"לא היה לי ספק שיבוא יום בו אחזור לעשות מוזיקה. כאשר משהו בדמך אתה לא יכול בלי זה. אתה חי, מתפקד, עובד, מביא פרנסה הביתה, אבל בלב תמיד מרגישים את החוסר", אומר הזמר אורי פיינמן, החוזר לפעילות 12 שנים אחרי שהוציא את אלבום האולפן האחרון שלו "לך בנשיקה". סינגל חדש בשם "לא לקחתי שום דבר", אותו כתב והלחין חברו הוותיק פבלו רוזנברג, מתנגן מהיום ברדיו. באלבום השלם משתפים פעולה בכתיבת השירים גם שלומי שבת, יוסי אזולאי, ירון כהן, איתן גלס, רן אביב (שהוא גם המפיק המוזיקלי באלבום), יוסי גיספן וחמוטל בן זאב. כמו כן חוברים אליו בדואטים באלבום החדש מורן אהרוני יוצאת "כוכב נולד" וליאור אלמליח. מקבץ מרשים עבור מי שבילה את רוב העשור החולף הרחק מהלב הפועם של התעשייה.

"עד לפני חמש שנים עוד הופעתי פה ושם, בכוח האינרציה כמו שאומרים, ועל האלבום הנוכחי אני עובד קרוב לשלוש שנים, כך שפרק הזמן בו הייתי בנתק מוחלט לא היה ארוך, וגם שמרתי על קשר עם אנשים שהיו עבורי גם חברים ולא רק קולגות", מפרש פיינמן. "אבל לא אנסה להסתיר את המובן מאליו: הייתי רחוק מיצירה חדשה הרבה שנים. הרצון לא נעלם אבל לא הייתה היכולת. השקעתי בעסק למכירת מחשבים שקרס, אבדתי הרבה כסף ושקעתי בחובות. הייתי חייב להניח בצד את החלומות ולשקם עצמי כלכלית כדי שאוכל לפרנס את משפחתי. ממילא לא היו בי אנרגיות לשיר במצב בו הייתי אז. כיום יש לי עסק לעיצוב אתרי אינטרנט המעניק לי פרנסה קבועה, ומאפשר לי במקביל להתפנות שוב למוזיקה בראש שקט".

"משה דץ אמר לי כל הזמן שאני חייב לחזור לשיר"

-מתי ידעת שזהו, אתה חוזר?
"אני עדיין מתקשה להאמין בזה, אבל אנשים ברחוב לא הפסיקו אף פעם לשאול אותי מתי יהיה אלבום חדש. אני חייב לתת קרדיט לשני אנשים. משה דץ, שאמר לי כל הזמן שאני חייב לחזור לשיר, ויוסי אזולאי ששידך לי את רן אביב שהפך למפיק המוזיקלי שלי. פבלו רוזנברג היה הראשון להביא לי שיר מדהים ולומר לי: 'אני בקושי כותב לאחרים, אבל את זה אתה חייב להקליט', ו'לא לקחתי שום דבר' אכן הפך לסינגל החדש הראשון. ברגע שנפרץ המחסום הזה כל השאר קרה מהר מאוד".

אין תמונה
"לא היה לי ספק שאחזור, כי בלב תמיד מרגישים את החוסר". אורי פיינמן

בסוף שנות ה 80' הפך אורי פיינמן לראשונה לשם לוהט בתעשייה. גברי מזור, אז מנהלה האישי הכול יכול של ירדנה ארזי ואחד האנשים החזקים בתעשייה, נטל אותו תחת חסותו והפך אותו בפחות משנתיים של שיווק אינטנסיבי מיבואן אלמוני לאבזרי רכב (המלעיזים כינו את פיינמן "המוסכניק המזמר" למרות שמעולם לא עבד במוסך) לזמר השנה. באמצע שנות ה 90' הגיעה הצלחתו לשיאה בטרילוגיית אלבומים בהם חידש שירי אהבה עבריים מוכרים, אבל במחצית השנייה של העשור החל כוכבו לדעוך. הניסיון למצוא מקור פרנסה מלבד מוזיקה הוביל אותו, כאמור, לכמה השקעות כושלות, משבר כלכלי ואישי ופרישה ממושכת מיצירה חדשה.

"ניקיתי את מניירות השירה מפעם"

-במה שונה אורי פיינמן מודל 2009?
"אני כבר לא ילד, בלשון המעטה. לכן הקפדתי לבצע רק חומרים ההולמים את גילי ומצבי האישי אחרת הייתי נשמע פאתטי. הקול שלי בוגר יותר, בשל, שומעים שעברתי חוויה או שתיים בחיים. רן אביב כמעבד מוזיקלי רענן ועדכן אותי ועבד איתי על מניירות שירה. ליתר דיוק, ניקוי מניירות שירה. הוא אמר לי לא פעם באולפן: 'אורי, אף אחד לא שר ככה יותר' והוא צדק. בגדול, לא עברתי מהפך ולא רציתי בזה. בעיקר שמחתי להזדמנות לעשות שוב מוזיקה".

-אתה מודע לעובדה ששוק המוזיקה השתנה לחלוטין בעשור האחרון, כולל ירידה דרסטית במכירות דיסקים?
"ברור, אבל אני לא חוזר ממקום של לעשות כסף. בשביל זה הקמתי עסק. אולי אשמע בנאלי, אבל זה משהו שהייתי חייב לעצמי עבור הלב והנשמה. כל מה שיקרה מעבר הוא צ'ופר מבחינתי".

"חמש שנים בלי להופיע זה חסך רגשי עצום"

-שם אחד בולט בהעדרו בקאמבק שלך: גברי מזור.
"גברי ואני שמרנו על קשר כל השנים, והוא היה משוכנע תמיד שאחזור להקליט. אולי אין לו תואר רשמי באלבום החדש שלי, אבל הוא חבר יקר ואיש שאני חייב לו המון ובכל צעד שאני עושה תמיד חשובה לי דעתו"

-מתי תחזור להופעות?
"מיד אחרי שיצא האלבום, אני מקווה. חמש שנים בלי להופיע זה חסך רגשי עצום. אני צריך להיות מוכן נפשית לעלות שוב על במה אחרי נתק כזה".