קולאז דיאנה לידור
"עד מתי אלוהיי". לידור סולטן ודיאנה גולבי

הערב בתוכנית "הכוכב הבא" יבוצעו ארבעה שירים ישראלים אהובים שנכנסו זה מכבר לקלאסיקה של המוזיקה הישראלית ושלוש בלדות לועזיות מרגשות.

ברשימה הישראלית נמצאים "הצל ואני" מהאלבום "פחות אבל כואב" של יהודה פוליקר, "עד מתי אלוהיי" של  זוהר ארגוב, "ירח" של שלמה ארצי, ו"כתם הפרי" של להקת אתניקס.

הרפרטואר הלועזי כולל את "Sounds of Silence" של הצמד פול סיימון וארט גרפונקל, "I Don't Want to Miss a Thing" של להקת אירוסמית' מפס-קול הסרט "ארמגדון" ו-"Someone Like You" המרטיט של אדל.

 "עד מתי אלוהיי" - לידור סולטן או דיאנה גולבי

השיר "עד מתי אלוהיי" נכתב עבור זהר ארגוב ז"ל על ידי עוזי חיטמן ז"ל לפי לחן טורקי. חיטמן ביקר בביתו של ארגוב בשנת 1983 וראה את המצב הקשה בו שרויים הזמר והמצב בו הוא חי, ובהשראתם נכתב השיר, שהופיע באלבום "כך עוברים חיי" משנת 1984.

השיר זכה לביצוע של דיאנה גולבי, זוכת העונה השמינית של "כוכב נולד", ובעונה שלאחר מכן שר אותו גם לידור סולטן. גולבי, שהיא דווקא זמרת רוק מצטיינת, לא ניסתה לשיר מזרחית, ונכנסה לשיר הדיכאון הזה מהכיוון שלה, הדכאוני אך רוקיסטי. היא התחילה בשקט ואז עלתה, אולי צעקה קצת יותר מדי, עם פרשנות למקור שהוציאה ממנה גוון קול אחר ממה שהיינו רגילים לשמוע ממנה לאורך כל העונה ההיא.

.לידור סולטן שר את השיר של זוהר ארגוב ברמה סבירה. בבתים, כשהוא שר נמוך, זה הזכיר בעיקר את מושיק עפיה. בפזמונים הוא קצת פתח את הקול שלו, אבל זה עדיין לא היה מספיק מעניין. הביצוע שלו היה טוב, אבל יחסית משעמם.

הקול שלו כאן יפה, אפילו עמוק, אבל האופן שהוא הוא שר, הותיר את השיר בביצוע, ולא יצא החוצה מספיק אל הקהל, לא כל כך ריגש, לא הכי נגע, לא עשה הרבה. כבר בגיל צעיר הוכיח לידור סולטן יכולות יפות, אבל בביצוע הזה הוא היה הרבה פחות "סולטני", הרבה פחות חגיגי. לא התעלה, לא הצטיין, הוא יכול היה לשיר הרבה יותר טוב.

 "הצל ואני" - אבי בן אבו או לירון לב

את "הצל ואני", אחד השירים הבולטים בקריירה המפואת של יהודה פוליקר, ביצע בעונה השנייה של "כוכב נולד" לירון לב, ובעונה השמינית שר אותו אבי בן אבו, בתוכנית שהוקדשה לשיריו של פוליקר.

"הצל" הוא במקור שיר רוק סוחף ובן אבו, שלא הפגין עד אז יכולות גבוהות של רוקר וללא הראה את העוצמות האמיתיות שלו, שר אותו יחסית באדישות, כמעט אפאטיות, וניסה לרגש מכיוון אחר. רק ב"ברייק" של השיר הוא התעורר פתאום, והתחיל לתת מעצמו יותר. כמו שכולנ ראינו בהמשך אותה עונה, זה היה רחוק ממה שהוא באמת יכול היה להעניק לעולם. ביצוע חיוור יחסית ליכולות של הזמר ששר אותו.

אם הולכים עוד אחורה בזמן, עד לעונה השנייה, מגיעים לביצוע של לירון לב, שהיה עירני יותר, ועל רקע הגיטרה האקוסטית שלו תפס קצב טוב. די מהיר השיר הפך לרוק ולב נתן אותו הכי חזק ומדויק שהוא מסוגל.

היתה חסרה בביצוע שלו דמעה קטנה של עצב, אבל אי אפשר לפקפק בכנות שלו. בגלל העוצמות שהביא הוא נשמע קצת זועם, כמו באופרת רוק, אבל בהחלט ידע לעוף עם השיר הזה רחוק.

"כתם הפרי" - אנה אקהרד או רן וסהר

גם השיר "כתם הפרי"  זכה בכוכב לשני ביצועים נאים - אחד של אנה אקהרד היפהפיה, והשני בדואט בין רן שפיר לסהר טוויטו, שביצעו את השיר במסגרת מבחן הדואט של מחנה האימונים. הביצוע שלהם היה לא רע. רן שפיר התחיל ושר א-קפלה מזרחית מקסימה. טוויטו הצטרף והיה רחוק מלשלוט במילים אבל עשה מזה רוק אקוסטי נהדר. למרות שהוא לכאורה התאמץ יותר מדי, השיר זרם ממנו בטבעיות, הוא היה עמוק בתוכו, ואולי בגלל זה התבלבל.

כששניהם שרו יחד, כלומר רן הצטרף לסהר, זה צלצל מיוחד וממש יפה. כמו שמן ומים שנפגשים. המים הזכים של סהר עם שמן הזית הזך שמחליק על הגרון של רן. היה להם אומץ לקחת שיר מוכר ולעשות ממנו משהו אחר לגמרי.

אנה אקהרד הודחה מ"כוכב נולד" בערב בו שרה את "כתם הפרי", למרות שהביצוע שלה היה מושלם. מאז "נבראתי לך" של לירון לב בעונה השניה, לא היה מישהו עם ביצוע כל כך טוב שהלך הביתה, ועוד בשלב כה מוקדם של העונה.

הביצוע של אקהרד ל"כתם הפרי" היה מלאכי, חלומי. היא כמו ירדה מענן צחור וגבוה ושרה ביצוע רך, עדין, נוצתי, אפשר היה ממש להניח את הראש על הברכיים שלה, להרגיש את היד שלה מלטפת לך את הראש ולשמוח שיש מישהי בתוכנית שמסוגלת לשיר כל כך יפה שיר פופ, אותו היא הופכת לשיר ערש. וכמו מלאכית גם אנה אקהרד נגוזה בפתאומיות והחלום נגמר.

מי לדעתכם שר יפה יותר את הקלאסיקות? ספרו לנו בתגובות.

*"הכוכב הבא" תשודר הערב (שלישי) בשעה 21:00 בערוץ 2-"קשת".