לבחור את עשרת האלבומים הכי גדולים של אריק איינשטיין, זה כמו לנסות ולקבוע מי כדורגלן יותר גדול - פלה, מראדונה, פושקש, מסי, רונאלדו, קרויף או זידאן. לך תבין איך יוצאים מזה. אריק איינשטיין היה לא רק זמר גדול, אלא גם מנהל אמנותי נבון של אלבומיו. אין לו אף תקליט בלי להיט אחד גדול או שניים (או יותר), אין תקליט בלי קלאסיקות. בתקליטים המוקדמים יש אנרגיות מדהימות ובמאוחרים יותר עומק ושירי משוררים. אחד הסודות של איינשטיין והיורים שעבדו איתו לאורך השנים, היה היכולת לאזן בין איכות אמנותית לטעם פופולרי. כששני אלה באים יחד, התוצאה מפעימה.

לכל ישראלי יש את הרגע שבו הוא גילה את אריק איינשטיין, דרך שיר ברדיו או אלבום, בתקליט, קסטה או דיסק (המבוגרים גם ראו אותו מופיע). לכל אחד יש את האריק שלו, עם השיר שהוא הכי אוהב והאלבום שהכי מרגש אותו. ובגלל כל אלה הבחירה קשה שבעתיים. ובכל זאת, הנה עשרת האלבומים הגדולים של אריק איינשטיין. אתם מוזמנים לספר בתגובות איזה אלבום ענק שלו היה חייב להיכלל ברשימה המצומצמת הזו ולמה.

עוד ארייק אינשטיין ב-mako:


1. אריק איינשטיין ושלום חנוך – "שבלול" 1970

בניגוד למה שאולי חושבים, הבחירה הזו היא לא אוטומטית. המקום השני והשלישי נתנו פייט אדיר. אבל בסוף ההיסטוריה מנצחת. "שבלול" הוא באמת אלבום הרוקנ'רול הגדול הראשון בעברית, התקליט שבו ארבעה יסודות של התרבות המקומית - אריק איינשטיין, שלום חנוך, הצ'רצ'ילים וחבורת לול (ברקע) - התחברו כדי ליצור את מה שיהפוך לקלאסיקה שבקלאסיקה. עם "למה לי לקחת ללב", "מה אתה עושה כשאתה קם בבוקר", "אבשלום", "קח לך אשה", "אל תוותרי עלי", "אני שר", "מה שיותר עמוק יותר כחול", "טוב לי", "הבלדה על יואל משה סלומון" ו"לילה של כוכבים". איך אפשר על המקבץ הזה, על הרוח הנעורים, היצירתיות והאנרגיות. ההגדרה המילונית הכי טובה לרוקנ'רול מקומי, ולא פחות מזה - אחד התקליטים הכי גדולים שיצאו באותה השנה בעולם.

 

2. אריק איינשטיין ומיקי גבריאלוב - "בדשא אצל אביגדור" 1971

אין תמונה
בדשא אצל אביגדור. עם מיקי גבריאלוב
אסופת השירים השנייה המושלמת של איינשטיין בקריירה: אני ואתה, קפה טורקי, אני רואה אותה בדרך לגימנסיה, היא תבוא, צא מזה, שיר מספר 8, אני אוהב לישון, לשרוק בחושך, השריקה של התנועה. כמו בש"שבלול" עם שלום חנוך, גם כאן גילה איינשטיין לעולם יוצר צעיר ומוכשר, מיקי גבריאלוב, שעוד ייצור איתו בהמשך שורת אלבומים ובתוכם טנא שלם של קלאסיקות ישראליות. כל פעם שאתה שומע את התקליט הזה בא לך לחבק את גבריאלוב ולהגיד לו תודה.

 

3. אריק איינשטיין ויוני רכטר – "משירי אברהם חלפי" 1988

אין תמונה
משירי אברהם חלפי. עם יוני רכטר
כאלבום קונספט, זה התקליט המושלם של איינשטיין. מילים של המשורר הנידח והכה אהוב עליו שהוא עצמו גאל מהנשייה, עם לחנים של אחד המוזיקאים הכי מוכשרים בישראל, יוני רכטר, כולל כמובן, השיר שנבחר שוב ושוב לגדול בכל הזמנים, "עטור מצחך זהב שחור". ואיתו מככבים כאן "צער לך", "אז מה אם בן אדם", "אשר טייל עמך", "שיר על יונה בחלוני", "השיכור", ו"שיר על התוכי יוסי" (שהלחין גבריאלוב) ועוד.

 

4. אריק איינשטיין ומיקי גבריאלוב - "אוהב להיות בבית", 1986

אין תמונה
אוהב להיות בבית. עם מיקי גבריאלוב
התקליט שהחזיר את אריק איינשטיין ללב של הקהל באמצע שנות השמונים, אחרי כמה שנים רגועות. מקבץ מנצח של שירים טובים, מאוד ישראליים, מאוד מזוהים עם הדמות של איינשטיין, כפי ששני הדורות האחרונים בארץ ראו ורואים אותה, בשילוב ייחודי בין החבר'המניות היוונית של "שכשנבוא", להסתגרות הקולית של "אוהב להיות בבית" והרומנטיקה הכנענית של "אחכה". בין הביקורת של "יושב מל הנייר" לתקווה של "לטפטף טיפה", בין המלנכוליה של "תוכי יוסי" לאופטימיות של "מנסה לראות את הדברים הטובים".

 

5. אריק איינשטיין ושם טוב לוי - "יש בי אהבה", 1995

אין תמונה
יש בי אהבה. עם שם טוב לוי
אוסף שירים מרגשים, לחנים, עיבודים, הפקה מוזיקלית וניהול אמנותי נהדרים של שם טוב לוי, הצלחה מסחרית אדירה, ואולי הפעם האחרונה שאריק איינשטיין באמת היה בלב ליבו של הקוננזוס הישראלי. הקול שלו ממיס את הקרחונים הכבדים ביותר ב"יש בי אהבה", "בגללך", "לבכות לך" ו"אני מתגעגע אבא", וכדאי להכיר גם את "שוב", "אדם האמין" ו"כאן לבד הלילה". על "סע לאט ב'" אנחנו סולחים.

 

6. אריק איינשטיין - "פוזי", 1969

אין תמונה
פוזי
יש לא מעט אנשים שתגיד להם "שבלול" והם יצקצקו קצת בלשון, יסמנו עם היד תנועה של "אחד לפני" ואז יגידו בפשטות "פוזי". עם חצי תקליט שיצר מישה סגל והלך לכיוון הפסיכדלי, לחצי תקליט עם הצ'רצ'ילים שהלך לרוקנ'רול, נוצר כאן למעשה תקליט הרוק הראשון בארץ. עם "כשאת בוכה את לא יפה", "פראג", "אחינועם לא יודעת", "היה לנו טוב, נהיה לנו רע", "כמה חם", "היה היה", "ארץ ישראל", "אברהם ושרה" ועוד. מספיק להאזין לפתיחה של "כשאת בוכה את לא יפה" כדי להבין שאיינשטיין הצליח להדביק כאן את הפער מהעולם.

 

7. אריק איינשטיין ויצחק קלפטר - "שביר", 1983

אין תמונה
שביר. עם יצחק קלפטר
אולי התקליט הכי אישי של איינשטיין, שכתב את כל מילות השירים אחרי הטראומה של תאונת הדרכים שעבר, בה הוא ואשתו סימה נפעו וחברה שלהם מצאה את מותה. הכאבים הפיזיים והכאבים הנפשיים ניכרים כאן, החל משיר הנושא שהפך ללהיט, דרך "אולי צריך לתת לזה עוד זמן" ו"יד אחת עושה את זה", דרך "פנים טובות בתוך החשכה" ועד "למנוחה, לנחלה". ביניהם משתחל "תל אביב גדות הירקון, 1983", שיר מחאה על הרס הנחל האהוב עליו, שזורם בפונה של העיר הלבנה שלו, ומתכתב עם "גדת הירקון 1950" מ"חמוש במשקפיים". מי שמחפש עוד צד עצוב באיינשטיין, ימצא אותו כאן.

 

8. אריק איינשטיין ויוני רכטר - "הייתי פעם ילד", 1989

אין תמונה
הייתי פעם ילד. עם יוני רכטר
לצד "הכבש השישה עשר" זהו ללא ספק אלבום שירי הילדים הכי טוב שיצא בארץ. דימיון, הומור, חן, ורגשות חמים פורצים כאן מהשירים, שחלקם הפכו גם ללהיטים למבוגרים שנשארו ילדים בנפשם: "אדון שוקו", "שבת בבוקר", "גברת עם סלים", "הצריך הזה", "כמה שרציתי כלב" ואיך אפשר בלי "בואי אמא". איינשטיין גרם אפילו ליוני רכטר בעל הארשת הרצינית למצוא את הילד שבו בלחנים ובעיבודים. תענוג צרוף.

 

9. אריק איינשטיין – "מזל גדי", 1968

אין תמונה
מזל גדי
רגע לפני שהם מנסחים את קווי המתאר של הרוק הישראלי, נפגשים אריק איינשטיין ושלום חנוך, משוחרר טרי מלהקה צבאית, לתקליט רך, עדין, כמעט שקט, עם עיבודים של המוזיקאי והמנצח אלכס וייס. התוצאה היא (אולי) אסופת השירים הכי יפים של איינשטיין: "הימים הארוכים העצובים", "לילה", "מדוע הילד צחק בחלום", "מה שהיה היה", "מכופף הבננות", "האדון הרופא", "כהה כהה" ו"סיפור מותם של עלמה ועלם". קול הקטיפה הצעיר, הלחנים המושלמים, העיבודים העגולים, התזמורים הקלאסיים, ההשפעה המבורכת מהביטלס. הכל כאן.

 

10. אריק איינשטיין וגיא בוקאטי - "כל הטוב שבעולם", 2007

אין תמונה
"כל הטוב שבעולם". אריק איינשטיין וגיא בוקאטי
הגיע הזמן שהאלבום הנהדר הזה יקבל את הכבוד שמגיע לו. התקליט השלם האחרון שהקליט איינשטיין בחייו, מורכב כמעט כולו ממילים ולחנים של גיא בוקאטי, שעיבד יחד עם עדי גולדשטיין והפיק מוזיקלית. כמעט כל שיר כאן מכיל את הקסם האיינשטייני המוכר בגרסתו המבוגרת. בוקאטי כתב והלחין ועיבד וניגן אותו בדיוק נדיר, תוצאה של עבודה משותפת מתמשכת. "פשוט אומר לך", "רוקד את הטנגו לבד", "איפה שלא תהיי" "מפתח מזהב", ושיר הנושא "כל הטוב שבעולם" הם אריק איינשטיין האמיתי בערוב ימיו.

עוד עשרה אלבומים גדולים של אריק איינשטיין, עם עשרות קלאסיקות ולהיטים: תוצרת הארץ, חמוש במשקפיים, יושב על הגדר, פלסטלינה, על גבול האור, סע לאט, פסק זמן, מוסקט, ארץ ישראל הישנה והטובה - סשה ארגוב, לאן פרחו הפרפרים.

שני התקליטים הכי גדולים בהם השתתף אריק איינשטיין מחוץ לקריירת הסולו:

שלישית גשר הירקון - "אהבה ראשונה", 1964

אין תמונה
שלישיית גשר הירקון
השלישייה הקולית הכי גדולה שהיתה בארץ, עם בני אמדורסקי ז"ל ויהורם גאון יבדל"א. היוצרים מהכי גדולים בארץ דאז - חיים חפר, יוחנן זראי, נעמי שמר ויצחק גרציאני - התקבצו לכתוב, להלחין ולתזמר. דן בן אמוץ הפיק. כמדברים על "פסקול של תקופה", כך נשמעו בישראל אמצע שנות השישים: אל תעברי לבד, לילה בחוף אכזיב, איילת אהבים, אם רק תבואי בחמש, אהבת פועלי הבנין, כשאור דולק, סרנדה לך, תפוח הזהב, איזה יום יפה, ועוד.

 

החלונות הגבוהים - "החלונות הגבוהים", 1967

החלונות הגבוהים, עטיפת אלבום, החלונות הגבוהים (צילום: יחסי ציבור)
החלונות הגבוהים | צילום: יחסי ציבור
כל תואר שניתן להעניק לתקליט הזה כבר הוענק. אלבום הפופ הראשון בעברית, אלבום מושלם שכל השירים בו הם קלאסיקות וכמעט כולם גם להיטים, אחד אחד: זמר נוגה, יחזקאל, אינך יכולה, אהבה ראשונה, כל השבוע לך, בובה זהבה, ילדה קטנה, הורוסקופ, חייל של שוקולד, איפה הם כל אבותינו ואז מה. היצירה החשובה ביותר של שמוליק קראוס וג'וזי כץ בזמר העברי, ויהיו שיאמרו גם של איינשטיין.