מקומו ימלא יצחק זוננשיין, קודמו בתפקיד וכיום במאי ומפיק עצמאי, שגויס להעמדת השיר בתחרות. מלבד ביקור רשמי אחד בשגרירות ישראל במוסקבה עדיין לא ידוע על פעילויות משותפות המתוכננת לשתי הזמרות מול הקהילה היהודית בבירה הרוסית, וגם זאת בניגוד לשנים עברו בהן תואמו ביקורים כאלה זמן רב מראש.

פסנזון: "בכל נושא האירועים החברתיים במוסקבה מטפלת רשות השידור, אך ברמה העקרונית, והיות ולא קבלנו סיוע ממשלתי בשקל אחד במהלך ההפקה, המטרה העיקרית שלנו היא להקדיש את כל הזמן הפנוי במוסקבה לקידום השיר הישראלי וכמובן לתת על הבמה את ההופעה הטובה ביותר".

שלב חצי הגמר הראשון של תחרות אירוויזיון 2009, בו יופיעו ניני ועווד, יתקיים ב 12.5 ב-21:00. חצי הגמר השני יתקיים יומיים לאחר מכן, והגמר יתקיים ב 16.5 החל מ-21:00. כל המופעים יועברו בשידור חי בערוץ 1.