דור דניאל חולצה לבנה (צילום: אלון שפרנסקי)
מת על החדש של קובי אפללו. דור דניאל | צילום: אלון שפרנסקי

זה קרה לפני כחמישה חודשים. דור דניאל היה בשלבים האחרונים של הקלטת אלבום הבכורה שלו כשהחל לסבול מכאבי גרון חזקים. בסופו של דבר עבר בדיקות רפואיות שהניבו בשורה לא מרנינה: ניתוח הכרחי.

"עדיין לא נוח לי לדבר על זה", הוא אומר, "שלא יצא כאילו אני מקדם את המוזיקה שלי על גב אירוע בריאותי שעברתי. עכשיו הכול בסדר, הניתוח הצליח, אני מדבר ושר. מה שכן, קבלתי פרופורציות חדשות בחיים לגבי מה עיקר ומה תפל. שנים חלמתי על האלבום הזה, ופתאום רגע לפני שהכול היה מוכן עמדתי בפני החלטה העשויה להסב נזק בלתי הפיך לקול שלי. אחרי הניתוח הספקתי לכתוב שיר חדש שנכלל באלבום ויש בו התייחסות למה שעברתי, אבל את שאר התובנות כבר אשמור לאלבום הבא".

בשבועות האחרונים קשה לזפזפ מעל גלי האתר בלי להיתקל ב"מקום לצידך", סינגל הביכורים הנמצא במקום הראשון במצעד ההשמעות. הסינגל הוא מתוך אלבום הבכורה של דניאל, המיועד לצאת בסוף החורף. כמו קרן פלס לפניו, גם דניאל התפרסם כספק להיטים משגשג לאחרים ("אהבה קטנה" של שירי מימון, "משהו ממני" של הראל סקעת ו"את יפה" של עידן יניב הם כמה דוגמאות בולטות) לפני שהוחתם על חוזה הקלטות עצמאי והחל לפלס דרכו אל קדמת הבמה. זאת למרות שהוא בוגר להקה צבאית, וכבר בגיל 18 הוציא סינגל לרדיו בשם "אם הייתי אלוהים".

"שלא תהיה טעות", הוא מבהיר, "אני מתכונן להמשיך לכתוב לאחרים. אין לי לבטים אילו שירים אשמור לעצמי ואילו אתן. יש לי תחושות חזקות. אני יודע מיד מה מתאים לי ומה לא".

- "מקום לצידך" הפך להיט בתקופה הכי פחות מתאימה להוצאת שירים חדשים של מבצעים חדשים לרדיו: מבצע "עופרת יצוקה". הופתעת?
"הופתעתי מעצמת התגובות לשיר, דווקא ממאזינים באזור הדרום שישבו במקלטים והקשיבו לרדיו. קבלתי אינספור מיילים, מסרים בפורומים, הודעות דרך מכרים משותפים. אנשים שספרו לי שהשיר הזה מחזק את רוחם בתוך החוויה הקשה שהם עוברים. זה ריגש אותי בצורה לא רגילה. 'מקום לצידך' הוא שיר אהבה שאין לו שום קשר למלחמה, אבל איכשהו נגע במקומות הנכונים ואני מאושר וגאה. בכלל, יצאו כמה שירים חדשים מדהימים דווקא במלחמה. החדש של קובי אפללו למשל. אני מת עליו".

- יש הטוענים שכזמר-יוצר אתה הולך על הכי בטוח, הכי פופ, הכי מלודי, הכי מיינסטרים.
"מעולם לא התיימרתי למשהו אחר. ההשפעות הבולטות עלי הן מתי כספי, האחראי לכמה מהמלודיות הכי מורכבות שנוצרו בארץ, וה'ביטלס' שהוכיחו כמה פשוט יכול להיות גם גאוני. אף פעם לא הרגשתי צורך, כמלחין, לסבך בכוח מלודיה נקייה רק כדי שיגידו: 'וואו, הוא איכותי'. שיר שלי מקבל בדיוק מה שהוא צריך. לא יותר ולא פחות. חוץ מזה, המילים 'פופ' ו'מלודי' הן מחמאות גדולות בעיני".

_OBJ

דור דניאל, בן 26 כיום, הוא הראשון להודות לשירי מימון על כרטיס הכניסה לבריכה של הגדולים. כאשר רוני בראון, מנכ"ל חברת התקליטים הליקון המייצגת את מימון, שמע לראשונה את הסקיצה ללהיט לעתיד "אהבה קטנה" הוא דרש שיביאו למשרדו את הכותב. כאשר גילה שדניאל גם שר הדרך לחוזה הייתה רק עניין של זמן. רפי קריספין, ראש מחלקת אמנים ורפרטואר של הליקון, הפך מלווה צמוד של הפרויקט הן כמנהל אמנותי ואישי והן כמעבד מוזיקלי.

"הרגשתי עטוף באהבה ובפרגון", אומר דניאל, "ההיפך מכל מה שנוהגים לספר על העבודה עם חברות התקליטים הגדולות. רפי קריספין, אחרי שראה כמה אני סובל מכאבי גרון, היה מאלה שלחצו עלי להמר על כל הקופה ולעבור את הניתוח למרות שהיינו בסיום ההקלטות, והמשמעות הייתה עצירה של התהליך והמתנה לתוצאות".

- השירים באלבום הצטברו במגירות שלך במשך תקופה ממושכת?
"לא. אמנם יש לי שירים במגרות, אבל רציתי שהאלבום יישקף עד כמה שניתן את מי שאני כיום ולכן רוב החומרים נכתבו במהלך השנתיים האחרונות".

- מה צריך לקרות כדי שתסכים לכתוב למישהו?
"אני צריך להתרגש. אם זמר מרגש אותי, לא מעניין אותי אם הוא מפורסם או אלמוני"

- אבל את הראל סקעת הכרת.
"הראל היה, ותמיד יישאר, חבר. גדלנו יחד. שרתנו יחד בצבא בלהקות. הרבה לפני המפץ הגדול בכוכב נולד ידעתי שהוא כישרון ענק. הוא תמיד יוכל לקבל ממני שירים".

- גם לאלבום החדש שלו?
" ברור".

- עם ההסתבכות המשפטית שלו עם חברת התקליטים זה עשוי לקחת זמן.
"כשאני והראל מדברים, אנחנו לא מערבים ביזנס וחברות. אני לא יודע איך מתקדמים העניינים המשפטיים שלו מול חברת הד ארצי, אם זו השאלה. אבל הוא יודע שאני אוהב אותו ותומך בו, וכאשר יוכל לחזור לאולפן אחכה לו שם אם רק ירצה".