שלום חנוך (צילום: אורית פניני)
הכרטיסים נמכרו חודש מראש. שלום חנוך | צילום: אורית פניני

אחת לכמה חודשים משודר בטלוויזיה הישראלית אירוע בידור או ספורט שמצמיד למסך מיליוני צופים לערב שלם. בשפה הטלוויזיונית המקצועית מכונים אירועים אלה "Must see tv". השאלה היא מה המשמעות של אותם שידורים מיוחדים עבור אמנים וקהל שקבעו להיפגש דווקא באותו הערב בהופעה. הערב, שלישי, יתקיים גמר "האח הגדול", שצפוי לרתק למסך צופים רבים. האם בוטלו הופעות האמנים, או שהקהל חובב המוזיקה נשאר נאמן אליהם? האם אותם אמנים מסכימים להיכנע לתכתיבי הרייטינג?

לא על פי המופע "יציאה" של שלום חנוך ומשה לוי, שצפוי להתקיים כמתוכנן בתל-אביב. "מרבית הכרטיסים להופעה נמכרו מראש כבר לפני יותר מחודש", מסביר לוי. "אם היינו מרגישים שיש חשש שלא יגיע קהל, אולי היינו שוקלים לבטל, או לדחות, אבל זה לא המצב. לגבי 'האח הגדול' הצצתי בזה פעמיים והבנתי שזה ממכר. כיוון שאני טיפוס שמתמכר בקלות לדברים החלטתי לא לצפות בזה, כדי שלא אתמכר". אל חנוך מצטרף רמי קליינשטיין, שצפוי להופיע במועדון בנמל תל-אביב וכבר הודיע שהופעתו תתקיים כמתוכנן.

"מוש לא רואה טלוויזיה"

אין תמונה
"תמיד יהיו כאלה שיבואו להופעה". מוש בן ארי

גם מוש בן ארי לא מתכוון לבטל את הופעתו, שתתקיים בהרצליה. מנהלו האישי, רוני חוס, טוען: "לדעתי הבעיה היא וירטואלית, כי במקרה של מוש תמיד יהיו אנשים שיבחרו לראות את ההופעה, מה גם שאלה הופעות אחרונות לפני נסיעה שלו למזרח. מכרנו כבר חצי מהכרטיסים ונשמח למכור את כולם. לא מפריע לנו שאנשים צופים בזה, אבל מוש לא רואה בכלל טלוויזיה. לי יצא להציץ פעם-פעמיים ב'אח הגדול' והאמת שזה לא כל כך מעניין אותי. שמעתי שמדברים על זה הרבה ברדיו ואני חושב שהוציאו את זה קצת מפרופורציות. בעבר יצאה לנו הופעה מול גמר ליגת האלופות בכדורגל, גם אז לא ביטלנו והיה בסדר. מדליק אותי שאתם עושים כתבה על זה שאמנים כן מופיעים ולא מפחדים".

מי שקצת פחות נדלק הוא אופיר אבן אודם מההרכב "בשורות טובות" שהופעתו ב"בארבי תל-אביב בוטלה בשל צפי למכירות נמוכות בליל הגמר. "התקשרנו ל'בארבי' לגשש ושאול מזרחי (הבעלים) הציע שנבטל. חששנו שיהיה ערב חלש, שלא תהיה היענות ואנחנו לא יכולים להרשות את זה לעצמנו. לא מתאים לי להופיע מול 20 או 30 איש במקום מול 120. לא ראיתי בכלל 'האח הגדול' ואני לא מוצא בתוכנית הזו שום עניין, לא מבין מה מושך לצפות בזה. אני מבין שמי שעוקב אחרי זה כל הזמן רוצה לראות את הגמר, זה טבעי בעיני. הקהל של זה הם מסכנים, כי איך שזה ייגמר דוחפים להם תוכנית אחרת בפורמט אחר והם נהיים שבויים של זה".

מי שבטוח לא יבטלו את הופעתם, כיוון שהיא נמכרה מראש, הם מאור כהן ופיטר רוט, שבשלישי בערב יופיעו בפסטיבל הבירה שייערך בנמל תל אביב. "אני יודע על הגמר רק מלפני יומיים, זה לא מעניין אותי בכלל, לא ראיתי את זה מעולם, זה נשגב מבינתי ואני כנראה גם לא מבין את ממדי התופעה", אומר פיטר רוט. "גם ממש לא מעניין אותי אם יגיעו אנשים להופעה או לא. מי שיגיע - אחלה. מאור ואני שועלים ותיקים, הופענו מול 15 איש ומול הרבה יותר. יש הופעות מול משחקי כדורגל מאוד חשובים ואמרתי תמיד 'מי יבוא?' ומתברר שיש קהל להכל. גם מאור לדעתי לא יודע שיש את הגמר ולדעתי זה גם לא מעניין אותו. אולי בכלל ההופעה שלנו מתחילה ב 19:00 שזה לפני או בחצות שזה אחרי. אני לא יודע מתי אנחנו מופיעים וזה לא משנה לי".

"אני בעד עינב בובליל"

מי שמאוד משנה לה היא אביגיל רוז, שהתלבטה אם לקיים את הופעתה המתוכננת בקפה ביאליק בתל-אביב, למרות שהיא עצמה צופה אדוקה בתוכנית. "בהתחלה מאוד התביישתי בזה, אבל אני ממש חלק מהמדינה ואני ממש בעד עינב, כי היא הכי אמיתית, למרות שלאחרונה היא התחילה לעצבן אותי. כשאני אצל ההורים ויש הוט אני רואה ערוץ 20 ונרדמת עם הדיירים. בבית יש לי יס מקס אז אני מקליטה את הגמר, אבקש בהופעה שלא יגידו לי מי זכה ואחרי שאסיים ארוץ הביתה ואראה מי לקח. אני אבין מי שלא יגיע מחר, אני לא אכעס ומי שיבוא הוא אמיתי. אני בטוחה שהרבה ישלחו לי מחר SMS שהם חולים ולא יבואו, אבל זה כולה הופעה אחת, לא סוף העולם. אני אופיע הכי טוב שאני יכולה, שמי שיגיע ירגיש שעשה את הבחירה הנכונה".

שתי הופעות יתקיימו מחר בלילה ב"לבונטין7", ממעוזי הרוק והאלטרנטיב בתל-אביב. ראשון יופיע האמן קוב (עו"ד יעקב לשצ'נסקי), שכבר קרא לאנשים לוותר על הגמר: "אני לא מפגין או עושה הפגנה בהכרח בעצם ההופעה שלי", הוא אומר. "מבחינתי ההופעה היא אלטרנטיבה אמיתית עבור מי שמעוניין לצרוך תרבות שהיא לא ברמת הרצפה. תהיה לי הופעה רגילה עם התייחסויות למצב. בשבילי זה סוג של ניצחון כי יכולתי גם לבטל. מאוד מצער אותי אישית ענייני הריאליטי ששוטפים ומוחקים את התרבות שלנו. זכותם של האנשים לצרוך את זה, אבל המקום של זה צריך להיות הרחק מהפריים-טיים. מניסיון העבר צפוי שם ערב משעמם, ארוך מייגע ולכן כולם מוזמנים להגיע ל'לבונטין' ולוותר על שלוש שעות של מריחת מן מיותרת".

אחרי קוב יופיע עמית ארז, שמנהלו האישי יונתן קוטנר טוען: "אם לעמית ארז היה חשוב לראות את גמר 'האח הגדול' היינו מבטלים את ההופעה. לדעתי כשמתעסקים בתרבות אי אפשר כל הזמן להתייחס למימד התחרותי, כי בסופו של דבר תמיד יהיה מי שיביא יותר קהל ממך ותמיד יהיה מי שמביא קהל באותו ערב כמוך. אני סומך על זה שמי שחשוב לו לראות את ההופעה יבוא, גם אם יש מה לראות בטלוויזיה, ואם הם לא באים אז הם יבואו בפעם הבאה. בזמנו ניהלתי הופעה של רות דולורס וייס מול פול מקרטני וזה היה התאריך היחיד שהיה לנו בחיפה. העדפנו לקיים את ההופעה בכל זאת ומרתף 10 היה באותו ערב סולד-אאוט".